رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=10159

قفل ترخیص خودروها باز شد

در مهلت‌های اول، دوم و سوم به دلیل نبود سازوکار مشخص و همچنین ناهماهنگی میان وزارت صمت، گمرک و بانک مرکزی واردکنندگان نتوانستند از مهلت داده شده توسط هیات دولت برای ترخیص خودروهای دپویی بهره ببرند. به این ترتیب در خرداد با مجوز چهارم هیات دولت حدود ۳۷۱۹ دستگاه خودرو دپویی باید از گمرکات و بنادر کشور تعیین تکلیف می‌شدند. در این زمینه برخی از مقامات گمرک کشور اذعان کرده بودند که از این تعداد دستگاه حدود ۲۴۷۱ دستگاه دارای پرونده قضایی هستند و طبق مصوبه دولت نیاز به تمدید زمان برای ترخیص نداشتند و ۱۲۴۸ دستگاه دیگر نیز نیازمند تمدید زمان بوده که ۱۱۰۰ دستگاه آنها بدون ثبت‌سفارش است. اما خودروهایی که فاقد ثبت‌سفارش بودند یا تاریخ ثبت‌سفارش آنها منقضی شده بود با همکاری وزارت صمت و گمرک شرایط ویژه‌ای برای ترخیص آنها فراهم شد. این در شرایطی است که از ۲۰ روز گذشته با قرائت جدیدی از ممنوعیت ورود برخی از کالاها به کشورها، ترخیص خودروهای یاد شده متوقف شد.اما داستان چه بود؟

از ابتدای سال ۹۹ لیست گروه کالایی «چهار» طبق مقررات صادرات و واردات کشور و قانون امور گمرکی، شامل ۱۳۳۹ ردیف تعرفه ۸ رقمی منتشر و ثبت‌سفارش آنها در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ممنوع شد.

طبق مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کلیه ثبت‌سفارشات صادره قبلی مربوط به این ردیف‌ها فاقد اعتبارشدند مگر اینکه قبل از این تاریخ توسط شبکه بانکی تامین ارز یا بدون انتقال ارز باشند.حالا اما پس از گذشت حدود ۵ ماه از ابلاغ این مصوبه، بخشی از بدنه اجرایی گمرک، گروه خودرو که طبق مصوبه هیات دولت امکان ترخیص دارند را به دلیل اینکه در زیرگروه ۴ ترخیص کالاهای واردات ممنوع قرار گرفتند، به اشتباه قفل کرد. در این زمینه مهرداد ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه خودرو‌هایی که دارای مجوز سازمان استاندارد، مجوز بهینه‌سازی مصرف سوخت، داشتن نمایندگی و خدمات پس از فروش هستند، می‌توانند در گمرک اظهار شوند، تاکید کرده که پس از پیگیری انجمن واردکننده‌های خودرو مشخص شد که خودرو به‌عنوان گروه ۴ که طبق مصوبه هیات دولت می‌توانند اظهار شوند مشمول قفل گروه ۴ شده و باید دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک به قید فوریت قفل آن را غیرفعال کند که این موضوع مکررا از سوی حوزه معاونت فنی در حال پیگیری بوده است.وی همچنین تصریح کرده که شاید بین گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد مصوبه هیات‌دولت اختلاف‌نظری وجود داشته باشد، اما از آنجا که ۱۱۰۰ دستگاه خودرو ثبت‌سفارش نداشته‌اند یا ثبت‌سفارش آنها باطل شده است، طبق قانون اگر ثبت‌سفارش قبلی خود را تمدید کرده یا ثبت‌سفارش جدید گرفته‌اند می‌توانند خودرو‌های حائز شرایط خود را با داشتن مجوز‌های لازم اظهار کنند.

ارونقی در ادامه به این نکته نیز اشاره کرده که اگر خودرویی از سوی دستگاه مرجع قضایی نیز مجوز ترخیص بگیرد مشمول قید زمانی مصوبه نخواهند شد به همین دلیل ابلاغیه‌ای نمی‌تواند مانع از ترخیص آن خودرو شود، اما خودرو‌های دیگر تا زمان پایان مصوبه فرصت دارند با تمدید ثبت‌سفارش یا ارائه ثبت‌سفارش جدید یا تمدید شده معتبر خودروی خود را به گمرک اظهار کنند. معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران همچنین تاکید مکرر کرده که هیچ‌گونه دستوری مبنی بر قفل اظهار یا ممنوعیت اظهار خودرو‌های حائز شرایط از سوی حوزه معاونت فنی گمرک ایران از جمله دفتر واردات صادر و ابلاغ نشده است.

در همین زمینه روز گذشته مهدی دادفر رئیس انجمن واردکنندگان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» از لغو توقف ترخیص خودروهای وارداتی خبر داد و اظهار کرد با رفع ایراد فنی از سوی گمرک خودروهای دپویی که مشکل ترخیص ندارند، طبق روال معمول امکان ترخیص پیدا کردند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد