رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=8832

درد روزمرّگی

محمدرضا ملاکی، رئیس کمیسیون اقتصادی اتحادیه صنف لوازم یدکی تهران

کمیسیون اقتصادی اتحادیه که قراراست در این روزهای سخت و در آینده عصای دست بلکه چراغ راهنمای اتحادیه و صنف باشد نباید دچار روزمرگی شود این کمیسیون ماموریت مشخصی دارد و قراراست نیاز بزرگی را پاسخ دهد.
کمیسیون اقتصادی اتحادیه بنا دارد روی بازار و شرایط آن تمرکز داشته باشد و آخرین وضعیت را مانیتور کند تا به سیاست گذاران و مدیران ارشد و میانی گزارش های دقیق و بهنگام بدهد. همچنین راهکارهای واقع بینانه و مبتنی بر منافع جمعی ارائه کند. چنین عملکردی مستلزم سازماندهی و ارتباط هدفمند و نظامند با اعضا و استفاده از مشاوران زبده است.
محمدرضا ملاکی رئیس کمیسیون در گفت و گو با “یدک رسانه” بیان کرد ما جای مهمی ایستاده ایم. بخشی از دومین صنعت راهبردی کشور(صنعت خودرو) هستیم. در بخش زیرساختی حمل ونقل یک رکن هستیم. طبیعی است که سیاستگذار و مدیران اجرایی تراز یک و کلان برای آن اهمیت ویژه قائل باشند وسراغ ما بیایند. تبعاً اگر ما حرفی برای گفتن وبرنامه ای برای ارائه نداشته باشیم ایشان براساس اطلاعات و بعضا تخمین و حدس خودشان برای ما تصمیم می گیرند.
در یک سال گذشته در سطح معاون وزیر، مدیران کل و روسای ادارات مربوطه توانسته ایم ارتباط داشته باشیم. اطلاعات، تحلیل و راهکار بدهیم. انصافاً طرف مقابل هم گوش شنوا داشته و متناسب با گفت وگوها تصمیم گیری و عمل کرده است این تعامل باید ادامه داشته باشد و ما باید آن قدر قوی و بروز باشیم که در هر شرایطی و در تمام موضوعاتی که به ما مربوط می شود با ما ارتباط بگیرند ونظرخواهی کنند وبتوانیم در شرایط سخت، راه حل مشکلات باشیم.
شاید الان بهترین زمان باشد برای اینکه بین اعضاء، اتحادیه، اتاق تهران و اتاق ایران یک خط مستقیم و روش کارآمد ارتباطی برقرار شود. بارها وزارت خانه های مرتبط دعوت به مشاوره داشته اند یا استعلامی کرده اند تا نامه از اتاق ایران به اتاق تهران و از آنجا به اتحادیه و از اتحادیه به هیئت مدیره برسد و بعد هیئت مدیره از خٌبرگان صنف نظر خواهی کند یا برای شرکت در جلسه دعوت کند زمان گذشته و موضوع فوت شده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی اتحادیه حرف دیگری نیز دارد و به موضوع فرهنگ اشاره می کند. محمدرضا ملاکی می گوید: ما مطالبه گر نیستیم. همه اعضای صنف در موضوع شرایط کسب و کارشان باید مطالبه گر و کنشگر فعال باشند اگر ذینفعان یک بخش برای دستیابی به شرایط عادلانه مطالبه گری نداشته باشند؛ مطمئن باشید اتفاق مثبتی نمی افتد. قانون ظرفیت های بسیار خوب و زیادی برای توسعه و بهبود فضای کسب وکار درنظر گرفته است حتی در شرایط امروز، اما ما یا کلاً بی خبر هستیم یا برای استفاده از آن تلاش لازم را بخرج نمی دهیم. بالاخره واضح است که اعضای صنف بیشترین و کاملترین داده ها و اطلاعات را از وضعیت بازار دارند. اعضای صنف کمبودها، مشکلات، نابسامانی ها و البته فرصت ها را بهتر از دیگران می شناسند و با مشارکت و اعتماد متقابل امکان برون رفت از شرایط سخت فراهم می شود مشروط به اینکه اتحادیه بتواند این اخبار و نظرات و داده ها را بدست آورد؛ ارزیابی و پردازش کند.
ما پیشنهادهایمان را داده ایم. هیئت مدیره محترم باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد از ظرفیت اعضاء و کمیسیون بهره ببرد؟ ماموریت ذاتی اتحادیه ها کمک به بهبود مستمر فضای کسب وکار اعضا و دفاع از حقوق صنفی و منافع جمعی ایشان است. اعضا هم مسئولیت دارند با اتحادیه همکاری کنند. کمیسیون اقتصادی به عنوان یک محور و دبیرخانه دائمی با هدف جمع آوری، پایش و تحلیل بازار به منظور سازماندهی و تاثیرگذاری مثبت و هدفمند برای دفاع از منافع ذینفعان و فعلان صنف در زمینه تامین (تولید و واردات)، توزیع ومصرف در صورت فراهم شدن شرایط عمل خواهد کرد.
من مطمئن هستم اعضا همراهی خواهند کرد.شما ببینید در مسئله سیل فروردین ۹۸ چطور هیئت مدیره فعال شد.خیرین و معتمدین صنف و تشکل های اقماری مثل گروه امداد پای کار آمدند.جلسات متعدد و پشت سرهم برگزار شد و اعضاء کمک های مالی بسیار زیادی کردند تا جائی که اتحادیه ما با فاصله زیاد اولین اتحادیه با بالاترین میزان مشارکت در نوسازی و امدادرسانی به سیل زدگان بوده است. مسلما اگر جلساتی با موضوعاتی که مستقیما به کسب وکار اعضاء و بهبود شغلی صنف مربوط می شود برگزار شود؛ حضور خواهند داشت. درحال حاضر اطلاعات موجود در اتحادیه از اعضا در حد مشخصات سجلی و نشانی محل کسب است و سایر داده های مورد نیاز برای شناسایی و تحلیل نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها چندان قابل اتکا نیست.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد