رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=9002

طمع را درمان بایدش…

مرتضی ده بزرگی

روزی را به یاد می آورم که تولید کنندگان ایرانی با پنج قلم لنت شروع کردند و از بازار می خواستند که جنس ایرانی بفروشند به قول معروف عرق ایرانی داشته باشند.من حدود چهل سال است با این ها کار می کنم و همواره کمک کرده ام حتی در توسعه سبد محصولاتشان و جا انداختن برندشان تلاش کرده ام و دلم هم می خواهد تولید ایرانی مصرف شود.
اما هر چیزی قاعده ای دارد الان که واردات لنت ممنوع شده است اغلب مردم ناچار خواهند شد از کالای ایرانی استفاده کنند و این بهترین فرصت است. سوال مهم یا بهتر بگویم آزمون بزرگ الان است. می توانیم بگوئیم فرصت خوبی است که قیمت ها را بالا ببریم. می توانیم هم فکر کنیم بهترین فرصت است که اعتماد مصرف کننده را بدست آوریم. خوب مصرف کننده وقتی لنت شما را بست و خوب کار کرد به خود می گوید: چرا بروم دنبال جنس خارجی؟ همین ایرانی را مصرف می کنم. کارخانه ایرانی هم تیراژ محصولش بالا می رود با فروش بیشتر سودش را هم می برد. این همان است که می گویم هرچیزی قاعده ای دارد. جنس خوب با کیفیت و قیمت مناسب تولید کن، سهم بازار را بگیر.
چرا برخی پیشنهاد می دهند که شما با هر برندی خواستی برایت تولید می کنم. این طمع مطمناً دامنت را می گیرد. دولت باید هوشیارانه عمل کند بگوید حالا که من واردات را ممنوع کرده ام این کالا با مارک خارجی از کجا آمده؟ گمرک رخنه ای دارد یا از مبادی غیر رسمی می آید یا نه یک کارخانه ایرانی دارد با مارک خارجی تولید می کند و آبروی بقیه را هم می برد؟ این مسئله را نهاد های نظارتی می توانند حل کنند. البته کسبه هم اگر اندکی وجدان و ایمان داشته باشند با چنین تولید کننده ای کار نمی کنند. چون خیلی واضح است اصلاً امکان ندارد یک کالایی کره ای باشد و با قیمتی زیر قیمت تمام شده عرضه شود. امروز می توان از طریق اینترنت قیمت کالا را بدست آورد، هزینه های خرید و حمل و ترخیص را حساب کرد.
همه می توانیم باهم درست کار کنیم. دولت در جایگاهش خودش نقش نظارتی و سیاست گذاری داشته باشد. با تعرفه گذاری و نه ممنوعیت مطلق، واردات را مدیریت کند. تولید کننده هم به فکر اعتبار برند خودش و حلال بودن کارش باشد. کاسب هم بخاطر حاشیه سود بالاتر کالای بی اصالت نفروشد.
این سیستم رهگیری کالا باید بطور جد پی گیری شود چون جلوی ورود کالای بی نام و نشان را می گیرد. تولیدکننده زیرپله ای و واردات قاچاق را هم لو می دهد. بنظر من در همه اقلام باید از طرف دولت پی گیری شود. زیرساختش فراهم شود و مردم را در جریان بگذارند. آگاه سازی مصرف کننده نهایی هم بسیار مهم است.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد