رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=5911

ریتم منظم «ضربان قلب» صنعت قطعه

این روزها بحث داغ در هر صنعتی، همکاری‌های ایران با کشورهای خارجی است که از جمله این همکاری‌ها در بحث صنعت خودرو و به دنبال آن صنعت قطعه‌سازی است.

ورود شرکای خارجی به بازار ایران امری خوشایند است اما با توجه به تجربه تلخی که کشور از تنها گذاشتن شرکای خارجی در زمان تحریم‌ها داشت این‌بار اصحاب صنعت و تجارت را واداشته تا با چشم بازتری وارد مذاکره شوند. بدین ترتیب قرار است ایران توانمندی‌های خود را در همراهی این شرکای خارجی به رخ بکشد. بر این اساس در بحث تنوع مدل‌ها در خودروها و ساخت خودروهای جدید سعی بر این است که حداکثر از توانمندی‌های داخلی صنعت قطعه‌سازی کشور استفاده شود. برای اینکه آمادگی قطعه‌سازان را در این امر بدانیم این بار به سراغ قطعه‌سازان شهرهای فعال در این صنعت رفته و ظرفیت‌های کمی و کیفی آنها را جویا شدیم.
فشار نرخ سود بانکی بر صنعتگر
معراج محرابی‌موقر، نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و رییس انجمن خودروسازان کرمانشاه درباره ظرفیت قطعه‌سازی این استان برای ورود به زنجیره تامین قطعات موردنیاز شرکت‌های خارجی از جمله مشترک ایران و فرانسه گفت: کرمانشاه یکی از فعال‌ترین استان‌ها در موضوع قطعه‌سازی در سطح کشور است و در حال حاضر با ساپکو، سایپا، پارس خودرو و سازه‌گستر همکاری مستمری دارد. وی ادامه داد: در حال حاضر قطعه‌سازان این استان به‌ویژه در زمینه قطعات محوری نظیر سیستم تعلیق و ترمز و انواع سیبک‌ها در تیراژ بالا در حال فعالیت هستند. همچنین شاسی خودرو نیسان وانت به‌طور کامل در این استان تولید می‌شود. محرابی‌موقر در ادامه همچون دیگر قطعه‌سازان از مطالبات معوق خود از سوی خودروسازان شاکی بود و گفت: با اینکه مجموعه‌ای از قطعه‌سازان، افزون‌بر ۳۵ واحد صنعتی در ردیف و رشته‌های مختلف در حال همکاری با خودروسازان کشور هستند اما خودروسازان در تعهدات‌شان و در پرداخت اقساط مطالبات واحدهای قطعه‌ساز کوتاهی می‌کنند. او به زنجیره مشکلات قطعه‌سازان اشاره کرد و گفت: درنتیجه، این واحدها ناگزیر هستند برای رفع مشکلات مالی خود تسهیلاتی از بانک‌ها دریافت کنند که نرخ سود آنها از ۲۷درصد آغاز می‌شود که با جرایم تاخیر به ۴۴درصد نیز می‌رسد.
پول‌فروشی در دریافت تسهیلات
محرابی اما از همت قطعه‌سازان کرمانشاهی گفت و اظهار کرد: با تمام این مشکلات واحدهای قطعه‌ساز کرمانشاه فعال هستند و به جز چند واحدی که تغییر خط تولید داده یا اینکه ظرفیت خود را کاهش داده‌اند، تولید همچنان با جدیت دنبال می‌شود. وی توصیه کرد: در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب، ابتدا قوانین سیستم بانکداری اصلاح شود تا صنعت پویایی خود را به‌دست آورد. این فعال صنعت خودرو یادآور شد: تمام کشورهای دنیا در بحث صنعت تسهیلاتی با نرخ حداکثر ۳ تا ۴درصد دارند و حتی نرخ بهره بانکی پاکستان که کشوری کمتر توسعه‌یافته در غرب آسیا است، حداکثر ۶درصد تعیین شده که این روند نشان می‌دهد تحقق اقتصاد مقاومتی با بهره بانکی ۴۵درصدی پاسخ نمی‌دهد زیرا بانک‌ها با این سیستم پول‌فروشی می‌کنند. وی ادامه داد: آنها با این روند، واحدهای صنعتی کشور را به ورشکستگی و تعدیل نیرو کشانده‌اند. این فعال صنعت خودرو کرمانشاه به حمایت‌های بانکی دیگر کشورها از صنایع اشاره کرد و گفت: رکودی که ۴ سال پیش در امریکا به وجود آمد باعث شد نرخ بهره بانکی تا ۰/۲۵درصد کاهش یابد و حتی به صفر برسد. همچنین ژاپن این رقم را به منفی ۰/۲۵درصد کاهش داده و خود هزینه‌های بانکی را تقبل کرد. محرابی یکی از چالش‌های صنایع و بانک‌ها را واگذاری امکانات و منابعی که از طریق صندوق توسعه ملی مقرر شده، به بانک‌ها دانست و گفت: در حالی که باید این تسهیلات با نرخ زیر ۱۰ درصد به صورت مستقیم در اختیار صنعتگر قرار گیرد، به بانک‌ها واگذار می‌شود که آنها نیز با نرخ بهره‌ای در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند.
باور به «می‌توانیم»
این فعال صنعت قطعه و خودرو درباره آمادگی صنعت قطعه‌سازی برای ورود به میدان رقابت همکاری‌های پژو فرانسه با ایران‌خودرو گفت: در حال حاضر بسیاری از واحدهای صنعتی کرمانشاه در حال تولید قطعات پژو هستند که بر اساس استانداردهای پژو ارزیابی شده و موفق به دریافت گرید خاصی از شرکت ساپکو و سایپا شده‌اند، بنابراین در این زمینه قابلیت لازم را دارند. محرابی حتی با تاکید بر اینکه توانایی‌های صنعتگران حتی بالاتر از ظرفیت فعلی است، گفت: صنعت قطعه‌سازی به لحاظ کمی و کیفی ظرفیت لازم و حتی توان تولید قطعات بنز و دیگر خودروهای مدل بالاتر را نیز دارد.
محرابی‌موقر با ایمان به توانایی‌های صنعت قطعه‌سازی داخل گفت: امروزه با توجه به دانش فنی و نیز امکانات و ماشین‌آلاتی که در اختیار واحدهای صنعتی است، دیگر مشکلات پیشین وجود ندارد و قطعات موردنظر قابل ساخت است.
نیاز به سرمایه‌گذاری با نگاه جدید
یکی از استادان دانشگاه تهران که در حوزه آینده‌پژوهی به تدریس می‌پردازد، به نکته‌ای در قرن ۲۱ اشاره کرد که می‌توان سخنان قطعه‌سازان داخل را در آن دید. وی گفت: امروز زمانی است که اتفاق‌ها با پیچیدگی‌هایی که وجود دارد قابل پیش‌بینی نیست اما کارشناسان این امر بیان می‌کنند با امید و باور به آن می‌توان بسیاری از تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد. در ادامه این گزارش حسن زارع‌نژاد، از انجمن قطعه‌سازان قزوین درباره توانمندی‌های قطعه‌سازان این استان گفت: قطعه‌سازان دارای توانمندی‌های کافی برای قرار گرفتن در چرخه تولید این شرکت مشترک هستند اما به شرط اینکه، سرمایه‌گذاری دوباره انجام شود. وی گفت: در راستای تجهیز واحدها به دستگاه‌های مدرن، مستلزم سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی با نگاه دیگر (بهره ۳تا ۴ درصدی و تنفس ۳ ساله) هستیم. این فعال صنعت قطعه‌سازی، به ارتباطات مستمر انجمن کشوری با خودروسازان اشاره کرد و گفت: باید ارتباطات از تک‌بعدی به چندبعدی تبدیل شود تا توانمندی‌ها فرصت ظهور و بروز داشته باشند. وی افزود: با این سیستم تقسیم کار اصولی رخ می‌دهد و قوت تولید استان‌ها در این صنعت مشخص می‌شود. وی از فعالیت ۸۰ قطعه‌ساز در استان قزوین گفت و افزود: البته متاسفانه ۲۰ کارگاه در شرایط سخت سال‌های اخیر از بین رفتند. زارع‌نژاد تاکید کرد: هر کار جدیدی نیاز به خط تولید و قالب‌سازی جدید دارد تا با فناوری جدید تولید کند و در عرصه رقابت با بازارهای جهانی دوام بیاورد. نکته‌ای که این قطعه‌ساز اشاره کرد، مربوط به سرمایه‌گذاری جدید با نگاهی دیگر است. بر اساس این گزارش، یکی از نکاتی که در میدان رقابت دارای اهمیت بوده، نداشتن اعتماد صد درصدی به دانسته‌های خود است در حالی که این باور باید شکل بگیرد که شاید مواردی وجود داشته باشد که تولیدکننده داخلی از آن بی‌خبر است. این نگاه باز، منجر به فعالیت و پویایی لحظه به لحظه در آدمی می‌شود که شاید یکی از راهکارهای خروج صنایع کشور و به‌ویژه قطعه‌سازی از رکود باشد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد