رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=9911

ساز افزایش قیمت بار دیگر کوک شد


آن‌طور که فعالان بازار به «دنیای‌اقتصاد» می‌گویند بعد از کاهش نرخ ارز در هفته گذشته، فروشندگان قیمت خودروهای در اختیار خود را تا حدودی کاهش دادند اما در چند روز گذشته به‌دنبال افزایشی شدن نرخ ارز، قیمت خودروها بار دیگر روند صعودی به خود گرفته است. 

دست‌اندرکاران بازار در این گفت‌وگو البته گریزی هم به بازار تیرماه می‌زنند و عنوان می‌کنند که در مدت زمان یادشده نه خریداری در بازار حضور داشت و نه فروشندگان با توجه به تغییرات روزانه نرخ ارز راغب به عرضه خودرو خود در بازار بودند. این در شرایطی است که بعد از کاهشی شدن نرخ ارز و ایجاد ثبات نسبی در این بازار در هفته گذشته برخی از فروشندگان در بازار حضور یافته و به‌دنبال مشتری برای خودروهای خود بودند اما همچنان خریداران از حضور در بازار امتناع می‌کنند.

البته آنها تاکید می‌کنند نوسان قیمتی تنها در مورد خودروهای پرتیراژ و موجود در بازار اتفاق افتاده و شامل خودروهای مونتاژی و همچنین خودروهای وارداتی نشده است.

اما چرا خودروهای مونتاژی و وارداتی از ریزش نرخ ارز تبعیت نکردند؟ 

دلیلی که فعالان بازار برای این مساله مطرح می‌کنند عدم امکان تولید خودروهای مونتاژی و همچنین تداوم ممنوعیت واردات خودرو به کشور است.

آنچه مشخص است هم‌اکنون خودروهای مونتاژی یا به‌صورت قطره‌چکانی تولید می‌شود یا به‌صورت کامل متوقف شده است. به این ترتیب نرخ ارز چندان بر قیمت آنها تاثیرگذار نبوده است مثلا پژو ۲۰۰۸ تقریبا تولیدش رو به اتمام است و سوزوکی ویتارا و سیتروئن C3 نیز پیش‌تر تولیدشان متوقف شده و وضعیت عرضه محصولات رنو نیز نامشخص است.

بازار خودروهای وارداتی نیز چندان از نوسانات نرخ ارز تبعیت نمی‌کند و مسیر خود را می‌رود. دست‌اندرکاران بازار دلیل این اتفاق را ممنوعیت واردات عنوان می‌کنند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز چندی پیش اعلام کرد با توجه به افزایش نامتعارف قیمت این خودروها در بازارطی یکسال گذشته، به نظر می‌رسد که دیگر این خودروها گران نشوند.

مهدی دادفر تاکید کرده که افزایش قیمت خودروهای وارداتی بیش از آنکه از صعودی شدن نرخ ارز تاثیر پذیرفته باشد تحت‌تاثیر ممنوعیت واردات قرار دارد. این مقام صنفی می‌گوید با توجه به اینکه در سال‌جاری نیز همانند دو سال گذشته افق روشنی در ارتباط با واردات خودروهای وارداتی پیش‌روی متقاضیان این خودروها قرار ندارد بنابراین شاهد هستیم که در حال‌حاضر فروشندگان قیمت‌های نامتعارفی روی خودروهای در اختیار خود می‌گذارند.

دادفر همچنین با اشاره به قیمت‌های اعلامی برای خودروهای وارداتی می‌گوید: در حال‌حاضر سانتافه با قیمت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و سیتروئن C4 نیز با قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در بازار موجود است که این قیمت‌ها واقعی نیست. 

اما در کنار نرخ ارز که همیشه در نوسانی شدن بازار موثر است، فعالان بازار افزایش قیمت خودرو از مبدا را هم در صعودی شدن قیمت خودروهای بازار موثر می‌دانند. آنچه مشخص است رشد قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان که در اواخر تیر ماه اتفاق افتاد باعث شد تا قیمت‌ها در بازار چندان با ریزش نرخ ارز همراهی نکند.

در این زمینه یکی از دست‌اندرکاران بازار در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت خودرو از مبدا چه تاثیری روی میزان عرضه شرکت‌های خودروساز به بازار گذاشته و آیا توانسته نمودار عرضه توسط آنها را صعودی کند یا خیر؟ می‌گوید تغییری در عرضه شرکت‌های خودروساز ایجاد نشده و میزان عرضه آنها به همان میزان سابق است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون وضعیت عرضه شرکت‌های خودروساز با میزان تقاضای بازار به هیچ‌وجه هم‌خوانی ندارد ادامه می‌دهد: آنچه تحت عنوان عرضه از سوی شرکت‌های خودروساز شاهد هستیم مربوط به تحویل معوقات آنها می‌شود و در شرایط فعلی مصرف‌کننده نمی‌تواند با مراجعه به نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز، خودروی مورد نظر خود را با قیمت کارخانه خریداری کند.

این فعال بازار تاکید دارد چنانچه خودروساز بتواند در کنار عمل به تعهدات خود مسیری نیز برای عرضه محصولات به بازار ایجاد کند، این اتفاق باعث می‌شود نمودار قیمتی در بازار کاهشی شود.

آنچه مشخص است رشد قیمت خودرو از مبدا می‌تواند مشوق خوبی برای شرکت‌های خودروساز باشد تا روند عرضه محصولات به بازار را تسهیل کنند.

  رشد قیمت خودرو در بازار

حال به سراغ بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها در هفته جاری چه تغییراتی را به خود دیده است.

از قیمت محصولات خانواده پراید شروع می‌کنیم. در حال‌حاضر پراید ۱۳۲ در بازار نایاب است اما متقاضیان می‌توانند دیگر مدل این خانواده یعنی پراید ۱۳۱ را با قیمت ۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری کنند. دیگر محصول این خانواده نیز یعنی پراید ۱۱۱ نیز با قیمت ۹۱ میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه شده است. 

از بازار تیبا هم خبر می‌رسد که متقاضیان تیبا صندوقدار می‌توانند با پرداخت ۹۳ میلیون تومان این خودرو را در اختیار بگیرند. 

مدل هاچ‌بک تیبا، یعنی تیبا ۲ نیز طی هفته جاری در قیاس با هفته گذشته رشد قیمت را تجربه کرده است. این خودرو در هفته گذشته قیمتی در حدود ۱۰۳ میلیون تومان داشت اما در هفته‌جاری با قیمت ۱۰۴ میلیون تومان در بازار داد و ستد شد.

ساینا نیز در بازار ۱۰۵ میلیون تومان قیمت خورد. این خودرو نیز در هفته گذشته قیمت ۱۰۳ میلیون تومانی را تجربه کرده بود. با توجه به رشد قیمت تیبا ۲ و ساینا به‌نظر می‌رسد این دو خودرو جایگاه خود را در محدوده قیمتی بالای ۱۰۰ میلیون تومان تثبیت کرده‌اند.


آن‌طور که فعالان بازار به «دنیای‌اقتصاد» می‌گویند بعد از کاهش نرخ ارز در هفته گذشته، فروشندگان قیمت خودروهای در اختیار خود را تا حدودی کاهش دادند اما در چند روز گذشته به‌دنبال افزایشی شدن نرخ ارز، قیمت خودروها بار دیگر روند صعودی به خود گرفته است. 

دست‌اندرکاران بازار در این گفت‌وگو البته گریزی هم به بازار تیرماه می‌زنند و عنوان می‌کنند که در مدت زمان یادشده نه خریداری در بازار حضور داشت و نه فروشندگان با توجه به تغییرات روزانه نرخ ارز راغب به عرضه خودرو خود در بازار بودند. این در شرایطی است که بعد از کاهشی شدن نرخ ارز و ایجاد ثبات نسبی در این بازار در هفته گذشته برخی از فروشندگان در بازار حضور یافته و به‌دنبال مشتری برای خودروهای خود بودند اما همچنان خریداران از حضور در بازار امتناع می‌کنند.

البته آنها تاکید می‌کنند نوسان قیمتی تنها در مورد خودروهای پرتیراژ و موجود در بازار اتفاق افتاده و شامل خودروهای مونتاژی و همچنین خودروهای وارداتی نشده است.

اما چرا خودروهای مونتاژی و وارداتی از ریزش نرخ ارز تبعیت نکردند؟ 

دلیلی که فعالان بازار برای این مساله مطرح می‌کنند عدم امکان تولید خودروهای مونتاژی و همچنین تداوم ممنوعیت واردات خودرو به کشور است.

آنچه مشخص است هم‌اکنون خودروهای مونتاژی یا به‌صورت قطره‌چکانی تولید می‌شود یا به‌صورت کامل متوقف شده است. به این ترتیب نرخ ارز چندان بر قیمت آنها تاثیرگذار نبوده است مثلا پژو ۲۰۰۸ تقریبا تولیدش رو به اتمام است و سوزوکی ویتارا و سیتروئن C3 نیز پیش‌تر تولیدشان متوقف شده و وضعیت عرضه محصولات رنو نیز نامشخص است.

بازار خودروهای وارداتی نیز چندان از نوسانات نرخ ارز تبعیت نمی‌کند و مسیر خود را می‌رود. دست‌اندرکاران بازار دلیل این اتفاق را ممنوعیت واردات عنوان می‌کنند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز چندی پیش اعلام کرد با توجه به افزایش نامتعارف قیمت این خودروها در بازارطی یکسال گذشته، به نظر می‌رسد که دیگر این خودروها گران نشوند.

مهدی دادفر تاکید کرده که افزایش قیمت خودروهای وارداتی بیش از آنکه از صعودی شدن نرخ ارز تاثیر پذیرفته باشد تحت‌تاثیر ممنوعیت واردات قرار دارد. این مقام صنفی می‌گوید با توجه به اینکه در سال‌جاری نیز همانند دو سال گذشته افق روشنی در ارتباط با واردات خودروهای وارداتی پیش‌روی متقاضیان این خودروها قرار ندارد بنابراین شاهد هستیم که در حال‌حاضر فروشندگان قیمت‌های نامتعارفی روی خودروهای در اختیار خود می‌گذارند.

دادفر همچنین با اشاره به قیمت‌های اعلامی برای خودروهای وارداتی می‌گوید: در حال‌حاضر سانتافه با قیمت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و سیتروئن C4 نیز با قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در بازار موجود است که این قیمت‌ها واقعی نیست. 

اما در کنار نرخ ارز که همیشه در نوسانی شدن بازار موثر است، فعالان بازار افزایش قیمت خودرو از مبدا را هم در صعودی شدن قیمت خودروهای بازار موثر می‌دانند. آنچه مشخص است رشد قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان که در اواخر تیر ماه اتفاق افتاد باعث شد تا قیمت‌ها در بازار چندان با ریزش نرخ ارز همراهی نکند.

در این زمینه یکی از دست‌اندرکاران بازار در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت خودرو از مبدا چه تاثیری روی میزان عرضه شرکت‌های خودروساز به بازار گذاشته و آیا توانسته نمودار عرضه توسط آنها را صعودی کند یا خیر؟ می‌گوید تغییری در عرضه شرکت‌های خودروساز ایجاد نشده و میزان عرضه آنها به همان میزان سابق است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون وضعیت عرضه شرکت‌های خودروساز با میزان تقاضای بازار به هیچ‌وجه هم‌خوانی ندارد ادامه می‌دهد: آنچه تحت عنوان عرضه از سوی شرکت‌های خودروساز شاهد هستیم مربوط به تحویل معوقات آنها می‌شود و در شرایط فعلی مصرف‌کننده نمی‌تواند با مراجعه به نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز، خودروی مورد نظر خود را با قیمت کارخانه خریداری کند.

این فعال بازار تاکید دارد چنانچه خودروساز بتواند در کنار عمل به تعهدات خود مسیری نیز برای عرضه محصولات به بازار ایجاد کند، این اتفاق باعث می‌شود نمودار قیمتی در بازار کاهشی شود.

آنچه مشخص است رشد قیمت خودرو از مبدا می‌تواند مشوق خوبی برای شرکت‌های خودروساز باشد تا روند عرضه محصولات به بازار را تسهیل کنند.

  رشد قیمت خودرو در بازار

حال به سراغ بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها در هفته جاری چه تغییراتی را به خود دیده است.

از قیمت محصولات خانواده پراید شروع می‌کنیم. در حال‌حاضر پراید ۱۳۲ در بازار نایاب است اما متقاضیان می‌توانند دیگر مدل این خانواده یعنی پراید ۱۳۱ را با قیمت ۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری کنند. دیگر محصول این خانواده نیز یعنی پراید ۱۱۱ نیز با قیمت ۹۱ میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه شده است. 

از بازار تیبا هم خبر می‌رسد که متقاضیان تیبا صندوقدار می‌توانند با پرداخت ۹۳ میلیون تومان این خودرو را در اختیار بگیرند. 

مدل هاچ‌بک تیبا، یعنی تیبا ۲ نیز طی هفته جاری در قیاس با هفته گذشته رشد قیمت را تجربه کرده است. این خودرو در هفته گذشته قیمتی در حدود ۱۰۳ میلیون تومان داشت اما در هفته‌جاری با قیمت ۱۰۴ میلیون تومان در بازار داد و ستد شد.

ساینا نیز در بازار ۱۰۵ میلیون تومان قیمت خورد. این خودرو نیز در هفته گذشته قیمت ۱۰۳ میلیون تومانی را تجربه کرده بود. با توجه به رشد قیمت تیبا ۲ و ساینا به‌نظر می‌رسد این دو خودرو جایگاه خود را در محدوده قیمتی بالای ۱۰۰ میلیون تومان تثبیت کرده‌اند.

پژو ۲۰۶ تیپ دو نیز این روزها با قیمت ۱۵۵ میلیون تومان در بازار حضور دارد. متقاضیان تیپ ۵ این خودرو نیز می‌توانند با پرداخت ۱۸۵ میلیون تومان این خودرو را در اختیار بگیرند. مدل صندوق دار ۲۰۶ نیز در بازار موجود است و فروشندگان قیمت ۱۷۸ میلیون تومان را برای خودروی در اختیار خود اعلام کرده‌اند. 
منبع خبر دنیای اقتصاد

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد