رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=8992

حذف بیشتر واسطه ها از بازار قطعات خودرو

در زنجیره توزیع قطعات از تامین کنندگان بزرگ یعنی تولید کنندگان و واردکنندگان تا خرده فروش نهایی سطوح واسطه گری کمتر شده است. با گسترش شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دسترسی سطوح پایین هرم توزیع یعنی خرده فروشان به تامین کنندگان بزرگ آسانتر شده است و از طرفی هم نقدینگی موجود در حلقه های پایین تر، رغبت تامین کنندگان کلان را به این ارتباط مستقیم بیشتر کرده است. بازار لوازم یدکی نیز مثل بیشتر بازارهای دیگر رقابتی تر شده است
و افزایش قیمت ها باعث شده است حساسیت به قیمت از قبل بیشتر شود. لذا دامنه سود کالاها برای فعالین بازار کمتر شده است. فروش بیشتر با سود کمتر شرط ادامه فعالیت در این فضای رقابتی کسب و کار خواهد بود و لذا افرادی که توان این رقابت را ندارند به مرور از این چرخه حذف میشوند.
این اتفاق در راستای تامین منافع مصرف کنندگان نهایی می باشد و مثبت است.
در سال گذشته به دلیل سیاست های ارزی و گمرکی، واردات کالا از مبادی رسمی به بازار دچار اختلال شد. تولیدات داخلی نیز آمادگی لازم برای پوشش این خلا بوجود آمده را در کوتاه مدت نداشتند. کسری قطعات در بازار زمینه سواستفاده افراد سود جو را فراهم آورد و باعث ورود قطعات تقلبی به بازار شد.منشا این قطعات یا کالاهای بی کیفیت موجود در انبارها بودند که متاسفانه به نام برندهای معتبر فروخته میشد و یا کالاهای مستعمل بازسازی شده و در مواردی نیز کالاهای بی کیفیت قاچاق که باز به نام برندهای معتبر فروش می رفت که خوشبختانه در ماههای اخیر با نظارت بیشتر دستگاههای نظارتی و برخوردهای قضایی صورت گرفته زمینه این قطعات کمتر شده است و فعالین صادق این صنف برخوردهای جدی تر را انتظار دارند.
اما مسئله دیگری هم در بازار لوازم یدکی طی شش ماه اخیر بوجود آمده که پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا است. برغم کمبودی که در سال گذشته وجود داشت الان برعکس شده است، علت هم در طرف عرضه ، آزاد شدن اجناس رسوب شده در گمرک، افزایش تولید داخلی، کاهش مصرف در خط تولید به دلیل کاهش تولید خودروسازها و ترس از انبارش کالای اضافی به دلیل برخوردهای تعزیراتی میباشد. در طرف تقاضا هم اولاً کسبه نیز تمایلی به خرید انبوه ندارند ثانیاً مصرف کننده نهایی نیز تا مجبور نباشد اقدام به تعویض قطعه نمی کند. به نظر می رسد که بازار تا زمان توازن عرضه و تقاضا در سطح جدید با نوساناتی همراه خواهد بود.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد