رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=5797

دولت دست از سر قیمت گذاری خودرو بردارد

به گزارش “یدکی رسانه” به نقل از خبرخودرو، عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت : دولت باید رویکرد تعیین قیمت خودرو را به عهده خودروسازان بگذارد .

اسماعیل جلیلی افزود : امروز دخالت های دولت در فرایند قیمت و قیمت گذاری از مشکلات جدی در حوزه تولید است و از رقابتی شدن قیمت ها جلوگیری می کند.

وی با توجه به ارائه درخواست اصلاح قیمت خودروسازان به شورای رقابت اظهار داشت : خودروسازان در تلاش هستند تا در راستای تعیین قیمت به نحوی عمل کنند تا بتوانند سهم خودشان را در بازار حفظ نمایند.

وی تصریح کرد : متاسفانه امروز دولت در قالب شورای رقابت و چه سایر بخش ها تلاش دارد تا نسبت به قیمت بسیاری از کالاهای تولیدی از جمله خودرو اعمال نظر کرده و قیمت گذاری نماید که قطعا این رویه با روح رقابت و فعالیت های مبتنی بر رقابت پذیری در تضاد است لذا بهترین حالت این است که شوراهایی که معمولا مزاحم فعالیت های تولیدی و ایجاد فضای رقابتی هستند مانند شورای رقابت نقششان کم رنگ شود و  یا از فرایند قیمت گذاری حذف شوند.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید  گفت : امروز دستگاهها و یا شورای رقابت معمولا در فرایندهایی که منجر به تولید و ایجاد ارزش افزوده می شود نقشی ندارند و گاها به صورت مانع نیز عمل می کنند لذا بهترین حالت این است که این شوراها و دستگاهها از دخالت در فرایند تولید و قیمت گذاری کناره گذارده شده و اجازه دهند تا تولیدکنندگان با رویکردی که مصرف کنندگان دنبال می کنند در بازار عرضه و تقاضا قیمت ها را تعیین کنند.

جلیلی افزود : باید بازار عرضه و تقاضا مبنای تعیین قیمت خودرو باشد و اگر قرار است دولت در این راستا نظارت و مدیریتی را اعمال کند بهتر است که با رویکرد تعرفه واردات تلاش کنند تا این مساله را مدیریت نمایند.

نماینده مسجد سلیمان در خانه ملت با اشاره به طرح انحصار در بازار خودرو تصریح کرد : برخلاف نظراتی که مطرح می شود ، بازار خودرو ایران انحصاری نیست و باید اجازه دهند که انحصار را خود خودروسازان ایجاد کنند و اگر قرار است مونوپولی و انحصاری در بازار مصرف اتفاق بیفتد  این انحصار بر اساس کیفیت و قیمت رقابتی در محصول باشد نه با ابزار دستورالعمل و بخش نامه ها و فشار دستگاهها و نهادهای عمومی .

جلیلی افزود : خودروسازان باید گام به گام در مسیر رقابتی شدن حرکت کنند البته به یکباره بازار و فرایند تولید رقابتی نخواهد شد اما  باید اقدامات و گام های اولیه برداشته شود و اولین گام این است که دولت دست از سر قیمت گذاری خودرو بردارد.

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد