رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=8869

واقعیت ها با آمارها متفاوت است

مهندس سید احمد طباطبایی، عضو اتحادیه

مهندس سید احمد طباطبایی متولد ۱۳۵۲ در شند آباد تبریز درسال ۱۳۷۶ در رشته مهندسی کشاورزی فارغ التحصیل شده و بعد از آن خدمت سربازی خود را در تهران نزدیک بازار (میدان سپاه ) گذرانده است . وی به دلیل عدم وجود بستر مناسب شغلی در رشته تحصیلی و مراجعات روزانه به بازار لوازم یدکی به این صنف علاقه مند شده و بعد ازظهرها در مغازه لوازم یدکی برادرش به شاگردی مشغول شد. بعد از چند سال شاگردی در پاساژ کاشانی یک دوم مغازه ای را اجاره کرده و بطور مستقل در صنف لوازم یدکی به فعالیت می پردازد بعد از سه سال همان سهم از مغازه را خریداری می کند. ازآنجائیکه برخی از هم شهریانش در صنف لوازم یدکی مشغول بودند او نیز تصمیم به زندگی در تهران می گیرد. وی در کنار امور شغلی به تحصیل نیز ادامه می دهد و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد (MBA) مدیریت کسب وکار است. او هم اکنون عضو شورای پاساژکاشانی است. طباطبایی در خصوص وضعیت اقتصادی می گوید: باتوجه به ضعف مدیریتی در نهادهای اقتصادی دولت شاهد شرایط پیچیده و بیمار اقتصادی هستیم که صنف لوازم یدکی نیز از این مشکلات بی نصیب نیست .افزایش هر ساله مالیات و نوسانات ارز و چند نرخی بودن آن این شغل را به چالش کشیده از طرفی کاهش قدرت خرید، مردم را به سمت خرید لوازم یدکی استوک سوق داده است. مدیریت اقتصادی کشور باید برای عبور از بحران برنامه داشته باشد و مردم را با خود همره کنند. وی اظهار داشت تعاونی اعتبارصنف برای اعضای اتحادیه لازم است و به سهم خود از موسسین و نظریه پردازان اصلی تشکر می کنم ولی انتقادات و پیشنهاد هایی هم دارم، متاسفانه تا جایی که بنده خبر دارم از کسبه پاساژ کاشانی که نزدیک به ۶۰۰ واحد هستند و همکاران چراغ برق درصد کمی از آنها در این تعاونی عضو هستند و علت اصلی آن عدم اطلاع رسانی کافی، عدم ارتباط نزدیک با کسبه و نبود برنامه تبلیغاتی و ترویجی مفید در این زمینه است.
طباطبایی تاکید کرد تعاونی اعتبار یک نیاز مبرم و ضروری برای صنف ماست و اگر در مسیر عملیاتی قرار بگیرد میتواند منشاء خیر و برکات باشد. به نظرم اگر مسئولان تعاونی اعتباری به میان مردم بیایند و شرایط بهره مندی از تعاونی را بجای استفاده از دیگر روش های تامین مالی نظیر اسکوند و ربا را که منجر به ورشکستگی می شود را بیان کنند قطعا موجبات رشد و موفقیت فراهم خواهد شد. یک پیشنهاد دیگر هم دارم (پرداخت دستی یا وام های یک هفته ای یا یک ماهه ) عمده همکاران ما معمولا در سررسید های خود نیاز موقتی پیدا می کنند و اگر نیازشان بصورت آبرومندانه و محترمانه برطرف نشود سراغ اسکوند نمی روند. این کار همکاران را مجاب به عضو شدن در تعاونی اعتباری می کند چه بسا در یک فرآیند میان مدت این تعاونی بتواند به عرصه های نیز ورود پیدا کند.
در جوامع پیشرفته جهانی،اتحادیه ها و سازمانهای مردم نهاد(NGO) نقش بسیار بالایی در فرآیندتصمیمات اقتصادی واساسی دارند. اتحادیه ها نباید وامدار و بدهکار جناح های سیاسی باشند. اتحادیه ها باید منعکس کننده واقعیت های صنفی و نیازهای جامعه و مشکلات روزمره صنف باشند، در این صورت می توانند در رونق تولید داخلی و توسعه اقتصادی کشور موثر باشند. البته اتحادیه باید نقش نظارتی داشته باشد و برکیفیت کالا، توزیع عادلانه، تنظیم قیمت ها نظارت کند. و به شکایات صنفی رسیدگی نماید.
واقعیت ها با آمارهایی که بعضاً ارائه می شود متفاوت است.اگر دقت کنیم در چند سال اخیر برخی اقلام لوازم یدکی افزایش ۵ برابری داشته اند در حالیکه ارزهای خارجی نهایتا ۳برابر افزایش قیمت داشته اند این فاصله قابل قبول نیست. عملکرد اتحادیه را می توان در دو دوره ی ۴ ساله اخیر مدنظر قرارداد. در این دو دوره اعضاء ثابت بودند وفقط سمت ها تغییر داشته است. مسلماً همه اعضا هیئت مدیره که با تکیه بر رای مستقیم مردم انتخاب شده اند مورد احترام می باشند.اما میانگین سنی اعضای هیئت مدیره بالاست.

در دوره قبلی یک پوست اندازی و تغییرات مهمی در اتحادیه اتفاق افتاد که برای اولین بار بود و نتایج مفید و کثیری داشت. برنامه ها و طرح هایی اجرا شد و فعالیت هایی صورت گرفت که واقعا قابل تقدیر است مانند:
۱ برگزاری نمایشگاه و همایش های سطح بالا با حضور نمایندگان مجلس و برخی مسئولان
۲٫برگزرای جلسات متعدد با مسئولین سازمان های مالیاتی و دستیابی به نتایج مفید
۳٫ برگزاری جلسات با شوراهای پاساژ های منطقه چراغ برق و در چندین مورد حل مشکلات پاساژ ها از قبیل حق انشعاب آب و مشکلات شهرداری و جلسات متعدد با بنیاد مستضعفان و جانبازان
۴٫ خرید و نصب نرم افزار حسابداری که عملیاتی نشد.
۵٫ توسعه ساختمانی و استخدام پرسنل خدوم و شفافیت مالی و اخذ معوقات چندین ساله ، کشف واحد های تجاری بدون پروانه کسب و اعطای پروانه کسب به آنها.
در دوره فعلی خدمات به صورت متداول ارائه می شود ولی از جلسات با اعضا خبری نیست. نمایشگاه و همایش های فوق الاشاره برگزار نشد.
لازم به ذکر است که اتحادیه در بخش رسیدگی به شکایات، بیمه های تکمیلی ، دفاع از حقوق کسبه در هیئت های حل اختلاف مالیاتی خوب عملکرده است.
مواردی که صنف لوازم یدکی را تهدید می کند عبارتند از :
۱٫کالاهای بی کیفیت خارجی یا داخلی
۲٫وجود دلال هایی خارج از صنف با سرمایه های بالا که در بزنگاه های خاص و با داشتن رانت اطلاعاتی، اقدام به احتکار کالا و فروش آن پس از کمبود در بازار می کنند.
۳٫عدم وجود عدالت در پرداخت مالیات و کسانی که در سایه کسب اقدام به فروش کالا می کنند و درمقابل هیچ ارگانی پاسخگو نیستند و اغلب اجناس تقلبی به فروش میرسانند.
برای برون رفت از حالت رکود تورمی لازم است به فرموده مقام معظم رهبری از تولید و عرضه کالای با کیفیت داخلی حمایت کرد و این اتفاق نمی افتد مگر اینکه آشتی ملی بین سرمایه گذار و طرح ها و پایان نامه های تخصصی خاک خورده دانشگاهی بر قرار شود.
فرهنگ وطن دوستی تقویت شود تا منجر به استفاده از کالاهای با کیفیت داخلی شود. بانک ها با وام های بلند مدت و کمترین نرخ سود در کنار تولید کننده ها باشند. بجای واردات کالا، تکنولوژی و دستگاه های پیشرفته وارد شود.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد