رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=8840

زبان گویا، گوش شنوا

علی اکبر بخشی، نائب رئیس اول  اتحادیه صنف لوزام  یدکی تهران

باسلام و عرض ادب
دلیل حضور ما در هیئت مدیره اتحادیه در وهله اول انجام خواست های همکاران در چارچوب قانون است. بنابراین خود را ملزم می دانیم به هر مراجعه ای از سوی اعضاء با روی گشاده برخورد کنیم و گوش شنوا داشته باشیم. هر قدر که می توانیم و قانون به ما اجازه می دهد برای احقاق حقوق جمعی و فردی اعضاء تلاش کنیم. حتی از خودمان و آبرو و ارتباطاتمان استفاده کنیم و اگر می توانیم گره ای را باز کنیم. البته در بعضی موارد فراتر از مسئولیت قانونی نیز پیگیری شده است
مسلما بر ما فرض است که قانون را کاملاً بشناسیم و از همه ظرفیت های آن بهره ببریم حتی اگر جایی احساس می کنیم قانون یا برداشت از قانون یا نحوه اجرای قانون دچار اشکال است برای رفع آن اقدام کنیم. خوشبختانه در صنف ما افراد دارای دانش و بنیش فراوانند و می توانند راهنمای ما نیز باشند کسانی که اطلاعات و تجربه قابل اعتنایی دارند و ارتباط خوبی هم با مجریان قانون یا قانونگذاران دارند.
در تمامی سال های که بنده در هیئت مدیره اتحادیه بوده ام شاهدم که هرجا با دست پر و اطلاع کافی از مشکلات به مسئولین یا نمایندگان مجلس مراجعه کرده ایم و راه حل ارائه کرده ایم. مسئولین نیز توجه کرده اند و در موارد زیادی نتیجه هم گرفته ایم. چون خیلی از اوقات می بینیم که ما از کف جامعه خبرهایی داریم و مشکلاتی را می بینیم که ایشان نمی دانند یا کاملا به موضوع اشراف ندارند. همین موضوع است که مسئولیت ما را زیادتر می کند نباید انتظار داشته باشیم همه چیز را بدانند و کاملا درست و به موقع عمل بکنند. اداره جامعه نیاز به مشارکت مردم و دولت دارد البته دولت باید راه مشارکت مردم را باز کند و سازوکارهای لازم برای مشارکت مردم را فراهم کند ولی ما نیز نباید منتظر بمانیم اگر جایی مشکلی می بینیم بدون اغماض و سهل انگاری وارد شویم و مطالبه کنیم. مسئولین هم موظف هستند توجه کنند و انتقاد یا پیشنهاد مردم را گوش کنند و پاسخگو باشند. مسئول یعنی کسی که مورد سوال واقع می شود و منظور از سوال کننده نیز تک تک مردم، نمایندگان ایشان و دادستان ها هستند. اصل امر به معروف و نهی از منکر هم در مورد دولتمردان است. یعنی واجب شرعی بر ما این است که اگر خطایی دیدیم ساکت نباشیم از راه های قانونی با رعایت ادب تذکر دهیم اما اگر توجه نشد قانون به ما اجازه می دهد موضوع را دنبال کنیم تا به نتیجه نهایی و رسیدن به یک پاسخ صحیح از پا ننشینیم. این همان اخلاق اسلامی و مسئولیت شهروندی ماست.
همکاران اتحادیه از خیلی مسائل گله مند هستند اما کمتر به ما مراجعه می کنند شاید تصور می کنند کاری از دست ما برنمی آید یا ما ممکن است کم توجهی کنیم اما بنده عرض می کنم مراجعه همکاران به اتحادیه و بیان همه مشکلات کسب و کار چه خرد و چه کلان باعث تحرک ما خواهد شد و مطالبه ایشان ما را وامی دارد با کمک خودشان دنبال راه حل بگردیم و راه حل هایمان را به مسئولین ارائه کنیم و پیگیری نمائیم. واقعا صنف برزگ لوازم یدکی با اهمیت فوق العاده ای که درحمل ونقل و صنعت دارد مسائل گوناگون و متفاوتی دارد که باید از طرف همکاران در اسرع وقت به ما منعکس شود حتی همکاران باید پیش بینی و آینده نگری خود را نیز بیان کنند تا زمان کافی برای اقدام و پیشگیری وجود داشته باشد.
فکر می کنم لازم است در اینجا انتقادی هم از خودمان بکنم به این امید که هرچه سریعتر اقدماتی برای این موضوع انجام دهیم. به نظر من اتحادیه در موضوع بازرسی باید کار جدی و فراگیری انجام دهد ما باید به هر واحد صنفی حداقل یک بار در سال مراجعه داشته باشیم و از نظر رعایت دستورالعمل های صنفی بررسی میدانی نمائیم اگر لازم بود تذکر یا اخظار دهیم حتی حسب مورد برخورد کنیم این کار برای ما سخت است زیرا ممکن است همکاران احساس کنند اتحادیه بجای آنکه در کنار آن ها باشد در مقابل ایشان قرارگرفته است اما اتفاقا این کار باعث می شود دیگرانی که هیچ شناختی از صنف ندارند پایشان به مغازه و محل کار اعضای ما باز شود و بجای کلاه خواسته یا ناخواسته سر را ببرند. بازرسی کردن ما به نوعی پیشگیری و اطلاع رسانی است. البته همانطور که عرض کردم این کار مشکلات و تنگناهایی هم دارد اما ضرورت دارد و می تواند راه ارتباط اعضا با صنف را نیز آسانتر کند.
درپایان از همکاران محترم تقاضا دارد در این مورد بخصوص اظهار نظر نمایند تا بابی باشد برای موارد بعدی که بتوانیم با همفکری و مشورت نسبت به مشکلاتی که با سرنوشت صنفی ما اثرگذار است اقدام لازم انجام شود.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد