رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=9960

تولید غیر سواری‌ها روی خط صعود

با توجه به مشکلاتی که تحریم طی دو سال گذشته برای صنعت خودروی ایران ایجاد کرده و همچنین مسائل اقتصادی، نه تنها محصولات سواری بلکه تجاری‌ها و عمومی‌ها نیز به چالش خورده‌اند. هرچند در مجموع آمار تولید غیر سواری‌ها بالا رفته، اما تولیدکنندگان این مدل خودروها بسیار پایین تر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند. این موضوع ریشه در خروج شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم، مختل شدن تامین قطعات، مشکلات مالی و البته کمبود تقاضا (برای برخی محصولات) دارد. هرچه هست، در آمار چهار ماه نخست امسال، به جز مینی بوس‌ها و میدل باس‌ها که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تیراژ داشته‌اند، سایر محصولات شامل وانت، ون و کامیون افزایش تولید را تجربه کرده‌اند.

 طبق آمار وزارت صمت اما در چهار ماه ابتدایی امسال، در مجموع ۲۵ هزار و ۲۸۱ دستگاه وانت در خودروسازی‌های کشور به تولید رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش حدودا ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد. بیشترین وانت‌های تولیدی در کشور طی بازه زمانی تحت بررسی، سهم ایران‌خودرو و سایپا با دو محصول آریسان و پراید ۱۵۱ بوده است. در این بین، سایپا تیراژی ۱۹ هزار و ۳۲۱ دستگاهی داشته که در مقایسه با چهار ماه نخست سال گذشته نزدیک ۵/ ۲۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. ایران‌خودرویی‌ها نیز در بازه زمانی تحت بررسی دو هزار و ۶۷۰ دستگاه وانت تولید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدودا ۲۰۰ درصدی نشان می‌دهد. باقی وانت‌های تولیدی تا پایان تیر نیز سهم شرکت‌های بخش خصوصی است که البته وزارت صمت هنوز جزئیات آن را اعلام نکرده است.

در بخش کامیون، کامیونت و کشنده اما کل تولید چهار ماه ابتدایی امسال هزار و ۴۵۳ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته۶/ ۱۲ درصد افزایش داشته است. سهم ایران‌خودرو از خودروهای تجاری سنگین تولیدی در بازه زمانی تحت بررسی، ۵۶۳ دستگاه بوده که نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته نزدیک به ۲۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. سایپایی‌ها نیز فقط ۱۲۰ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید کرده‌اند و بنابراین نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته، ۶/ ۱۷ درصد افزایش تولید را تجربه کرده‌اند. سایر خودروهای تجاری سنگین در چهار ماه ابتدایی امسال را نیز شرکت‌های بخش خصوصی به تولید رسانده‌اند که جزئیات آن در دست نیست.

در آمار وزارت صمت اما تنها تولید ۲۶۳ دستگاه اتوبوس طی چهار ماه ابتدایی امسال به ثبت رسیده است. با توجه به این آمار، تولید اتوبوس نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته حدود ۱۴۰ درصد صعود کرده است. همچنین در مجموع ۲۴۴ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس در چهار ماه ابتدایی امسال به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷/ ۱۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. سهم ایران خودرو از اتوبوس ها، مینی‌بوس‌ها و میدل باس‌های تولیدی در چهار ماه ابتدایی امسال فقط ۳۶ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افت داشته است. همچنین سایپایی‌ها حتی یک دستگاه نیز از این محصولات به تولید نرسانده‌اند. با این حساب بخش اعظم اتوبوس ها، مینی بوس‌ها و میدل باس‌های تولیدی در چهار ماه ابتدایی امسال سهم بخش خصوصی است.

با توجه به مشکلاتی که تحریم طی دو سال گذشته برای صنعت خودروی ایران ایجاد کرده و همچنین مسائل اقتصادی، نه تنها محصولات سواری بلکه تجاری‌ها و عمومی‌ها نیز به چالش خورده‌اند. هرچند در مجموع آمار تولید غیر سواری‌ها بالا رفته، اما تولیدکنندگان این مدل خودروها بسیار پایین تر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند. این موضوع ریشه در خروج شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم، مختل شدن تامین قطعات، مشکلات مالی و البته کمبود تقاضا (برای برخی محصولات) دارد. هرچه هست، در آمار چهار ماه نخست امسال، به جز مینی بوس‌ها و میدل باس‌ها که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تیراژ داشته‌اند، سایر محصولات شامل وانت، ون و کامیون افزایش تولید را تجربه کرده‌اند.

 طبق آمار وزارت صمت اما در چهار ماه ابتدایی امسال، در مجموع ۲۵ هزار و ۲۸۱ دستگاه وانت در خودروسازی‌های کشور به تولید رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش حدودا ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد. بیشترین وانت‌های تولیدی در کشور طی بازه زمانی تحت بررسی، سهم ایران‌خودرو و سایپا با دو محصول آریسان و پراید ۱۵۱ بوده است. در این بین، سایپا تیراژی ۱۹ هزار و ۳۲۱ دستگاهی داشته که در مقایسه با چهار ماه نخست سال گذشته نزدیک ۵/ ۲۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. ایران‌خودرویی‌ها نیز در بازه زمانی تحت بررسی دو هزار و ۶۷۰ دستگاه وانت تولید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدودا ۲۰۰ درصدی نشان می‌دهد. باقی وانت‌های تولیدی تا پایان تیر نیز سهم شرکت‌های بخش خصوصی است که البته وزارت صمت هنوز جزئیات آن را اعلام نکرده است.

در بخش کامیون، کامیونت و کشنده اما کل تولید چهار ماه ابتدایی امسال هزار و ۴۵۳ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته۶/ ۱۲ درصد افزایش داشته است. سهم ایران‌خودرو از خودروهای تجاری سنگین تولیدی در بازه زمانی تحت بررسی، ۵۶۳ دستگاه بوده که نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته نزدیک به ۲۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. سایپایی‌ها نیز فقط ۱۲۰ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید کرده‌اند و بنابراین نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته، ۶/ ۱۷ درصد افزایش تولید را تجربه کرده‌اند. سایر خودروهای تجاری سنگین در چهار ماه ابتدایی امسال را نیز شرکت‌های بخش خصوصی به تولید رسانده‌اند که جزئیات آن در دست نیست.

در آمار وزارت صمت اما تنها تولید ۲۶۳ دستگاه اتوبوس طی چهار ماه ابتدایی امسال به ثبت رسیده است. با توجه به این آمار، تولید اتوبوس نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته حدود ۱۴۰ درصد صعود کرده است. همچنین در مجموع ۲۴۴ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس در چهار ماه ابتدایی امسال به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷/ ۱۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. سهم ایران خودرو از اتوبوس ها، مینی‌بوس‌ها و میدل باس‌های تولیدی در چهار ماه ابتدایی امسال فقط ۳۶ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افت داشته است. همچنین سایپایی‌ها حتی یک دستگاه نیز از این محصولات به تولید نرسانده‌اند. با این حساب بخش اعظم اتوبوس ها، مینی بوس‌ها و میدل باس‌های تولیدی در چهار ماه ابتدایی امسال سهم بخش خصوصی است.

در نهایت اما تولید ون نیز در چهار ماه ابتدایی امسال به ۸۰ دستگاه رسیده است. این آمار نشان می‌دهد تیراژ ون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱ دستگاه معادل ۱۶ درصد بالا رفته است. سهم ایران‌خودرو و سایپا از ون‌های تولیدی چهار ماه ابتدایی امسال به ترتیب ۴۸ و یک دستگاه بوده است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد