رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=5932

تحریک تقاضا با جایگزینی فرسوده‌ها

به گزارش “یدکی رسانه” به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب طرحی پیشنهادی به هیات دولت قصد دارد باردیگر به تحریک‌ تقاضا در بازار خودرو بپردازد که یک منبع آگاه خروج فرسوده‌ها را محور اصلی این طرح خواند.

طبق اعلام ستاد برنامه‌ریزی مدیریت و مصرف سوخت کشور در سال ۹۵ باید تعداد ۳۹۵ هزار و ۴۰۰ خودرو سواری فرسوده از رده خارج شود، بر این اساس گفته می‌شود، دولت بنا دارد ضمن پیگیری اهداف خود در خروج خودروهای سواری فرسوده با ارائه تسهیلات ویژه به مالکان این خودروها از رکود ناشی از تقاضا در بازار خودرو در سال جاری جلوگیری کند.

آنگونه که به‌نظر می‌رسد طرح دولت برای خروج نزدیک به ۴۰۰هزار خودروی فرسوده تشابه بسیاری با طرح تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خودرو در سال ۹۴ دارد، اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که منابع مدنظر دولت برای این برنامه از منابع بانک مرکزی نخواهد بود بلکه از منابع سپرده‌گذاری بانک‌ها صورت خواهد گرفت. هر چند تاکنون جزئیاتی از طرح دولت برای خروج خودرو از رکود منتشر نشده، اما به گفته کارشناسان محتمل‌ترین گزینه افزایش تقاضا در بازار از طریق خودروهای سواری فرسوده است که چند سالی است به دلیل مشکل منابع بانکی روند کندی را طی کرده بود.

به گفته کارشناسان، اگر بحث تحریک تقاضا از طریق خروج خودروهای فرسوده عملیاتی شود، مشکل عرضه خودروسازان به دلیل رکود ناشی از نبود تقاضا در سال جاری تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد