رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=10329

تامین بازار ، مسئولیت صنف لوازم یدکی

بنابرآمارهای موجود در حال حاضر بیش۲۲میلیون و ۵۰۰هزار پلاک جاری در کشور وجود دارد که معنای قانونی آن در حرکت بودن این خودروهاست.
حدود ۱۰ درصد این پلاک ها به خودروهای نیمه سنگین و سنگین تعلق دارد و الباقی شامل دیگر خودروهای کار نظیر تاکسی، وانت بارها و خودروهای شخصی است. با توجه به میانگین سن استفاده از خودرو در کشور آلودگی ناشی از حرکت خودروها بسیار بالا است.
البته باید توجه داشته باشیم آلودگی های مختلفی در اثر حرکت خودروها ایجاد می شود که یکی از آن ها ناشی از سوخت خودرو است بقیه موارد آلودگی شامل ایجاد ذرات گرد و غبار، میکرو ذرات لنت ترمز و کلاچ (حتی در مورد لنت های بدون آزبست)، آلودگی های صوتی و غیره است.
در تهران به عنوان مرکز کشور و یکی از آلوده ترین کلان شهرهای دنیا سن ناگاون حمل و نقل عمومی شهر تهران بالاتر از سن قانونی یعنی ۱۰ سال است. از طرفی طی ده سال اخیر کل تولید و واردات خودرو در کشور کمتراز نیمی از خودروهای در حال حرکت است. بنابراین حداقل نیمی از خودروهای موجود به تعمیرات اساسی نیازمند هستند. با این مقدمات می توانیم حجم بازار لوازم یدکی را تخمین بزنیم از سوی دیگر میزان مصرف سوخت یا آمارهای پیمایش جاده ای که توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه می شود یا مصرف لاستیک در کشور یا جمع تولید و واردات قطعات یدکی می توانند در تخمین اندازه بازار لوازم یدکی به ما کمک کنند. با استفاده از هریک از روش های مذکور نهایتاً حجم بازار با اختلاف اندکی بدست خواهد آمد.
دانستن حجم بازار لوازم یدکی از چند منظر اهمیت دارد:
۱-برنامه ریزی تولید و واردات
۲-تعیین میزان اشتغال زایی بازار تامین و توزیع لوازم یدکی
۳-مشخص شدن تعداد فعالان خارج از
شبکه تامین و توزیع
نگاه جامع به آمارهای خودرو و استفاده از خودرو در کشور علاوه بر بازار لوازم یدکی می تواند میزان اشتغال زایی در بخش تعمیر و نگهداری خودرو را نیز مشخص کند.
مکانیک ها، تراشکاران، تعویض روغنی ها و سایر ارائه دهندگان خدمات خودرویی و نسبت آن ها با تعداد خودروهای در حال حرکت و همچنین رانندگان خودروهای کار چه رسمی و دائمی چه غیر رسمی وموقت اهمیت بخش حمل و نقل(فقط خودرویی) و صنعت خودرو را به ما نشان می دهد.
اگر تمامی فعالان این دو بخش را از نقطه آغاز تا انتها در نظر آوریم چه از نظر تعداد و چه از نظر گردش مالی با ارقام و نسبت‌های بزرگی از اقتصاد و اجتماع مواجه خواهیم شد.
در این میان تامین کنندگان لوازم یدکی نقشی محوری و بی بدیلی دارند که می‌طلبد از سوی دست اندرکاران صنف و مسئولان مورد توجه ویژه قرارگیرند.
هر تکانه داخلی یا بیرونی به این صنف طنین ژرف در کل اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد