داخلی‌سازی ترمز افزایش قیمت را نکشید

توسط | مرداد 11, 1399 | اخبار مهم | 0 نظر

پویش داخلی‌سازی قطعات توقعات زیادی برای کم کردن هزینه تولید و به دنبال آن کاهش قیمت خودرو به وجود آورد، این در شرایطی است که با دور جدید افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو حالا این سوال مطرح شده که داخلی‌سازی چه سهمی در تعیین قیمت خودرو دارد؟

نمونه‌سازی یک خودرو جدید داخلی

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه تاکنون ۳ دستگاه از محصول جدید سایپا به نام SP۱۰۰ نمونه‌سازی شده است، گفت: این خودرو تا پایان سال به تولید انبوه می‌رسد.

رشد تولید خودرو در برزیل

تولید خودرو در برزیل طی ماه جولای با رشد ۷۳‌درصدی نسبت به ماه پیش از خود روبه‌رو شد و به عدد ۱۷۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه رسید. با این حال آمارها نشان می‌دهد صادرات خودروی برزیل در این ماه افت ۲/ ۲۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، در حالی که فروش خودرو در...

آرامش بازار خودرو مشروط به نرخ ارز است

سرپرست وزارت صمت روز گذشته در گفت‌وگویی وعده داد که بازار خودرو در آینده نزدیک به تعادل می‌رسد.هر چند وی متعادل‌سازی را مشروط به ثبات نرخ ارز خواند، اما در عین حال این نکته را نیز مدنظر قرار داد که افزایش قیمت‌های اخیر در روند تعادل‌سازی بسیار موثر بوده است.

افت ۶۸ درصدی سود هوندا

دنیای اقتصاد : شرکت هوندا موتور ژاپن روز چهارشنبه در گزارشی از افت ۶۸ درصدی سودآوری سالانه خود خبر داد در حالی که به دلیل پیامدهای ویروس کرونا، تقاضای جهانی برای خودرو کاهش چشمگیری داشته است. سومین خودروساز بزرگ ژاپن در این گزارش تصریح کرد که انتظار دارد تا سودش...

افزایش قیمت هم حاشیه زیان را کم نکرد

حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت و گزینه دولت برای در اختیار گرفتن سکان این وزارتخانه روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت عنوان کرده که دو خودروساز بزرگ کشور به‌رغم افزایش قیمت محصولات خود همچنان در حاشیه زیان قرار دارند.

فتح مرزهای جدید قیمت در بازار خودرو

روند صعودی قیمت خودرو در بازار این روزها همچنان ادامه دارد و مرزهای جدید قیمتی پی در پی فتح می‌شوند، این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به آرامش نسبی در بازار ارز (حداقل طی روزهای گذشته)، قیمت‌ها کاهشی شده یا به ثبات نسبی برسند. تداوم افزایش قیمت خودرو البته در شرایطی است که فعالان بازار می‌گویند خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد. به گفته آنها، از یک سو فروشندگان بابت اینکه ممکن است قیمت‌ها بالاتر برود، در فروش تردید دارند و از آن سو بخش زیادی از مشتریان نیز با توجه به رشد قیمت، توان خرید ندارند. برخی نیز به انتظار کاهش قیمت نشسته‌اند تا شاید شرایط خرید برایشان فراهم شود.

پراید ۹۳ میلیونی در بازاری راکد

بررسی روند بازار خودرو نشان می‌دهد نسبت به هفته گذشته، قیمت‌ها در بازار با شیبی ملایم، با افزایشی پیش رفت بطوریکه و قیمت پراید از ۹۰ میلیون تومان هم فراتر رفت.

ضربه کرونا به سوزوکی

دنیای اقتصاد : شرکت سوزوکی موتور به تازگی اعلام کرده است که سودآوری این شرکت در فصل نخست سال جاری تقریبا به دلیل شیوع کرونا و پیامدهای آن برای خودروسازی جهان، از بین رفته است. شیوع پاندمی کرونا در هند، بازاری که سوزوکی بیشترین فروش خود را در آن دارد موجب شده است...

اقدامات خودرویی وزیر پیشنهادی به مجلس

روز گذشته برخی اخبار از معرفی حسین مدرس خیابانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس حکایت داشت. در این زمینه خبرگزاری فارس در گزارشی عنوان کرده بود که با اتمام دوره قانونی سرپرستی حسین مدرس خیابانی بر وزارت صنعت (۲۲ مردادماه)، حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم طی هفته جاری مدرس خیابانی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی خواهد کرد.این خبرگزاری همچنین از احتمال منتفی شدن طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت که دولت به نوعی معرفی وزیر پیشنهادی صمت را به آن گره زده بود، خبر داد.

ریزش تقاضا با کاهش رانت

دومین دور پیش‌فروش فوق‌العاده خودروهای داخلی با ریزش قابل توجه حجم پیش‌خریداران همراه شد. این اتفاق اولا تحت تاثیر افزایش قابل توجه نرخ کارخانه‌ای محصولات در پیش‌فروش رخ داده و دوم اینکه به سختگیرانه‌‌تر شدن شرایط ثبت‌نام مربوط است. رانت قیمت در پیش‌فروش مرحله دوم نسبت به مرحله اول کاهش پیدا کرده است. افت تقاضا پیام‌هایی همچون «اثر واقعی‌سازی قیمت بر کاهش تقاضای کاذب»، «کاهش قدرت خرید مشتریان به‌دلیل افزایش نرخ رسمی خودروها» و البته «کم اعتمادی شهروندان به صحت و سقم قرعه‌کشی خودروسازان» را مخابره می‌کند.

اسامی خودروهای آلاینده منتشر شد

روابط عمومی سازمان محیط زیست : سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار کتابچه سالانه آلایندگی خودرو و موتور سیکلت به تشریح خودروهایی پرداخت که کمترین و بیشترین میزان مردودی در آزمون آلایندگی را دارا بوده‌اند. کتابچه سالانه آلایندگی خودرو و موتور سیکلت برای اولین بار از سوی مرکز هوا تغییر اقلیم تدوین و در آن اطلاعات مربوط به آزمون‌های آلایندگی‌ای که در طول سال بر انواع وسایل نقلیه تولیدی و وارداتی کشور طی فرآیند نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست انجام گرفته، درج شده است.

نخستین کراس‌اوور برقی اشکودا

دنیای اقتصاد : اشکودا آماده عرضه نخستین کراس‌اوور تمام‌برقی می‌شود که قدرتمندترین مدل تولید شده از این خودروساز به حساب می‌آید. طبق اولین تیزر، انیاک‌ای وی در اول سپتامبر به‌طور کامل رونمایی می‌شود. طی چند وقت اخیر یکسری تصاویر تبلیغاتی از این خودرو منتشر شده‌...

تولید غیر سواری‌ها روی خط صعود

تولید خودروهای غیر سواری در کشور طی چهار ماه ابتدایی امسال نزدیک به ۳۲ درصد رشد کرد، رشدی که البته بیش از هر محصولی مدیون وانت است. طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت، تا پایان تیر امسال در مجموع ۲۷ هزار و ۳۲۱ دستگاه انواع خودروهای تجاری سبک و سنگین و عمومی در کشور به تولید رسیده که بیشترین تیراژ در این بین نصیب وانت شده و کمترین نیز سهم ون بوده است. با بررسی کل تولید خودرو در کشور، سهم غیر سواری‌ها در چهار ماه ابتدایی امسال حدود ۵/ ۸ درصد بوده است.

مدیر طراحی پژو به رنو رفت

ژیل ویدان، مدیر سابق بخش طراحی پژو، از نوامبر سال جاری پس از مدت‌ها حضور در گروه پژو شامل پژو سیتروئن، دی اس و اویل به رقیب این شرکت یعنی گروه رنو خواهد پیوست. این فرانسوی ۴۸ ساله کار خود را در سال ۱۹۹۶ در سیتروئن آغاز کرد و در خلال سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ رئیس بخش طراحی...

گلایه مشتریان از شرط جدید ثبت نام خودرو

در حالی مهلت سه روزه ثبت‌نام در مرحله دوم طرح فروش فوق‌العاده محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو به اتمام رسید که بسیاری از مردم از شرط عدم پلاک فعال در خانواده، ابراز نارضایتی کردند. گروه صنعتی ایران‌خودرو مرحله دوم فروش محصولات خود را در قالب فروش فوق‌العاده با موعد تحویل حداکثر ۳ ماهه و با قیمت قطعی از روز پنج‌شنبه (۹ مرداد) آغاز کرده است.

پاجرو در آستانه پیوستن به تاریخ

میتسوبیشی تصمیم دارد تولید پاجرو را مجددا محدود و نهایتا تعطیل کند. رکود این شرکت در سال‌های اخیر، باعث شده که تولید این خودرو سودآور نباشد. بر اساس شاخص بورس ژاپن، این اتفاق باید در سال آینده رخ می‌داد. البته از طرف سازنده این خودرو، هنوز گزارشی اعلام نشده است. مدل...

داخلی‌سازی موتور XU پلاس

ایکوپرس : مدیر طرح موتور XU پلاس ایران خودروگفت: داخلی‌سازی موتور XU پلاس کاهش ارزبری دست‌کم ۳ میلیون یورویی فقط درحوزه توسعه محصول به همراه دارد. محمد کاظمی افزود: تولید انبوه موتور XU پلاس با ظرفیت سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه در ماه‌های آینده آغاز می‌شود، در مرحله اول...

روزهای ناخوش رنو

شرکت رنو زیان مالی ۲/ ۷ میلیارد یورویی (۵/ ۸ میلیارد دلار) را در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ گزارش کرد، در حالی که این خودروساز فرانسوی نظیر بسیاری از رقبای دیگر خود در سراسر جهان با افت فروش به دلیل شرایط ویژه ناشی از کرونا دست و پنجه نرم می‌کند.

دور دوم فروش فوق‌العاده با قیمت‌های جدید

با اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی از سوی شورای رقابت، دور دوم فروش فوق‌العاده خودروسازان کلید خورد. دور دوم فروش فوق‌العاده اما در حالی از اواخر هفته گذشته آغاز شد که دو شرط جدید کمیته خودرو نیز در آن اعمال شده است. کمیته خودرو کمی پس از اجرای دور نخست فروش فوق‌العاده تصویب کرد که در فروش‌های بعدی اولا شرط عدم خرید خودرو به ۴۸ ماه افزایش یابد، ثانیا پلاک فعال در خانواده نیز وجود نداشته باشد. منظور از شرط نخست این بود که متقاضیان ثبت‌نام در فروش فوق‌العاده خودروسازان نباید ظرف ۴۸ ماه گذشته از ایران خودرو و سایپا محصولی تحویل گرفته باشند. این بازه زمانی پیش‌تر ۳۶ ماه در نظر گرفته شده بود، اما کمیته خودرو برای آنکه شرایط ثبت‌نام را به نفع افراد فاقد خودرو محدودتر کند، یک سال به آن اضافه کرد.

تحقیقات کره‌جنوبی از تسلا

کره‌جنوبی اعلام کرد روند تحقیقات از نقص فنی احتمالی در وسایل نقلیه‌ای که توسط خودروساز آمریکایی تسلا تولید شده‌اند را آغاز می‌کند؛ این تحقیقات در حالی کلید خواهد خورد که تسلا در بازار خودروهای برقی کره‌جنوبی، رقابتی تنگاتنگ را با هیوندای، خودروساز کره‌ای دارد. براساس...

اتمام تعهدات مرحله نخست فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو

معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو از اجرای مرحله دوم فروش فوق‌العاده محصولات این خودروساز در آینده نزدیک خبر داد. بابک رحمانی گفت: ۱۵ هزار تعهد ایجادشده در مرحله نخست فروش فوق‌العاده را پیش از موعد تحویل خودروها اجرا کرده‌ایم و در زمان حاضر این آمادگی وجود...

بزرگ‌ترین زیان نیسان از ۱۹۷۷

شرکت خودروسازی نیسان در روز سه‌شنبه خبر داد که انتظار دارد تا برای دومین سال پیاپی نیز با زیان سالانه مواجه شود؛ در حالی که پاندمی کرونا تلاش‌های دومین خودروساز بزرگ ژاپن را برای بازگشت به سودآوری سال‌های گذشته تحت‌تاثیر قرار داده است. نیسان در گزارش خود پیش‌بینی کرده...

مالیات‌ستانی از محتکران خودرو

موضوع مالیات‌ستانی از نقل‌و‌انتقال خودرو این روزها بسیار داغ شده است. اخذ مالیات از نقل‌و‌انتقالات خودرو و مسکن در لایحه دریافت مالیات بر عایدی سرمایه ابتدا در دولت مورد توجه قرار گرفت. اما همچنان خبری از ارسال این لایحه دولت به مجلس نیست و آن طور که محمود علیزاده معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفته کلیات این لایحه در هیات دولت به تصویب رسیده و هم‌اکنون مفاد آن در دولت در حال بررسی است.

حضور خودروساز چینی در بورس آمریکا

تسنیم : شرکت چینی لی اوتو که سازنده خودروهای برقی است، عرضه اولیه سهام خود را به مبلغ ۹۵۰ میلیون دلار در بازار بورس آمریکا شروع کرده است. به نقل از رویترز، این عرضه اولیه یکی از بزرگ‌ترین لیست فروش سهام در آمریکا توسط شرکت‌های چینی در سال جاری محسوب می‌شود. این...

زیان هنگفت میتسوبیشی

شرکت میتسوبیشی موتورز به تازگی پیش‌بینی کرده در سال مالی منتهی به مارس با زیان ۱۴۰ میلیارد ین (۳۳/ ۱میلیارد دلار) روبه‌رو شود و دلیل اصلی این زیان مالی نیز افت شدید تقاضا برای محصولات این برند ژاپنی درپی پاندمی کرونا است. ششمین خودروساز بزرگ ژاپن انتظار دارد بزرگ‌ترین...

مسیرهای سه‌گانه خروج فرسوده‌ها

تداوم تولید و افزایش تیراژ خودرو این روزها دغدغه بسیاری از نمایندگان مجلس و دولتی‌ها شده است، این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد برای هیچ نهاد و سازمانی بحران خودروهای فرسوده دغدغه‌ای ایجاد نکرده است.

از بازار خودرو چه خبر؟

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، با کنترل بازار ارز، تقریبا روند قیمتی در بازار خودرو ثابت مانده و تغییر چندانی در قیمت‌ها ایجاد نشده است.

بهبود عملکرد مالی نیسان

یک منبع آگاه در شرکت نیسان خبر داد که پیش‌بینی می‌شود تا میزان زیان فصل اخیر این خودروساز کمتر از اندازه‌ای باشد که انتظار می‌رفت؛ چراکه برنامه‌های دومین خودروساز بزرگ ژاپن برای کاهش هزینه‌ها پیش از زمان مقرر در این امر موثر بوده است. به گفته چند منبع آگاه، در حالی که...

پیشنهادی برای خروج فرسوده‌ها

خروج خودروهای فرسوده کاملا متوقف مانده، به‌نظر می‌رسد سیاست‌گذار خودرویی هم طرح یا برنامه‌ای برای خروج محصولات فرسوده از سیستم حمل‌و‌نقل کشور ندارد. بیش از دو سال است که به منظور مدیریت منابع ارزی جلوی واردات خودرو به کشور گرفته شده و به دنبال آن مسیر خروج خودروهای فرسوده نیز مسدود شده است. در این زمینه چندی پیش انجمن خودروسازان ایران در نامه‌ای به سعید شیرکوند معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیر‌بنایی معاون اول رئیس‌جمهوری در کنار طرح معضلات خودروسازی پیشنهادهایی در ارتباط با خروج فرسوده‌ها ارائه کرد.

تمجید فولکس از تسلا

مدیرعامل گروه خودروسازی فولکس‌واگن بار دیگر از ایلان ماسک، رئیس تسلا به‌دلیل اثبات این موضوع که حتی در میانه بحران کرونا نیز از تولید خودروهای برقی سودهای قابل‌توجهی کسب کرد، تمجید کرد. هربرت دیاس، مدیرعامل فولکس همچنین اظهار کرد که فولکس‌واگن و پورشه (برند زیرمجموعه...

ساخت پلت‌فرم انقلابی در رنو

شرکت خودروسازی رنو اعلام کرد که توانسته است با ساخت پلت‌فرم خودروی برقی سی ام اف-ایی وی در همکاری مشترک با نیسان متحد قدیمی خود، به دستاورد بزرگی در زمینه کاهش هزینه‌ها دست یابد. رنو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما توانسته‌ایم به کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌ها در زمینه پلت‌فرم...

تحول در خودروسازی با افزایش قیمت؟

افزایش دوباره قیمت در شرایطی هفته گذشته با مجوز شورای رقابت کلید خورد که روند صعودی قیمت‌ها در کارخانه، توقع از خودروسازان را در نحوه تولید و توزیع خودرو بالا برده است. انتقاد از قیمت‌گذاری خودرو بدون در نظر گرفتن تورم و به دنبال آن افزایش قیمت نهاده‌های تولید همیشه از سوی خودروسازان مطرح بوده، این در شرایطی است که این انتقادها در نهایت منجر به دریافت مجوز افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان شده است.

اثر درازمدت کرونا در آئودی

مقامات آئودی می‌گویند انتظار دارند فروش این خودروساز در بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به سطوح پیش از شیوع ویروس کرونا برسد. مارکوس دوزمان، مدیرعامل آئودی در این باره به یک روزنامه آلمانی گفت: «ما قطعا انتظار داریم بحران بیماری کووید-۱۹ دارای پیامدهای بلند‌مدت‌تری باشد.» وی...

طرح جدید فروش سایپا

سایپانیوز : قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش گفت: بلافاصله پس از انجام قرعه‌کشی طرح مشارکت در تولید در تاریخ چهارم مردادماه، طرح جدید عرضه محصولات این گروه خودروسازی آغاز خواهد شد.مجید باقری ادامه داد: این طرح نیز مانند عرضه...

رویای خودروی ارزان

طی دو دهه اخیر در حالی چند پروژه «خودروی ارزان» یا «ارزان‌سازی» در صنعت خودروی ایران به اجرا درآمده که هیچ کدام موفق نبوده‌اند. با وجود این ناکامی‌ها اما این روزها باز هم پرونده تولید «خودروی ارزان» توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و البته خودروسازان و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری باز شده است.

سه گزینه «صمت» برای خودروی ارزان

ایرنا : با خارج شدن پژو ۴۰۵ و پراید از خط تولید دو خودروساز بزرگ کشور، موضوع جایگزینی آنها این روزها در ذهن افکار عمومی جای گرفته و در این راستا، وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید خودروی ارزان را در دستور کار قرار داده است. در این مورد، امیر جعفرپور، معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صمت گفت: با توجه به خروج پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید دو خودروساز بزرگ کشور بنا به اقتضائات استانداردی و نیاز به دگرگونی و نوگرایی در خودروسازان، مشتریان دیگر قادر به خرید خودروهایی در بازه قیمتی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان نیستند.

توسعه همکاری فیات-کرایسلر و وایمو

شرکت خودران‌ساز وایمو و گروه خودروسازی فیات‌-کرایسلر در حال توسعه و تعمیق همکاری‌های خود در زمینه ساخت خودروهای تجاری هستند و فیات نیز قرار است تولید خودران‌ها را در سال‌های آتی با همکاری وایمو آغاز کند. وایمو که برند مادرش، شرکت آلفابت گوگل است به همراه فیات‌-کرایسلر...

اتفاقات خوب خودرویی

روز گذشته شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)، آمار جزئی از تولید خودرو از ابتدای سال تا ۲۴ تیرماه منتشر کرد. بر اساس این آمار دو شرکت بزرگ خودروساز کشور تا ۲۴ تیرماه سال ۹۹ با تولید بیش از ۲۸۲ هزار خودرو رشد ۱۸ درصدی نسبت به بازه زمانی سال گذشته داشته‌اند. انتشار این آمار در شرایطی است که خودروسازان تا پایان خردادماه سال جاری در تولید خودرو رشد ۳۱ درصدی را تجربه کردند. اما پایگاه خبری صمت در این گزارش از رشد تحویل خودرو به متقاضیان نیز خبر داده است، به‌طوری‌که طبق آمارهای ارائه شده خودروسازان تا ۲۴ تیرماه در تحویل خودرو با رشد ۳۰ درصدی مواجه بوده‌اند. خبر خوب دیگر اینکه درهمین مدت تعداد خودروهای ناقص ۴۵ درصد کاهش یافته است.

سطح کیفی خودروهای سنگین

براساس آخرین ارزیابی صورت گرفته، در خردادماه سال جاری و در گروه خودروهای سنگین داخلی، هیوندای ۶۵HD تنها خودروی سنگینی است که چهار ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده و بنابراین با کیفیت‌ترین خودروی سنگین تولیدی در این ارزیابی به حساب می‌آید. پس از آن، کامیونت الوند...

حمایت دولت آلمان از خودروهای برقی

معافیت‌های مالیاتی خودروهای برقی در بخش‌هایی از اروپا به قدری سخاوتمندانه است که خرید اقساطی این خودروهای بدون آلایندگی، با سود صفر درصد نیز امکان دارد. یکی از نمایشگاه‌های خودرویی آلمان برنامه لیزینگ رایگانی را برای رنو زویی آغاز کرده است که به کمک حمایت‌های مالی...

تصمیمات جدید برای اموال مازاد خودروسازان

کمیته خودرو در جدیدترین تصمیمات خود، خودروسازان کشور را مکلف کرد گزارش مربوط به فروش اموال مازاد را هفتگی به این وزارتخانه ارائه کنند، ضمن آنکه تاکیدشده منابع حاصل از این موضوع باید صرف پروژه‌های جدید شود. طبق تصمیم کمیته خودرو همچنین قرار شده تمام شرکت‌های به اصطلاح تو در توی خودروسازان واگذار شود. بر اساس تصمیم وزارت صنعت،معدن و تجارت، خودروسازان مکلف شدند نقشه راه و سازوکار واگذاری اموال مازاد خود را نیز تدوین کنند.

سمند سال بهینه جانشین پژو ۴۰۵ می‌شود

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو با اعلام آمادگی برای تولید انبوه سمند سال بهینه، از تولید این خودرو در دو نوع پایه و لوکس خبر داد و گفت: نوع پایه این محصول، جایگزین خودروی ۴۰۵ خواهد شد.

کاهش تولید در نیسان

منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند شرکت نیسان موتور برنامه دارد تا ۳۰ درصد از تولید جهانی خود را نسبت به سال قبل کاهش دهد و این برنامه تا ماه دسامبر اجرا می‌شود؛ این در حالی است که شیوع ویروس کرونا در جهان موجب پیچیده‌تر شدن مشکلات نیسان در درآمدزایی شده است.دومین...

رشد تولید دوگانه‌سوزها در بهار ۹۹

ایجاد تنوع در سبد سوختی خودرو و کاهش بار مصرف بنزین در کشور بعد از افزایش قیمت بنزین در آبان ماه سال گذشته بار دیگر داغ شد. عزم جدی دولت برای ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور سبب شد تا برنامه‌هایی به این منظور در دستور کار قرار گیرد. در این دو برنامه افزایش تیراژ خودروهای دوگانه‌سوز در خطوط تولید شرکت‌های خودروساز و همچنین ایجاد ساز و‌کاری برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای در حال تردد پیش‌بینی شده بود. این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد این برنامه‌ها در سال‌جاری نیز از سوی دولت دنبال می‌شود.

تولید دنا پلاس بدون مشاوران خارجی

ایکوپرس : مدیر پروژه خودروی دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک ایران خودرو گفت: این خودرو توسط مهندسان ایران خودرو و بدون بهره‌گیری از مشاوران خارجی تولید شده و جلوگیری از خروج ارز را به دنبال داشته است. حسن بهلولی افزود: مهم‌ترین فعالیت‌های مرکز تحقیقات ایران خودرو در این...

برنامه هوندا برای بازار آمریکا

شرکت هوندا، در سبد محصولاتی خود در بازار آمریکا تغییراتی ایجاد می‌کند. این شرکت خودروساز ژاپنی فروش مدل‌های فیت، سیویک کوپه و آکورد با گیربکس دستی را در آمریکا کاهش می‌دهد. هوندا تایید کرد یازدهمین نسل سیویک اواخر ۲۰۲۱ رونمایی خواهد شد. سدان Si با مدل جدیدی باز خواهد...

سهم ۴درصدی در بازار خودرو

بازار خودرو این روزها کم رمق است. پیش ازتحریم، بازار از سوی خودروسازان نیمه‌دولتی، شرکت‌های خصوصی و همچنین واردات تامین می‌شد، این در شرایطی است که در حال حاضر، دو خودروساز بزرگ کشور چشم‌انداز چندان روشنی برای رسیدن به هدف تولید یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی در سال‌جاری ندارند. از سوی دیگر تولیدکنندگان بخش خصوصی به‌واسطه تحریم و کوچ شرکت‌های خارجی از ایران فعالیت خود را متوقف یا به تعداد محدودی تولید دارند.

سایپا قرعه‌کشی کرد

مراسم قرعه‌کشی طرح پیش فروش سه محصول سایپا برگزار شد و اسامی منتخبان پس از تایید نهایی توسط نهادهای نظارتی ساعت ۱۰ صبح امروز در سایت رسمی این گروه خودروسازی منتشر خواهد شد.

دپوی۱۰۰ هزار خودرو ناقص

جلسه کمیته خودرو جمعه هفته پیش با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار و در آن رشد تجمعی تولید خودروسازان ۱۸ درصد اعلام شد. بر این اساس تولید تجمعی خودرو از اول فروردین تا ۲۴ تیرماه ۹۹ با رشد ۱۸ درصدی مواجه بوده، به‌نحوی‌که میزان تولید تجمعی خودروسازان از ۷/ ۲۳۸ هزار دستگاه خودرو در بازه زمانی مشابه سال ۹۸ به ۱/ ۲۸۲ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۹ رسیده است.

توقف تولید سواری مرسدس در آمریکا

دایملر، شرکت مادر مرسدس‌بنز اعلام کرد پس از زیان مالی فصل دوم سال جاری خود، تصمیم دارد ساخت خودروهای سواری مرسدس‌ را در ایالات‌متحده و مکزیک متوقف کند. این خودروساز آلمانی قرار است در راستای کوچک‌ کردن کسب و کار خود، تولید سواری‌های کلاس سی را در کارخانه آلاباما متوقف و از این پس در کارخانه مزبور تنها مشغول به تولید شاسی‌بلندهای این برند خواهد بود.

تداوم واگذاری اموال در خودروسازی

روند واگذاری اموال و املاک مازاد خودروسازی کشور همچنین ادامه دارد. در این زمینه وزارت صمت نیز پیگیر روند واگذاری‌هاست، به‌طوری‌که جمعه گذشته در جلسه کمیته خودرو گزارشی در این مورد به اعضای کمیته ارائه شده است.

نام فرزند فیات و پژو

همان‌طور که پیش‌تر در ماه ژوئن اعلام شده بود، ادغام دو شرکت فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن به زودی انجام خواهد شد. حالا قرار است پس از این ادغام نامی جدید برای این چهارمین خودروساز بزرگ جهان انتخاب شود.

پلت‌فرمی منحصر به فرد یا قرضی؟

ماجرای پلت‌فرم در خودروسازی ایران این روزها وارد فاز جدیدی شده و گویا اهالی صنعت خودرو به جد به دنبال استفاده از پلت‌فرم‌های خارجی برای تولید محصولات جدید هستند. آن طور که رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) عنوان کرده، «طراحی پلت‌فرم مشترک علاوه بر کاهش بهای تمام شده آن، سبب افزایش تولید شده و در نتیجه سهم بسزایی در کاهش قیمت خودرو خواهد داشت.»

مقصر اصلی مشکلات برجام قانون‌شکنان ‌آمریکا هستند

همزمان با صدور بیانیه‌ وزارت خارجه ایران به مناسبت پنجمین سالگرد برجام، حسن روحانی با بیان اینکه دولت فعلی آمریکا نمی‌تواند معیار هیچ چیزی باشد، گفت: مقصر اصلی مشکلات برجام قانون‌شکنان آمریکا هستند. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در یادداشتی به مناسبت پنج سالگی توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ با اشاره به اهمیت برجام و ضرورت حفظ آن تاکید کرد که ایران باید بتواند از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود.

سن فرسودگی خودروها لغو شد

در حالی که کلان‌شهرهای کشور همچنان درگیر معضل آلودگی هوا هستند و دلیل اصلی این ماجرا نیز خودروهای فرسوده است، خبر می‌رسد آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک که به تعیین سن فرسودگی خودروها اشاره دارد، حذف شده است. آن طور که دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با «ایسنا» عنوان کرده، براساس استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان آیین‌نامه مربوطه ابطال شده است.

تولید آئودی در چین

شرکت فولکس‌واگن و سائیک‌موتور، شریک چینی آن برنامه دارند تا ۱۳/ ۴ میلیارد یوآن (۵۹۰ میلیون دلار) را برای راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های خودروسازی خود در شانگهای تخصیص دهند تا بتوانند در این تاسیسات تولید سواری‌های برندآئودی از زیرمجموعه‌های فولکس را از سر بگیرند. این خبر...

«جاده مخصوص» کجا؟ «دیترویت» و «باواریا» کجا؟

پاندمی ویروس جدید و ناشناخته کووید- ۱۹ در سراسر دنیا گریبان صنعت خودرو را نیز گرفت و سهام بسیاری از شرکت‌های خودروساز از ابتدای ۲۰۲۰ تاکنون با افت مواجه شد. در این میان اما غول‌های خودروسازی داخلی شرایط متفاوتی را تجربه کردند و بی‌توجه به اوضاع و احوال جهانی، با رشد پرشتابی همراه شدند. تا جایی که ارزش بازار سهام شرکت ایران‌خودرو با سبقت از شرکت فرانسوی رنو، در میان ۱۵ خودروساز بزرگ جهان جا گرفت. در عین حال سایپا هم با جای گرفتن در رتبه هجدهم در جمع ۲۰ شرکت بزرگ جهان ایستاد.

معرفی موستانگ شاسی‌بلند

فورد در یک مراسم آنلاین، طرح اولیه از شاسی‌بلند برقی موستانگ را رونمایی کرد. در این مراسم مراحل اولیه طراحی نمونه برقی از فورد موستانگ مچ-ایی پرده‌برداری شد. مدیران فورد تصاویر ابتدایی از طرح‌های اولیه و مدل‌های مفهومی شاسی‌بلند موستانگ تمام‌برقی را به اشتراک گذاشتند....

چشم‌انداز تیره خودروسازی هند

انجمن خودروسازان هند اعلام کرده است که سطح فروش خودرو در بازار هند احتمالا سه تا چهار سال دیگر برای رسیدن به میزان فروش سال ۲۰۱۸ به زمان نیاز خواهد داشت؛ در‌حالی‌که پاندمی ویروس کرونا و قرنطینه‌های ناشی از آن درآمدهای ماهانه خودروسازان را کاهش داده و فشار بر این بخش...

آپشن‌های ماهانه بی‌ام‌و

شرکت آلمانی بی‌ام‌و برنامه‌ای نوین را کلید زده است که طی آن برخی از آپشن‌های خودرو به جای اینکه از قبل سفارش داده شوند با پرداخت آبونمان یا همان حق عضویت، به‌صورت ماهانه کار خواهند کرد. حالا اگر یک ماه از پرداخت حق عضویت خودروی خود غافل شوید باید انتظار داشته باشید که...

طرح ویژه مجلس برای کاهش قیمت خودرو

نماینده مردم زنجان و طارم با بیان اینکه طرح جامع ساماندهی خودرو به مجلس ارائه شده است، گفت: مالیات روش بازدارنده‌ای است که اجازه جولان به افراد دلال در بازار را نمی‌دهد. مصطفی طاهری اظهار کرد: طرح جامع ساماندهی خودرو به مجلس ارائه شده ‌و امیدواریم هرچه زودتر این طرح...

گره کور اسقاط فرسوده‌های سنگین

از روزی که رئیس‌جمهوری ابرپروژه اسقاط خودروهای فرسوده سنگین را رونمایی کرد، حدود ۲۸ ماه می‌گذرد، با این حال این طرح عظیم با سرعتی کند پیش رفت و در حال‌حاضر نیز از اهداف در نظر گرفته شده، بسیار دور است. هرچند در ادامه دولت تصمیم گرفت ابرپروژه خود را در قالب واردات کامیون‌های دست دوم پیش ببرد، با این حال این طرح نیز فعلا راه به جایی نبرده و به‌نوعی مسکوت باقی مانده است.

۷ اولویت اعطای تسهیلات به «SME»ها

جزئیات دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط ازسوی بانک‌مرکزی برای سال ۹۹ اعلام شد. براساس این گزارش، آمار عملکرد اجرایی این طرح در سال ۹۸ حاکی از تامین مالی تعداد ۳۷ هزار و ۴۶۲ بنگاه کوچک و متوسط با تخصیص مبلغی معادل ۵۴۴ هزار و ۷۰۳ میلیارد ریال توسط شبکه بانکی بوده که به بنگاه‌های اقتصادی اختصاص داشته است. در این زمینه برای اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات بنگاه‌های کوچک و متوسط شرایطی در نظر گرفته شده است.

خداحافظی تیوولی با استرالیا

شرکت سانگ‌یانگ با کمبود موجودی شاسی‌بلندهای تیوولی و تیوولی ایکس ال وی مدل ۲۰۲۰ در بازار استرالیا مواجه شده است. اگرچه شاسی‌بلند تیوولی و نسخه بزرگ‌تر آن ایکس‌ال‌وی در نیمه نخست سال‌جاری فروش چندانی در استرالیا نداشته‌اند و فقط ۶۷ و ۲۴ دستگاه از آنها در استرالیا به...

انتخاب گزینه درست

بازگشت شاخص های اقتصادی به دوران پیش از کرونا براساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی و سازمان آمار و سایر مراکز پایش های اقتصادی، فعالیت های اقتصادی اعم از صنایع بزرگ و مادر و کسب وکار های خرد و متوسط به وضعیت پیش از کرونا نزدیک شده اند. میزان تراکنش ها در پایانه...

رئیس بانک مرکزی شجاعت با چاشنی تدبر و امید

رئیس بانک مرکزی شجاعت با چاشنی تدبر و امید عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نشان داده به کارش نگاه درستی دارد اول: اطلاع رسانی از روزی که مسئولیت قبول کرده در مواقعی که نوسان قیمتی یا ابهاماتی بروز کرده؛ جلو آمده و حرف زده است. یادداشت وی در مورد هدف گذاری نرخ تورم...

قالیباف “شهادتت” مبارک

شاید محمد باقر قالیباف در نوجوانی یا اوایل جوانی دل در گرو این جمله داشت. اما تقدیر او را از میان جبهه های جنگ زنده بیرون آورد و امروز احتمالا می‌شنود که ریاستت مبارک. حالا اگر خودش مجالی برای سردرگریبان بردن بیابد شاید بازم هم دوست داشته باشد به شهادت برسد. امری که...

رئیس جمهور: باید صنعت ما متحول شود

رئیس جمهور گفت: مگر امروز یکی از مشکلات بزرگ ما در کشور مسئله اقتصاد، رشد و رونق اقتصادی و خروج از رکود نیست؟!   رئیس جمهور گفت: مگر امروز یکی از مشکلات بزرگ ما مسئله اقتصاد، رشد و رونق اقتصادی و خروج از رکود نیست، علم مدیریت بر دوش کدام رشته‌ها است. مشکل اقتصاد...

نمونه‌سازی یک خودرو جدید داخلی

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه تاکنون ۳ دستگاه از محصول جدید سایپا به نام SP۱۰۰ نمونه‌سازی شده است، گفت: این خودرو تا پایان سال به تولید انبوه می‌رسد.

رشد تولید خودرو در برزیل

تولید خودرو در برزیل طی ماه جولای با رشد ۷۳‌درصدی نسبت به ماه پیش از خود روبه‌رو شد و به عدد ۱۷۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه رسید. با این حال آمارها نشان می‌دهد صادرات خودروی برزیل در این ماه افت ۲/ ۲۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، در حالی که فروش خودرو در...

آرامش بازار خودرو مشروط به نرخ ارز است

سرپرست وزارت صمت روز گذشته در گفت‌وگویی وعده داد که بازار خودرو در آینده نزدیک به تعادل می‌رسد.هر چند وی متعادل‌سازی را مشروط به ثبات نرخ ارز خواند، اما در عین حال این نکته را نیز مدنظر قرار داد که افزایش قیمت‌های اخیر در روند تعادل‌سازی بسیار موثر بوده است.

وداع با پراید پس ­از ۲۷ سال

پس از تقریبا سه دهه زندگی پر‌فراز و نشیب پراید در خودروسازی ایران، اواخر هفته گذشته سرانجام تولید آن برای همیشه متوقف شد تا پر‌تیراژترین، پر‌فروش‌ترین و پر‌حاشیه‌ترین محصول تاریخ صنعت خودروی کشور به تاریخ بپیوندد. در مراسمی که شامگاه پنج شنبه هفته گذشته برگزار شد، سایپایی‌ها آخرین پراید تولیدی در کشور را از خط خارج کردند تا پرونده این کوچک قدیمی پر‌حاشیه بالاخره بسته شود. پس از پیکان که در سال ۸۴ از خط تولید خارج و نقطه عطفی در خودروسازی ایران شد، حالا پراید دومین محصول استراتژیک حذف شده در این صنعت است و احتمالا نقطه عطفی دیگر.

وعده گشایش اقتصادی درهفته آینده

درآستانه ۸سالگی دولت، حسن روحانی رئیس‌جمهوری از احتمال وقوع گشایشی در مسائل اقتصادی کشور طی هفته آینده خبرداد. وی روز گذشته درجلسه هیات دولت با اشاره به جلسه اخیر سران قوا با یکدیگرگفت: در جلسه سران قوا، طرحی بحث شد و نظرات بسیار به هم نزدیک بود انشاءالله دوشنبه هفته آینده که ادامه جلسه خواهد بود، این طرح به نتیجه برسد و اگر به نتیجه برسد و اگر مقام معظم رهبری موافقت کند و ما اعلام کنیم، گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود خواهد آمد و دست دولت مقداری باز می‌شود.

افت ۶۸ درصدی سود هوندا

دنیای اقتصاد : شرکت هوندا موتور ژاپن روز چهارشنبه در گزارشی از افت ۶۸ درصدی سودآوری سالانه خود خبر داد در حالی که به دلیل پیامدهای ویروس کرونا، تقاضای جهانی برای خودرو کاهش چشمگیری داشته است. سومین خودروساز بزرگ ژاپن در این گزارش تصریح کرد که انتظار دارد تا سودش...

افزایش قیمت هم حاشیه زیان را کم نکرد

حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت و گزینه دولت برای در اختیار گرفتن سکان این وزارتخانه روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت عنوان کرده که دو خودروساز بزرگ کشور به‌رغم افزایش قیمت محصولات خود همچنان در حاشیه زیان قرار دارند.

فتح مرزهای جدید قیمت در بازار خودرو

روند صعودی قیمت خودرو در بازار این روزها همچنان ادامه دارد و مرزهای جدید قیمتی پی در پی فتح می‌شوند، این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به آرامش نسبی در بازار ارز (حداقل طی روزهای گذشته)، قیمت‌ها کاهشی شده یا به ثبات نسبی برسند. تداوم افزایش قیمت خودرو البته در شرایطی است که فعالان بازار می‌گویند خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد. به گفته آنها، از یک سو فروشندگان بابت اینکه ممکن است قیمت‌ها بالاتر برود، در فروش تردید دارند و از آن سو بخش زیادی از مشتریان نیز با توجه به رشد قیمت، توان خرید ندارند. برخی نیز به انتظار کاهش قیمت نشسته‌اند تا شاید شرایط خرید برایشان فراهم شود.

پراید ۹۳ میلیونی در بازاری راکد

بررسی روند بازار خودرو نشان می‌دهد نسبت به هفته گذشته، قیمت‌ها در بازار با شیبی ملایم، با افزایشی پیش رفت بطوریکه و قیمت پراید از ۹۰ میلیون تومان هم فراتر رفت.

ارزان فروشی جواب نداد

ارزان فروشی هم جواب نداد استقبال سرد از فرصت پذیره‌نویسی برای صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) تخفیف ۳۹‌درصدی، ‌تبلیغات فراوان و پرداخت تسهیلات صندوق بازنشستگی تنها موجب حدود ۶ هزار میلیارد تومان از این دارایی شد.مبلغی که در حدود یک سوم پیش‌بینی اولیه...


نهضت داخلی‌سازی قطعات خودرو در تیرماه سال گذشته با هدف کاهش وابستگی به واردات شکل گرفت و با برگزاری چهار میز، کاهش ارزبری و داخلی‌سازی قطعات وارداتی از سوی خودروسازان پیگیری شد.طبق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صمت همزمان با برگزاری میز چهارم تعمیق ساخت داخل خودروسازی، صرفه‌جویی ارزی در این صنعت به ۴۰۰ میلیون یورو خواهد رسید که معادل ۲۵ درصد مجموع ارزبری آن محسوب می‌شود.

خودروسازی کشور با وجود داخلی‌سازی بسیاری از محصولات پرتیراژ خود، باز هم وابستگی ارزی زیادی دارد به‌طوری‌که عنوان می‌شود مجموع مصرف ارز در خودروسازی برای تولید یک میلیون دستگاه خودرو حدود ۴ میلیارد دلار است. هر چند که سال‌هاست کاهش ارزبری و خودکفایی در تولید محصولات پرتیراژ گوش فلک را پرکرده با این حال پس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان، صنعت خودرو دو بار از این ناحیه ضربه جدی دیده است.کمبود قطعات وارداتی به واسطه تحریم‌ها برخی از خطوط تولیدی خودروسازان را متوقف یا تیراژ برخی دیگر از خودروها را به پایین‌ترین سطح خود رساند.بر این اساس نهضت داخلی‌سازی با هدف کاهش وابستگی به قطعات خارجی از سال گذشته با جدیت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار گرفت. آنچه مشخص است کاهش ارزبری و داخلی‌سازی خودرو یکی از مولفه‌های کاهش قیمت خودرو محسوب می‌شود به این معنا که با کاهش یا قطع وابستگی خودرو به نرخ ارز تا حدودی می‌توان از قیمت‌ها کاست.

این مولفه اما با وجود برگزاری چهار میز داخلی‌سازی قطعات در کشور و کاهش ارزبری ۴۰۰ میلیون یورو (با احتساب میز چهارم) تاثیری بر قیمت خودرو نداشته چنان‌که دور دوم افزایش قیمت‌ها که در ماه گذشته اعمال شده حتی بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود.حال این سوال مطرح است که فی‌الواقع هدف از نهضت داخلی‌سازی قطعات خودرو نجات این صنعت از بحران تحریم بوده یا کاهش هزینه‌های تولید؟ در پاسخ به این سوال معاون امور صنایع وزارت صمت چندی پیش در گفت‌وگویی دوپهلو عنوان کرده بود که وقتی داخلی‌سازی افزایش یابد، شاهد کاهش ارزبری خودرو خواهیم بود، بنابراین هزینه‌ای برای خرید دانش فنی پرداخت نخواهد شد و این موضوع سبب پایین آمدن قیمت خودرو می‌شود. صادق نیارکی اما در بخش دیگری از اظهارات خود راه نجات و توسعه صنعت کشور از جمله خودرو را در گرو توجه به ساخت داخل قطعات خوانده بود. به این ترتیب این مقام مسوول در وزارت صمت، داخلی‌سازی را هم موجب نجات خودروسازی کشور از بحران تحریم‌ها خوانده و هم مولفه‌ای برای کاهش قیمت‌ها. اما آنچه مشخص است این مسیر این روزها تنها راه نجات خودروسازان شده کما اینکه بر قیمت محصولات تولیدی خودروسازان نیز افزوده است.

طی دهه‌های گذشته بارها اتفاق افتاده که خودروسازان و قطعه‌سازان با افتخار و در مراسم‌هایی با حضور مسوولان وزارت صنعت کاهش ارزبری و قطع وابستگی به برخی قطعات وارداتی را جشن گرفته‌اند. هر چند قطع وابستگی به قطعات خارجی هیچ‌گاه مورد تایید کارشناسان نبوده با این حال این افتخار بارها در خودروسازی کشور مورد گوشزد قرار گرفته است. کارشناسان بارها تاکید کرده‌اند که گرداندن خودروسازی به صورت جزیره‌ای امکان‌پذیر نیست و شرکت‌های خودروساز به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی باید تمام تلاش خود را برای پایین آوردن هزینه‌های تولید بکنند. در حال حاضر کم کردن هزینه‌های تولید به کابوس سازندگان و رویای مشتریان (برای کاهش قیمت) تبدیل شده، این در شرایطی است که خودروسازان کشور ما به دلیل دولتی بودن هیچ‌گاه دغدغه کم‌کردن هزینه‌های تولید را نداشتند. برای یک خودروساز جهانی خیلی فرق نمی‌کند که از قطعه داخلی استفاده کند یا قطعه وارداتی. آنچه برای این شرکت‌ها اولویت دارد تولید کم‌هزینه خودرو با کیفیت و استاندارد جهانی است. البته وضعیت خودروسازی در کشور ما بسیار متفاوت از مدل جهانی است، چرا که تولید‌کننده ایرانی با پیروی از دستورالعمل‌های وزارت صمت با نادیده گرفتن استراتژی تولید به دنبال افکار خود در این صنعت است. حالا نیز با راه‌اندازی نهضت داخلی‌سازی حاضر است قطعه داخلی را با هر قیمتی جایگزین نمونه وارداتی آن کند حتی اگر قرار است مشتریان این خودروساز متضرر شوند.

بنابراین آنچه مشخص است از کاهش ارزبری یا داخلی‌سازی در صنعت خودرو نمی‌توان توقع کاهش قیمت داشت، چرا که هدف تنها نجات خودروسازی از بحران کنونی است. طی دهه‌های گذشته داخلی‌سازی بیشتر در روند تولید یک محصول به کابوسی برای مشتریان تبدیل شده بود، چرا که در روند داخلی‌سازی یک محصول به‌طور حتم ازکیفیت آن کاسته می‌شد حال آنکه تغییری نیز در قیمت ایجاد نمی‌شد. بنابراین مشتریان از ۴۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی در پی برگزاری چهار میز تعمیق داخلی‌سازی نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشته باشند، چرا که هدف تداوم حیات خودروسازی است، نه صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید.

 بی‌تاثیری داخلی‌سازی روی قیمت

این تصور که کاهش ارزبری شرکت‌های خودروساز منجر به کاهش قیمت تمام شده نیز می‌شود روی کاغذ عملیاتی به نظر می‌رسد اما در عمل شاهد هستیم این اتفاق نمی‌افتد و به‌رغم اعلام سیاست‌گذار خودرویی مبنی بر کاهش ارزبری خودروسازان، قیمت خودرو از مبدأ با افزایش روبه‌رو بوده است. سعید مدنی مدیر عامل پیشین خودروسازی سایپا در پاسخ به این سوال که چرا کاهش ارزبری خودروسازان منجر به کاهش هزینه‌های تولید و به دنبال آن کاهش قیمت خودرو نشده است به «دنیای اقتصاد» می‌گوید اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که هنوز این داخلی‌سازی‌ها به‌طور کامل و ۱۰۰ درصدی اتفاق نیفتاده است. این کارشناس خودرو ادامه می‌دهد آن طور که مسوولان ارشد وزارت صمت می‌گویند بخش عمده‌ای از این داخلی‌سازی‌ها در دست اقدام است و هنوز به تولید انبوه نرسیده بنابراین خودروسازان همچنان نیاز خود را باید از مسیرهای پیشین تامین کنند. مدنی در ارتباط با افزایش قیمت مواد اولیه داخلی می‌گوید زنجیره خودروسازی باید بخشی از نیاز خود را از داخل تامین کند و از این رو مشاهده می‌شود که قیمت این مواد اولیه به شدت تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارد و با افزایشی شدن نرخ ارز، قیمت مواد اولیه هم افزایشی می‌شود.

این کارشناس خودرو می‌گوید افزایش قیمت خودرو در مقاطعی در دستور کار سیاست‌گذار خودرویی قرار می‌گیرد که شرکت‌های خودروساز در باتلاق تامین مالی گرفتار شده‌اند و همین مساله حیات آنها و ادامه تولید خودرو را تحت تاثیر قرار داده است. مدنی تاکید می‌کند بنابراین وقتی مجوز افزایش قیمت خودرو به خودروساز می‌رسد این افزایش قیمت به جای اینکه سبب افزایش توان خودروساز شود در مسیر پرداخت بدهی‌های معوق خودروساز هزینه شده و عملا مدیران خودروساز این امکان را ندارند که هزینه تولید را از این مسیر کاهش دهند. مدیرعامل پیشین سایپا معتقد است بخشی از قطعات مورد نیاز شرکت‌های خودروساز مانند ایربگ، ECU و… که به قطعات ‌های تک معروف هستند به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین همچنان نیازمند واردات است و در شرایط حاضر با توجه به افزایش نرخ ارز و همچنین فشار تحریم‌ها این دست از قطعات با هزینه به مراتب بالاتر از قبل به دست خودروسازان می‌رسد و همین مساله نیز سبب می‌شود کاهش قیمت خودرو از مسیر کاهش ارزی بری محقق نشود. حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو نیز با مدنی در ارتباط با افزایش هزینه تامین قطعات وارداتی و تاثیر آن روی قیمت خودرو موافق است.

کریمی سنجری به خبرنگار ما می‌گوید به دلیل تحریم‌ها هزینه تامین زنجیره خودروسازی بالا رفته است و فعالان این زنجیره نمی‌توانند دیگر به‌طور مستقیم با شرکای خود داد و ستد کنند بلکه مجبور هستند تا با کمک واسطه‌ها نیازهای خود را مرتفع کنند و همین مساله روی قیمت تمام شده خودرو اثر گذاشته و اجازه نمی‌دهد تا کاهش ارزبری منجر به کاهش قیمت خودرو از مبدأ شود. کریمی سنجری معتقد است در حال حاضر مشخص نیست که این کاهش ارزبری در کجای زنجیره خودروسازی اتفاق افتاده است. او ادامه می‌دهد اگر کاهش ارزبری در خودروسازی اتفاق افتاده باشد این احتمال وجود دارد که خودروساز ارزبری خود را به قطعه‌ساز منتقل کرده باشد، بنابراین در این شرایط نمی‌توان گفت که کاهش ارزبری مدنظر سیاست گذار خودرویی محقق شده است. وی در ادامه اظهارات خود می‌گوید به‌طور مثال خودروساز اعلام می‌کند که توانسته چند میلیون یورو کاهش ارزبری را محقق کند اما معادل ریالی آن به قطعه‌ساز پرداخت کرده و حال قطعه ساز برای تامین قطعه مورد نیاز مجبور است ریال دریافتی را به ارز تبدیل کند و این مساله به کاهش ارزبری منجر نمی‌شود. این کارشناس خودرو می‌گوید بنابراین جا به جایی نقطه هزینه‌کرد ارز نه تنها نمی‌تواند به کاهش ارزبری منجر شود بلکه کاهش ارزبری از این مسیر نیز نمی‌تواند تاثیری روی قیمت خودرو داشته باشد.  


نهضت داخلی‌سازی قطعات خودرو در تیرماه سال گذشته با هدف کاهش وابستگی به واردات شکل گرفت و با برگزاری چهار میز، کاهش ارزبری و داخلی‌سازی قطعات وارداتی از سوی خودروسازان پیگیری شد.طبق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صمت همزمان با برگزاری میز چهارم تعمیق ساخت داخل خودروسازی، صرفه‌جویی ارزی در این صنعت به ۴۰۰ میلیون یورو خواهد رسید که معادل ۲۵ درصد مجموع ارزبری آن محسوب می‌شود.

خودروسازی کشور با وجود داخلی‌سازی بسیاری از محصولات پرتیراژ خود، باز هم وابستگی ارزی زیادی دارد به‌طوری‌که عنوان می‌شود مجموع مصرف ارز در خودروسازی برای تولید یک میلیون دستگاه خودرو حدود ۴ میلیارد دلار است. هر چند که سال‌هاست کاهش ارزبری و خودکفایی در تولید محصولات پرتیراژ گوش فلک را پرکرده با این حال پس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان، صنعت خودرو دو بار از این ناحیه ضربه جدی دیده است.کمبود قطعات وارداتی به واسطه تحریم‌ها برخی از خطوط تولیدی خودروسازان را متوقف یا تیراژ برخی دیگر از خودروها را به پایین‌ترین سطح خود رساند.بر این اساس نهضت داخلی‌سازی با هدف کاهش وابستگی به قطعات خارجی از سال گذشته با جدیت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار گرفت. آنچه مشخص است کاهش ارزبری و داخلی‌سازی خودرو یکی از مولفه‌های کاهش قیمت خودرو محسوب می‌شود به این معنا که با کاهش یا قطع وابستگی خودرو به نرخ ارز تا حدودی می‌توان از قیمت‌ها کاست.

این مولفه اما با وجود برگزاری چهار میز داخلی‌سازی قطعات در کشور و کاهش ارزبری ۴۰۰ میلیون یورو (با احتساب میز چهارم) تاثیری بر قیمت خودرو نداشته چنان‌که دور دوم افزایش قیمت‌ها که در ماه گذشته اعمال شده حتی بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود.حال این سوال مطرح است که فی‌الواقع هدف از نهضت داخلی‌سازی قطعات خودرو نجات این صنعت از بحران تحریم بوده یا کاهش هزینه‌های تولید؟ در پاسخ به این سوال معاون امور صنایع وزارت صمت چندی پیش در گفت‌وگویی دوپهلو عنوان کرده بود که وقتی داخلی‌سازی افزایش یابد، شاهد کاهش ارزبری خودرو خواهیم بود، بنابراین هزینه‌ای برای خرید دانش فنی پرداخت نخواهد شد و این موضوع سبب پایین آمدن قیمت خودرو می‌شود. صادق نیارکی اما در بخش دیگری از اظهارات خود راه نجات و توسعه صنعت کشور از جمله خودرو را در گرو توجه به ساخت داخل قطعات خوانده بود. به این ترتیب این مقام مسوول در وزارت صمت، داخلی‌سازی را هم موجب نجات خودروسازی کشور از بحران تحریم‌ها خوانده و هم مولفه‌ای برای کاهش قیمت‌ها. اما آنچه مشخص است این مسیر این روزها تنها راه نجات خودروسازان شده کما اینکه بر قیمت محصولات تولیدی خودروسازان نیز افزوده است.

طی دهه‌های گذشته بارها اتفاق افتاده که خودروسازان و قطعه‌سازان با افتخار و در مراسم‌هایی با حضور مسوولان وزارت صنعت کاهش ارزبری و قطع وابستگی به برخی قطعات وارداتی را جشن گرفته‌اند. هر چند قطع وابستگی به قطعات خارجی هیچ‌گاه مورد تایید کارشناسان نبوده با این حال این افتخار بارها در خودروسازی کشور مورد گوشزد قرار گرفته است. کارشناسان بارها تاکید کرده‌اند که گرداندن خودروسازی به صورت جزیره‌ای امکان‌پذیر نیست و شرکت‌های خودروساز به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی باید تمام تلاش خود را برای پایین آوردن هزینه‌های تولید بکنند. در حال حاضر کم کردن هزینه‌های تولید به کابوس سازندگان و رویای مشتریان (برای کاهش قیمت) تبدیل شده، این در شرایطی است که خودروسازان کشور ما به دلیل دولتی بودن هیچ‌گاه دغدغه کم‌کردن هزینه‌های تولید را نداشتند. برای یک خودروساز جهانی خیلی فرق نمی‌کند که از قطعه داخلی استفاده کند یا قطعه وارداتی. آنچه برای این شرکت‌ها اولویت دارد تولید کم‌هزینه خودرو با کیفیت و استاندارد جهانی است. البته وضعیت خودروسازی در کشور ما بسیار متفاوت از مدل جهانی است، چرا که تولید‌کننده ایرانی با پیروی از دستورالعمل‌های وزارت صمت با نادیده گرفتن استراتژی تولید به دنبال افکار خود در این صنعت است. حالا نیز با راه‌اندازی نهضت داخلی‌سازی حاضر است قطعه داخلی را با هر قیمتی جایگزین نمونه وارداتی آن کند حتی اگر قرار است مشتریان این خودروساز متضرر شوند.

بنابراین آنچه مشخص است از کاهش ارزبری یا داخلی‌سازی در صنعت خودرو نمی‌توان توقع کاهش قیمت داشت، چرا که هدف تنها نجات خودروسازی از بحران کنونی است. طی دهه‌های گذشته داخلی‌سازی بیشتر در روند تولید یک محصول به کابوسی برای مشتریان تبدیل شده بود، چرا که در روند داخلی‌سازی یک محصول به‌طور حتم ازکیفیت آن کاسته می‌شد حال آنکه تغییری نیز در قیمت ایجاد نمی‌شد. بنابراین مشتریان از ۴۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی در پی برگزاری چهار میز تعمیق داخلی‌سازی نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشته باشند، چرا که هدف تداوم حیات خودروسازی است، نه صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید.

 بی‌تاثیری داخلی‌سازی روی قیمت

این تصور که کاهش ارزبری شرکت‌های خودروساز منجر به کاهش قیمت تمام شده نیز می‌شود روی کاغذ عملیاتی به نظر می‌رسد اما در عمل شاهد هستیم این اتفاق نمی‌افتد و به‌رغم اعلام سیاست‌گذار خودرویی مبنی بر کاهش ارزبری خودروسازان، قیمت خودرو از مبدأ با افزایش روبه‌رو بوده است. سعید مدنی مدیر عامل پیشین خودروسازی سایپا در پاسخ به این سوال که چرا کاهش ارزبری خودروسازان منجر به کاهش هزینه‌های تولید و به دنبال آن کاهش قیمت خودرو نشده است به «دنیای اقتصاد» می‌گوید اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که هنوز این داخلی‌سازی‌ها به‌طور کامل و ۱۰۰ درصدی اتفاق نیفتاده است. این کارشناس خودرو ادامه می‌دهد آن طور که مسوولان ارشد وزارت صمت می‌گویند بخش عمده‌ای از این داخلی‌سازی‌ها در دست اقدام است و هنوز به تولید انبوه نرسیده بنابراین خودروسازان همچنان نیاز خود را باید از مسیرهای پیشین تامین کنند. مدنی در ارتباط با افزایش قیمت مواد اولیه داخلی می‌گوید زنجیره خودروسازی باید بخشی از نیاز خود را از داخل تامین کند و از این رو مشاهده می‌شود که قیمت این مواد اولیه به شدت تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارد و با افزایشی شدن نرخ ارز، قیمت مواد اولیه هم افزایشی می‌شود.

این کارشناس خودرو می‌گوید افزایش قیمت خودرو در مقاطعی در دستور کار سیاست‌گذار خودرویی قرار می‌گیرد که شرکت‌های خودروساز در باتلاق تامین مالی گرفتار شده‌اند و همین مساله حیات آنها و ادامه تولید خودرو را تحت تاثیر قرار داده است. مدنی تاکید می‌کند بنابراین وقتی مجوز افزایش قیمت خودرو به خودروساز می‌رسد این افزایش قیمت به جای اینکه سبب افزایش توان خودروساز شود در مسیر پرداخت بدهی‌های معوق خودروساز هزینه شده و عملا مدیران خودروساز این امکان را ندارند که هزینه تولید را از این مسیر کاهش دهند. مدیرعامل پیشین سایپا معتقد است بخشی از قطعات مورد نیاز شرکت‌های خودروساز مانند ایربگ، ECU و… که به قطعات ‌های تک معروف هستند به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین همچنان نیازمند واردات است و در شرایط حاضر با توجه به افزایش نرخ ارز و همچنین فشار تحریم‌ها این دست از قطعات با هزینه به مراتب بالاتر از قبل به دست خودروسازان می‌رسد و همین مساله نیز سبب می‌شود کاهش قیمت خودرو از مسیر کاهش ارزی بری محقق نشود. حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو نیز با مدنی در ارتباط با افزایش هزینه تامین قطعات وارداتی و تاثیر آن روی قیمت خودرو موافق است.

کریمی سنجری به خبرنگار ما می‌گوید به دلیل تحریم‌ها هزینه تامین زنجیره خودروسازی بالا رفته است و فعالان این زنجیره نمی‌توانند دیگر به‌طور مستقیم با شرکای خود داد و ستد کنند بلکه مجبور هستند تا با کمک واسطه‌ها نیازهای خود را مرتفع کنند و همین مساله روی قیمت تمام شده خودرو اثر گذاشته و اجازه نمی‌دهد تا کاهش ارزبری منجر به کاهش قیمت خودرو از مبدأ شود. کریمی سنجری معتقد است در حال حاضر مشخص نیست که این کاهش ارزبری در کجای زنجیره خودروسازی اتفاق افتاده است. او ادامه می‌دهد اگر کاهش ارزبری در خودروسازی اتفاق افتاده باشد این احتمال وجود دارد که خودروساز ارزبری خود را به قطعه‌ساز منتقل کرده باشد، بنابراین در این شرایط نمی‌توان گفت که کاهش ارزبری مدنظر سیاست گذار خودرویی محقق شده است. وی در ادامه اظهارات خود می‌گوید به‌طور مثال خودروساز اعلام می‌کند که توانسته چند میلیون یورو کاهش ارزبری را محقق کند اما معادل ریالی آن به قطعه‌ساز پرداخت کرده و حال قطعه ساز برای تامین قطعه مورد نیاز مجبور است ریال دریافتی را به ارز تبدیل کند و این مساله به کاهش ارزبری منجر نمی‌شود. این کارشناس خودرو می‌گوید بنابراین جا به جایی نقطه هزینه‌کرد ارز نه تنها نمی‌تواند به کاهش ارزبری منجر شود بلکه کاهش ارزبری از این مسیر نیز نمی‌تواند تاثیری روی قیمت خودرو داشته باشد.  

کریمی سنجری ادامه می‌دهد البته باید به این نکته نیز توجه کرد که بحث داخلی‌سازی و کاهش ارزبری در زنجیره خودروسازی بیش از آنکه به دلیل کاهش هزینه خودروسازان مورد توجه قرار گرفته باشد بیشتر به دلیل تداوم حیات خودروسازان و ادامه امکان تولید خودرو مدنظر سیاست‌گذار کلان قرار گرفته است. کریمی سنجری با اشاره به رقم اعلامی ۴۰۰ میلیون یورو برای کاهش ارزبری می‌گوید رقم اعلام شده در مقایسه با نیاز ارزی زنجیره خودروسازی که در سال عددی در حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار است، رقم بزرگی نیست، بنابراین نمی‌توان توقع داشت که چنانچه این کاهش ارزبری اتفاق افتاهد باشد، بتوان جلوی افزایش قیمت محصولات شرکت‌های خودروساز را گرفت.

منبع خبر: دنیای اقتصاد

وداع با پراید پس ­از ۲۷ سال

پس از تقریبا سه دهه زندگی پر‌فراز و نشیب پراید در خودروسازی ایران، اواخر هفته گذشته سرانجام تولید آن برای همیشه متوقف شد تا پر‌تیراژترین، پر‌فروش‌ترین و پر‌حاشیه‌ترین محصول تاریخ صنعت خودروی کشور به تاریخ بپیوندد. در مراسمی که شامگاه پنج شنبه هفته گذشته برگزار شد، سایپایی‌ها آخرین پراید تولیدی در کشور را از خط خارج کردند تا پرونده این کوچک قدیمی پر‌حاشیه بالاخره بسته شود. پس از پیکان که در سال ۸۴ از خط تولید خارج و نقطه عطفی در خودروسازی ایران شد، حالا پراید دومین محصول استراتژیک حذف شده در این صنعت است و احتمالا نقطه عطفی دیگر.

وعده گشایش اقتصادی درهفته آینده

درآستانه ۸سالگی دولت، حسن روحانی رئیس‌جمهوری از احتمال وقوع گشایشی در مسائل اقتصادی کشور طی هفته آینده خبرداد. وی روز گذشته درجلسه هیات دولت با اشاره به جلسه اخیر سران قوا با یکدیگرگفت: در جلسه سران قوا، طرحی بحث شد و نظرات بسیار به هم نزدیک بود انشاءالله دوشنبه هفته آینده که ادامه جلسه خواهد بود، این طرح به نتیجه برسد و اگر به نتیجه برسد و اگر مقام معظم رهبری موافقت کند و ما اعلام کنیم، گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود خواهد آمد و دست دولت مقداری باز می‌شود.

۹ هزار میلیارد نقدینگی تازه

گروه خودرو وساخت قطعات ۷ درصد کل ارزش بازار سرمایه را از آن خود کرد

طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی برای ساماندهی خودرو در این کمیسیون خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تصویب نهایی این طرح نگرانی‌ها در این زمینه برطرف شود.حجت‌الله فیروزی اظهار کرد: طرحی در کمیسیون صنایع در حال تدوین است که حاصل تلاش‌های زیاد و مذاکراتی با کل حلقه صنعت تولید خودرو از ابتدا تا انتهاست.

موج دوم تحریم‌ها با صنعت خودرو چه کرد؟

سه روز دیگر، دو سالانه تحریم صنعت خودرو تمام می‌شود و این صنعت سومین سال از اعمال محدودیت‌های بین‌المللی را تجربه می‌کند. دوسال پیش همراه با نقض برجام توسط رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا، تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران آغاز شد. این در شرایطی است که صنعت خودرو در خط مقدم محدودیت‌های بین‌المللی دونالد ترامپ قرار گرفت.

مجوز خارج از نوبت برای خودروهای یورو۴

موافقت دولت با شماره‌گذاری ۵ هزار دستگاه تاکسی و ۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه وانت دوگانه‌سوز آریسان یورو۴ در حالی از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده است که همچنان خبری از تعیین تکلیف خودروهای سواری تولید شده با استاندارد یورو۴ نیست. در حال حاضر با توجه به ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای یورو۴، برخی از محصولات خودروسازان (به‌عنوان نمونه محصولات خانواده رنو در پارس خودرو) در کف پارکینگ‌ها زمین‌گیر شده و امکان تحویل به مشتریان ندارند.

معمای ورود «خودرو» به بورس

در شرایطی که دولت همچنان زیر بار لغو قیمت‌گذاری دستوری خودروهای داخلی نمی‌رود، مدتی است پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شده است. مدافعان این طرح معتقدند با عرضه خودرو در بورس کالا، فروش خودروسازان شفاف‌تر و کشف قیمت نیز انجام خواهد شد. پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا اما این پرسش مهم را ایجاد کرده که آیا این روش می‌تواند در مقایسه روش فعلی (قیمت‌گذاری دستوری توسط شورای رقابت) نتایج بهتری را برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در پی داشته باشد. در حال حاضر شورای رقابت با در نظر گرفتن معیارهایی مانند بهره‌وری و کیفیت و همچنین بررسی اسناد و مدارک مربوط به هزینه تولید خودروسازان، نسبت به تعیین قیمت آنها اقدام می‌کند. بنابراین روش فعلی قیمت‌گذاری با وجود همه انتقادها و ایرادهای وارد به آن، از منظر اینکه قید و بندهایی بابت افزایش قیمت (به دلخواه خودروسازان) دارد، برای بخشی از متقاضیان (چه مصرف‌کنندگان واقعی و چه دلالان) مطلوب است، هرچند از آن به‌عنوان سیاستی خسارت بار یاد می‌شود.

استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در تامین قطعات خودرو

ایرنا : سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان توانایی تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان را دارند و اگر عزم و اراده جدی برای استفاده از دانش آنها وجود داشته باشد، اثرات تحریم‌ها کاهش خواهد یافت. حجت‌الله فیروزی اظهارکرد: با وجود اینکه زمان زیادی است که خودروسازان و قطعه‌سازان بزرگ و توانمندی در کشور فعالیت می‌کنند، ولی بعد از گذشت این همه سال، خودروساز، قطعه‌ساز و مردم از شرایط صنعت خودرو در کشور رضایت ندارند.

داخلی‌سازی ترمز افزایش قیمت را نکشید

پویش داخلی‌سازی قطعات توقعات زیادی برای کم کردن هزینه تولید و به دنبال آن کاهش قیمت خودرو به وجود آورد، این در شرایطی است که با دور جدید افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو حالا این سوال مطرح شده که داخلی‌سازی چه سهمی در تعیین قیمت خودرو دارد؟

علیرضا بشارت نیا

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا به ما کمک کنید تا از رباط ها جلوگیری کنیم *

تبلیغ

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

عنوان شما میاد اینجا

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.