رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=6259

رئیس جمهور: باید صنعت ما متحول شود

رئیس جمهور گفت: مگر امروز یکی از مشکلات بزرگ ما در کشور مسئله اقتصاد، رشد و رونق اقتصادی و خروج از رکود نیست؟!

رئیس جمهور گفت: مگر امروز یکی از مشکلات بزرگ ما مسئله اقتصاد، رشد و رونق اقتصادی و خروج از رکود نیست، علم مدیریت بر دوش کدام رشته‌ها است. مشکل اقتصاد جامعه را چه کسانی باید حل کنند؟

حسن روحانی صبح امروز با حضور در هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: در ایام پیروزی انقلاب اسلامی هستیم. امام به عنوان راهبر این انقلاب، چگونه توانست این انقلاب بزرگ را به پیروزی برساند؟ در ابعاد مختلف این مسئله می‌توان سخن گفت. من می‌خواهم به یک نکته مهم اشاره کنم که اگر امام قضاوتی دقیقی نسبت به جامعه‌شناسی ایران و روانشناسی اجتماعی ایرانی نداشت، انقلاب به پیروزی نمی‌رسید.

روحانی تصریح کرد: امام خمینی نسبت به وحدت، انسجام و قدرت مردم اندیشه و نظری داشت که شاید در آغاز تعداد، انگشت‌شماری از صاحبنظران با او همراه بودند. همه می‌گفتند اگر مردم با دست خالی در برابر یک قدرت بزرگ منطقه‌ای و با پشتیبانی تقریباً همه قدرت‌های بزرگ جهانی آن هم بدون سلاح، بدون امکانات و بدون تشکیلات منظم حزبی می‌توانند پیروز شوند.

او در ادامه گفت: بنده در اینجا می‌خواهم بر بار سنگین مسئولیت دانشمندان علوم انسانی و اسلامی تاکید کنم، زیرا آنها هستند که باید انقلاب را بازخوانی و ابعاد مختلف آن را تبیین و تفسیر کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات اقتصادی جامعه اشاره و تصریح کرد: مشکل اقتصاد جامعه را چه کسانی باید تبیین و حل کنند؟ مگر امروز یکی از مشکلات بزرگ ما مسئله اقتصاد نیست، مسئله رشد و رونق اقتصادی نیست، خروج از رکود نیست، علم مدیریت بر دوش کدام رشته‌ها است. مگر این علوم انسانی نیست که بار مسئولیت سیاست‌گذاری و شیوه سیاست‌گذاری و چهارچوب سیاست‌گذاری و مدیریت جامعه را بر دوش دارد. حتی اگر از اقتصاد و تحول اداری و تحول در سیستم بانکی که امروز یک مشکل بزرگ در جامعه ما است بگذریم و به مسائلی نگاه کنیم که به ظاهر صرفاً با دیگر علوم آنها قابل حل و فصل است باز هم باید به این نکته توجه کنیم که علوم انسانی نقش بسیار تأثیرگذاری خواهد داشت.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگر ما مشکل سلامت در جامعه داریم و تحول سلامت را خواهانیم آغازش از فرهنگ سلامت است و این فرهنگ سلامت بر دوش شخص پزشکان نیست، پزشکان درد را درمان می‌کنند اما بار تحقق فرهنگ سلامت، بر دوش همه افراد است، ایجاد فرهنگ کار بر عهده کیست؟ بار سنگینی بر دوش اندیشمندان علوم انسانی است.

وی تأکید کرد: همچنین باید صنعت ما متحول شود که همه این موارد درست است و باید بتوانیم بیابان‌زدایی و کنترل کنیم منابعی که این همه ریزگردها را به جامعه و شهرهایمان می‌کشانند، اما در مسئله محیط زیست بدون تغییر فرهنگ جامعه، اهمیت مسئله محیط زیست و مراقبت مردم، سبک زندگی، کنارگذاشتن وسیله شخصی در حد اکثر زمان و استفاده حداکثری از وسایل عمومی می‌توانیم مسئله را حل و فصل کنیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بالاتر از سرمایه اجتماعی سرمایه‌ای نداریم، گفت: همه این سرمایه‌های مادی که در جامعه می‌شماریم اگر در جامعه اعتماد بین مردم وجود نداشته باشد و اگر مردم به حکومت اعتماد نداشته باشند و بالعکس و اگر سرمایه اجتماعی نباشد آیا سنگ روی سنگ بند می‌شود؟

روحانی تصریح کرد: در این وضعیت مگر می‌شود جامعه را اداره کرد؟ مگر می‌شود مردم احساس امنیت کنند؟ مگر می‌شود مردم احساس آرامش کنند؟ اگر شما صبح به سر کار می‌روید به همان اندازه است که اعتماد به سرمایه اجتماعی دارید. از اینکه از شب گذشته تا صبح قانون عوض نشده است. حاکمان جامعه شما خواب‌نما نمی‌شوند و به همان نسبت اعتماد دارید که حاکمان جامعه شما متکی به علم، خرد و مشورت هستند و شبانگاه تصمیم فردی نمی‌گیرند.

وی در ادامه پیرامون برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی گفت: انتخابات به عنوان افتخار انقلاب اسلامی ماست و ما خوشحالیم که در طول ۳۸ سال حداقل ۳۴ انتخابات برگزار کردیم. یکی از افتخارات این انقلاب، نو بودن و جوان بودن آن، انتخابات است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امام خمینی که در همان روز اول به ایران آمد و در بهشت زهرا سخنرانی کرد، به ما گفت که پدران ما نمی‌توانند راجع به سرنوشت ما تصمیم بگیرند. ما خودمان باید برای خودمان تصمیم بگیریم.

روحانی در پایان با بیان اینکه ما در کشور سالی یکبار و حداقل دو سال یکبار پای صندوق انتخابات می‌رویم، گفت: مگر می‌شود پای صندوق انتخابات رفت، بدون اخلاق. مگر می‌شود پای صندوق انتخابات رفت، بدون مراعات قواعد بازی. گاهی فکر می‌کنیم در دنیای صنعتی، پیشرفته و ارتباطات امروز همه‌چیز در اختیار علوم و فناوری سخت‌افزار و علوم پایه است در حالی که همواره بار مسئولیت بر دوش علوم انسانی و اسلامی است.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد