رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=6321

گفت‌و‌گو با سید مهدی کاظمی عضو کمیسیون شکایات اتحادیه

با تشکیل چندین جلسه میان اعضای هیات مدیره اتحادیه، رییس، نایب رییس و اعضای کمیسیون شکایات اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در هفته آخر دی ماه سال ۹۵ انتخاب شدند.
در این کمیسیون محمود غایی و اکبر سینکی به عنوان رییس و نایب رییس، رضا عبدالهی به عنوان منشی و حسین جعفری و سید مهدی کاظمی نیز به عنوان اعضای این کمیسیون انتخاب شدند.
در راستای قانون نظام صنفی مصوبه سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی، همه کمیسیون‌های اتحادیه‌ها موظف هستند تا پس از انتخابات هیات مدیره جدید، اعضای کمیسیون هر بخش را انتخاب کرده و سپس منتخبان را به اتاق اصناف اعلام کنند تا پس از تأیید اتاق اصناف تهران، اشخاص منتخب کارشان را آغاز کنند.
گفتنی است طبق همین قانون اعضای هیات مدیره اتحادیه نمی‌توانند به عنوان رییس در کمیسیون‌های مربوطه فعالیت داشته باشند.
در کمیسیون شکایات به مسائل مرتبط با کالاهای قاچاق، بی‌کیفیت و تقلبی پرداخته می‌شود و اعضای این کمیسیون تا پایان دوره از ساعت ۱۵ تا پایان رسیدگی به مراجعان در روزهای سه شنبه هر هفته در خدمت اعضای صنف هستند.
ضمن آنکه این کمیسیون برای تسهیل امور و مشکلات اعضای در خصوص شکایات احتمالی، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، هر روز یک تن، به عنوان رسیدگی کننده به موارد در اتحادیه حضور خواهد داشت.
در راستای اهمیت این کمیسیون و آگاهی از چگونگی فعالیت‌های آن با سید مهدی کاظمی یکی از اعضای هیات مدیره و عضو کمیسیون شکایات گفت و گویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:
سید مهدی کاظمی در خصوص کار کمیسیون شکایات و جلب رضایت شاکیان می‌گوید: به طور قطع اغلب افراد مرتبط با کار ما در جریان هستند که کمیسیون شکایات از اهمیت و نقش تاثیرگذاری در اتحادیه‌های صنفی برخوردار است. ما هم به عنوان عضو این کمیسیون تلاش کرده‌ایم تا با پیگیری مطالبات شاکیان و احقاق حق و حقوشان نظر مراجعه کنندگان را جلب کنیم. همین شیوه کار و رفتاری هم باعث شده تا ارباب رجوع بیشتری داشته باشیم و اشخاص با خیال آسوده‌تری به سراغ ما بیایند.
او در پاسخ به این سؤال که آیا کمیسیون شکایات، از قدرت کافی برخوردار است و آیا تاکنون این اتفاق افتاده که فرد خاطی به نظرات شما بی توجهی کند، اظهار می‌دارد: نمی‌خواهم بگویم که ما قدرت بسیار زیادی داریم و هیچ مشکلی هم وجود ندارد، قطعاً نواقصی وجود دارد و اشکالاتی هم هست اما کمتر پیش آمده که ما به کسی مراجعه کنیم و او نسبت به پیام ما بی‌تفاوت باشد.
وی می‌افزاید: البته اگر کار به آنجا برسد که افراد نسبت به حرف ما بی توجهی کنند، بلافاصله به اداره اماکن نامه‌ای می‌زنیم و کار شخص خاطی را به آن اداره ارجاع می‌دهیم. به هرحال شاکی به دنبال حق و تنبیه شخص یا اشخاصی است که حقش را ضایع کرده‌اند. به طور قطع هم وقتی ما پیگیر پرونده‌ای می‌شویم در اغلب مواقع به نتایج خوبی می‌رسیم. البته خدا را شکر که کمتر کار به آنجا رسیده که ما ناچار شویم، پرونده‌ای را به اداره اماکن ناجا ارجاع دهیم.
کاظمی در ادامه با اشاره به ارزش و اهمیت مشتری مداری و احترام به حقوق مصرف کننده می‌گوید: حرف من با همه کاسب‌ها و همکاران گرامی است؛ یادمان باشد که تا مشتری و مصرف کننده به سراغ ما نیاید، ما نمی‌توانیم زندگی‌مان را بچرخانیم و در کوتاه‌ترین مدت ممکن شکست اقتصادی خواهیم خورد. پس هیچگاه مشتری را از محل کسبتان ناراضی برنگردانید. همواره با متانت و آرامش با او صحبت کنید. یقین بدانید که اگر مصرف کننده از شما راضی باشد هم کسب و کارتان رونق می‌گیرد و هم روزی پربرکت‌تری نصیبتان خواهد شد.
این عضو کمیسیون شکایات اتحادیه در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر روزانه حدود چند شکایت مطرح می‌شود و از این تعداد چند درصد در زمانی کوتاه مختومه می‌شود، تاکید می‌کند: ما در کمیسیون شکایات اتحادیه به طور نسبی با روزانه ۱۰ شکایت مواجه هستیم که معمولاً اغلب آنها یا با تلفن و یا حضوراً همان روز حل و فصل می‌شود و پس از احقاق حق شاکی، طرفین آشتی می‌کنند. تعداد اندکی هم که باقی می‌ماند در دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد تا در اسرع وقت به جوانب آن رسیدگی شود. گاهی بحث سر قیمت یک کالاست که با یکی – دو تلفن مبلغ اصلی کالا مشخص می‌شود و اگر فروشنده گرانفروشی کرده باشد پول اضافی بازگردانده می‌شود اما گاهی قطعه‌ای پس از نصب بر روی خودرو دچار مشکل شده است که در این صورت باید مورد کارشناسی شود که آیا مشکل از قطعه بی کیفیت بوده یا اشتباه مکانیک خودرو بوده است. بنابراین ما با در نظر گرفتن نظر کارشناسان رأیمان را صادر می‌کنیم.
کاظمی درباره کارشناسان این کمیسیون هم می‌گوید: خود من و برخی از دوستان به عنوان کارشناسان اصلی کمیسیون موارد را از نزدیک مورد بررسی قرار می‌دهیم. در مواردی هم مثل تسمه تایم و بستن جلوبندی هم که نیاز به بررسی تخصصی‌تری دارد به کارشناسان یکی از کارخانه‌ها ارجاع می‌دهیم و نظر مکتوب آن را ضمیمه پرونده می‌کنیم.
وی در خصوص اینکه آیا کمیسیون شکایات از جمله کمیسیون‌های الزامی است یا خیر خــاطـرنشـان می‌کند: طبق قانون نظام صنفی اتــحادیــه‌هـا موظف هستند تا برای مباحث حل اختلاف، شکایات و آمــوزش کمیسیون تشکیل دهند. طبق همین قانون هم باید پنج نفر عضو هریک از کمیسیون‌ها شود ضمن آنکه اعضای هیات مدیره نمی‌توانند رییس کمیسیون‌ها باشند و می‌توانند به عنوان یکی از اعضای کمیسیون‌ها فعالیت کنند.
این عضو هیات مدیره اتحادیه تصریح می‌کند: در حال حاضر هم پنج نفر انتخاب شده‌اند که اسامی آنها به اتاق اصناف تهران ارسال شده تا علاوه بر معرفی اعضاء تأییدیه اتاق اصناف هم صادر شود. البته در بسیاری از مواقع سعی می‌کنیم مزاحم دوستان نشویم چون به هرحال هرکدام از این عزیزان مشغله‌های شخصی و کاری خودشان را دارند و به شخصه تلاش می‌کنم تا در حد امکان کارها را رفع رجوع کنم.
کاظمی می‌افزاید: با این حال هرکدام از دوستان یک روز در هفته در محل دفتر کمیسیون شکایات اتحادیه حضور دارند و به مشکلات شاکیان احتمالی رسیدگی می‌کنند و روز سه شنبه هر هفته هم همه دوستان در محل این کمیسیون حاضر هستند.
وی در خصوص آمار چهار ماه منتج به اسفندماه سال ۹۵ می‌گوید: در این مدت ما حدود یکصد و هفتاد و هشت شکایت داشته‌ایم. از این تعداد حدود ۸۰ شکایت از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت به ما ارجاع شده و بیست شکایت از سوی تعزیرات حکومتی تشکیل شده و مابقی هم به صورت حضوری شکایت کرده‌اند.
سید مهدی کاظمی ادامه می‌دهد: خوشبختانه از تعداد ۱۷۸ شکایت حدود یکصد و پنجاه پرونده حل و فصل و مختومه شده است و تنها بیست و هشت مورد از پرونده‌ها مفتوح هستند و در حال پیگیری آن هستیم.
عضو کمیسیون شکایات اتحادیه با اشاره به مسائل مطرح شده در شکایات شاکیان اظهار می‌دارد: طبق آماری که ما محاسبه کرده‌ایم، ۱۰ درصد از شاکیان به علت گرانفروشی، ۱۰ درصد به سبب مرجوعی و ۱۰ درصد هم اشکال در معامله همکار با همکار بوده است. در این میان ۲۰ درصد از تخلفات هم شامل سایر موارد مثل فروختن قطعه اشتباه، اشکال در شماره شاسی، تقلب و یا قطعه مسروقه بوده است.
کاظمی در ادامه می‌افزاید: متاسفانه پنجاه درصد شکایات مربوط به بی کیفیتی قطعات است و این آمار اصلاً مناسب صنف ما نیست. ما باید قطعات بی کیفیت را از گردونه بازار لوازم یدکی خارج کنیم در غیر این صورت به همه ما لطمه خواهد خورد و تبعات منفی آن همه را زمین گیر خواهد کرد. بنابراین از همکاران و هم صنفی‌های محترم تقاضا می‌کنم هرکدام به سهم خودشان برای مقابله با این کالاها و قطعات گامی بردارند و این معضل را با کمک هم ریشه کن کنند.
سید مهدی کاظمی در پایان تاکید می‌کند: همه ما در اتحادیه در حال خدمت به اعضای محترم هستیم اما این حرکت ما و موفقیت در آن مستلزم حمایت همه جانبه شما اعضاء است. ما هم به عنوان یک عضو کوچک تلاش می‌کنیم تا در کمیسیون شکایات مشکلات را در اسرع وقت حل و فصل کنیم تا کمتر شاهد مشکلات همکاران در پرونده‌های شکایات شود. البته همکاران عزیز هم خوب است کهکه حقوق مصرف کنندگان را در نظر داشته باشند. قطع به یقین اگر با مشتری تعامل داشته باشید ما هر روز شاهد کاهش پرونده‌های شکایات هستیم و امیدواریم که روزی برسد که اصلاً پرونده شکایت نداشته باشیم.■

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد