رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=4652

تحلیل تغییر قیمت‌ خودرو در این روزها

بازار خودرو این روزها پس‌لرزه‌های زیادی به خود می‌بیند، به طوری که شاید خود فعالان این صنعت هنوز نتوانسته‌اند تغییر قیمت‌ها را به گونه‌ای درست رصد کنند و شاهد تفاوت قیمت‌ها در نمایشگاه‌ها باشند.

کارشناسان و فعالان بازار خودرو چشم به روزهای پایانی سال و آغاز سال جدید دارند تا ببینند آیا اجرایی شدن برجام به ثابت شدن قیمت‌ها کمکی می‌کند یا خیر. علی ارسلان‌منصوری، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران درباره قیمت خودروها در هفته جاری، گفت: با توجه به فرجام برجام، قیمت خودرو در روزهای نخست اجرای برجام افزایش یافت زیرا عده‌ای برای مسافرت، از کشور ارز خارج کردند. همچنین عده‌ای اقدام به واردات یا ثبت سفارش دستگاه‌هایی کردند که بر بازار ارز تاثیر گذاشت و در نهایت باعث تغییر قیمت‌ها در بازار خودرو به واسطه قیمت ارز شد. وی افزود: در نتیجه قیمت خودرو در روزهای نخست اجرایی شدن برجام تا ۵ درصد افزایش یافت اما در هفته نخست بهمن قیمت‌ها دوباره به روال قبل بازگشت.
احتمال تغییر قیمت‌ ها در بهار
ارسلان‌منصوری در ادامه با اشاره به قیمت خودروهای داخلی گفت: از آنجا که برخی قطعات خودروهای داخلی وارداتی است، افزایش قیمت دلار باعث شد قیمت خودروهای داخلی نیز افزایش یابد اما در آینده‌ای نزدیک، شاید در بهار امسال شاهد کاهش قیمت خودروها باشیم. در همین حال غلامحسین قاسمیان، نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: قیمت‌ها در این هفته برای خودروهای داخلی تغییر چندانی نداشت و بازار خودرو هنوز در رکود به سر می‌برد و تغییری به چشم نمی‌خورد. وی اظهار کرد: با اجرای برجام انتظار داشتیم بازار از رکود خارج شود اما متاسفانه در حال حاضر چنین اتفاقی نیفتاده است. همچنین کاظم محمدی‌نیکخواه فعال بازار خودرو نیز به ثابت بودن قیمت خودروهای داخلی در ابتدای هفته اشاره کرد و گفت: تغییر قیمتی در خودروهای داخلی روی نداده اما خودروسازان به دلیل مناسبت‌هایی همچون پیروزی انقلاب،‌ فروش‌های فوق‌العاده‌ای دارند که خریداران نیز از ابتدای هفته استقبال خوبی برای خرید آنها داشته‌اند. وی افزود: استقبال مردم از این طرح به دلیل فروش خودرو بدون بهره بوده است.
افزایش قیمت وارداتی‌ها با نوسان قیمت ارز
قاسمیان، نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو درباره نوسان قیمت خودروهای وارداتی نیز به نوسان قیمت دلار در بازار ایران اشاره کرد و گفت: قیمت خودروهای وارداتی بستگی زیادی به قیمت دلار دارد همچنین تغییر سال میلادی و به دنبال آن تغییر مدل‌ها در سال ۲۰۱۶م قیمت‌ها را در این نوع از ماشین‌ها تغییر داده و باعث افزایش قیمت آنها شد. وی عنوان کرد: اگر قرار باشد قیمت‌ها تغییری داشته باشد این اتفاق در سال ۹۵ رخ خواهد داد که قرار است خودروهای خارجی به‌طور مستقیم و بدون واسطه وارد کشور شوند. در حالی که به اعتقاد محمدی‌نیکخواه در این هفته قیمت خودروهای وارداتی تغییر چندانی نداشته و با همان قیمت هفته پیش در حال عرضه شدن است.
خرید از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب
ارسلان‌منصوری،رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در ادامه با تاکید بر خرید از واحدهای صنفی دارای مجوز اظهار کرد: اتحادیه از تمام متقاضیان خودروهای داخلی و خارجی تقاضا می‌کند از واحدهای صنفی که دارای پروانه کسب هستند و زیر نظر اتحادیه کار می‌کنند، خرید کنند زیرا هر روز شاهد مشکلات عدیده‌ای از سوی خریداران در اتحادیه هستیم. او افزود: بیشتر شکایات از واحدهای صنفی و شرکت‌های لیزینگ بدون پروانه کسب و ۹۵ درصد از شکایات مربوط به واحدهای صنفی بدون پروانه است. در همین حال خرید از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب نیز تاکیدی بود که قاسمیان نیز داشت و گفت: مردم حتما از نمایشگاه‌هایی که دارای پروانه کسب هستند، اقدام به خرید کنند. محمدی‌نیکخواه فعال بازار خودرو نیز به کم شدن عرضه ال ۹۰ و پرشیا در بازار اشاره کرد و پیشنهاد داد آنچه مسلم است برنامه‌هایی است که برای رونق بازار در روزهای پایانی سال و شب عید وجود دارد تا این تسهیلات باعث تحرک بازار شود. در این میان شاهد کاهش عرضه برخی خودروهای داخلی نظیر ال ۹۰ و پرشیا در کف بازار هستیم و اگر مردم قصد خرید دارند، خرید خود را برای روزهای پایانی سال یا سال ۹۵ نگذارند و اکنون خرید خود را انجام دهند.
قیمت خودرو در هفته نخست بهمن
در ادامه قیمت انواع خودروهای داخلی و وارداتی بازار در هفته ابتدایی بهمن بررسی می‌شود. بر همین اساس تغییرات قیمتی در خودروهای داخلی مربوط به قیمت‌های بازار بود و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با کاهش ۱۰۰ هزار تومان به ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. همچنین پژو پارس سال نیز با همین مقدار افت به ۳۵ میلیون تومان رسید. در ادامه سیر نزولی قیمت خودروهای داخل دنا ای اف ۷ با ۲۰۰ هزار تومان کاهش به ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. در همین راستا رنو تندر اتوماتیک ای ۲ دو ایربگ با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی به ۴۵ میلیون تومان رسید. اما سمند ال ایکس در این روزها روند صعودی داشته و با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی به ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین در بازار خودروهای وارداتی به علت تغییر مدل‌ها از ۲۰۱۵ به ۲۰۱۶ این تغییرات در بخش قیمت نمایندگی‌ها رخ داد. از این رو در این هفته شاهد افزایش قیمت‌ها در این نوع خودروها بودیم. کیا سورنتو اتاق جدید ۲۰۴ فول با افزایش ۱۷ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان به ۲۲۹ میلیون و ۷۳۶ هزار تومان رسید. و کیا اسپرتیج فول ۲۰۱۶ با افزایش ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی به ۱۸۲ میلیون و ۷۰ هزار تومان رسید. پیکانتو ۲۰۱۶ نیز با افزایش ۵ میلیون و ۸۴۹ هزار تومان به ۷۶ میلیون و ۸۴۹ هزار تومان رسید. سراتو کوپه ۲/۰ ،۲۰۱۶ در ادامه بالا رفتن قیمت خودروها در نمایندگی‌های خود با افزایش ۱۱ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان به ۱۴۷ میلیون و ۹۳۳ هزار تومان رسید. اما کارنز ۲۰۱۶ با افزایش ۱۲ میلیون و ۵۵ هزار تومانی رکورددار این میدان بود و به ۱۵۷ میلیون و ۵۵ هزار تومان رسید. بر اساس سخنان فعالان صنعت خودرو هنوز انگیزه لازم برای خرید در خریداران به وجود نیامده و تنها با تسهیلات ویژه‌ای که برای تحرک بازار از سوی مدیران و دست اندرکاران در حال انجام است، از سوی جامعه استقبال‌هایی شده است. در لحظه چاپ این گزارش بررسی روند بازار نشان داد که قیمت‌خودروهای داخلی در ساعات پایانی روز با نوسانات زیادی مواجه شد. به طوری که خودروهای تندر ۹۰ اتوماتیک، پژو ۲۰۶ صندوقدار پژو پارس و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با کاهش قیمت مواجه و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش قیمت همراه بود.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد