رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=8914

با همکاران

محمود اسدزاده
تأمین راه آریا
تأسیس دفتر غرب اتحادیه و ارائه خدمات به اعضای مستقر در منطقه غرب، کاری مثبت و در جهت رفاه حال اعضا و کوتاه شدن مسیر تردد ایشان و صرفه‌جویی در وقت است اما به‌طور کلی درخصوص دفتر غرب و اتحادیه مرکز موضوع اصلی کارهای دیگری است که اعضا انتظار دارند. گرچه ممکن است به زبان هم نیاورند ما اتحادیه‌ای هستیم با تعداد بسیار زیاد اعضا که این عدد از تعداد حداقل ساکنان برای تشکیل یک شهر بیشتر است. در تعریف وزارت کشور چنانچه در یک منطقه سکونتی بیش از ۵۰۰۰ نفر ساکن باشند در تقسیمات کشوری شهر محسوب می‌شود و حال آن که تعداد اعضای دارای پروانه کسب معتبر اتحادیه ما بیش از این تعداد است و اگر شرکا و کسانی را که در اتحادیه پرونده دارند ولی هنوز جواز نگرفته‌اند، به این رقم اضافه کنیم و واحدهای صنفی بدون پروانه کسب و کارمندان واحدهای صنفی را نیز ملحوظ داریم از سه شهر هم بیشتر هستیم. این ظرفیت انسانی، مالی، تجربی، دانشی و تخصصی کارهای عظیمی در جهت منافع صنفی و عمومی می‌تواند انجام دهد. نمونه‌اش همین کمیسیون اقتصادی است که سال گذشته ایجاد شد و توانسته است در سطح وزارتخانه‌های مربوطه رایزنی کند و مشکل اعضای صنف و در مواردی سایر صنوف را حل کند. این توانایی چند نفر از اعضای جوان و با دانش صنف بوده که در خدمت قرار گرفته و به‌صورت هدفمند عمل کرده است. چرا نباید از این توانایی‌ها استفاده شود؟ ما فرصت و امکان حضور جوانان را فراهم کنیم، خواهیم دید چگونه جایگاه صنف ارتقا می‌یابد.

علی اصغر نفیسی
سدید راه پارت
در آخرین انتخابات دفتر غرب استقبال کمی از سوی اعضا صورت گرفت حتی در دعوتی که برای موضوع سیل بود، کمتر از ده درصد اعضا شرکت کردند این موضوع باید آسیب‌شناسی شود و معلوم شود مشکل از کجاست؟
دوستان در شورای مشورتی غرب زحمت می‌کشند، اتحادیه مرکز هم باید شرایط رشد این دفتر را فراهم کند اما ما باید به جوان‌ها نیز میدان بدهیم. امروز نسل سوم در رسته ماشین‌آلات وارد شده‌اند در ترکیب هیئت‌مدیره هم می‌توان یک سوم را به همین نسل داد. دانش، سابقه و سرمایه از لوازم کار موفق و پیشرو است.
مشکلات زیادی دامن‌گیر صنف و اقتصاد کشور شده است. در بخش راه‌سازی بودجه عمرانی کشور به‌شدت کاهش پیدا کرده و به تبع آن واحدهای صنفی فعال در رسته قطعات راه‌سازی نیز تضعیف شده‌اند خصوصاً اینکه از پایه هم تعداد واحد صنفی راه‌سازی در قیاس با حجم بازار زیاد بوده است.
این مسائل باید برای مسئولین امر شرح داده شود و حداقل در بخش مالیات همراهی صورت بگیرد. در افزایش‌های ناگهانی ارز طی سال گذشته تجار و کسبه نهایتاً متضرر شدند. به تصور برخی از مردم و مسئولین اجناس گران شد و سرمایه‌ها افزایش پیدا کرد اما واقعاً این نیست! یک کاسب عمده یا تاجر معمولاً یک‌سوم سرمایه‌اش کالاست، یک سوم سرمایه‌اش طلب ریالی و یک سوم سرمایه‌اش وجه نقد است که دائماَ بتواند خرید کند و بفروشد. خوب وقتی دلار گران شد یک سوم کالا ارزشش حفظ می‌شود اما مطالبات ریالی و وجوه نقد کاهش ارزش پیدا می‌کنند یعنی دوسوم سرمایه در معرض تهدید قرار می‌گیرد. زمانی سرعت افزایش نرخ ارز هم زیاد باشد، مثل سال گذشته فرصت تبدیل وجوه نقد یا وصول مطالبات کم می‌شود بنابراین افراد دچار استرس و هیجان می‌شوند، به یکدیگر فشار می‌آورند، دچار ناتوانی در تصمیم‌گیری و عمل می‌شوند. فروش کالا ریسک پیدا می‌کند. نهایتاً در یک بازه زمانی یک‌ساله مشاهده می‌کنیم حجم واحدی کالای کاسب کاهش می‌یابد گرچه ارزش ریالی کالا افزایش یافته است. این مسائل را باید اتحادیه به دولتمردان با محاسبات کارشناسانه و زبان قابل‌فهم برای ایشان منتقل کند.

حمید آعلی
فروشگاه هپکو راه
بنده یک دوره در خدمت همکاران بودم و فکر می‌کنم بنای ایجاد دفتر غرب و شورای مشورتی برای خدمت‌رسانی بیشتر و بهتر به اعضای اتحادیه بوده است و باید در همین مسیر هم ادامه پیدا کند.
ما یک صنف هستیم. همگی تحت یک پرچم قرار داریم و اگر کاری انجام می‌دهیم برای همکاران و دوستانمان است این یک اصل است و مهم‌ترین دلیل حضور در هیئت‌مدیره اتحادیه و شورای مشورتی و هر کمیسیون یا واحد دیگری در اتحادیه است.
گاهی لازم است به قول معروف از خودمان مایه بگذاریم. وقتی یک شکایت یا اختلاف مطرح می‌شود روند کار در اتحادیه و شورای مشورتی بر تراضی و مصالحه با کدخدامنشی و ریش‌سفیدی است. پس عضو شورا در حقیقت آبروی خود را خرج می‌کند و بین طرفین سازش برقرار می‌کند. اگر در موردی لازم شد حتی باید کمک مالی در قالب قرض‌الحسنه یا بخشش هم انجام دهد. این کاری خداپسندانه و بجاست و کسی که عضو شورا می‌شود باید خودش را برای چنین مواردی آماده کرده باشد. حرف‌زدن به تنهایی کافی نیست هم باید حرف زد، هم وقت گذاشت و هم آبرو و پول را به‌کار گرفت
موضوع دیگری که به نظر من از آن نباید غفلت کرد حضور تعداد زیادی از اعضای اتحادیه در منطقه غرب است که رسته شغلی ایشان ماشین‌آلات نیست. در این منطقه سواری‌فروشان و سنگین‌فروشان و رسته‌های دیگری هم هستند که تعدادشان درخور توجه است اما در شورای مشورتی نماینده‌ای ندارد و گاهی در کمیسیون مالیاتی یا سایر امور کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.
اگر دفتر غرب به همه اعضا خصوصاً جوان‌تر‌ها و افراد با دانش و مسلط به کار بیشتر بها دهد و صرف برگزاری جلسه هفتگی یا دوهفته یک بار نباشد این دفتر می‌تواند خدمات رفاهی و صنفی مناسب ارائه کند و فضای کسب‌وکار اعضا را بهبود ببخشد.

احمد آفتی
تهران مرسدس
یکی از راهکارهای هر مجموعه ـ چه دولتی و چه خصوصی ـ برقراری ارتباط مؤثر با اعضا، مراجعین و کارکنان برای دستیابی آسان‌تر و کامل‌تر به اهداف در دنیاست که نادیده گرفته شدن آن باعث بروز مشکلات در آن مجموعه می‌شود. متأسفانه این مسئله در اتحادیه و صنف لوازم یدکی نیز ملموس است و از مشخصه‌های آن ارتباط ضعیف دفتر غرب و دفتر مرکزی اتحادیه با اعضای اتحادیه است. علت اینکه اعضای اتحادیه تعامل و مشارکت کمتری با اتحادیه صنف خود دارند و فقط در شرایط خاص مانند تاریخ ارائه اظهارنامه مالیاتی، آن هم به‌ناچار در اتحادیه حضور پیدا می‌کنند شاید این است که اعضا احساس صمیمیت یا حمایت کافی ندارند و اتحادیه را محرم اسرار خود نمی‌دانند،در نتیجه فاصله خود را بیشتر می‌کنند.
تشکیل اتحادیه و انتخاب نمایندگان هدف‌های مختلفی دارد، از جمله:
حمایت از حقوق صنفی آن رسته شغلی؛ ایجاد همکاری میان کاسبان آن صنف؛ بهبود خدمات به مصرف‌کنندگان؛ رسیدگی و رفع اختلافات بین مصرف‌کننده و اعضا؛ بهبود خدمات به اعضا؛ رسیدگی و رفع اختلاف بین اعضا و مؤسسات و نهادهای دولتی؛ ارتباط با مؤسسه‌های دولتی و خصوصی برای احقاق حقوق اعضا
متأسفانه نمونه‌های ذکر شده در شرایط فعلی در حداقل تراز اتحادیه قرار دارد و دلیل اصلی فاصله و اطمینان‌نداشتن اعضای صنف به اتحادیه، نبود حمایت و ناآگاهی است که باید به‌صورت جدی بررسی و مطالعه شده و کاملاً شفاف آگاهی داده شود.
مسئولیت اصلی اتحادیه تلاش برای بهبود فضای کسب وکار اعضا است که مستلزم خوش فکری، دانش و اطلاعات تخصصی خواهد بود. اعضای شورای مشورتی غرب می‌توانند از همکاران توانمند کمک بگیرند. برای مثال سال گذشته عده‌ای از تولیدکنندگان لنت‌ترمز در داخل کشور با ارائه آمار و ارقام و با ادعای تولید و تأمین تمامی نیازهای لنت‌ترمز مصرفی کشور وزارت صنعت، معدن وتجارت (صمت) را تحت فشار قرار دادند، اما با پیگیری و بررسی موشکافانه‌تر یکی از اعضای صنف که در این زمینه متخصص و صاحب‌نظر است، مشخص شد که این ادعا در حوزه عمل با کاستی‌های فراوان روبه‌رو می‌شود. هرچند می‌توان با تکیه بر توان تولید این عزیزان مقداری از نیاز مصرفی لنت‌ترمز را در بخش خودروهای سواری پرتیراژ تولید داخل بر طرف کرد اما در بعضی از خودروهای سواری و ماشین‌های سنگین و نیمه‌سنگین مسلماً نمی‌توانند نیاز کشور را تأمین کنند، بی‌شک با ناتوانایی این عزیزان در تولید، صنعت حمل‌و‌نقل کشور دچار مشکلات و لطمه‌های جبران ناپذیر جانی و مالی برای هم‌وطنان خواهد شد.
از سال گذشته روند تأمین و تخصیص ارز به تجار سخت شده یا ترخیص کالا از گمرک به انحای گوناگون پیچ و تاب پیدا کرده است که باید با حضور کارشناسانه و دقیق اتحادیه و اطلاعاتی که اعضای با دانش و تجربه در اختیار قرار می‌دهند، روند اصلاحات آن تا رفع کامل مشکلات ادامه داشته باشد.
مثال دیگر مسئله انبارهاست که مدت‌ها بوده به آن توجه نشده و سال گذشته ناگهان مورد توجه قرار گرفت و اعضا حتی کسانی که خیلی منظم و مرتب هم بودند دچار مشکل شدند. گاهی در انبار یک کالایی سال‌هاست به‌دلیل قدیمی‌شدن یا کم‌مصرف‌شدن یا از رده خارج شدن فروش نرفته و تاجر حاضر است به قیمت تمام شده یا خیلی کمتر از آن بفروشد اما خریداری نیست. حال باید مدارک گمرکی و برگ سبز و غیره برای آن ارائه شود که سخت یا غیرممکن است. شفافیت و نظم خیلی خوب و لازم است اما همه‌چیز و همه‌جا و برای همه باید شفاف‌سازی شود، کسی که شناسنامه‌دار است گیر قانون و ماده و تبصره می‌افتد و شخصی که اصلاً نام و نشانی ندارد، سؤالی از وی نمی‌شود.
کشور به تولیدکننده و بازرگان نیاز دارد. این دو می‌توانند و باید مکمل هم باشند. هیچ‌کدام نباید فدای دیگری شود. راه باید برای هر دو هموار باشد تا اقتصاد کل منتفع شود. نمی‌‌توان گفت من تولیدکننده چون می‌خواهم در آینده محصولی تولید کنم از الان اجازه ورود داده نشود. از آن طرف هم با ابزار تعرفه باید واردات را کنترل و محدود کرد که تولید داخل به‌صرفه باشد.
مشکل دیگر در ثبت سفارش واردات کالاست که متأسفانه بازرگانان را در بلاتکلیفی و تصمیم‌ درست نگرفتن در تأمین کالاهای ضروری کشور قرار داده است. متأسفانه تصمیم‌های سلیقه‌ای و روابط بر ضوابط غلبه یافته است. به‌عنوان مثال برای حمایت از تولید داخلی بعضی از کالاها حقوق و عوارض گمرکی آن از ۵% به ۱۵% یا ۲۰% افزایش یافته است و قانون‌گذار جهت حمایت از تولیدکننده این موارد را لحاظ کرده است اما هنگام ثبت سفارش کالا مجدداً می‌بایست از وزارت صنعت، معدن وتجارت مجوز ورود کالا و گواهی عدم ساخت گرفته شود در صورتی که این مراحل دور باطل و اتلاف زمان و موجب ایجاد هزینه سربار برای کالای وارداتی می‌‌شود.

امیر اسدزاده
تکنو دیزل
بنده به شخصه تاکنون به دفتر غرب مراجعه‌ای نداشته‌ام اما اگر هدف از ایجاد دفتر غرب علاوه بر ارائه خدمات اداری به اعضای این منطقه، ورود به موضوعات و مشکلات صنفی هم باشد، بهتراست از خبرگان رسته ماشین‌آلات دعوت شود و برای معضلات اعضا فکری شود. به‌هرحال روند شغلی همکاران ماشین‌آلات راه‌سازی با فروشندگان قطعات خودروهای سبک و حتی سنگین متفاوت است. مصرف‌کنندگان و طرف حساب‌های ما در بخش راه‌سازی عمدتاً مستقیم یا غیرمستقیم شرکت‌های دولتی، سپاه و قرارگاه‌های سازندگی یا شرکت‌های بزرگ در بخش خصوصی هستند. مثلاً موضوع تقلب و ارائه اجناس غیراصلی به‌جای اصلی علاوه بر خسارت به اقتصاد ملی همکارانی که کالای اصل و با کیفیت دارند را متضرر کرده است. می‌توان برای این مسئله چاره‌ای اندیشید. حداقل از طریق اتحادیه با وزارتخانه‌های مربوطه مثل وزارت راه و شهرسازی، کشور، جهاد کشاورزی و ادارات کل و قرارگاه‌ها مکاتبه کرد، اطلاع‌رسانی نمود و از آن‌ها خواست از ظرفیت کارشناسی اتحادیه بهره بگیرند. دفتر غرب می‌تواند کمیسیون تخصصی ماشین‌آلات راه‌سازی در صنف باشد و شرایط را رصد کند و گزارش دهد.

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد