رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=8880

اطلاعات دهک ها موجود نیست!

یک جراحی بجا و بزرگ در اقتصاد یا بهتر بگویم نظام یارانه ای ما انجام شد اماصدحیف که ناقص انجام شد. دولت روش پرداخت یارانه نقدی را جایگزین روش های قبلی کرد اگراین اقدام بجا با ایجاد یک بانک اطلاعات ملی که مشخص کند هرکس در کدام دهک درآمدی قرار داردهمراه بود یا طی سال های بعداضافه وتکمیل می شد؛اقدامی شایسته و روبه جلو در برقراری عدالت به حساب می آمد.البته دولت نهم به عنوان مجری پروژه روی انصاف مردم خیلی حساب باز کرده بود و انتظار داشت حداقل ۲ دهک بالایی ثبت نام نکنند اما خیلی ها گفتند اگر یارانه را نگیریم یعنی خودمان را به دارا بودن معرفی کردیم و ماموردارایی می تواندبرایمان مالیات ببرد.بدین ترتیب دهک های بالا و پائین به طور مساوی یارانه نقدی گرفتند. دولت هم برغم الزام مجلس ومصوبه قانونی تا کنون نتوانسته یا نخواسته روشی برای حذف پردرآمدها پیاده کند در عوض برغم افزایش شدید قیمت ها بخاطر وجود تورم مستمر طی تمام سال های گذشته رقم یارانه هیچ تغییری نکرده و عملاً یارانه پرداختی کالای قابل ملاحظه ای برسر سفره های مردم نمی گذارد.تنها دلیل مهم اعلام شده این است که اطلاعات دارایی ها و درآمدهای مردم را نداریم و نمی خواهیم در زندگی مردم سرک بکشیم و دلی را بی آزاریم. چه بسا در این میان برخی مامورین دولتی هم که اطلاعات مردم را بیرون می کشند به جنبه های از زندگی مردم که نباید هم چشمی بدوزندکه خوب نیست وآرامش روانی را برهم می زند
اما سوال این است که تاکی؟
بالاخره امروز فن آوری های موجود که امکان را فراهم کرده که سازمان های مختلف به هم وصل شوند وداده های خودرا به اشتراک بگذارند و نرم افزارهای پردازشگر نیز بدون دخالت دست واعمال سلیقه شخصی معلوم کنند چه کسی باید مورد حمایت مالی قرار گیرد و چه کسی نه؟ وهله بعدی اگراطلاعات همه افراد شفاف باشد امکان سواستفاده ها و بی نظمی درهمه نظامات حاکمیتی کاهش می یابد.

مکان برنامه ریزی، نظارت وقدرت آینده نگری فراهم می شود. همانطورکه الان به بانک ها اجازه داده شده اطلاعات مشتریان خود را به سازمان امورمالیاتی حسب درخواست بدهند.
انتظارعمومی آن است که دولت به سمت واقعی شدن برنامه هدفمندی یارانه ها حرکت کند تا حداقل در توزیع یارانه های نقدی عدالت اجتماعی در حدقابل قبول پیاده شود.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد