رویای خودروی ارزان

توسط | مرداد 4, 1399 | برگزیده | 0 نظر

طی دو دهه اخیر در حالی چند پروژه «خودروی ارزان» یا «ارزان‌سازی» در صنعت خودروی ایران به اجرا درآمده که هیچ کدام موفق نبوده‌اند. با وجود این ناکامی‌ها اما این روزها باز هم پرونده تولید «خودروی ارزان» توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و البته خودروسازان و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری باز شده است.

نمونه‌سازی یک خودرو جدید داخلی

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه تاکنون ۳ دستگاه از محصول جدید سایپا به نام SP۱۰۰ نمونه‌سازی شده است، گفت: این خودرو تا پایان سال به تولید انبوه می‌رسد.

رشد تولید خودرو در برزیل

تولید خودرو در برزیل طی ماه جولای با رشد ۷۳‌درصدی نسبت به ماه پیش از خود روبه‌رو شد و به عدد ۱۷۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه رسید. با این حال آمارها نشان می‌دهد صادرات خودروی برزیل در این ماه افت ۲/ ۲۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، در حالی که فروش خودرو در...

آرامش بازار خودرو مشروط به نرخ ارز است

سرپرست وزارت صمت روز گذشته در گفت‌وگویی وعده داد که بازار خودرو در آینده نزدیک به تعادل می‌رسد.هر چند وی متعادل‌سازی را مشروط به ثبات نرخ ارز خواند، اما در عین حال این نکته را نیز مدنظر قرار داد که افزایش قیمت‌های اخیر در روند تعادل‌سازی بسیار موثر بوده است.

افت ۶۸ درصدی سود هوندا

دنیای اقتصاد : شرکت هوندا موتور ژاپن روز چهارشنبه در گزارشی از افت ۶۸ درصدی سودآوری سالانه خود خبر داد در حالی که به دلیل پیامدهای ویروس کرونا، تقاضای جهانی برای خودرو کاهش چشمگیری داشته است. سومین خودروساز بزرگ ژاپن در این گزارش تصریح کرد که انتظار دارد تا سودش...

افزایش قیمت هم حاشیه زیان را کم نکرد

حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت و گزینه دولت برای در اختیار گرفتن سکان این وزارتخانه روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت عنوان کرده که دو خودروساز بزرگ کشور به‌رغم افزایش قیمت محصولات خود همچنان در حاشیه زیان قرار دارند.

فتح مرزهای جدید قیمت در بازار خودرو

روند صعودی قیمت خودرو در بازار این روزها همچنان ادامه دارد و مرزهای جدید قیمتی پی در پی فتح می‌شوند، این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به آرامش نسبی در بازار ارز (حداقل طی روزهای گذشته)، قیمت‌ها کاهشی شده یا به ثبات نسبی برسند. تداوم افزایش قیمت خودرو البته در شرایطی است که فعالان بازار می‌گویند خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد. به گفته آنها، از یک سو فروشندگان بابت اینکه ممکن است قیمت‌ها بالاتر برود، در فروش تردید دارند و از آن سو بخش زیادی از مشتریان نیز با توجه به رشد قیمت، توان خرید ندارند. برخی نیز به انتظار کاهش قیمت نشسته‌اند تا شاید شرایط خرید برایشان فراهم شود.

پراید ۹۳ میلیونی در بازاری راکد

بررسی روند بازار خودرو نشان می‌دهد نسبت به هفته گذشته، قیمت‌ها در بازار با شیبی ملایم، با افزایشی پیش رفت بطوریکه و قیمت پراید از ۹۰ میلیون تومان هم فراتر رفت.

ضربه کرونا به سوزوکی

دنیای اقتصاد : شرکت سوزوکی موتور به تازگی اعلام کرده است که سودآوری این شرکت در فصل نخست سال جاری تقریبا به دلیل شیوع کرونا و پیامدهای آن برای خودروسازی جهان، از بین رفته است. شیوع پاندمی کرونا در هند، بازاری که سوزوکی بیشترین فروش خود را در آن دارد موجب شده است...

اقدامات خودرویی وزیر پیشنهادی به مجلس

روز گذشته برخی اخبار از معرفی حسین مدرس خیابانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس حکایت داشت. در این زمینه خبرگزاری فارس در گزارشی عنوان کرده بود که با اتمام دوره قانونی سرپرستی حسین مدرس خیابانی بر وزارت صنعت (۲۲ مردادماه)، حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم طی هفته جاری مدرس خیابانی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی خواهد کرد.این خبرگزاری همچنین از احتمال منتفی شدن طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت که دولت به نوعی معرفی وزیر پیشنهادی صمت را به آن گره زده بود، خبر داد.

ریزش تقاضا با کاهش رانت

دومین دور پیش‌فروش فوق‌العاده خودروهای داخلی با ریزش قابل توجه حجم پیش‌خریداران همراه شد. این اتفاق اولا تحت تاثیر افزایش قابل توجه نرخ کارخانه‌ای محصولات در پیش‌فروش رخ داده و دوم اینکه به سختگیرانه‌‌تر شدن شرایط ثبت‌نام مربوط است. رانت قیمت در پیش‌فروش مرحله دوم نسبت به مرحله اول کاهش پیدا کرده است. افت تقاضا پیام‌هایی همچون «اثر واقعی‌سازی قیمت بر کاهش تقاضای کاذب»، «کاهش قدرت خرید مشتریان به‌دلیل افزایش نرخ رسمی خودروها» و البته «کم اعتمادی شهروندان به صحت و سقم قرعه‌کشی خودروسازان» را مخابره می‌کند.

اسامی خودروهای آلاینده منتشر شد

روابط عمومی سازمان محیط زیست : سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار کتابچه سالانه آلایندگی خودرو و موتور سیکلت به تشریح خودروهایی پرداخت که کمترین و بیشترین میزان مردودی در آزمون آلایندگی را دارا بوده‌اند. کتابچه سالانه آلایندگی خودرو و موتور سیکلت برای اولین بار از سوی مرکز هوا تغییر اقلیم تدوین و در آن اطلاعات مربوط به آزمون‌های آلایندگی‌ای که در طول سال بر انواع وسایل نقلیه تولیدی و وارداتی کشور طی فرآیند نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست انجام گرفته، درج شده است.

نخستین کراس‌اوور برقی اشکودا

دنیای اقتصاد : اشکودا آماده عرضه نخستین کراس‌اوور تمام‌برقی می‌شود که قدرتمندترین مدل تولید شده از این خودروساز به حساب می‌آید. طبق اولین تیزر، انیاک‌ای وی در اول سپتامبر به‌طور کامل رونمایی می‌شود. طی چند وقت اخیر یکسری تصاویر تبلیغاتی از این خودرو منتشر شده‌...

تولید غیر سواری‌ها روی خط صعود

تولید خودروهای غیر سواری در کشور طی چهار ماه ابتدایی امسال نزدیک به ۳۲ درصد رشد کرد، رشدی که البته بیش از هر محصولی مدیون وانت است. طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت، تا پایان تیر امسال در مجموع ۲۷ هزار و ۳۲۱ دستگاه انواع خودروهای تجاری سبک و سنگین و عمومی در کشور به تولید رسیده که بیشترین تیراژ در این بین نصیب وانت شده و کمترین نیز سهم ون بوده است. با بررسی کل تولید خودرو در کشور، سهم غیر سواری‌ها در چهار ماه ابتدایی امسال حدود ۵/ ۸ درصد بوده است.

مدیر طراحی پژو به رنو رفت

ژیل ویدان، مدیر سابق بخش طراحی پژو، از نوامبر سال جاری پس از مدت‌ها حضور در گروه پژو شامل پژو سیتروئن، دی اس و اویل به رقیب این شرکت یعنی گروه رنو خواهد پیوست. این فرانسوی ۴۸ ساله کار خود را در سال ۱۹۹۶ در سیتروئن آغاز کرد و در خلال سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ رئیس بخش طراحی...

گلایه مشتریان از شرط جدید ثبت نام خودرو

در حالی مهلت سه روزه ثبت‌نام در مرحله دوم طرح فروش فوق‌العاده محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو به اتمام رسید که بسیاری از مردم از شرط عدم پلاک فعال در خانواده، ابراز نارضایتی کردند. گروه صنعتی ایران‌خودرو مرحله دوم فروش محصولات خود را در قالب فروش فوق‌العاده با موعد تحویل حداکثر ۳ ماهه و با قیمت قطعی از روز پنج‌شنبه (۹ مرداد) آغاز کرده است.

پاجرو در آستانه پیوستن به تاریخ

میتسوبیشی تصمیم دارد تولید پاجرو را مجددا محدود و نهایتا تعطیل کند. رکود این شرکت در سال‌های اخیر، باعث شده که تولید این خودرو سودآور نباشد. بر اساس شاخص بورس ژاپن، این اتفاق باید در سال آینده رخ می‌داد. البته از طرف سازنده این خودرو، هنوز گزارشی اعلام نشده است. مدل...

داخلی‌سازی موتور XU پلاس

ایکوپرس : مدیر طرح موتور XU پلاس ایران خودروگفت: داخلی‌سازی موتور XU پلاس کاهش ارزبری دست‌کم ۳ میلیون یورویی فقط درحوزه توسعه محصول به همراه دارد. محمد کاظمی افزود: تولید انبوه موتور XU پلاس با ظرفیت سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه در ماه‌های آینده آغاز می‌شود، در مرحله اول...

روزهای ناخوش رنو

شرکت رنو زیان مالی ۲/ ۷ میلیارد یورویی (۵/ ۸ میلیارد دلار) را در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ گزارش کرد، در حالی که این خودروساز فرانسوی نظیر بسیاری از رقبای دیگر خود در سراسر جهان با افت فروش به دلیل شرایط ویژه ناشی از کرونا دست و پنجه نرم می‌کند.

دور دوم فروش فوق‌العاده با قیمت‌های جدید

با اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی از سوی شورای رقابت، دور دوم فروش فوق‌العاده خودروسازان کلید خورد. دور دوم فروش فوق‌العاده اما در حالی از اواخر هفته گذشته آغاز شد که دو شرط جدید کمیته خودرو نیز در آن اعمال شده است. کمیته خودرو کمی پس از اجرای دور نخست فروش فوق‌العاده تصویب کرد که در فروش‌های بعدی اولا شرط عدم خرید خودرو به ۴۸ ماه افزایش یابد، ثانیا پلاک فعال در خانواده نیز وجود نداشته باشد. منظور از شرط نخست این بود که متقاضیان ثبت‌نام در فروش فوق‌العاده خودروسازان نباید ظرف ۴۸ ماه گذشته از ایران خودرو و سایپا محصولی تحویل گرفته باشند. این بازه زمانی پیش‌تر ۳۶ ماه در نظر گرفته شده بود، اما کمیته خودرو برای آنکه شرایط ثبت‌نام را به نفع افراد فاقد خودرو محدودتر کند، یک سال به آن اضافه کرد.

تحقیقات کره‌جنوبی از تسلا

کره‌جنوبی اعلام کرد روند تحقیقات از نقص فنی احتمالی در وسایل نقلیه‌ای که توسط خودروساز آمریکایی تسلا تولید شده‌اند را آغاز می‌کند؛ این تحقیقات در حالی کلید خواهد خورد که تسلا در بازار خودروهای برقی کره‌جنوبی، رقابتی تنگاتنگ را با هیوندای، خودروساز کره‌ای دارد. براساس...

اتمام تعهدات مرحله نخست فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو

معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو از اجرای مرحله دوم فروش فوق‌العاده محصولات این خودروساز در آینده نزدیک خبر داد. بابک رحمانی گفت: ۱۵ هزار تعهد ایجادشده در مرحله نخست فروش فوق‌العاده را پیش از موعد تحویل خودروها اجرا کرده‌ایم و در زمان حاضر این آمادگی وجود...

بزرگ‌ترین زیان نیسان از ۱۹۷۷

شرکت خودروسازی نیسان در روز سه‌شنبه خبر داد که انتظار دارد تا برای دومین سال پیاپی نیز با زیان سالانه مواجه شود؛ در حالی که پاندمی کرونا تلاش‌های دومین خودروساز بزرگ ژاپن را برای بازگشت به سودآوری سال‌های گذشته تحت‌تاثیر قرار داده است. نیسان در گزارش خود پیش‌بینی کرده...

مالیات‌ستانی از محتکران خودرو

موضوع مالیات‌ستانی از نقل‌و‌انتقال خودرو این روزها بسیار داغ شده است. اخذ مالیات از نقل‌و‌انتقالات خودرو و مسکن در لایحه دریافت مالیات بر عایدی سرمایه ابتدا در دولت مورد توجه قرار گرفت. اما همچنان خبری از ارسال این لایحه دولت به مجلس نیست و آن طور که محمود علیزاده معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفته کلیات این لایحه در هیات دولت به تصویب رسیده و هم‌اکنون مفاد آن در دولت در حال بررسی است.

حضور خودروساز چینی در بورس آمریکا

تسنیم : شرکت چینی لی اوتو که سازنده خودروهای برقی است، عرضه اولیه سهام خود را به مبلغ ۹۵۰ میلیون دلار در بازار بورس آمریکا شروع کرده است. به نقل از رویترز، این عرضه اولیه یکی از بزرگ‌ترین لیست فروش سهام در آمریکا توسط شرکت‌های چینی در سال جاری محسوب می‌شود. این...

زیان هنگفت میتسوبیشی

شرکت میتسوبیشی موتورز به تازگی پیش‌بینی کرده در سال مالی منتهی به مارس با زیان ۱۴۰ میلیارد ین (۳۳/ ۱میلیارد دلار) روبه‌رو شود و دلیل اصلی این زیان مالی نیز افت شدید تقاضا برای محصولات این برند ژاپنی درپی پاندمی کرونا است. ششمین خودروساز بزرگ ژاپن انتظار دارد بزرگ‌ترین...

مسیرهای سه‌گانه خروج فرسوده‌ها

تداوم تولید و افزایش تیراژ خودرو این روزها دغدغه بسیاری از نمایندگان مجلس و دولتی‌ها شده است، این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد برای هیچ نهاد و سازمانی بحران خودروهای فرسوده دغدغه‌ای ایجاد نکرده است.

از بازار خودرو چه خبر؟

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، با کنترل بازار ارز، تقریبا روند قیمتی در بازار خودرو ثابت مانده و تغییر چندانی در قیمت‌ها ایجاد نشده است.

بهبود عملکرد مالی نیسان

یک منبع آگاه در شرکت نیسان خبر داد که پیش‌بینی می‌شود تا میزان زیان فصل اخیر این خودروساز کمتر از اندازه‌ای باشد که انتظار می‌رفت؛ چراکه برنامه‌های دومین خودروساز بزرگ ژاپن برای کاهش هزینه‌ها پیش از زمان مقرر در این امر موثر بوده است. به گفته چند منبع آگاه، در حالی که...

پیشنهادی برای خروج فرسوده‌ها

خروج خودروهای فرسوده کاملا متوقف مانده، به‌نظر می‌رسد سیاست‌گذار خودرویی هم طرح یا برنامه‌ای برای خروج محصولات فرسوده از سیستم حمل‌و‌نقل کشور ندارد. بیش از دو سال است که به منظور مدیریت منابع ارزی جلوی واردات خودرو به کشور گرفته شده و به دنبال آن مسیر خروج خودروهای فرسوده نیز مسدود شده است. در این زمینه چندی پیش انجمن خودروسازان ایران در نامه‌ای به سعید شیرکوند معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیر‌بنایی معاون اول رئیس‌جمهوری در کنار طرح معضلات خودروسازی پیشنهادهایی در ارتباط با خروج فرسوده‌ها ارائه کرد.

تمجید فولکس از تسلا

مدیرعامل گروه خودروسازی فولکس‌واگن بار دیگر از ایلان ماسک، رئیس تسلا به‌دلیل اثبات این موضوع که حتی در میانه بحران کرونا نیز از تولید خودروهای برقی سودهای قابل‌توجهی کسب کرد، تمجید کرد. هربرت دیاس، مدیرعامل فولکس همچنین اظهار کرد که فولکس‌واگن و پورشه (برند زیرمجموعه...

ساخت پلت‌فرم انقلابی در رنو

شرکت خودروسازی رنو اعلام کرد که توانسته است با ساخت پلت‌فرم خودروی برقی سی ام اف-ایی وی در همکاری مشترک با نیسان متحد قدیمی خود، به دستاورد بزرگی در زمینه کاهش هزینه‌ها دست یابد. رنو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما توانسته‌ایم به کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌ها در زمینه پلت‌فرم...

تحول در خودروسازی با افزایش قیمت؟

افزایش دوباره قیمت در شرایطی هفته گذشته با مجوز شورای رقابت کلید خورد که روند صعودی قیمت‌ها در کارخانه، توقع از خودروسازان را در نحوه تولید و توزیع خودرو بالا برده است. انتقاد از قیمت‌گذاری خودرو بدون در نظر گرفتن تورم و به دنبال آن افزایش قیمت نهاده‌های تولید همیشه از سوی خودروسازان مطرح بوده، این در شرایطی است که این انتقادها در نهایت منجر به دریافت مجوز افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان شده است.

اثر درازمدت کرونا در آئودی

مقامات آئودی می‌گویند انتظار دارند فروش این خودروساز در بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به سطوح پیش از شیوع ویروس کرونا برسد. مارکوس دوزمان، مدیرعامل آئودی در این باره به یک روزنامه آلمانی گفت: «ما قطعا انتظار داریم بحران بیماری کووید-۱۹ دارای پیامدهای بلند‌مدت‌تری باشد.» وی...

طرح جدید فروش سایپا

سایپانیوز : قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش گفت: بلافاصله پس از انجام قرعه‌کشی طرح مشارکت در تولید در تاریخ چهارم مردادماه، طرح جدید عرضه محصولات این گروه خودروسازی آغاز خواهد شد.مجید باقری ادامه داد: این طرح نیز مانند عرضه...

سه گزینه «صمت» برای خودروی ارزان

ایرنا : با خارج شدن پژو ۴۰۵ و پراید از خط تولید دو خودروساز بزرگ کشور، موضوع جایگزینی آنها این روزها در ذهن افکار عمومی جای گرفته و در این راستا، وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید خودروی ارزان را در دستور کار قرار داده است. در این مورد، امیر جعفرپور، معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صمت گفت: با توجه به خروج پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید دو خودروساز بزرگ کشور بنا به اقتضائات استانداردی و نیاز به دگرگونی و نوگرایی در خودروسازان، مشتریان دیگر قادر به خرید خودروهایی در بازه قیمتی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان نیستند.

توسعه همکاری فیات-کرایسلر و وایمو

شرکت خودران‌ساز وایمو و گروه خودروسازی فیات‌-کرایسلر در حال توسعه و تعمیق همکاری‌های خود در زمینه ساخت خودروهای تجاری هستند و فیات نیز قرار است تولید خودران‌ها را در سال‌های آتی با همکاری وایمو آغاز کند. وایمو که برند مادرش، شرکت آلفابت گوگل است به همراه فیات‌-کرایسلر...

اتفاقات خوب خودرویی

روز گذشته شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)، آمار جزئی از تولید خودرو از ابتدای سال تا ۲۴ تیرماه منتشر کرد. بر اساس این آمار دو شرکت بزرگ خودروساز کشور تا ۲۴ تیرماه سال ۹۹ با تولید بیش از ۲۸۲ هزار خودرو رشد ۱۸ درصدی نسبت به بازه زمانی سال گذشته داشته‌اند. انتشار این آمار در شرایطی است که خودروسازان تا پایان خردادماه سال جاری در تولید خودرو رشد ۳۱ درصدی را تجربه کردند. اما پایگاه خبری صمت در این گزارش از رشد تحویل خودرو به متقاضیان نیز خبر داده است، به‌طوری‌که طبق آمارهای ارائه شده خودروسازان تا ۲۴ تیرماه در تحویل خودرو با رشد ۳۰ درصدی مواجه بوده‌اند. خبر خوب دیگر اینکه درهمین مدت تعداد خودروهای ناقص ۴۵ درصد کاهش یافته است.

سطح کیفی خودروهای سنگین

براساس آخرین ارزیابی صورت گرفته، در خردادماه سال جاری و در گروه خودروهای سنگین داخلی، هیوندای ۶۵HD تنها خودروی سنگینی است که چهار ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده و بنابراین با کیفیت‌ترین خودروی سنگین تولیدی در این ارزیابی به حساب می‌آید. پس از آن، کامیونت الوند...

حمایت دولت آلمان از خودروهای برقی

معافیت‌های مالیاتی خودروهای برقی در بخش‌هایی از اروپا به قدری سخاوتمندانه است که خرید اقساطی این خودروهای بدون آلایندگی، با سود صفر درصد نیز امکان دارد. یکی از نمایشگاه‌های خودرویی آلمان برنامه لیزینگ رایگانی را برای رنو زویی آغاز کرده است که به کمک حمایت‌های مالی...

تصمیمات جدید برای اموال مازاد خودروسازان

کمیته خودرو در جدیدترین تصمیمات خود، خودروسازان کشور را مکلف کرد گزارش مربوط به فروش اموال مازاد را هفتگی به این وزارتخانه ارائه کنند، ضمن آنکه تاکیدشده منابع حاصل از این موضوع باید صرف پروژه‌های جدید شود. طبق تصمیم کمیته خودرو همچنین قرار شده تمام شرکت‌های به اصطلاح تو در توی خودروسازان واگذار شود. بر اساس تصمیم وزارت صنعت،معدن و تجارت، خودروسازان مکلف شدند نقشه راه و سازوکار واگذاری اموال مازاد خود را نیز تدوین کنند.

سمند سال بهینه جانشین پژو ۴۰۵ می‌شود

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو با اعلام آمادگی برای تولید انبوه سمند سال بهینه، از تولید این خودرو در دو نوع پایه و لوکس خبر داد و گفت: نوع پایه این محصول، جایگزین خودروی ۴۰۵ خواهد شد.

کاهش تولید در نیسان

منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند شرکت نیسان موتور برنامه دارد تا ۳۰ درصد از تولید جهانی خود را نسبت به سال قبل کاهش دهد و این برنامه تا ماه دسامبر اجرا می‌شود؛ این در حالی است که شیوع ویروس کرونا در جهان موجب پیچیده‌تر شدن مشکلات نیسان در درآمدزایی شده است.دومین...

رشد تولید دوگانه‌سوزها در بهار ۹۹

ایجاد تنوع در سبد سوختی خودرو و کاهش بار مصرف بنزین در کشور بعد از افزایش قیمت بنزین در آبان ماه سال گذشته بار دیگر داغ شد. عزم جدی دولت برای ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور سبب شد تا برنامه‌هایی به این منظور در دستور کار قرار گیرد. در این دو برنامه افزایش تیراژ خودروهای دوگانه‌سوز در خطوط تولید شرکت‌های خودروساز و همچنین ایجاد ساز و‌کاری برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای در حال تردد پیش‌بینی شده بود. این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد این برنامه‌ها در سال‌جاری نیز از سوی دولت دنبال می‌شود.

تولید دنا پلاس بدون مشاوران خارجی

ایکوپرس : مدیر پروژه خودروی دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک ایران خودرو گفت: این خودرو توسط مهندسان ایران خودرو و بدون بهره‌گیری از مشاوران خارجی تولید شده و جلوگیری از خروج ارز را به دنبال داشته است. حسن بهلولی افزود: مهم‌ترین فعالیت‌های مرکز تحقیقات ایران خودرو در این...

برنامه هوندا برای بازار آمریکا

شرکت هوندا، در سبد محصولاتی خود در بازار آمریکا تغییراتی ایجاد می‌کند. این شرکت خودروساز ژاپنی فروش مدل‌های فیت، سیویک کوپه و آکورد با گیربکس دستی را در آمریکا کاهش می‌دهد. هوندا تایید کرد یازدهمین نسل سیویک اواخر ۲۰۲۱ رونمایی خواهد شد. سدان Si با مدل جدیدی باز خواهد...

سهم ۴درصدی در بازار خودرو

بازار خودرو این روزها کم رمق است. پیش ازتحریم، بازار از سوی خودروسازان نیمه‌دولتی، شرکت‌های خصوصی و همچنین واردات تامین می‌شد، این در شرایطی است که در حال حاضر، دو خودروساز بزرگ کشور چشم‌انداز چندان روشنی برای رسیدن به هدف تولید یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی در سال‌جاری ندارند. از سوی دیگر تولیدکنندگان بخش خصوصی به‌واسطه تحریم و کوچ شرکت‌های خارجی از ایران فعالیت خود را متوقف یا به تعداد محدودی تولید دارند.

سایپا قرعه‌کشی کرد

مراسم قرعه‌کشی طرح پیش فروش سه محصول سایپا برگزار شد و اسامی منتخبان پس از تایید نهایی توسط نهادهای نظارتی ساعت ۱۰ صبح امروز در سایت رسمی این گروه خودروسازی منتشر خواهد شد.

دپوی۱۰۰ هزار خودرو ناقص

جلسه کمیته خودرو جمعه هفته پیش با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار و در آن رشد تجمعی تولید خودروسازان ۱۸ درصد اعلام شد. بر این اساس تولید تجمعی خودرو از اول فروردین تا ۲۴ تیرماه ۹۹ با رشد ۱۸ درصدی مواجه بوده، به‌نحوی‌که میزان تولید تجمعی خودروسازان از ۷/ ۲۳۸ هزار دستگاه خودرو در بازه زمانی مشابه سال ۹۸ به ۱/ ۲۸۲ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۹ رسیده است.

توقف تولید سواری مرسدس در آمریکا

دایملر، شرکت مادر مرسدس‌بنز اعلام کرد پس از زیان مالی فصل دوم سال جاری خود، تصمیم دارد ساخت خودروهای سواری مرسدس‌ را در ایالات‌متحده و مکزیک متوقف کند. این خودروساز آلمانی قرار است در راستای کوچک‌ کردن کسب و کار خود، تولید سواری‌های کلاس سی را در کارخانه آلاباما متوقف و از این پس در کارخانه مزبور تنها مشغول به تولید شاسی‌بلندهای این برند خواهد بود.

تداوم واگذاری اموال در خودروسازی

روند واگذاری اموال و املاک مازاد خودروسازی کشور همچنین ادامه دارد. در این زمینه وزارت صمت نیز پیگیر روند واگذاری‌هاست، به‌طوری‌که جمعه گذشته در جلسه کمیته خودرو گزارشی در این مورد به اعضای کمیته ارائه شده است.

نام فرزند فیات و پژو

همان‌طور که پیش‌تر در ماه ژوئن اعلام شده بود، ادغام دو شرکت فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن به زودی انجام خواهد شد. حالا قرار است پس از این ادغام نامی جدید برای این چهارمین خودروساز بزرگ جهان انتخاب شود.

پلت‌فرمی منحصر به فرد یا قرضی؟

ماجرای پلت‌فرم در خودروسازی ایران این روزها وارد فاز جدیدی شده و گویا اهالی صنعت خودرو به جد به دنبال استفاده از پلت‌فرم‌های خارجی برای تولید محصولات جدید هستند. آن طور که رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) عنوان کرده، «طراحی پلت‌فرم مشترک علاوه بر کاهش بهای تمام شده آن، سبب افزایش تولید شده و در نتیجه سهم بسزایی در کاهش قیمت خودرو خواهد داشت.»

مقصر اصلی مشکلات برجام قانون‌شکنان ‌آمریکا هستند

همزمان با صدور بیانیه‌ وزارت خارجه ایران به مناسبت پنجمین سالگرد برجام، حسن روحانی با بیان اینکه دولت فعلی آمریکا نمی‌تواند معیار هیچ چیزی باشد، گفت: مقصر اصلی مشکلات برجام قانون‌شکنان آمریکا هستند. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در یادداشتی به مناسبت پنج سالگی توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ با اشاره به اهمیت برجام و ضرورت حفظ آن تاکید کرد که ایران باید بتواند از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود.

سن فرسودگی خودروها لغو شد

در حالی که کلان‌شهرهای کشور همچنان درگیر معضل آلودگی هوا هستند و دلیل اصلی این ماجرا نیز خودروهای فرسوده است، خبر می‌رسد آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک که به تعیین سن فرسودگی خودروها اشاره دارد، حذف شده است. آن طور که دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با «ایسنا» عنوان کرده، براساس استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان آیین‌نامه مربوطه ابطال شده است.

تولید آئودی در چین

شرکت فولکس‌واگن و سائیک‌موتور، شریک چینی آن برنامه دارند تا ۱۳/ ۴ میلیارد یوآن (۵۹۰ میلیون دلار) را برای راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های خودروسازی خود در شانگهای تخصیص دهند تا بتوانند در این تاسیسات تولید سواری‌های برندآئودی از زیرمجموعه‌های فولکس را از سر بگیرند. این خبر...

«جاده مخصوص» کجا؟ «دیترویت» و «باواریا» کجا؟

پاندمی ویروس جدید و ناشناخته کووید- ۱۹ در سراسر دنیا گریبان صنعت خودرو را نیز گرفت و سهام بسیاری از شرکت‌های خودروساز از ابتدای ۲۰۲۰ تاکنون با افت مواجه شد. در این میان اما غول‌های خودروسازی داخلی شرایط متفاوتی را تجربه کردند و بی‌توجه به اوضاع و احوال جهانی، با رشد پرشتابی همراه شدند. تا جایی که ارزش بازار سهام شرکت ایران‌خودرو با سبقت از شرکت فرانسوی رنو، در میان ۱۵ خودروساز بزرگ جهان جا گرفت. در عین حال سایپا هم با جای گرفتن در رتبه هجدهم در جمع ۲۰ شرکت بزرگ جهان ایستاد.

معرفی موستانگ شاسی‌بلند

فورد در یک مراسم آنلاین، طرح اولیه از شاسی‌بلند برقی موستانگ را رونمایی کرد. در این مراسم مراحل اولیه طراحی نمونه برقی از فورد موستانگ مچ-ایی پرده‌برداری شد. مدیران فورد تصاویر ابتدایی از طرح‌های اولیه و مدل‌های مفهومی شاسی‌بلند موستانگ تمام‌برقی را به اشتراک گذاشتند....

چشم‌انداز تیره خودروسازی هند

انجمن خودروسازان هند اعلام کرده است که سطح فروش خودرو در بازار هند احتمالا سه تا چهار سال دیگر برای رسیدن به میزان فروش سال ۲۰۱۸ به زمان نیاز خواهد داشت؛ در‌حالی‌که پاندمی ویروس کرونا و قرنطینه‌های ناشی از آن درآمدهای ماهانه خودروسازان را کاهش داده و فشار بر این بخش...

آپشن‌های ماهانه بی‌ام‌و

شرکت آلمانی بی‌ام‌و برنامه‌ای نوین را کلید زده است که طی آن برخی از آپشن‌های خودرو به جای اینکه از قبل سفارش داده شوند با پرداخت آبونمان یا همان حق عضویت، به‌صورت ماهانه کار خواهند کرد. حالا اگر یک ماه از پرداخت حق عضویت خودروی خود غافل شوید باید انتظار داشته باشید که...

طرح ویژه مجلس برای کاهش قیمت خودرو

نماینده مردم زنجان و طارم با بیان اینکه طرح جامع ساماندهی خودرو به مجلس ارائه شده است، گفت: مالیات روش بازدارنده‌ای است که اجازه جولان به افراد دلال در بازار را نمی‌دهد. مصطفی طاهری اظهار کرد: طرح جامع ساماندهی خودرو به مجلس ارائه شده ‌و امیدواریم هرچه زودتر این طرح...

گره کور اسقاط فرسوده‌های سنگین

از روزی که رئیس‌جمهوری ابرپروژه اسقاط خودروهای فرسوده سنگین را رونمایی کرد، حدود ۲۸ ماه می‌گذرد، با این حال این طرح عظیم با سرعتی کند پیش رفت و در حال‌حاضر نیز از اهداف در نظر گرفته شده، بسیار دور است. هرچند در ادامه دولت تصمیم گرفت ابرپروژه خود را در قالب واردات کامیون‌های دست دوم پیش ببرد، با این حال این طرح نیز فعلا راه به جایی نبرده و به‌نوعی مسکوت باقی مانده است.

۷ اولویت اعطای تسهیلات به «SME»ها

جزئیات دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط ازسوی بانک‌مرکزی برای سال ۹۹ اعلام شد. براساس این گزارش، آمار عملکرد اجرایی این طرح در سال ۹۸ حاکی از تامین مالی تعداد ۳۷ هزار و ۴۶۲ بنگاه کوچک و متوسط با تخصیص مبلغی معادل ۵۴۴ هزار و ۷۰۳ میلیارد ریال توسط شبکه بانکی بوده که به بنگاه‌های اقتصادی اختصاص داشته است. در این زمینه برای اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات بنگاه‌های کوچک و متوسط شرایطی در نظر گرفته شده است.

خداحافظی تیوولی با استرالیا

شرکت سانگ‌یانگ با کمبود موجودی شاسی‌بلندهای تیوولی و تیوولی ایکس ال وی مدل ۲۰۲۰ در بازار استرالیا مواجه شده است. اگرچه شاسی‌بلند تیوولی و نسخه بزرگ‌تر آن ایکس‌ال‌وی در نیمه نخست سال‌جاری فروش چندانی در استرالیا نداشته‌اند و فقط ۶۷ و ۲۴ دستگاه از آنها در استرالیا به...

انتخاب گزینه درست

بازگشت شاخص های اقتصادی به دوران پیش از کرونا براساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی و سازمان آمار و سایر مراکز پایش های اقتصادی، فعالیت های اقتصادی اعم از صنایع بزرگ و مادر و کسب وکار های خرد و متوسط به وضعیت پیش از کرونا نزدیک شده اند. میزان تراکنش ها در پایانه...

رئیس بانک مرکزی شجاعت با چاشنی تدبر و امید

رئیس بانک مرکزی شجاعت با چاشنی تدبر و امید عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نشان داده به کارش نگاه درستی دارد اول: اطلاع رسانی از روزی که مسئولیت قبول کرده در مواقعی که نوسان قیمتی یا ابهاماتی بروز کرده؛ جلو آمده و حرف زده است. یادداشت وی در مورد هدف گذاری نرخ تورم...

قالیباف “شهادتت” مبارک

شاید محمد باقر قالیباف در نوجوانی یا اوایل جوانی دل در گرو این جمله داشت. اما تقدیر او را از میان جبهه های جنگ زنده بیرون آورد و امروز احتمالا می‌شنود که ریاستت مبارک. حالا اگر خودش مجالی برای سردرگریبان بردن بیابد شاید بازم هم دوست داشته باشد به شهادت برسد. امری که...

رئیس جمهور: باید صنعت ما متحول شود

رئیس جمهور گفت: مگر امروز یکی از مشکلات بزرگ ما در کشور مسئله اقتصاد، رشد و رونق اقتصادی و خروج از رکود نیست؟!   رئیس جمهور گفت: مگر امروز یکی از مشکلات بزرگ ما مسئله اقتصاد، رشد و رونق اقتصادی و خروج از رکود نیست، علم مدیریت بر دوش کدام رشته‌ها است. مشکل اقتصاد...

نمونه‌سازی یک خودرو جدید داخلی

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه تاکنون ۳ دستگاه از محصول جدید سایپا به نام SP۱۰۰ نمونه‌سازی شده است، گفت: این خودرو تا پایان سال به تولید انبوه می‌رسد.

رشد تولید خودرو در برزیل

تولید خودرو در برزیل طی ماه جولای با رشد ۷۳‌درصدی نسبت به ماه پیش از خود روبه‌رو شد و به عدد ۱۷۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه رسید. با این حال آمارها نشان می‌دهد صادرات خودروی برزیل در این ماه افت ۲/ ۲۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، در حالی که فروش خودرو در...

آرامش بازار خودرو مشروط به نرخ ارز است

سرپرست وزارت صمت روز گذشته در گفت‌وگویی وعده داد که بازار خودرو در آینده نزدیک به تعادل می‌رسد.هر چند وی متعادل‌سازی را مشروط به ثبات نرخ ارز خواند، اما در عین حال این نکته را نیز مدنظر قرار داد که افزایش قیمت‌های اخیر در روند تعادل‌سازی بسیار موثر بوده است.

وداع با پراید پس ­از ۲۷ سال

پس از تقریبا سه دهه زندگی پر‌فراز و نشیب پراید در خودروسازی ایران، اواخر هفته گذشته سرانجام تولید آن برای همیشه متوقف شد تا پر‌تیراژترین، پر‌فروش‌ترین و پر‌حاشیه‌ترین محصول تاریخ صنعت خودروی کشور به تاریخ بپیوندد. در مراسمی که شامگاه پنج شنبه هفته گذشته برگزار شد، سایپایی‌ها آخرین پراید تولیدی در کشور را از خط خارج کردند تا پرونده این کوچک قدیمی پر‌حاشیه بالاخره بسته شود. پس از پیکان که در سال ۸۴ از خط تولید خارج و نقطه عطفی در خودروسازی ایران شد، حالا پراید دومین محصول استراتژیک حذف شده در این صنعت است و احتمالا نقطه عطفی دیگر.

وعده گشایش اقتصادی درهفته آینده

درآستانه ۸سالگی دولت، حسن روحانی رئیس‌جمهوری از احتمال وقوع گشایشی در مسائل اقتصادی کشور طی هفته آینده خبرداد. وی روز گذشته درجلسه هیات دولت با اشاره به جلسه اخیر سران قوا با یکدیگرگفت: در جلسه سران قوا، طرحی بحث شد و نظرات بسیار به هم نزدیک بود انشاءالله دوشنبه هفته آینده که ادامه جلسه خواهد بود، این طرح به نتیجه برسد و اگر به نتیجه برسد و اگر مقام معظم رهبری موافقت کند و ما اعلام کنیم، گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود خواهد آمد و دست دولت مقداری باز می‌شود.

افت ۶۸ درصدی سود هوندا

دنیای اقتصاد : شرکت هوندا موتور ژاپن روز چهارشنبه در گزارشی از افت ۶۸ درصدی سودآوری سالانه خود خبر داد در حالی که به دلیل پیامدهای ویروس کرونا، تقاضای جهانی برای خودرو کاهش چشمگیری داشته است. سومین خودروساز بزرگ ژاپن در این گزارش تصریح کرد که انتظار دارد تا سودش...

افزایش قیمت هم حاشیه زیان را کم نکرد

حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت و گزینه دولت برای در اختیار گرفتن سکان این وزارتخانه روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت عنوان کرده که دو خودروساز بزرگ کشور به‌رغم افزایش قیمت محصولات خود همچنان در حاشیه زیان قرار دارند.

فتح مرزهای جدید قیمت در بازار خودرو

روند صعودی قیمت خودرو در بازار این روزها همچنان ادامه دارد و مرزهای جدید قیمتی پی در پی فتح می‌شوند، این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به آرامش نسبی در بازار ارز (حداقل طی روزهای گذشته)، قیمت‌ها کاهشی شده یا به ثبات نسبی برسند. تداوم افزایش قیمت خودرو البته در شرایطی است که فعالان بازار می‌گویند خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد. به گفته آنها، از یک سو فروشندگان بابت اینکه ممکن است قیمت‌ها بالاتر برود، در فروش تردید دارند و از آن سو بخش زیادی از مشتریان نیز با توجه به رشد قیمت، توان خرید ندارند. برخی نیز به انتظار کاهش قیمت نشسته‌اند تا شاید شرایط خرید برایشان فراهم شود.

پراید ۹۳ میلیونی در بازاری راکد

بررسی روند بازار خودرو نشان می‌دهد نسبت به هفته گذشته، قیمت‌ها در بازار با شیبی ملایم، با افزایشی پیش رفت بطوریکه و قیمت پراید از ۹۰ میلیون تومان هم فراتر رفت.

ارزان فروشی جواب نداد

ارزان فروشی هم جواب نداد استقبال سرد از فرصت پذیره‌نویسی برای صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) تخفیف ۳۹‌درصدی، ‌تبلیغات فراوان و پرداخت تسهیلات صندوق بازنشستگی تنها موجب حدود ۶ هزار میلیارد تومان از این دارایی شد.مبلغی که در حدود یک سوم پیش‌بینی اولیه...


ابتدا این ایران‌خودرو بود که حدودا دوهفته پیش اعلام کرد با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری قصد دارد خودرویی ارزان طراحی و تولید کند. طبق گفته مدیر پیش‌توسعه و تکوین محصولات ایران‌خودرو، تفاهم‌نامه‌ای میان این شرکت و معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری به امضا رسیده که طبق آن قرار است در زمینه طراحی و تولید «خودروی ارزان» همکاری مشترکی شکل بگیرد. به گفته رحیمی، نمونه‌های اولیه این طرح تا شش ماه آینده آماده خواهد شد. وی همچنین این را نیز گفت که ایران‌خودرو تفاهم‌نامه‌های مختلفی هم با بخش‌های هوافضای سپاه، جهاد دانشگاهی، سازمان انرژی اتمی، دانشگاه علم و صنعت و سازمان صنایع دفاع  برای توسعه فناوری‌های مورد نیاز منعقد کرده است. ازآنجاکه زمینه همکاری ایران‌خودرو با نهادهای موردنظر، توسعه موتورهای کم‌مصرف، گیربکس و تولید باتری‌های برقی است، به‌نظر می‌رسد طرح تولید «خودروی ارزان» با تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با هوا فضای سپاه و دانشگاه علم و صنعت و… نیز بی‌ارتباط با این ماجرا نباشد. هرچند با توجه به تجربه‌های ناکام قبلی و همچنین تغییر مفهوم ارزانی (در بازار خودرو) طرح مشترک ایران‌خودرو و نهادهای مذکور در راستای تولید «خودروی ارزان» چندان جدی گرفته نشد، اما به فاصله کوتاهی پس از این اخبار، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خبر از برنامه‌های این وزارتخانه برای تولید محصولی ارزان داد. به گفته معاون دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت، این وزارتخانه سه گزینه برای طراحی و تولید خودروی ارزان روی میز دارد که شامل «میکروکارها»، «خودروهای با موتور کم‌مصرف» و «موتورسیکلت‌های چهار چرخ» می‌شوند. آن طور که امیر جعفرپور عنوان کرده، میکروکارها خودروهایی دو، سه و چهار نفره در مقیاس کوچک هستند که می‌توان آنها را به‌صورت برقی و هیبریدی تولید کرد. وی در مورد موتورسیکلت‌های چهار چرخ نیز عنوان کرده که آنها نیز برقی خواهند بود، منتها اولا سرعتی حداکثر ۵۰ کیلومتر در ساعت خواهند داشت و ثانیا نیاز به طراحی مسیرهای ویژه در سطح شهر دارند. 

  پروژه‌های ناکام

با توجه به انتشار این اخبار طی دو هفته گذشته، پروژه تولید «خودروی ارزان» باز هم در کشور کلید خورده، آن هم در شرایطی که مفهوم «ارزانی» در بازار خودروی ایران با آنچه در گذشته به ویژه دهه ۸۰ بود، کاملا فرق کرده است. مرور تاریخ خودروسازی ایران نشان می‌دهد نخستین تلاش‌ها برای تولید خودروی ارزان پس از انقلاب، به اوایل دهه ۸۰ و پروژه پلت فرم مشترک ایکس ۹۰ مربوط می‌شود. در آن دوران قرار شد محصولی به اصطلاح ارزان اما با سطح کیفی قابل قبولی در کشور ساخته شود تا هم جایگزین پیکان شود و هم بازار خودروی کشور را پوشش دهد. پس از کلی مذاکره، در نهایت ایرانی‌ها با رنو فرانسه به توافق رسیدند و قرار شد محصولی به نام ال-۹۰ با قیمتی بین شش تا هفت میلیون تومان تولید شود. این پروژه به دلیل حواشی و سنگ‌اندازی‌هایی که گریبانش را گرفت، در زمان مقرر به مرحله تولید نرسید و در نتیجه ال-۹۰ از اهداف اولیه قیمتی خود دور شد تا در زمان عرضه دیگر محصولی ارزان به حساب نیاید. ال-۹۰ حالا در بازار ایران‌خودرویی بالای ۲۰۰ میلیون تومان به شمار می‌رود و تولیدش نیز تقریبا متوقف شده است.

در گیرودار داستان ال-۹۰، خودروسازان برای مدتی به «ارزان‌سازی» نیز روی آوردند که آن نیز نه تنها نتیجه‌بخش نبود، بلکه کلی خسارت مادی و معنوی نیز به دنبال داشت. در اواسط دهه ۸۰، ایران‌خودرو تصمیم گرفت با کاهش هزینه‌های تولید پژو ۴۰۵، به اصطلاح آن را ارزان کند. این پروژه اما در نهایت به بروز آتش‌سوزی در خودروهای پژو ۴۰۵ انجامید و به‌عنوان نقطه‌ای تاریک در کارنامه این خودروساز کشور به ثبت رسید. 

اما دیگر پروژه ناکام «خودروی ارزان» در کشور، به سال ۸۷ مربوط می‌شود. در آن مقطع، علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن به ایران‌خودرو و سایپا دستور داد تا با همکاری یکدیگر خودرویی ارزان‌قیمت را طراحی کرده و به تولید برسانند. این در حالی بود که ایران‌خودرو و سایپا زیر بار مشارکت با یکدیگر در حوزه تولید محصول ارزان نرفته و اعلام کردند خود پروژه‌هایی جداگانه در این مورد دارند. 

در ادامه اما پروژه‌های دیگری نیز در راستای تولید خودروی ارزان در کشور مطرح شد، از جمله نیوپیکان که البته به مرحله تولید نرسید و دیگر پروژه‌ها هم در حد حرف باقی ماند.

  کدام ارزانی؟

با وجود همه تجربه‌های ناکام در ساخت خودروی به اصطلاح ارزان و ارزان‌سازی، حالا در روزهایی که هزینه‌های تولید بسیار بالا رفته و کف قیمت در بازار خودرو به حدود ۸۰ میلیون تومان رسیده، پروژه‌هایی جدید در این مورد تعریف شده است. این در شرایطی است که موفقیت این پروژه‌ها منوط به رفع یکسری ابهامات بسیار مهم بوده و در غیر این صورت، ناکامی دیگری در کارنامه خودروسازی کشور به ثبت خواهد رسید.

ابهام نخست که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و عدم رفع آن می‌تواند کل پروژه‌های مربوط به «خودروی ارزان» را تحت‌تاثیر منفی قرار دهد، مفهوم «ارزانی» است. زمانی که قرار بود ال-۹۰ در ایران عرضه شود، خودروی ارزان یک مفهوم داشت و حالا مفهومی دیگر. در آن مقطع، اگر محصولی با سطح امکانات بالاتر از پیکان و پراید در محدوده قیمتی شش تا هفت میلیون تومان (مثلا ال-۹۰) عرضه می‌شد، تا حدی شایسته لقب «ارزان» بود، اما حالا این مفهوم به کل تغییر کرده است. در حال حاضر از دید افکار عمومی، احتمالا خودرویی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی محصولی ارزان به حساب می‌آید که چنانچه این فرض را ملاک قرار دهیم، در مقایسه با اواسط دهه ۸۰، «خودروی ارزان» بین پنج تا شش برابر در ذهن افکار عمومی گران‌تر شده است. این البته در حالی است که خودروسازان می‌گویند در شرایط فعلی اقتصاد کشور و همچنین تحریم، کف هزینه تولید خودرو به بالای ۵۰ میلیون تومان رسیده است. این کف قیمت البته مربوط به پراید است، خودرویی که هفته گذشته تولید آن (برای بازار داخل) متوقف شد. بنابراین هم‌اکنون ارزان‌ترین خودروی داخلی، تیبا نام دارد که همین چند روز پیش قیمت آن توسط شورای رقابت به روز شد و به بالای ۷۷ میلیون تومان رسید. با این حساب، هم اکنون تولید خودرویی که بتواند تمام استانداردهای مصوب داخلی را پاس کند، حداقل ۷۷ میلیون تومان آب می‌خورد. تازه این را باید در نظر گرفت که چنین محصولی از حداقل کیفیت برخوردار است و با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، بالا رفتن هزینه‌های تولید آن اتفاقی محتمل خواهد بود.

با توجه به این واقعیات، «خودروی ارزان» عملا مفهوم عام خود را مدت‌هاست از دست داده و به نظر می‌رسد دیگر امکان طراحی و تولید محصولی با سطح کیفی و استاندارد حداقلی در بازه قیمتی زیر ۵۰ تا ۶۰میلیون تومان وجود ندارد. حتی اگر ملاک خودروی ارزان را مثلا ۵۰ میلیون تومان لحاظ کنیم، باز هم با توجه به شرایط اقتصادی ایرانی‌ها، بسیاری از شهروندان توان خرید چنین محصولی را نخواهند داشت. از طرفی خودروهایی مانند پراید و تیبا که ارزان‌ترین محصولات صنعت و بازار خودروی کشور به شمار می‌روند، از حداقل کیفیت برخوردار بوده و مشتریان را راضی نمی‌کنند، بنابراین به فرض اگر محصولی ارزان‌تر از اینها نیز امکان تولید بیابد، از نظر کیفیت بسیار چالش برانگیز خواهد بود. این را هم نباید فراموش کرد پروژه‌های فعلی تعریف شده برای خودروی ارزان، چندین ماه و شاید چند سال بعد به مرحله تولید خواهند رسید، بنابراین هزینه‌های حال حاضر را نمی‌توان ملاک قرار داد و «خودروی ارزان» در آینده گران‌تر خواهد شد. 

البته با توجه به اینکه پروژه خودروی ارزان قرار است با کمک نهادهای داخلی به‌ویژه نهادهای نظامی و معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری پیش برود، احتمال کاهش هزینه‌های تولید (از منظر پایین آمدن ارزبری) وجود دارد، هرچند شاید چندان دندان‌گیر نباشد. نکته دیگر اینجاست که در طرح وزارت صمت برای «خودروی ارزان»، حذف بخشی از استانداردها در نظر گرفته شده که این موضوع از جنبه کیفیت و ایمنی، چالش‌های مهمی را به دنبال خواهد داشت. وزارت صمت اعلام کرده که برای تولید خودروهای ارزان باید با سازمان ملی استاندارد برای حذف برخی استانداردها وارد مذاکره شود؛ این در حالی است که بعید به نظر می‌رسد این سازمان با چنین درخواستی موافقت کند. از طرفی، حتی اگر موافقت سازمان ملی استاندارد نیز حاصل شود، شاید بسیاری از شهروندان ایرانی حاضر نشوند به خودروهای به اصطلاح ارزان اعتماد کنند. همین حالا بسیاری از خودروهای داخلی با وجود پاس کردن استانداردهای مصوب، از کیفیت قابل قبولی برخوردار نبوده و مشتریان از آنها شاکی‌اند، چه رسد به وقتی که از سر و ته همین استانداردها نیز زده شود. 

در این مورد اما مدیرعامل سابق سایپا در گفت‌وگو با «ایرنا» می‌گوید: خودروی ارزان که در عین حال از ویژگی‌های ایمنی و راحتی برخوردار باشد، نیاز به طراحی و مهندسی بسیار قوی دارد و این طور نیست که حتما طراحی ساده‌ای داشته باشد. سعید مدنی با بیان اینکه اگر منظور از خودروی ارزان، محصولات به اصطلاح میکرو دو، سه یا چهار نفره مانند «اسمارت» باشد، قیمت تمام شده آن پایین نخواهد بود، می‌افزاید: این خودروها به فناوری پیشرفته‌تری نیاز دارند و بنابراین ارزان از آب در نمی‌آیند. وی با طرح این پرسش که وقتی کسب‌وکار و کل اقتصاد تحت‌الشعاع نرخ ارز است، چه خودرویی را می‌توان ارزان تلقی کرد، تاکید می‌کند: شاید بهترین راه این باشد که سراغ خودروهای برقی برویم؛ زیرا فناوری باتری این روزها در جهان پیشرفت خوبی داشته و از طرفی هنوز خودروسازان ما حرکت جدی را در این عرصه آغاز نکرده‌اند.

به گفته مدنی، همچنین ادامه ساخت خودروهای کنونی با موتورهای با مصرف سوخت پایین (مثل سه سیلندر) راهکاری دیگر در عرصه تولید محصول ارزان است، چه آنکه می‌توان با افزایش تیراژ، ارتقای بهره‌وری و انجام یکسری کارهای مهندسی، قیمت‌ها را کاهش داد.


ابتدا این ایران‌خودرو بود که حدودا دوهفته پیش اعلام کرد با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری قصد دارد خودرویی ارزان طراحی و تولید کند. طبق گفته مدیر پیش‌توسعه و تکوین محصولات ایران‌خودرو، تفاهم‌نامه‌ای میان این شرکت و معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری به امضا رسیده که طبق آن قرار است در زمینه طراحی و تولید «خودروی ارزان» همکاری مشترکی شکل بگیرد. به گفته رحیمی، نمونه‌های اولیه این طرح تا شش ماه آینده آماده خواهد شد. وی همچنین این را نیز گفت که ایران‌خودرو تفاهم‌نامه‌های مختلفی هم با بخش‌های هوافضای سپاه، جهاد دانشگاهی، سازمان انرژی اتمی، دانشگاه علم و صنعت و سازمان صنایع دفاع  برای توسعه فناوری‌های مورد نیاز منعقد کرده است. ازآنجاکه زمینه همکاری ایران‌خودرو با نهادهای موردنظر، توسعه موتورهای کم‌مصرف، گیربکس و تولید باتری‌های برقی است، به‌نظر می‌رسد طرح تولید «خودروی ارزان» با تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با هوا فضای سپاه و دانشگاه علم و صنعت و… نیز بی‌ارتباط با این ماجرا نباشد. هرچند با توجه به تجربه‌های ناکام قبلی و همچنین تغییر مفهوم ارزانی (در بازار خودرو) طرح مشترک ایران‌خودرو و نهادهای مذکور در راستای تولید «خودروی ارزان» چندان جدی گرفته نشد، اما به فاصله کوتاهی پس از این اخبار، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خبر از برنامه‌های این وزارتخانه برای تولید محصولی ارزان داد. به گفته معاون دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت، این وزارتخانه سه گزینه برای طراحی و تولید خودروی ارزان روی میز دارد که شامل «میکروکارها»، «خودروهای با موتور کم‌مصرف» و «موتورسیکلت‌های چهار چرخ» می‌شوند. آن طور که امیر جعفرپور عنوان کرده، میکروکارها خودروهایی دو، سه و چهار نفره در مقیاس کوچک هستند که می‌توان آنها را به‌صورت برقی و هیبریدی تولید کرد. وی در مورد موتورسیکلت‌های چهار چرخ نیز عنوان کرده که آنها نیز برقی خواهند بود، منتها اولا سرعتی حداکثر ۵۰ کیلومتر در ساعت خواهند داشت و ثانیا نیاز به طراحی مسیرهای ویژه در سطح شهر دارند. 

  پروژه‌های ناکام

با توجه به انتشار این اخبار طی دو هفته گذشته، پروژه تولید «خودروی ارزان» باز هم در کشور کلید خورده، آن هم در شرایطی که مفهوم «ارزانی» در بازار خودروی ایران با آنچه در گذشته به ویژه دهه ۸۰ بود، کاملا فرق کرده است. مرور تاریخ خودروسازی ایران نشان می‌دهد نخستین تلاش‌ها برای تولید خودروی ارزان پس از انقلاب، به اوایل دهه ۸۰ و پروژه پلت فرم مشترک ایکس ۹۰ مربوط می‌شود. در آن دوران قرار شد محصولی به اصطلاح ارزان اما با سطح کیفی قابل قبولی در کشور ساخته شود تا هم جایگزین پیکان شود و هم بازار خودروی کشور را پوشش دهد. پس از کلی مذاکره، در نهایت ایرانی‌ها با رنو فرانسه به توافق رسیدند و قرار شد محصولی به نام ال-۹۰ با قیمتی بین شش تا هفت میلیون تومان تولید شود. این پروژه به دلیل حواشی و سنگ‌اندازی‌هایی که گریبانش را گرفت، در زمان مقرر به مرحله تولید نرسید و در نتیجه ال-۹۰ از اهداف اولیه قیمتی خود دور شد تا در زمان عرضه دیگر محصولی ارزان به حساب نیاید. ال-۹۰ حالا در بازار ایران‌خودرویی بالای ۲۰۰ میلیون تومان به شمار می‌رود و تولیدش نیز تقریبا متوقف شده است.

در گیرودار داستان ال-۹۰، خودروسازان برای مدتی به «ارزان‌سازی» نیز روی آوردند که آن نیز نه تنها نتیجه‌بخش نبود، بلکه کلی خسارت مادی و معنوی نیز به دنبال داشت. در اواسط دهه ۸۰، ایران‌خودرو تصمیم گرفت با کاهش هزینه‌های تولید پژو ۴۰۵، به اصطلاح آن را ارزان کند. این پروژه اما در نهایت به بروز آتش‌سوزی در خودروهای پژو ۴۰۵ انجامید و به‌عنوان نقطه‌ای تاریک در کارنامه این خودروساز کشور به ثبت رسید. 

اما دیگر پروژه ناکام «خودروی ارزان» در کشور، به سال ۸۷ مربوط می‌شود. در آن مقطع، علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن به ایران‌خودرو و سایپا دستور داد تا با همکاری یکدیگر خودرویی ارزان‌قیمت را طراحی کرده و به تولید برسانند. این در حالی بود که ایران‌خودرو و سایپا زیر بار مشارکت با یکدیگر در حوزه تولید محصول ارزان نرفته و اعلام کردند خود پروژه‌هایی جداگانه در این مورد دارند. 

در ادامه اما پروژه‌های دیگری نیز در راستای تولید خودروی ارزان در کشور مطرح شد، از جمله نیوپیکان که البته به مرحله تولید نرسید و دیگر پروژه‌ها هم در حد حرف باقی ماند.

  کدام ارزانی؟

با وجود همه تجربه‌های ناکام در ساخت خودروی به اصطلاح ارزان و ارزان‌سازی، حالا در روزهایی که هزینه‌های تولید بسیار بالا رفته و کف قیمت در بازار خودرو به حدود ۸۰ میلیون تومان رسیده، پروژه‌هایی جدید در این مورد تعریف شده است. این در شرایطی است که موفقیت این پروژه‌ها منوط به رفع یکسری ابهامات بسیار مهم بوده و در غیر این صورت، ناکامی دیگری در کارنامه خودروسازی کشور به ثبت خواهد رسید.

ابهام نخست که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و عدم رفع آن می‌تواند کل پروژه‌های مربوط به «خودروی ارزان» را تحت‌تاثیر منفی قرار دهد، مفهوم «ارزانی» است. زمانی که قرار بود ال-۹۰ در ایران عرضه شود، خودروی ارزان یک مفهوم داشت و حالا مفهومی دیگر. در آن مقطع، اگر محصولی با سطح امکانات بالاتر از پیکان و پراید در محدوده قیمتی شش تا هفت میلیون تومان (مثلا ال-۹۰) عرضه می‌شد، تا حدی شایسته لقب «ارزان» بود، اما حالا این مفهوم به کل تغییر کرده است. در حال حاضر از دید افکار عمومی، احتمالا خودرویی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی محصولی ارزان به حساب می‌آید که چنانچه این فرض را ملاک قرار دهیم، در مقایسه با اواسط دهه ۸۰، «خودروی ارزان» بین پنج تا شش برابر در ذهن افکار عمومی گران‌تر شده است. این البته در حالی است که خودروسازان می‌گویند در شرایط فعلی اقتصاد کشور و همچنین تحریم، کف هزینه تولید خودرو به بالای ۵۰ میلیون تومان رسیده است. این کف قیمت البته مربوط به پراید است، خودرویی که هفته گذشته تولید آن (برای بازار داخل) متوقف شد. بنابراین هم‌اکنون ارزان‌ترین خودروی داخلی، تیبا نام دارد که همین چند روز پیش قیمت آن توسط شورای رقابت به روز شد و به بالای ۷۷ میلیون تومان رسید. با این حساب، هم اکنون تولید خودرویی که بتواند تمام استانداردهای مصوب داخلی را پاس کند، حداقل ۷۷ میلیون تومان آب می‌خورد. تازه این را باید در نظر گرفت که چنین محصولی از حداقل کیفیت برخوردار است و با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، بالا رفتن هزینه‌های تولید آن اتفاقی محتمل خواهد بود.

با توجه به این واقعیات، «خودروی ارزان» عملا مفهوم عام خود را مدت‌هاست از دست داده و به نظر می‌رسد دیگر امکان طراحی و تولید محصولی با سطح کیفی و استاندارد حداقلی در بازه قیمتی زیر ۵۰ تا ۶۰میلیون تومان وجود ندارد. حتی اگر ملاک خودروی ارزان را مثلا ۵۰ میلیون تومان لحاظ کنیم، باز هم با توجه به شرایط اقتصادی ایرانی‌ها، بسیاری از شهروندان توان خرید چنین محصولی را نخواهند داشت. از طرفی خودروهایی مانند پراید و تیبا که ارزان‌ترین محصولات صنعت و بازار خودروی کشور به شمار می‌روند، از حداقل کیفیت برخوردار بوده و مشتریان را راضی نمی‌کنند، بنابراین به فرض اگر محصولی ارزان‌تر از اینها نیز امکان تولید بیابد، از نظر کیفیت بسیار چالش برانگیز خواهد بود. این را هم نباید فراموش کرد پروژه‌های فعلی تعریف شده برای خودروی ارزان، چندین ماه و شاید چند سال بعد به مرحله تولید خواهند رسید، بنابراین هزینه‌های حال حاضر را نمی‌توان ملاک قرار داد و «خودروی ارزان» در آینده گران‌تر خواهد شد. 

البته با توجه به اینکه پروژه خودروی ارزان قرار است با کمک نهادهای داخلی به‌ویژه نهادهای نظامی و معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری پیش برود، احتمال کاهش هزینه‌های تولید (از منظر پایین آمدن ارزبری) وجود دارد، هرچند شاید چندان دندان‌گیر نباشد. نکته دیگر اینجاست که در طرح وزارت صمت برای «خودروی ارزان»، حذف بخشی از استانداردها در نظر گرفته شده که این موضوع از جنبه کیفیت و ایمنی، چالش‌های مهمی را به دنبال خواهد داشت. وزارت صمت اعلام کرده که برای تولید خودروهای ارزان باید با سازمان ملی استاندارد برای حذف برخی استانداردها وارد مذاکره شود؛ این در حالی است که بعید به نظر می‌رسد این سازمان با چنین درخواستی موافقت کند. از طرفی، حتی اگر موافقت سازمان ملی استاندارد نیز حاصل شود، شاید بسیاری از شهروندان ایرانی حاضر نشوند به خودروهای به اصطلاح ارزان اعتماد کنند. همین حالا بسیاری از خودروهای داخلی با وجود پاس کردن استانداردهای مصوب، از کیفیت قابل قبولی برخوردار نبوده و مشتریان از آنها شاکی‌اند، چه رسد به وقتی که از سر و ته همین استانداردها نیز زده شود. 

در این مورد اما مدیرعامل سابق سایپا در گفت‌وگو با «ایرنا» می‌گوید: خودروی ارزان که در عین حال از ویژگی‌های ایمنی و راحتی برخوردار باشد، نیاز به طراحی و مهندسی بسیار قوی دارد و این طور نیست که حتما طراحی ساده‌ای داشته باشد. سعید مدنی با بیان اینکه اگر منظور از خودروی ارزان، محصولات به اصطلاح میکرو دو، سه یا چهار نفره مانند «اسمارت» باشد، قیمت تمام شده آن پایین نخواهد بود، می‌افزاید: این خودروها به فناوری پیشرفته‌تری نیاز دارند و بنابراین ارزان از آب در نمی‌آیند. وی با طرح این پرسش که وقتی کسب‌وکار و کل اقتصاد تحت‌الشعاع نرخ ارز است، چه خودرویی را می‌توان ارزان تلقی کرد، تاکید می‌کند: شاید بهترین راه این باشد که سراغ خودروهای برقی برویم؛ زیرا فناوری باتری این روزها در جهان پیشرفت خوبی داشته و از طرفی هنوز خودروسازان ما حرکت جدی را در این عرصه آغاز نکرده‌اند.

به گفته مدنی، همچنین ادامه ساخت خودروهای کنونی با موتورهای با مصرف سوخت پایین (مثل سه سیلندر) راهکاری دیگر در عرصه تولید محصول ارزان است، چه آنکه می‌توان با افزایش تیراژ، ارتقای بهره‌وری و انجام یکسری کارهای مهندسی، قیمت‌ها را کاهش داد.

اما امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه و کارشناس خودروی کشور نیز در مورد پروژه خودروی ارزان می‌گوید: «ارزان» کلمه‌ای مبهم است که معنای متفاوتی از دید خودروساز و مشتری دارد و این ابهام سال‌ها است برطرف نشده است. وی می‌افزاید: در حال حاضر از دیدگاه مصرف‌کنندگان کالای ارزان بی‌معنی است، اما خودروساز به دنبال ارائه محصولی است که با حذف یکسری آپشن‌ها، امکانات، قطعات و ریزه‌کاری‌های فنی تولید یا در آن از قطعات با کیفیت پایین‌تری استفاده شده باشد. به گفته کاکایی، تناقض‌هایی در صنعت خودرو وجود دارد که حتی طراحان داخلی را دچار مشکل کرده است؛ به‌عنوان مثال، از خودروساز استاندارد یورو ۵ را انتظار داریم، اما در عین حال می‌خواهیم قیمت‌ها تغییر نکند. وی در نهایت تاکید می‌کند: شاید معنی ارزانی برای خودروسازان، تولید محصولاتی با ابعاد کوچک‌تر (که البته از فناوری پیشرفته‌تری برخوردار بوده و ایمنی مناسبی هم دارند) باشد و شاید هم تولید موتورسیکلت‌های چهارچرخ (که فقط حق رانندگی با آنها در محدوده‌های خاصی وجود دارد و نیازمند فرهنگ‌سازی است) مدنظر است؛ به هر حال باید منتظر ماند و دید وزارت صمت و خودروسازان در کدام مورد به جمع‌بندی نهایی خواهند رسید. 
منبع خبر : دنیای اقتصاد

نمونه‌سازی یک خودرو جدید داخلی

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه تاکنون ۳ دستگاه از محصول جدید سایپا به نام SP۱۰۰ نمونه‌سازی شده است، گفت: این خودرو تا پایان سال به تولید انبوه می‌رسد.

رشد تولید خودرو در برزیل

تولید خودرو در برزیل طی ماه جولای با رشد ۷۳‌درصدی نسبت به ماه پیش از خود روبه‌رو شد و به عدد ۱۷۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه رسید. با این حال آمارها نشان می‌دهد صادرات خودروی برزیل در این ماه افت ۲/ ۲۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، در حالی که فروش خودرو در...

آرامش بازار خودرو مشروط به نرخ ارز است

سرپرست وزارت صمت روز گذشته در گفت‌وگویی وعده داد که بازار خودرو در آینده نزدیک به تعادل می‌رسد.هر چند وی متعادل‌سازی را مشروط به ثبات نرخ ارز خواند، اما در عین حال این نکته را نیز مدنظر قرار داد که افزایش قیمت‌های اخیر در روند تعادل‌سازی بسیار موثر بوده است.

افت ۶۸ درصدی سود هوندا

دنیای اقتصاد : شرکت هوندا موتور ژاپن روز چهارشنبه در گزارشی از افت ۶۸ درصدی سودآوری سالانه خود خبر داد در حالی که به دلیل پیامدهای ویروس کرونا، تقاضای جهانی برای خودرو کاهش چشمگیری داشته است. سومین خودروساز بزرگ ژاپن در این گزارش تصریح کرد که انتظار دارد تا سودش...

افزایش قیمت هم حاشیه زیان را کم نکرد

حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت و گزینه دولت برای در اختیار گرفتن سکان این وزارتخانه روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت عنوان کرده که دو خودروساز بزرگ کشور به‌رغم افزایش قیمت محصولات خود همچنان در حاشیه زیان قرار دارند.

فتح مرزهای جدید قیمت در بازار خودرو

روند صعودی قیمت خودرو در بازار این روزها همچنان ادامه دارد و مرزهای جدید قیمتی پی در پی فتح می‌شوند، این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به آرامش نسبی در بازار ارز (حداقل طی روزهای گذشته)، قیمت‌ها کاهشی شده یا به ثبات نسبی برسند. تداوم افزایش قیمت خودرو البته در شرایطی است که فعالان بازار می‌گویند خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد. به گفته آنها، از یک سو فروشندگان بابت اینکه ممکن است قیمت‌ها بالاتر برود، در فروش تردید دارند و از آن سو بخش زیادی از مشتریان نیز با توجه به رشد قیمت، توان خرید ندارند. برخی نیز به انتظار کاهش قیمت نشسته‌اند تا شاید شرایط خرید برایشان فراهم شود.

پراید ۹۳ میلیونی در بازاری راکد

بررسی روند بازار خودرو نشان می‌دهد نسبت به هفته گذشته، قیمت‌ها در بازار با شیبی ملایم، با افزایشی پیش رفت بطوریکه و قیمت پراید از ۹۰ میلیون تومان هم فراتر رفت.

ضربه کرونا به سوزوکی

دنیای اقتصاد : شرکت سوزوکی موتور به تازگی اعلام کرده است که سودآوری این شرکت در فصل نخست سال جاری تقریبا به دلیل شیوع کرونا و پیامدهای آن برای خودروسازی جهان، از بین رفته است. شیوع پاندمی کرونا در هند، بازاری که سوزوکی بیشترین فروش خود را در آن دارد موجب شده است...

اقدامات خودرویی وزیر پیشنهادی به مجلس

روز گذشته برخی اخبار از معرفی حسین مدرس خیابانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس حکایت داشت. در این زمینه خبرگزاری فارس در گزارشی عنوان کرده بود که با اتمام دوره قانونی سرپرستی حسین مدرس خیابانی بر وزارت صنعت (۲۲ مردادماه)، حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم طی هفته جاری مدرس خیابانی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی خواهد کرد.این خبرگزاری همچنین از احتمال منتفی شدن طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت که دولت به نوعی معرفی وزیر پیشنهادی صمت را به آن گره زده بود، خبر داد.

علیرضا بشارت نیا

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا به ما کمک کنید تا از رباط ها جلوگیری کنیم *

تبلیغ

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

عنوان شما میاد اینجا

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.