دکترمحمدباقر مجتبایی؛ مشاورعالی اقتصادی وبرنامه ریزی اتاق اصناف ایران

اصناف فریاد ودیگر هیچ

توسط | خرداد 26, 1399 | اخبار | 0 نظر

عنوان شما میاد اینجا

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

رئیس جمهور: باید صنعت ما متحول شود

رئیس جمهور گفت: مگر امروز یکی از مشکلات بزرگ ما در کشور مسئله اقتصاد، رشد و رونق اقتصادی و خروج از رکود نیست؟!   رئیس جمهور گفت: مگر امروز یکی از مشکلات بزرگ ما مسئله اقتصاد، رشد و رونق اقتصادی و خروج از رکود نیست، علم مدیریت بر دوش کدام رشته‌ها است. مشکل اقتصاد...

انتخاب گزینه درست

بازگشت شاخص های اقتصادی به دوران پیش از کرونا براساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی و سازمان آمار و سایر مراکز پایش های اقتصادی، فعالیت های اقتصادی اعم از صنایع بزرگ و مادر و کسب وکار های خرد و متوسط به وضعیت پیش از کرونا نزدیک شده اند. میزان تراکنش ها در پایانه...

رئیس بانک مرکزی شجاعت با چاشنی تدبر و امید

رئیس بانک مرکزی شجاعت با چاشنی تدبر و امید عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نشان داده به کارش نگاه درستی دارد اول: اطلاع رسانی از روزی که مسئولیت قبول کرده در مواقعی که نوسان قیمتی یا ابهاماتی بروز کرده؛ جلو آمده و حرف زده است. یادداشت وی در مورد هدف گذاری نرخ تورم...

قالیباف “شهادتت” مبارک

شاید محمد باقر قالیباف در نوجوانی یا اوایل جوانی دل در گرو این جمله داشت. اما تقدیر او را از میان جبهه های جنگ زنده بیرون آورد و امروز احتمالا می‌شنود که ریاستت مبارک. حالا اگر خودش مجالی برای سردرگریبان بردن بیابد شاید بازم هم دوست داشته باشد به شهادت برسد. امری که...

جدال مجلس یازدهم “قالیباف و حاجی بابایی”

مجلس یازدهم، جدال قالیباف و حاجی بابایی فردا آغاز مجلس یازدهم است و مهمترین اتفاق آن انتخاب رئیس است. رئیس این دوره مجلس هرکه باشد در مقابل دولت روحانی خواهد بود تا از این طریق بتواند در انتخابات ریاست جمهوری نقش ایفا...

اما و اگر های یک تصمیم درست

اما و اگر های یک تصمیم درست از امروز ششم خرداد 1399دارندگان سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به بانک‌ها تا سقف ۳۰ درصد از سهام خود را سفارش فروش بدهند. در حالی که هنوز ساز وکار مشخصی برای فروش سهام عدالت توسط بانک‌ها وجود ندارد. آزادسازی سهام عدالت تصمیم درستی است که در...

ارزان فروشی جواب نداد

ارزان فروشی هم جواب نداد استقبال سرد از فرصت پذیره‌نویسی برای صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) تخفیف ۳۹‌درصدی، ‌تبلیغات فراوان و پرداخت تسهیلات صندوق بازنشستگی تنها موجب حدود ۶ هزار میلیارد تومان از این دارایی شد.مبلغی که در حدود یک سوم پیش‌بینی اولیه...

مهار دلالان بازار با خرید کارخانه‌ای/ ضرورت ثبت مشخصات مشتریان در سامانه امتا

گروه صنعتی ایران خودرو در نظر دارد روش های متنوع فروش مصوب در ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت را با هدف افزایش رضایت عمومی و جلوگیری از التهاب بازار به اجرا بگذارد. نخستین برنامه فروش این خودروساز به زودی اعلام خواهد شد. به گزارش یدک رسانه به نقل از ایکوپرس- بابک...

کرونا توسط خودروسازان ایرانی برانداز شد!

حدود چهار ماه از این ویروس منحوس کرونا بر سر زبان ها افتاده است که فعالیت اکثر صنایع را مختل و اقتصاد دنیا را تحت تاثیر و در حقیقت به کما برده است اما در بین صنایع فعال در جهان ، صنعت خودرو نیز در هیاهوی کووید-۱۹ از این قاعده مستثنی نبوده است ؛ چرا که شرکت‌های...

رئیس بانک مرکزی شجاعت با چاشنی تدبر و امید

رئیس بانک مرکزی شجاعت با چاشنی تدبر و امید عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نشان داده به کارش نگاه درستی دارد اول: اطلاع رسانی از روزی که مسئولیت قبول کرده در مواقعی که نوسان قیمتی یا ابهاماتی بروز کرده؛ جلو آمده و حرف زده است. یادداشت وی در مورد هدف گذاری نرخ تورم...

ارزان فروشی جواب نداد

ارزان فروشی هم جواب نداد استقبال سرد از فرصت پذیره‌نویسی برای صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) تخفیف ۳۹‌درصدی، ‌تبلیغات فراوان و پرداخت تسهیلات صندوق بازنشستگی تنها موجب حدود ۶ هزار میلیارد تومان از این دارایی شد.مبلغی که در حدود یک سوم پیش‌بینی اولیه...

دکترمحمدباقر مجتبایی؛ مشاورعالی اقتصادی وبرنامه ریزی اتاق اصناف ایران

اصناف فریاد ودیگر هیچ

اصناف هنوز نتوانسته اند جایگاه خود را در مدیریت اقتصادی کشور و قوانین مربوطه بدست آورند.

سال هاست اصناف فریادشان بلند است که مشکل داریم و به ما اجحاف می شود. این فریادها معمولاً آن طور که اصناف انتظار دارند به جایی نمی رسد زیرا زبان و قالب بورکراتیک و اداری ندارد. صدای اصناف زمانی مورد توجه قرار خواهد گرفت که مستند به آمارو ارقام، گزارش های کمی وکیفی باشد. در قالب مسئله تعریف و بیان شود. جداول و نمونه های علمی داشته باشد. مبتنی بر تحقیق باشد و نه صرفاً توصیف وضعیت و خواست ها به عبارت دیگر می بایست اصول متداول اداری و متناظر به قوانین و دستورالعمل های اجرایی و قانونی باشد و دقیقا ذکر شود مشکل مورد نظر مربوط به کدام ماده قانونی است و متن پیشنهادی جایگزین چه باید باشد و ملاحظات کلان ملی و بدور از بخشی نگری در پیشنهادات لحاظ شود زیرا قانون برای کل جامعه است و نمی شود منافع یک گروه از جامعه را در نظر گرفت و برای بقیه اقشار جامعه مشکل و محدودیت و معذوریت ایجاد شود لذا پیشنهادات باید جامع و مانع باشد.
تلاطم همیشگی بین دولت واصناف
طبق آمار و گزارشات و محاسبات اتاق اصناف ایران و نیز بانک مرکزی، نقش اصناف در تولید ناخالص ملی هفده و نیم درصد است این آمار چندین سال است با کمی بالا و پائین در حال تکرار شدن است ولی حتی یک بار هیچ اتحادیه یا اتاق اصناف در شهرستانی نخواسته است با اعداد و آمار و تحلیل های علمی حداقل در بخش خودش سهم و جایگاه مجموعه خویش را در اقتصاد کلان به استناد آمار و اطلاعات به تصویر بکشد و بیان نماید. لذا با توجه به جمعیت اصناف ( شامل سه میلیون کارفرمای صنفی و حدود شش میلیون شاغل در اصناف و با احتساب خانواده های این نه میلیون نفر )مجموعا حدود سی میلیون نفر یعنی حدود ۳۶ درصد جمعیت کشور است این درحالیست که در برنامه های پنج ساله و نیز بودجه سالانه هنگام توزیع منابع و تسهیلات ، اصناف در نگاه دولت تنها به اندازه نیمی از سهم خود در تولید ناخالص ملی سهم دارند. این جاست که بحران هویت و کارکرد اصناف دامن گیرشان می شود و نمی توانند جایگاه واقعی خود را بیابند.
اصناف زبان گفت وگو با دولت را رعایت نمی کنند. زبان گفت‌وگو با دولت برنامه وآمار است. دولت با گزارش مکتوب و مستند تصمیم گیری می‌کند. ولی عموم اتاق ها و اتحادیه‌های صنفی ما برنامه و آمار مستندی ندارند پس در تصمیم‌سازی‌ها دخیل نمی شوند. فقط می توانند تصمیمات گرفته شده را اجراء کنند.
آمارها سخن می گویند
به غیر از چند مورد محدود، اتحادیه ها و اتاق های اصناف مرکز آموزش و پژوهش ندارند تا بتواند بر اساس داده میدانی، آمارهای قابل استناد ارائه کنند و برنامه داشته باشند.
به طور مثال در کشور ۸۶ هزار واحد تولیدی صنعتی داریم که هشت هزار واحد بالای ۱۰۰نفر کارگر و بقیه کمتر از ۱۰۰ نفر کارگر دارند. از آنجایی که ملاک ارزیابی بنگاه ها در ایران تعداد کارگر است ۸۰ هزار واحد جزء بنگاه های کوچک و متوسط (SMEs) قرار می گیرند.در بسیاری از کشورها ملاک ارزیابی بنگاه ها سرمایه گذاری اولیه یا میزان گردش مالی است.
از طرفی تا پایان سال ۱۳۹۷ بالغ بر دو میلیون و۶۵۰ هزار پروانه کسب صادر شد. ۲۰ درصد صنوف تولیدی ۵۰ درصد صنوف توزیعی و ۳۰ درصد بقیه صنوف خدماتی و فنی را شامل می‌شود. برغم اینکه بیش از ۶۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی با ۴۰۰ نوع رسته تولیدی در اصناف داریم ولی اتحادیه های صنوف تولیدی نتواستند گزارشی از میزان تولید اعضاء یا میزان نیازشان به مواد اولیه بدهند. چطور می شود با این وضعیت، سهمیه ارزی یا سهمیه مواد اولیه با قیمت و شرایط مناسب گرفت؟
در اکثریت اتاق ها و اتحادیه های صنفی برنامه سالانه مدون و مصوب نداریم. آمار هم نداریم. از طرف دیگر افراد توانمندی که در خلاء آمار و برنامه مدون، زبان گفتگوی دولت را بلد باشند؛ نیز بسیار کم است.
وقتی این موارد کنار هم قرار گیرد؛ دولت در بودجه بندی و برنامه ریزی ها ، اصناف را در اندازه واقعی نمی بیند.
طی چند سال اخیر با پیگیری هایی که در اتاق اصناف ایران انجام دادیم موافقت وزارت صمت را برای برخورداری و تسری تمامی تسهیلات و معافیت های بخش صنعتی به صنوف تولیدی را گرفتیم و قرار شد صنوف تولیدی حسب بخشنامه هایی که به اتاق های اصناف سراسر کشور در سال قبل ابلاغ کردیم در سامانه بهین یاب وزارت صمت که کمک به تامین مواد اولیه صنعتی و صنفی انجام می شود ثبت نام کنند.ولی میزان ثبت نام واحدهای صنفی تولیدی جای تاسف دارد. تعداد بسیار محدودی از واحدهای صنفی در این سامانه ثبت نام کردند.شاید توجیه کنند که دچار سخت گیری های سازمان تامین اجتماعی یا مالیات می‌شویم. اما سوال این است اگر ما شفاف عمل کنیم و حقوق قانونی خود را نیز با شهامت مطالبه کنیم بهتر نیست؟ اگر انتظار کمک دولت یا مجلس را داریم نباید اصول اولیه در شفافیت کسب و کارمان را رعایت کنیم؟
مثال دیگری بزنم در زمان شیوع کرونا اتاق اصناف ایران به دولت نامه ای ارسال کرد که یک میلیون و ۷۰۰هزار واحد صنفی با بیش از پنج ملیون ۸۰۰ هزار کارگر شاغل در اصناف آسیب جدی دیدند. دولت سامانه ای به نام کارا راه‌اندازی کرد و صنوفی که بیشترین آسیب را دیدند در اولویت تسهیلات دولت قرار گرفتند.
اما زمانی تسهیلات دولت کاملاً دریافت خواهد شد که صنوف با شفافیت در سامانه وارد شوند.
یکی از بزرگترین چالش های اصناف این است که افراد خبره و آگاه به علم روز در کنار اتحادیه های صنفی به صورت تمام وقت ویا پاره وقت به تعداد کافی و نیز در تمامی اتحادیه های صنفی به کار گرفته نشدند.
اگر قرار است فضای کسب و کار اصناف را بهبود داده و روش های سنتی را با ابزارها و متدهای جدید تلفیق کنیم می بایست از خبره گان علمی استفاده کنیم.
افراد با سواد و تحصیلکرده در میان اعضای اتحادیه ها هستند اما در درون هیئت مدیره ها کمتر قرار می گیرند.
اگر باور به کارآیی و اثر بخشی دانش های روز به وجود آید؛ جهش عظیمی در اصناف رخ می دهد.
تحول فرهنگ کار در اصناف برای کشور فرصت ساز خواهد بود وخود اصناف نیز بهره وری بهتر و پایدار خواهند داشت.
اینکه تورم و نابسامانی های اقتصادی فرصت پول دار شدن برای بخشی از اصناف ایجاد کند، نمی تواند جایگزین ایجاد زنجیره ارزش در اصناف شود و نفع پایدار، همگانی و بدون مفسده را رقم بزند.
مسئله دیگر موضوع دیجیتال مارکتینگ است. در حال حاضر فروش آنلاین در حد یک و نیم درصد کل شبکه توزیع کشور است این درصد اندک در سال ۱۳۹۸ رقمی بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان با ۷۰۰ میلیون تراکنش (خرید از طریق اینترنت) بوده است.
این بازار به دلیل شفافیت و قابل نظارت بودن از سوی دولت حمایت می شود مردم نیز به آن اقبال دارند بنابراین پیش بینی بنده این است که طی ده سال آینده سهم فروش برخط به ۲۰درصد برسد یعنی رشد ۱۵ برابری خواهد داشت.
آیا اصناف نباید این موضوع را جدی بگیرند؟
در کنار فروشگاه های آنلاین ، فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ را هم باید مورد توجه قرار دهید.
با این شرایط اصناف سنتی اگر خودشان را متحول نکند بازارشان به راحتی در اختیار دیگران قرارخواهد گرفت.
سلیقه و فرهنگ رفتاری مردم تغییر کرده است. خصوصاً نسل جدید و نسل آینده انتظاراتی دارند که با روش های سنتی همه آن ها برآورده نمی شوند.
شفاف بگویم مشتری سنجه ای برای راستی آزمایی فروشنده می خواهد، معیار و ملاک های مشخصی برای احترام و دفاع از حقوق خود دارد. قانون هم حق را به او می دهد.
مطابق قانون تجارت الکترونیکی مشتری حق دارد کالاهی خریداری شده را در صورتیکه به بسته بندی دست نزده باشد تا هفت روز بدون هیچگونه‌لزوم به ارایه دلیل و نیز کسورات مالی به فروشنده مرجوع نماید لذا اصناف سنتی باید اینگونه مشتری مداری را سریعتر در کسب و کارشان نهادینه کنند .این موارد باید از سوی اصناف درک شود و موجب تغییر در نگرش ها و رفتارها شود.
بیوگرافی
محمد باقر مجتبایی متولدسال ۱۳۴۴ است وی تحصیلاتش را در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در رشته مدیریت بازرگانی و دارای دکترای مدیریت عالی کسب و کار از دانشگاه شهید بهشتی تهران و مدرس دانشگاه در دروس بازاریابی بین الملل ، اصول مدیریت ، تجارت الکترونیکی ، شبکه‌های توزیع ، صادرات ، لجستیک است.
از سال ۱۳۹۳ به عنوان مشاورعالی اقتصادی و برنامه ریزی اتاق اصناف ایران حضور داشته است.وی تحقیقات و پژوهش‌هایی در زمینه بنگاه های کوچک و متوسط ، خدمات بازرگانی، تجارت بین الملل، بازرسی بین المللی کالا و خدمات انجام داده است.

اصناف فریاد ودیگر هیچ

دکترمحمدباقر مجتبایی؛ مشاورعالی اقتصادی وبرنامه ریزی اتاق اصناف ایران

انتخاب گزینه درست

بازگشت شاخص های اقتصادی به دوران پیش از کرونا براساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی و سازمان آمار و سایر مراکز پایش های اقتصادی، فعالیت های اقتصادی اعم از صنایع بزرگ و مادر و کسب وکار های خرد و متوسط به وضعیت پیش از کرونا نزدیک شده اند. میزان تراکنش ها در پایانه...

رئیس بانک مرکزی شجاعت با چاشنی تدبر و امید

رئیس بانک مرکزی شجاعت با چاشنی تدبر و امید عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نشان داده به کارش نگاه درستی دارد اول: اطلاع رسانی از روزی که مسئولیت قبول کرده در مواقعی که نوسان قیمتی یا ابهاماتی بروز کرده؛ جلو آمده و حرف زده است. یادداشت وی در مورد هدف گذاری نرخ تورم...

قالیباف “شهادتت” مبارک

شاید محمد باقر قالیباف در نوجوانی یا اوایل جوانی دل در گرو این جمله داشت. اما تقدیر او را از میان جبهه های جنگ زنده بیرون آورد و امروز احتمالا می‌شنود که ریاستت مبارک. حالا اگر خودش مجالی برای سردرگریبان بردن بیابد شاید بازم هم دوست داشته باشد به شهادت برسد. امری که...

جنگ سرد با چین

آمریکا و چین به کجا خواهند رسید

جدال مجلس یازدهم “قالیباف و حاجی بابایی”

مجلس یازدهم، جدال قالیباف و حاجی بابایی فردا آغاز مجلس یازدهم است و مهمترین اتفاق آن انتخاب رئیس است. رئیس این دوره مجلس هرکه باشد در مقابل دولت روحانی خواهد بود تا از این طریق بتواند در انتخابات ریاست جمهوری نقش ایفا...

اما و اگر های یک تصمیم درست

اما و اگر های یک تصمیم درست از امروز ششم خرداد 1399دارندگان سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به بانک‌ها تا سقف ۳۰ درصد از سهام خود را سفارش فروش بدهند. در حالی که هنوز ساز وکار مشخصی برای فروش سهام عدالت توسط بانک‌ها وجود ندارد. آزادسازی سهام عدالت تصمیم درستی است که در...

ارزان فروشی جواب نداد

ارزان فروشی هم جواب نداد استقبال سرد از فرصت پذیره‌نویسی برای صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) تخفیف ۳۹‌درصدی، ‌تبلیغات فراوان و پرداخت تسهیلات صندوق بازنشستگی تنها موجب حدود ۶ هزار میلیارد تومان از این دارایی شد.مبلغی که در حدود یک سوم پیش‌بینی اولیه...
علیرضا بشارت نیا

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا به ما کمک کنید تا از رباط ها جلوگیری کنیم *

تبلیغ

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

عنوان شما میاد اینجا

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.