ورود قطب سوم خودروسازی؟

توسط | شهریور 26, 1399 | اخبار مهم | 0 نظر

دنیای‌اقتصاد : آیا قطب دیگری از خودروسازی در راه است؟ سال‌هاست که دولتمردان برای شکست انحصار دو خودروساز بزرگ کشور، وعده ورود قطب سوم خودروسازی را می‌دهند به‌طوری‌که در ادوار گذشته فعالیت‌هایی در این زمینه شکل گرفت حال آنکه هیچ کدام به نتیجه مورد نظر دست نیافت.

وضع کیفی وانت‌های داخلی

ایسنا : آخرین ارزیابی صورت گرفته از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI)، در مرداد ماه برای بررسی وضعیت کیفیت گروه وانت‌های تولیدی داخل نشان می‌دهد که این وانت‌ها بین یک تا سه ستاره کیفی کسب کرده‌اند و وانت بالاتر از سه ستاره نداریم.

بهبود کند خودروسازی اروپا

دنیای‌اقتصاد : تقاضا برای خرید خودرو در اروپا طی ماه‌های جولای و آگوست نیز با کاهش مواجه شد اما این افت به اندازه ماه‌های قبلی نبوده است.

متهم اصلی سرکوب مالی خودروسازان

دنیای‌اقتصاد : دو خودروساز بزرگ کشور این روزها در زیان غوطه ورند، اتفاقی که اگرچه بی‌ارتباط با ضعف ساختار مالی و سوء‌مدیریت آنها نیست، اما ریشه اصلی آن در «ناهمخوانی هزینه تولید و قیمت فروش» و همچنین «تحمیل هزینه‌های مالی» نهفته است. در گزارشی که موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده، به بررسی صورت‌های مالی ایران‌خودرو و سایپا حدفاصل سال‌های ۹۵ تا ۹۸ پرداخته شده و در آن، بیشتر به مسائلی مانند تغییرات درآمدزایی و نوسان هزینه‌های تولید پرداخته شده است.

نباید مانع تولید و تحویل خودرو شد

سایپانیوز : رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا گفت: اگر خودروی تولید داخل، مشکل زیست‌محیطی یا استانداردی دارد که به خاطر شرایط تحریم امکان رفع و تامین آن نیست با اتخاذ راهکار موقت در کمیته خودرو می‌توان از این چالش عبور کرد.

غرامت ۲/ ۲ میلیارد دلاری دایملر

دنیای‌اقتصاد : شرکت دایملر آلمان قرار است مبلغ ۲/ ۲ میلیاردی را برای حل و فصل پرونده تحقیقات دولت ایالات‌متحده در مورد تقلب این شرکت در خودروهای دیزلی مرسدس‌بنز پرداخت کند؛ پرونده‌ای که ۲۵۰ هزار نفر از مالکان این خودروها در آمریکا مدعی آن هستند.

اعلام کیفیت خودروها در مرداد

دنیای‌اقتصاد : گویا وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد پس از یک دوره بایگانی، گزارش‌های مربوط به کیفیت خودروهای داخلی را طبق روال قبلی و به صورت منظم (ماهانه) منتشر کند. این وزارتخانه پس از آنکه انتشار گزارش کیفی خودروها را از شهریور سال گذشته به مدت ۹ ماه متوقف کرد، خرداد امسال اطلاع‌رسانی در این مورد را از سر گرفت و حالا برای سومین ماه پیاپی، ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی رسانه‌ای شده است.

رفع مشکلات صنف تعمیرکاران خودرو تهران

اعلام آمادگی ریاست فراکسیون اقتصادی حجه الاسلام موسوی لارگانی و نمایندگان خانه ملت : دکتر ذاکر ؛ دکتر علیپور ؛ دکتر بامیری ؛ دکتر سنگدوینی ؛ دکتر آصفری ؛ حجه الاسلام نصیرایی ؛ دکتر وحیدی؛ با اعضای محترم هیات مدیره صنف و رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران دیدار و...

انتخابات سالم

از انتخابات سالم که حرف می‌‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟تقلیل دادن انتخابات سالم به شمارش دقیق آرا، تعریفی ساده‌انگارانه است. اگرچه سلامت مجریان و ناظران بر انتخابات و در نتیجه به حداقل رساندن امکان تقلب در شمارش آرا، امری است شایان توجه، اما به تنهایی ضامن سلامت انتخابات...

کوچه نفیسی پر تردد، بی نظم و مشکل‌ساز

اغلب کوچه‌های چراغ‌برق این روزها بیش از‌هرچیز شاهد تردد موتورسیکلت و پارک‌وانت هستند. کسبه کوچه نفیسی و پاساژهای آن نیزاز مدت‌ها پیش پی‌گیر این موضوع بودند که خوشبختانه با هماهنگی پلیس راهور و کلانتری بهارستان و شهرداری ناحیه به این درخواست اجابت شد غلامحسین حمزه نایب...

منطقه آزاد چابهار؛ تنفس گاه کشور یا بندر راهبردی ایران

نادر روان- دبیر کمیسیون اقتصادی اتحادیه|درآخرین روز تیرماه سال جاری رسول بهزادی، رئیس توسعه و تجارت بازرگانی منطقه آزاد چابهار، علی رجبی، مشاور مدیرعامل و مدیر امور بازرگانی منطقه آزاد چابهار، محمد رحیمی، مشاور از سازمان منطقه آزاد چابهار) در اتحادیه لوازم یدکی تهران حضور پیدا کردند تا در مورد بندر و منطقه آزاد توضیح دهند در این جلسه غلامحسین حمزه نایب رئیس دوم اتحادیه، محمد رضا ملاکی رئیس کمیسیون اقتصادی، وحید کازرانی، علی شهرابی، علی رضایی وحسین سفندار از اعضای اتحادیه حضور داشته اند آنچه می‌خوانید خلاصه ای از این جلسه است.

صادرات تسلا از چین

دنیای‌اقتصاد : دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز خبر دادند که شرکت تسلا برنامه دارد تا خودروهای تسلا ۳ را که در کارخانه شانگهای چین تولید می‌کند به دیگر کشورهای آسیا و اروپا صادر کند.

زیان خودروسازی اروپا

صنعت خودروی اروپا که به‌دنبال شیوع کرونا در نیمه نخست سال میلادی جاری ۹۰ میلیارد یورو خسارت دید، نگران زیانی بیش از این در پی عدم موفقیت در مذاکرات پسابرگزیت است. ویروس کرونا در مجموع ۶ تولیدکننده اصلی خودرو اروپایی را در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ از ۹۰ میلیارد یورو درآمد محروم کرده است. خطوط تولید خودروسازهای اروپایی به‌دلیل بحران بهداشتی ناشی از کرونا تقریبا دو ماه در قاره کهن متوقف شد.

چرا خودروهای معوق تا پایان شهریور صفر نشد؟

دنیای‌اقتصاد : در شرایطی که پیش‌تر دو خودروساز بزرگ کشور اعلام کرده بودند تا پایان شهریورماه معوقات خود را به روز می‌کنند، اما حالا مسوولان صنعتی کشور خبر از معوقات بیش از ۱۰۰ هزار دستگاهی خودروسازان می‌دهند.

سامانه انبارها، ضروری اما دچارضعف و خلاء های قانونی و اجرایــی

نادر روان- دبیر کمیسیون اقتصادی اتحادیه|جلسه هماهنگی بین اتحادیه لوازم یدکی، اتاق اصناف تهران، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان صمت استان تهران و اتحادیه بنگاه داران برگزار شد.

استاندارد؛ نظرات و خواسته های اتحادیه صنف فروشندگـان لـوازم یـدکی خـودرو و ماشین آلات تـهران

محمد رضا ملاکی؛ رییس کمیسیون اقتصادی اتحادیه لوازم یدکی وماشین آلات تهران فراوانی کالای بی هویت در سطح عرضهمشکل:تهدیدامنیت عمومی جامعه در پی ورود و مصرف کالای بی هویت در بازارپشنهاد: بکارگیری ظرفیت تشکل ها در شناسایی و معرفی کسب و کارهای اهل و اصیل به جامعه مصرف کننده...

باشگاه پیشکسوتان صنف

موضوع پیشکسوتی اهمیت زیادی دارد و اگر موضوع به اندازه کافی و وجوه مختلف مد نظر قرار بگیرد می تواند کمک زیادی به پیشرفت و نشاط جامعه نماید.

افزایش ۴۵ درصدی تولید در ایران خودرو

ایکوپرس : گروه صنعتی ایران خودرو از ابتدای امسال تا روز بیستم شهریور موفق به تولید بیش از ۲۲۰ هزار دستگاه خودرو شده است که حکایت از افزایش ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. آمار و اطلاعات تولید در بزرگ‌ترین خودروساز کشور نشان می‌دهد از ابتدای امسال تا بیستم شهریور ۲۲۰ هزار و ۲۵۶ دستگاه خودرو تولید شده است. سال گذشته در همین بازه زمانی ۱۵۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه تولید و روانه بازار شده بود که امسال حدود ۶۹ هزار دستگاه خودرو بیشتر از این تعداد تولید شده است.

تغییر در استانداردهای آلایندگی اروپا

سایپانیوز : کمیسیون اروپا پیش‌نویس سخت‌گیرانه‌تر شدن استانداردهای آلایندگی برای خودروها را پیشنهاد کرد که با مخالفت شدید انجمن خودروی آلمان رو‌به‌رو شد.

رشد تابستانه تولید تجاری‌ها

دنیای اقتصاد : آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد تولید مجموع خودروهای تجاری سبک و سنگین در کشور طی پنج ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده است. طبق آمار اعلامی، در مجموع تا پایان مرداد امسال ۳۴ هزار و ۹۴ دستگاه انواع محصول تجاری سبک و سنگین شامل کامیون، کشنده، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و وانت توسط تجاری‌سازان خصوصی و همچنین شرکت‌های وابسته به خودروسازان نیمه دولتی به تولید رسیده است. این آمار از رشد ۳/ ۳۹ درصدی تولید تجاری‌ها نسبت به پنج ماه ابتدایی سال گذشته حکایت دارد.

سقوط ۲۱ درصدی سهام تسلا

دنیای‌اقتصاد : تنها اندکی پس از اعلام ناگهانی لغو ورود نماد شرکت تسلا به شاخص اس‌اندپی ۵۰۰، ارزش بازاری این خودروساز در سه‌شنبه با بدترین سقوط روزانه خود مواجه شد.

تمرکز جی‌ام بر ناوگان برقی

دنیای‌اقتصاد : مری بارا، مدیرعامل شرکت جنرال‌موتورز آمریکا در یک هفته گذشته خبر از دو توافق مهم در پاسخ به نگرانی‌های سرمایه‌گذاران این شرکت داد.

دپوی ۱۰۰ هزار خودروی ناقص در دو شرکت خودروساز

دنیای‌اقتصاد : مدیران ارشد وزارت صمت و خودروسازان طی یک ماه گذشته همراه با رشد تیراژ خودرو، بر تکمیل ناقصی‌ها و تاثیر آن بر عرضه خودرو به بازار تاکید داشتند؛ این در شرایطی است که انتشار تصاویری از انبوه خودروهای پارک شده در توقفگاه یکی از خودروسازان بار دیگر بروز بحران تولید، ناقصی‌ها را هشدار می‌دهد.آنچه مشخص است با رشد تیراژ ۲۵ درصدی تولید سیاست‌گذار خودرویی کشور تاکید ویژه‌ای بر کاهش آمار تولید خودروهای ناقص در شرکت‌های خودروساز داشت و این در حالی است که در چند وقت اخیر آمارهای متناقضی در ارتباط با تعداد خودروهای زمینگیر شده در پارکینگ خودروسازان به‌دلیل کسری قطعات منتشر شده است.

همه خودروهای اوبر برقی می‌شوند

سایپا نیوز : برای آنکه تمام ناوگان تاکسی‌های اوبر تا سال ۲۰۴۰ برقی باشند، این شرکت ۸۰۰ میلیون دلار به رانندگان کمک می‌کند که خودروهای بنزینی خود را به برقی تغییر دهند.

دو روی قیمت‌گذاری فصلی خودرو

دنیای اقتصاد : در شرایطی شورای رقابت قیمت‌گذاری فصلی را جایگزین تعیین قیمت سالانه کرد که برخی کارشناسان معتقدند این تغییرات اگر‌چه تامین‌کننده منافع خودروسازان است اما بی‌ثباتی تولید و عرضه را در پی خواهد داشت. رئیس شورای رقابت اواخر اردیبهشت ماه امسال همراه با رونمایی از بسته فروش خودروسازان اعلام کرد خودروسازان هر سه ماه یک‌بار می‌توانند با تغییر نرخ تورم درخواست تجدیدنظر در قیمت‌ها را داشته باشند.

حمایت چین از خودروهای سلولی

دنیای‌اقتصاد : یک مقام دولتی چین اعلام کرد دولت این کشور در نظر دارد سیاست‌های جدیدی را برای حمایت از خودروهای سوخت سلولی هیدروژنی در دستور کار قرار دهد تا به این ترتیب بتواند زنجیره تامین و فناوری‌های مربوط به این صنعت را ارتقا دهد.

نوسان در بازار خودروی بریتانیا

دنیای‌اقتصاد : فروش خودروی بریتانیا در ماه آگوست با افت ۸/ ۵ درصدی مواجه شده است تا تنها کمی پس از اینکه خودروسازی این کشور در حال بهبود از روند آسیب‌های پاندمی کرونا بود، یک قدم دیگر به عقب بازگردد.

استناد معاملات خودرو به بازار مجازی

دنیای‌اقتصاد : این روزها فروشندگان و خریداران خودرو برای کشف قیمت خودرو به سراغ دو منبع پیش‌بینی شده در این زمینه می‌روند؛ یکی نرخ‌های اتحادیه‌ای و دیگری قیمت‌هایی که با مراجعه به سایت‌های آگهی‌دهنده، به دست می‌آید. در این بین به‌نظر می‌رسد منبع اصلی کشف قیمت خودرو در بازار، مورد دوم باشد یعنی همان نرخ‌هایی که شهروندان با توجه به نوسان بازارهای ارز و سکه و همچنین تورم انتظاری خود، پیشنهاد می‌دهند.

فراخوان هزاران هیوندای و کیا

دو خودروساز کره‌ای هیوندای و کیا در نظر دارند تا صدها هزار دستگاه از محصولات خود را در ایالات‌متحده فراخوان دهند.

پشت صحنه پراید ۱۰۰ میلیونی

دنیای اقتصاد : با سرکشی دوباره ارز، بازار خودرو نیز باز‌هم خود را بالا کشید، تا آنجا که پراید بالاخره قله ۱۰۰ میلیون تومان را فتح کرد.

بحران تقاضا در کمین خودروسازان؟

دنیای‌اقتصاد : وزارت صمت به‌عنوان سیاست‌گذار کلان خودرو تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو را برای سال‌جاری هدف‌گذاری کرده است. این هدف‌گذاری در شرایطی است که براساس آمارهای منتشرشده توسط وزارت صمت تا پایان پنجمین ماه از سال‌جاری دو شرکت بزرگ خودروساز کشور؛ یعنی ایران خودرو و سایپا توانسته‌اند در مجموع تولید ۳۶۰ هزار و ۵۹۹ دستگاه خودرو را در خطوط تولید خود نهایی کنند. به این ترتیب خودروسازان ۲۶ درصد از هدف‌گذاری وزارت صمت در تولید خودرو عقب مانده‌اند.

برق مجانی، به گام خانه های خالی

در حالی که دولت استدلالی می کند چون بیش از ۸ میلیون مشترک، کمتر از ۸۰ کیلووات ساعت در ایام غیر گرم مناطق عادی ومناطق گرمسیر مصرف می کنند پس حدود ۳۰ میلیون نفر از برق رایگان بهره مند خواهد شد در این استدلال ۲اشکال اساسی وجود دارد.

توان خودروسازان داخلی در تولید اتوبوس

شاتا : سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از توانایی تامین حداقل پنج هزار دستگاه اتوبوس درون‌شهری، در قالب طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور از سوی تولیدکنندگان تا پایان سال‌جاری خبر داد. نشست بررسی تامین اتوبوس‌های طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور، شهرداری و تولیدکنندگان اتوبوس برگزار شد.

توسعه اتحاد جی‌ام و هوندا

دنیای اقتصاد : شرکت‌های جنرال‌موتورز و هوندا به تازگی از برنامه خود برای همکاری در راستای تولید طیفی از خودروها در آمریکای شمالی خبر دادند.

مسیر متفاوت در عرضه خودرو

دنیای‌اقتصاد : دو خودروساز بزرگ کشور از طرح‌های فروش خود طی هفته جاری خبر دادند. طبق اعلامیه سایپا، این شرکت از امروز طرح مشارکت در تولید خود را برای تعدادی از محصولات موجود در خطوط تولید کلید خواهند زد.

پژو ۲۰۷ پانوراما وارد مرحله تجاری‌سازی شد

ایکوپرس : مدیر پروژه خودروی پژو ۲۰۷ پانوراما، با اشاره به اینکه در حال حاضر این محصول در حال تجاری‌سازی است گفت: تاکنون ۷۰۰ دستگاه خودروی پژو ۲۰۷ هاچ‌بک پانوراما تولید شده وبه زودی واردبازار می‌شود. احمد آقاجانی معمار افزود: فاز تجاری‌سازی مدل ۲۰۷ صندوق دار نیز ظرف حداکثر سه‌ماه آینده آغاز می‌شود.

تعدیل هزار نفر از کارکنان فورد

شرکت فورد موتور بنا دارد هزار نفر از کارکنان خود در آمریکای شمالی را تعدیل کند تا بتواند در بازار داخلی دست به صرفه‌جویی در هزینه‌ها بزند.

مسیر پردست‌انداز خدمات پس از فروش وارداتی‌ها

دنیای‌اقتصاد : تامین قطعات مصرفی و نگهداری خودروهای وارداتی تبدیل به چالشی برای دارندگان این خودروها شده است. این در شرایطی است که بخش قابل توجهی از این خودروها که پیش از ممنوعیت ورود خودرو به کشور وارد شده‌اند همچنان در دوره گارانتی قرار دارند و شرکت‌های نمایندگی موظفند خدمات دوره گارانتی را در اختیار این خودروها قرار دهند.

میزان رضایت آمریکایی‌ها از خودرو

سایپانیوز : نظرسنجی «شاخص رضایت مشتریان آمریکا» از بین ۱۰ هزار مالک خودرو، تجربه آنها را از داشتن خودرو مورد بررسی قرار داده است.نظرسنجی ACSI یا شاخص رضایت مشتریان آمریکایی سال ۲۰۲۰ نشان داد مردم آمریکا در سال ۲۰۲۰ کمتر از سال پیش از خودروهای خود راضی بودند.رضایت مردم از خودروهایشان در سال ۲۰۲۰ به‌طور کلی کاسته شده است (۳/ ۱ درصد از سال گذشته که خود از سال ماقبلش ۴ درصد کمتر بوده است).

فروش تویوتا در مسیر بهبود

نتایج فروش ماه ژوئن شرکت خودروسازی تویوتا به‌رغم اینکه ماه گذشته از یکی از چالش‌ برانگیز‌ترین ماه‌های فروش خود خبر داد، حکایت از آن داردکه میزان فروش این خودروساز بار دیگر بر ریل بهبود قرار گرفت.

قیمت‌گذاری خودروهای جدید در «کلینیک تجاری»

در شرایطی خودروسازان چند محصول جدید را برای عرضه به بازار آماده کرده‌اند که قرار است قیمت آنها با روشی جدید توسط شورای رقابت تعیین شود. این روش جدید را پیش‌تر شورای رقابت وعده کرده بود، روشی تحت عنوان «کلینیک تجاری قیمت‌گذاری خودرو» که طبق آن، خودروهای جدید با توجه به نظرات کارشناسی، قیمت محصولات مشابه و البته هزینه تمام شده تولید، نرخ‌گذاری خواهند شد. هفته گذشته بود که رئیس شورای رقابت از ابلاغ دستورالعمل قیمتی محصولات جدید به خودروسازان خبر داد، با این حال توضیح چندانی در مورد روش اجرا ارائه نکرد. شورای رقابت البته پیش‌تر جلساتی را در قالب کلینیک تجاری قیمت‌گذاری خودرو برگزار کرده بود که چندان مورد استقبال خودروسازان قرار نگرفت. با این حال اما گویا شورای رقابت تصمیم خود را درباره نرخ‌گذاری خودروهای جدید گرفته و بنا دارد قیمت آنها را در قالب کلینیک‌های تجاری تعیین کند.

وضعیت رضایتمندی مشتریان خودرو در سال گذشته

روابط عمومی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران: براساس گزارش نظرسنجی مشتریان در رابطه با عملکرد، اجرا و چیدمان خودرو در سال ۹۸ برندهای ژاپنی، چینی و کره‌ای به ترتیب مقام اول تا سوم رضایتمندی مشتریان را از آن خود کرده‌اند. در بین خودروهای ساخت داخل دناپلاس نیز در لیست بالاترین رضایت مشتریان قرار گرفته است.

نقص موتور محصولات کرایسلر

فیات-کرایسلر به‌طور داوطلبانه اقدام به فراخوان برخی از خودروهای مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ پیکاپ رام ۱۵۰۰ و جیپ چروکی گرند مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ کرده است و دلیل این فراخوان نیز احتمال از کار افتادن موتور خودروها اعلام شد.

اولین موضع خودرویی سرپرست صمت

نخستین اظهارنظر خودرویی سرپرست جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، با قیمت خودرو گره خورد، آن هم خودروهای سنگین که معمولا مسوولان «صمت» خیلی به آن ورود نمی‌کنند.

آخرین مهلت ترخیص خودروهای دپویی

روابط عمومی گمرک ایران: معاون گمرک ایران، آخرین مهلت ترخیص خودروهای سواری و کالاهای گروه ۴ از گمرک را تا ۲۶ شهریورماه جاری اعلام کرد. مهرداد جمال ارونقی درخصوص آخرین وضعیت کالاهای گروه ۴ و خودروهای موجود در بنادر و گمرکات کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه مهلت «اظهار» کالاهای مشمول گروه چهارم کالایی مصوبه مربوطه تاپایان سال ۹۸ بوده است، اظهار کالاهای مورد نظر از محل مصوبه ابلاغی در سال جاری امکان‌پذیر نیست؛ اما با وجود این مورد اشاره شده از سوی دفتر واردات بخشنامه شده تا در صورت ارائه هر گونه مکاتبه، مدارک، مستندات و ثبت سفارش جهت اظهار کالا، هماهنگی لازم قبل از هرگونه اقدام با آن دفتر به عمل آید. معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران افزود: اظهار خودروهای سواری نیز در حال حاضر صرفا با رعایت مفاد مصوبه ۲۹ بهمن ۹۸ هیات‌وزیران و بررسی دقیق شرایط اعلام شده، اخذ مجوزهای قانونی و مقرراتی و رعایت سایر مقررات میسر خواهد بود.

هزینه نهضت داخلی‌سازی

در پی دستور وزارت صمت به خودروسازان مبنی‌بر داخلی‌سازی قطعات به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار تا پایان سال جاری، دبیر انجمن خودروسازان ایران تاکید کرد تا زمانی که خودروسازان زیان‌ده بوده و توانایی پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را نداشته باشند؛ نه توانایی تحقق این موضوع وجود دارد و نه قطعه‌سازان تمایل دارند؛ اما چنانچه مشکلات قیمت‌گذاری خودرو حل شود، می‌توان به اجرایی شدن این دستور امیدوار بود.

رشد ۲۱ درصدی تولید خودرو

وزارت صمت درگزارشی از افزایش و تحویل خودرو در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. این گزارش آماری که تولید و تحویل خودروهای ایران خودرو و سایپا را تا ۳۰ مردادماه سال ۹۹ منتشر کرده حکایت از افزایش ۲۱ درصدی کل تولیدات خودرو در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. اما در جزئیات گزارش مذکور آمده است که از ابتدای امسال تا ۳۰ مردادماه، کل تولید تجمعی دو شرکت ایران خودرو و سایپا، ۳۶۰ هزار و ۵۹۹ دستگاه بوده که در مقایسه با تولید ۲۹۸ هزار و ۳۰۷ دستگاه خودرو در سال ۹۸، افزایش ۲۱ درصدی در تولید ثبت شده است.

کاهش التهاب بازار خودرو با اهرم مالیاتی‌

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت‌های فعلی خودروها در بازار مورد تایید وزارتخانه نیست، از طراحی طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد که در صورت تصویب از مابه‌التفاوت قیمت در کارخانه و حاشیه بازار و از معامله‌گران خودرو مالیات اخذ می‌شود.

بازگشت نمایشگاه خودروی پکن

نمایشگاه خودروی پکن که در آوریل به دلیل پاندمی ویروس کرونا به تعویق افتاده بود، قرار است از اواخر سپتامبر در پایتخت چین برگزار شود.

تداوم زیاندهی خودروسازان در سال‌جاری

طبق برآورد خودروسازان بزرگ کشور، آنها سال‌جاری را نیز با زیان به پایان می‌رسانند، چه آنکه پیش‌بینی کرده‌اند بهای تمام شده تولیدشان از درآمد فروششان بالاتر خواهد بود. طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور و پارس‌خودرو نیز در جایگاه سومین شرکت خودروساز داخلی، هر دو، سال ۹۹ را با زیان به پایان خواهند رساند. هرچند سایپایی‌ها از بهای تولید و درآمدزایی فروش خود طی سال‌جاری پیش‌بینی‌ای ارائه نداده‌اند، با این حال با توجه به اوضاع کلی حاکم بر خودروسازی کشور، به احتمال فراوان سال ۹۹ برای آنها نیز زیان‌بار خواهد بود.

تلاش مخفیانه برای ادغام نیسان و هوندا

روزنامه فایننشال‌تایمز گزارش داد که به‌دنبال پس‌لرزه‌ای که بازداشت کارلوس گوسن، رئیس سابق نیسان به اتهام فساد، برای اتحاد قدیمی بین نیسان و رنو داشته است، برخی از مقامات ژاپنی به حدی نگران این موضوع بوده‌اند که تلاش‌هایی را برای ادغام نیسان با هوندا، دیگر خودروساز ژاپنی انجام داده‌اند.

قفل ترخیص خودروها باز شد

ترخیص خودروهای دپویی در شرایطی طی ۲۰ روز گذشته متوقف مانده بود که دبیر انجمن واردکنندگان دیروز از رفع مشکل ایجاد شده و امکان ترخیص خودروهای مذکور خبر داد. اواخر خرداد ماه مهلت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک برای بار چهارم تمدید شد.

وضعیت عرضه خودرو به بازار چگونه است؟

تحریم‌های صنعت خودرو علاوه بر اینکه تیراژ خودروسازان را کاهش داد، عرضه به بازار را نیز با اخلال همراه کرد. کاهش تیراژ در کنار اجرای طرح‌های ناموفقی مانند پیش‌فروش‌های گسترده باعث شد تا خودروسازان با چالشی به نام تعهدات معوق روبه‌رو شوند. چالش تعهدات معوق بیش از پیش عرضه محصولات دو خودروساز بزرگ کشور به بازار را تحت فشار قرار داد و همین مساله آشفته شدن بازار خودرو را رقم زد. بر این اساس با کاهش عرضه خودرو به بازار بساط واسطه‌گری و دلالی در بازار بیش از پیش داغ شد.

رد شکایت جنرال‌موتورز علیه فیات

یک قاضی آمریکایی درخواست شرکت جنرال‌موتورز را برای بازگشایی پرونده شکایت جنجالی خود علیه خودروسازی فیات‌-کرایسلر رد کرد. جی‌ام مدعی شده بود به اطلاعاتی در مورد برخی حساب‌های بانکی خارجی دست یافته است که نشان می‌دهند فیات از آنها برای رشوه دادن به مقامات اتحادیه کارگران متحد آمریکا استفاده کرده است.

خودروسازی فرانسه بر ریل بهبود

دو منبع آگاه و نزدیک به خودروسازان فرانسوی می‌گویند که انتظار می‌رود تقاضا برای خرید خودرو در فرانسه طی ماه آگوست نسبت به همین ماه در سال گذشته افزایش یابد، در حالی که بازار خودروی این کشور پس از پاندمی ویروس‌کرونا بر ریل بهبود قرار گرفته است. معمولا فروش خودرو در فرانسه طی ماه آگوست به کمترین میزان خود در سال می‌رسد چراکه بسیاری از افراد و نمایشگاه‌داران خودرو در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند، اما این افت تقاضا در آگوست سال ۲۰۲۰ کمتر از سال‌های گذشته گزارش شده است. یکی از این منابع به رویترز می‌گوید که سفارشات جدید خودرو در آگوست امسال باید از آگوست سال قبل بیشتر باشد و همین موضوع به نوعی تایید می‌کند که فصل سوم سال جاری برای بازار خودروی فرانسه، روند بهبود فروش را ادامه خواهد داد. پاندمی ویروس‌کرونا در جهان از چند ماه پیش موجب تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها شد و افت شدید تقاضا توسط مشتریان را به‌دنبال داشت.

مجلس به دنبال تحول در صنعت و بازار خودرو

طرح‌ها و ایده‌ها برای تحول صنعت و بازار خودرو تمامی ندارد. هر چند طرح‌های ارائه شده ازسوی مجلس و دولت همگی در راستای بهبود صنعت و کاهش التهابات بازار تعریف شده اما حداقل طی یک دهه گذشته این طرح‌ها نه تغییری در وضعیت صنعت خودرو ایجاد کرده و نه تاثیری در بحران‌های بازار داشته است. با این حال باز هم شنیده می‌شود که مجلس به‌دنبال تحولات خاص در خودرو است و دولت هم با نشست‌های هم‌اندیشی و کارشناسی به‌دنبال گره‌گشایی از صنعتی است که خود برای آن گره درست کرده است.آنچه مشخص است در صنعت خودرو چالش‌هایی همچون کیفیت، کمیت، فروش و قیمت‌گذاری هیچ‌گاه راهکار مشخصی نداشته، این در شرایطی است که در سال‌هایی همچون اوج‌گیری تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، این چالش‌ها تبدیل به بحران شده است. اما راهکار روزهای بحرانی چیست؟

تولید خودرو گران شد

حسین مدرس‌خیابانی سرپرست پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت و گزینه پیشنهادی دولت برای در اختیار گرفتن سکان این وزارتخانه چهارشنبه گذشته برای دریافت رای اعتماد از نمایندگان ملت راهی بهارستان شد این در شرایطی است که وی نتوانست نظر مساعد نمایندگان را جلب کند و دست خالی بهارستان را ترک کرد.

اتصال خودروها در استرالیا

دنیای اقتصاد : بازار خودرو طی هفته جاری برخلاف هفته گذشته شاهد کاهش نسبی قیمت‌ها بود. در حالی که هفته گذشته نمودار قیمت محصولات موجود در بازار روند صعودی داشتند این هفته نمودار قیمت برخی خودروها اندکی نزولی شد، هر چند بودند خودروهایی که ثبات قیمت را حفظ کردند.آن طور که فعالان بازار به «دنیای اقتصاد» می‌گویند دلیل اصلی این اتفاق ریزش نرخ‌ها در دو بازار ارز، طلا و سکه است.

پیشنهاد قطعه‌سازان برای دریافت مطالبات

ایرنا : دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: اکنون فرصت مناسبی برای فروش دارایی‌های بورسی خودروسازان و پرداخت مطالبات زنجیره تامین است. آرش محبی‌نژاد افزود: با توجه به رونق بورس و بالا رفتن شاخص‌ها در روزها و هفته‌های گذشته به ویژه رشد قیمت سهام خودروسازان، پیشنهاد می‌شود خودروسازان هر چه سریع‌تر دارایی‌های غیرمولد از جمله املاک و سهام خود را بفروشند و نقدینگی آن را به چرخه تامین مولد و قطعه‌سازان منتقل کنند.

پیگرد قانونی مدیران آئودی

دنیای‌اقتصاد : مقامات قضایی آلمان چهار مدیر آئودی را به دلیل اطلاع از نصب نرم‌‌افزار‌های تقلب در آزمایش آلایندگی خودروهای این برند تحت پیگرد قانونی قرار دادند. سه نفر از این افراد عضو هیات‌مدیره آئودی بوده‌اند و نفر چهارم نیز پیش‌تر رئیس یکی از بخش‌های این شرکت...

خودروهایی که از تولید بازماندند

بازار خودروی ایران، طی یک دهه گذشته شاهد رفت‌و‌آمد خودروهای زیادی بوده است، خودروهایی که در اوج محبوبیت بازار ایران را ترک کردند یا محصولاتی که خودروسازان همراه با فشار بیرونی مجبور به توقف خط تولید آنها شدند.

کاهش قیمت خودرو در بازار

روند کاهشی قیمت دلار طی دو روز گذشته عاملی شده تا سیر صعودی و بی‌منطق قیمت‌ها در بخش خودروهای داخلی متوقف و حتی شاهد کاهش ۱ تا ۲ میلیون تومانی قیمت برخی از خودروها نیز باشیم. بر بازار خرید و فروش خودرو همچنان رکود معاملات حاکم و کمتر خریدار و فروشنده‌ای حاضر به معامله است. البته روند کاهشی قیمت دلار عاملی شده تا سیر صعودی و بی‌منطق قیمت‌ها در بخش خودروهای داخلی متوقف و حتی شاهد کاهش ۱ تا ۲ میلیون تومانی قیمت برخی از خودروها نیز باشیم با این وجود هنوز رونقی در بازار نیست.

تجاری‌سازی ۳۵ هزار دستگاه خودرو

ایکوپرس : فرشاد مقیمی با رد شائبه احتکار خودرو در پارکینگ این خودروساز گفت: طی دو سال گذشته برخی از افراد به ویژه در فضای مجازی احتکار خودرو توسط خودرو ساز را طرح کرده‌اند که این موضوع صحت ندارد. وی با اشاره به تحریم‌های صنعت خودرو، تصریح کرد: دو سالی که تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت خودرو اعمال شده، برای جلوگیری از هدر رفت ظرفیت‌های تولید و توان نیروی انسانی، با وجود کسری برخی قطعات، تولید را متوقف نکرده‌ایم.

بلاتکلیفی ترخیص خودروهای آمریکایی

روز گذشته یک مسوول در شورای عالی مناطق آزاد اعلام کرد که به غیر از خودروهای آمریکایی یا سفارش این کشور مابقی خودروهای دپوشده این مناطق با مصوبه هیات وزیران ترخیص شده‌ است. ممنوعیت ورود خودروهای آمریکایی سال ۹۵ از سوی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو مطرح و بلافاصله از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین نمایندگان مجلس مورد پیگیری قرار گرفت.

نمونه‌سازی یک خودرو جدید داخلی

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه تاکنون ۳ دستگاه از محصول جدید سایپا به نام SP۱۰۰ نمونه‌سازی شده است، گفت: این خودرو تا پایان سال به تولید انبوه می‌رسد.

رشد تولید خودرو در برزیل

تولید خودرو در برزیل طی ماه جولای با رشد ۷۳‌درصدی نسبت به ماه پیش از خود روبه‌رو شد و به عدد ۱۷۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه رسید. با این حال آمارها نشان می‌دهد صادرات خودروی برزیل در این ماه افت ۲/ ۲۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، در حالی که فروش خودرو در...

آرامش بازار خودرو مشروط به نرخ ارز است

سرپرست وزارت صمت روز گذشته در گفت‌وگویی وعده داد که بازار خودرو در آینده نزدیک به تعادل می‌رسد.هر چند وی متعادل‌سازی را مشروط به ثبات نرخ ارز خواند، اما در عین حال این نکته را نیز مدنظر قرار داد که افزایش قیمت‌های اخیر در روند تعادل‌سازی بسیار موثر بوده است.

افت ۶۸ درصدی سود هوندا

دنیای اقتصاد : شرکت هوندا موتور ژاپن روز چهارشنبه در گزارشی از افت ۶۸ درصدی سودآوری سالانه خود خبر داد در حالی که به دلیل پیامدهای ویروس کرونا، تقاضای جهانی برای خودرو کاهش چشمگیری داشته است. سومین خودروساز بزرگ ژاپن در این گزارش تصریح کرد که انتظار دارد تا سودش...

افزایش قیمت هم حاشیه زیان را کم نکرد

حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت و گزینه دولت برای در اختیار گرفتن سکان این وزارتخانه روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت عنوان کرده که دو خودروساز بزرگ کشور به‌رغم افزایش قیمت محصولات خود همچنان در حاشیه زیان قرار دارند.

فتح مرزهای جدید قیمت در بازار خودرو

روند صعودی قیمت خودرو در بازار این روزها همچنان ادامه دارد و مرزهای جدید قیمتی پی در پی فتح می‌شوند، این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به آرامش نسبی در بازار ارز (حداقل طی روزهای گذشته)، قیمت‌ها کاهشی شده یا به ثبات نسبی برسند. تداوم افزایش قیمت خودرو البته در شرایطی است که فعالان بازار می‌گویند خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد. به گفته آنها، از یک سو فروشندگان بابت اینکه ممکن است قیمت‌ها بالاتر برود، در فروش تردید دارند و از آن سو بخش زیادی از مشتریان نیز با توجه به رشد قیمت، توان خرید ندارند. برخی نیز به انتظار کاهش قیمت نشسته‌اند تا شاید شرایط خرید برایشان فراهم شود.

پراید ۹۳ میلیونی در بازاری راکد

بررسی روند بازار خودرو نشان می‌دهد نسبت به هفته گذشته، قیمت‌ها در بازار با شیبی ملایم، با افزایشی پیش رفت بطوریکه و قیمت پراید از ۹۰ میلیون تومان هم فراتر رفت.

ضربه کرونا به سوزوکی

دنیای اقتصاد : شرکت سوزوکی موتور به تازگی اعلام کرده است که سودآوری این شرکت در فصل نخست سال جاری تقریبا به دلیل شیوع کرونا و پیامدهای آن برای خودروسازی جهان، از بین رفته است. شیوع پاندمی کرونا در هند، بازاری که سوزوکی بیشترین فروش خود را در آن دارد موجب شده است...

اقدامات خودرویی وزیر پیشنهادی به مجلس

روز گذشته برخی اخبار از معرفی حسین مدرس خیابانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس حکایت داشت. در این زمینه خبرگزاری فارس در گزارشی عنوان کرده بود که با اتمام دوره قانونی سرپرستی حسین مدرس خیابانی بر وزارت صنعت (۲۲ مردادماه)، حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم طی هفته جاری مدرس خیابانی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی خواهد کرد.این خبرگزاری همچنین از احتمال منتفی شدن طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت که دولت به نوعی معرفی وزیر پیشنهادی صمت را به آن گره زده بود، خبر داد.

ریزش تقاضا با کاهش رانت

دومین دور پیش‌فروش فوق‌العاده خودروهای داخلی با ریزش قابل توجه حجم پیش‌خریداران همراه شد. این اتفاق اولا تحت تاثیر افزایش قابل توجه نرخ کارخانه‌ای محصولات در پیش‌فروش رخ داده و دوم اینکه به سختگیرانه‌‌تر شدن شرایط ثبت‌نام مربوط است. رانت قیمت در پیش‌فروش مرحله دوم نسبت به مرحله اول کاهش پیدا کرده است. افت تقاضا پیام‌هایی همچون «اثر واقعی‌سازی قیمت بر کاهش تقاضای کاذب»، «کاهش قدرت خرید مشتریان به‌دلیل افزایش نرخ رسمی خودروها» و البته «کم اعتمادی شهروندان به صحت و سقم قرعه‌کشی خودروسازان» را مخابره می‌کند.

اسامی خودروهای آلاینده منتشر شد

روابط عمومی سازمان محیط زیست : سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار کتابچه سالانه آلایندگی خودرو و موتور سیکلت به تشریح خودروهایی پرداخت که کمترین و بیشترین میزان مردودی در آزمون آلایندگی را دارا بوده‌اند. کتابچه سالانه آلایندگی خودرو و موتور سیکلت برای اولین بار از سوی مرکز هوا تغییر اقلیم تدوین و در آن اطلاعات مربوط به آزمون‌های آلایندگی‌ای که در طول سال بر انواع وسایل نقلیه تولیدی و وارداتی کشور طی فرآیند نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست انجام گرفته، درج شده است.

نخستین کراس‌اوور برقی اشکودا

دنیای اقتصاد : اشکودا آماده عرضه نخستین کراس‌اوور تمام‌برقی می‌شود که قدرتمندترین مدل تولید شده از این خودروساز به حساب می‌آید. طبق اولین تیزر، انیاک‌ای وی در اول سپتامبر به‌طور کامل رونمایی می‌شود. طی چند وقت اخیر یکسری تصاویر تبلیغاتی از این خودرو منتشر شده‌...

تولید غیر سواری‌ها روی خط صعود

تولید خودروهای غیر سواری در کشور طی چهار ماه ابتدایی امسال نزدیک به ۳۲ درصد رشد کرد، رشدی که البته بیش از هر محصولی مدیون وانت است. طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت، تا پایان تیر امسال در مجموع ۲۷ هزار و ۳۲۱ دستگاه انواع خودروهای تجاری سبک و سنگین و عمومی در کشور به تولید رسیده که بیشترین تیراژ در این بین نصیب وانت شده و کمترین نیز سهم ون بوده است. با بررسی کل تولید خودرو در کشور، سهم غیر سواری‌ها در چهار ماه ابتدایی امسال حدود ۵/ ۸ درصد بوده است.

مدیر طراحی پژو به رنو رفت

ژیل ویدان، مدیر سابق بخش طراحی پژو، از نوامبر سال جاری پس از مدت‌ها حضور در گروه پژو شامل پژو سیتروئن، دی اس و اویل به رقیب این شرکت یعنی گروه رنو خواهد پیوست. این فرانسوی ۴۸ ساله کار خود را در سال ۱۹۹۶ در سیتروئن آغاز کرد و در خلال سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ رئیس بخش طراحی...

گلایه مشتریان از شرط جدید ثبت نام خودرو

در حالی مهلت سه روزه ثبت‌نام در مرحله دوم طرح فروش فوق‌العاده محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو به اتمام رسید که بسیاری از مردم از شرط عدم پلاک فعال در خانواده، ابراز نارضایتی کردند. گروه صنعتی ایران‌خودرو مرحله دوم فروش محصولات خود را در قالب فروش فوق‌العاده با موعد تحویل حداکثر ۳ ماهه و با قیمت قطعی از روز پنج‌شنبه (۹ مرداد) آغاز کرده است.

پاجرو در آستانه پیوستن به تاریخ

میتسوبیشی تصمیم دارد تولید پاجرو را مجددا محدود و نهایتا تعطیل کند. رکود این شرکت در سال‌های اخیر، باعث شده که تولید این خودرو سودآور نباشد. بر اساس شاخص بورس ژاپن، این اتفاق باید در سال آینده رخ می‌داد. البته از طرف سازنده این خودرو، هنوز گزارشی اعلام نشده است. مدل...

داخلی‌سازی موتور XU پلاس

ایکوپرس : مدیر طرح موتور XU پلاس ایران خودروگفت: داخلی‌سازی موتور XU پلاس کاهش ارزبری دست‌کم ۳ میلیون یورویی فقط درحوزه توسعه محصول به همراه دارد. محمد کاظمی افزود: تولید انبوه موتور XU پلاس با ظرفیت سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه در ماه‌های آینده آغاز می‌شود، در مرحله اول...

روزهای ناخوش رنو

شرکت رنو زیان مالی ۲/ ۷ میلیارد یورویی (۵/ ۸ میلیارد دلار) را در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ گزارش کرد، در حالی که این خودروساز فرانسوی نظیر بسیاری از رقبای دیگر خود در سراسر جهان با افت فروش به دلیل شرایط ویژه ناشی از کرونا دست و پنجه نرم می‌کند.

دور دوم فروش فوق‌العاده با قیمت‌های جدید

با اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی از سوی شورای رقابت، دور دوم فروش فوق‌العاده خودروسازان کلید خورد. دور دوم فروش فوق‌العاده اما در حالی از اواخر هفته گذشته آغاز شد که دو شرط جدید کمیته خودرو نیز در آن اعمال شده است. کمیته خودرو کمی پس از اجرای دور نخست فروش فوق‌العاده تصویب کرد که در فروش‌های بعدی اولا شرط عدم خرید خودرو به ۴۸ ماه افزایش یابد، ثانیا پلاک فعال در خانواده نیز وجود نداشته باشد. منظور از شرط نخست این بود که متقاضیان ثبت‌نام در فروش فوق‌العاده خودروسازان نباید ظرف ۴۸ ماه گذشته از ایران خودرو و سایپا محصولی تحویل گرفته باشند. این بازه زمانی پیش‌تر ۳۶ ماه در نظر گرفته شده بود، اما کمیته خودرو برای آنکه شرایط ثبت‌نام را به نفع افراد فاقد خودرو محدودتر کند، یک سال به آن اضافه کرد.

تحقیقات کره‌جنوبی از تسلا

کره‌جنوبی اعلام کرد روند تحقیقات از نقص فنی احتمالی در وسایل نقلیه‌ای که توسط خودروساز آمریکایی تسلا تولید شده‌اند را آغاز می‌کند؛ این تحقیقات در حالی کلید خواهد خورد که تسلا در بازار خودروهای برقی کره‌جنوبی، رقابتی تنگاتنگ را با هیوندای، خودروساز کره‌ای دارد. براساس...

اتمام تعهدات مرحله نخست فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو

معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو از اجرای مرحله دوم فروش فوق‌العاده محصولات این خودروساز در آینده نزدیک خبر داد. بابک رحمانی گفت: ۱۵ هزار تعهد ایجادشده در مرحله نخست فروش فوق‌العاده را پیش از موعد تحویل خودروها اجرا کرده‌ایم و در زمان حاضر این آمادگی وجود...

بزرگ‌ترین زیان نیسان از ۱۹۷۷

شرکت خودروسازی نیسان در روز سه‌شنبه خبر داد که انتظار دارد تا برای دومین سال پیاپی نیز با زیان سالانه مواجه شود؛ در حالی که پاندمی کرونا تلاش‌های دومین خودروساز بزرگ ژاپن را برای بازگشت به سودآوری سال‌های گذشته تحت‌تاثیر قرار داده است. نیسان در گزارش خود پیش‌بینی کرده...

مالیات‌ستانی از محتکران خودرو

موضوع مالیات‌ستانی از نقل‌و‌انتقال خودرو این روزها بسیار داغ شده است. اخذ مالیات از نقل‌و‌انتقالات خودرو و مسکن در لایحه دریافت مالیات بر عایدی سرمایه ابتدا در دولت مورد توجه قرار گرفت. اما همچنان خبری از ارسال این لایحه دولت به مجلس نیست و آن طور که محمود علیزاده معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفته کلیات این لایحه در هیات دولت به تصویب رسیده و هم‌اکنون مفاد آن در دولت در حال بررسی است.

حضور خودروساز چینی در بورس آمریکا

تسنیم : شرکت چینی لی اوتو که سازنده خودروهای برقی است، عرضه اولیه سهام خود را به مبلغ ۹۵۰ میلیون دلار در بازار بورس آمریکا شروع کرده است. به نقل از رویترز، این عرضه اولیه یکی از بزرگ‌ترین لیست فروش سهام در آمریکا توسط شرکت‌های چینی در سال جاری محسوب می‌شود. این...

زیان هنگفت میتسوبیشی

شرکت میتسوبیشی موتورز به تازگی پیش‌بینی کرده در سال مالی منتهی به مارس با زیان ۱۴۰ میلیارد ین (۳۳/ ۱میلیارد دلار) روبه‌رو شود و دلیل اصلی این زیان مالی نیز افت شدید تقاضا برای محصولات این برند ژاپنی درپی پاندمی کرونا است. ششمین خودروساز بزرگ ژاپن انتظار دارد بزرگ‌ترین...

مسیرهای سه‌گانه خروج فرسوده‌ها

تداوم تولید و افزایش تیراژ خودرو این روزها دغدغه بسیاری از نمایندگان مجلس و دولتی‌ها شده است، این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد برای هیچ نهاد و سازمانی بحران خودروهای فرسوده دغدغه‌ای ایجاد نکرده است.

از بازار خودرو چه خبر؟

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، با کنترل بازار ارز، تقریبا روند قیمتی در بازار خودرو ثابت مانده و تغییر چندانی در قیمت‌ها ایجاد نشده است.

بهبود عملکرد مالی نیسان

یک منبع آگاه در شرکت نیسان خبر داد که پیش‌بینی می‌شود تا میزان زیان فصل اخیر این خودروساز کمتر از اندازه‌ای باشد که انتظار می‌رفت؛ چراکه برنامه‌های دومین خودروساز بزرگ ژاپن برای کاهش هزینه‌ها پیش از زمان مقرر در این امر موثر بوده است. به گفته چند منبع آگاه، در حالی که...

پیشنهادی برای خروج فرسوده‌ها

خروج خودروهای فرسوده کاملا متوقف مانده، به‌نظر می‌رسد سیاست‌گذار خودرویی هم طرح یا برنامه‌ای برای خروج محصولات فرسوده از سیستم حمل‌و‌نقل کشور ندارد. بیش از دو سال است که به منظور مدیریت منابع ارزی جلوی واردات خودرو به کشور گرفته شده و به دنبال آن مسیر خروج خودروهای فرسوده نیز مسدود شده است. در این زمینه چندی پیش انجمن خودروسازان ایران در نامه‌ای به سعید شیرکوند معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیر‌بنایی معاون اول رئیس‌جمهوری در کنار طرح معضلات خودروسازی پیشنهادهایی در ارتباط با خروج فرسوده‌ها ارائه کرد.

تمجید فولکس از تسلا

مدیرعامل گروه خودروسازی فولکس‌واگن بار دیگر از ایلان ماسک، رئیس تسلا به‌دلیل اثبات این موضوع که حتی در میانه بحران کرونا نیز از تولید خودروهای برقی سودهای قابل‌توجهی کسب کرد، تمجید کرد. هربرت دیاس، مدیرعامل فولکس همچنین اظهار کرد که فولکس‌واگن و پورشه (برند زیرمجموعه...

ساخت پلت‌فرم انقلابی در رنو

شرکت خودروسازی رنو اعلام کرد که توانسته است با ساخت پلت‌فرم خودروی برقی سی ام اف-ایی وی در همکاری مشترک با نیسان متحد قدیمی خود، به دستاورد بزرگی در زمینه کاهش هزینه‌ها دست یابد. رنو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما توانسته‌ایم به کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌ها در زمینه پلت‌فرم...

وضع کیفی وانت‌های داخلی

ایسنا : آخرین ارزیابی صورت گرفته از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI)، در مرداد ماه برای بررسی وضعیت کیفیت گروه وانت‌های تولیدی داخل نشان می‌دهد که این وانت‌ها بین یک تا سه ستاره کیفی کسب کرده‌اند و وانت بالاتر از سه ستاره نداریم.

بهبود کند خودروسازی اروپا

دنیای‌اقتصاد : تقاضا برای خرید خودرو در اروپا طی ماه‌های جولای و آگوست نیز با کاهش مواجه شد اما این افت به اندازه ماه‌های قبلی نبوده است.

متهم اصلی سرکوب مالی خودروسازان

دنیای‌اقتصاد : دو خودروساز بزرگ کشور این روزها در زیان غوطه ورند، اتفاقی که اگرچه بی‌ارتباط با ضعف ساختار مالی و سوء‌مدیریت آنها نیست، اما ریشه اصلی آن در «ناهمخوانی هزینه تولید و قیمت فروش» و همچنین «تحمیل هزینه‌های مالی» نهفته است. در گزارشی که موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده، به بررسی صورت‌های مالی ایران‌خودرو و سایپا حدفاصل سال‌های ۹۵ تا ۹۸ پرداخته شده و در آن، بیشتر به مسائلی مانند تغییرات درآمدزایی و نوسان هزینه‌های تولید پرداخته شده است.

نباید مانع تولید و تحویل خودرو شد

سایپانیوز : رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا گفت: اگر خودروی تولید داخل، مشکل زیست‌محیطی یا استانداردی دارد که به خاطر شرایط تحریم امکان رفع و تامین آن نیست با اتخاذ راهکار موقت در کمیته خودرو می‌توان از این چالش عبور کرد.

غرامت ۲/ ۲ میلیارد دلاری دایملر

دنیای‌اقتصاد : شرکت دایملر آلمان قرار است مبلغ ۲/ ۲ میلیاردی را برای حل و فصل پرونده تحقیقات دولت ایالات‌متحده در مورد تقلب این شرکت در خودروهای دیزلی مرسدس‌بنز پرداخت کند؛ پرونده‌ای که ۲۵۰ هزار نفر از مالکان این خودروها در آمریکا مدعی آن هستند.

ارزان فروشی جواب نداد

ارزان فروشی هم جواب نداد استقبال سرد از فرصت پذیره‌نویسی برای صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) تخفیف ۳۹‌درصدی، ‌تبلیغات فراوان و پرداخت تسهیلات صندوق بازنشستگی تنها موجب حدود ۶ هزار میلیارد تومان از این دارایی شد.مبلغی که در حدود یک سوم پیش‌بینی اولیه...


آنچه مشخص است از سال ۸۹ قطب سوم خودروسازی در کشور کلید زده شد،به‌طوری‌که در دوره‌ای قطعه‌سازان مدعی تشکیل قطب سوم بودند و در دوره‌ای نیز ادعا شد که این قطب قرار است در مناطق ویژه اقتصادی یا مناطق آزاد شکل بگیرد. در دولت دوازدهم نیز محمد شریعتمداری وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت از فعالان بخش خصوصی خواست که قطب سوم را راه‌اندازی و رقیب دو خودروساز بزرگ کشور شوند. در این بین حتی از رنو نیز با توجه به برنامه‌ریزی این شرکت فرانسوی برای حضور مستقل در ایران به‌عنوان قطب دیگر خودروسازی یاد شده است. به این ترتیب در شرایطی که هیچ‌یک از ایده‌های قطب سوم خودروسازی در کشور تاکنون پا نگرفته، نمایندگان مجلس به‌دنبال احیای این ایده هستند. اما قطب سوم خودروسازی مدنظر بهارستان نشینان چیست؟ در این زمینه به اظهارات رئیس گروه خودروی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی استناد می‌کنیم.وی روز دوشنبه در مراسم رونمایی از طرح تحول صنعت و بازار خودرو در مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار خودروی کشور یک بازار انحصاری است و برای اینکه بتوانیم این بازار را به سمت رقابتی شدن سوق دهیم باید مسیر ورود بازیگران جدید را به این بازار فراهم کنیم، تاکید کرده که تسهیل ورود نهادهای نظامی در خودروسازی می‌تواند به رقابتی شدن بازار کمک کند.وی حتی در این زمینه به ماده ۴۲ قانون برنامه ششم توسعه کشور که در آن به دولت تکلیف شده تا از ظرفیت‌های مازاد صنایع نظامی برای خودکفایی در سایر صنایع استفاده شود، اشاره کرده است.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که مجلس شورای اسلامی در طرح تحول بازار و صنعت خودرو که ۲۱ شهریور به هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شده تنها به‌دنبال تامین قطعه از صنایع دفاعی کشور نیست؛ بلکه خواهان ورود نهادهای به حوزه خودروسازی است. در این زمینه عضو کمیسیون صنایع در مراسم مذکور تاکید کرده که این گمان وجود دارد تعارفاتی در این بین وجود داشته باشد و دولت‌ها چندان مایل به استفاده از ظرفیت صنایع دفاعی در خودروسازی نباشند از این رو به‌دنبال این هستیم که با قانونی کردن حضور نظامی دست آنها را برای ورود به خودروسازی باز بگذاریم.

ورود جدی صنایع دفاعی به خودروسازی سال گذشته همراه با تشدید تحریم‌های بین‌المللی و کمبود برخی قطعات در خطوط تولید خودروسازان کلید خورد. به‌طوری‌که رضا رحمانی وزیر پیشین صمت اسفند سال گذشته در یکی از مصاحبه‌های خود عنوان کرده بود که از حضور وزارت دفاع و سپاه در صنعت خودرو استقبال می‌کند. این حضور اما چندان به مذاق قطعه‌سازان خوش نیامد و در گوشه و کنار انتقاداتی را مطرح کردند،با این حال وزیر دفاع و همچنین فرمانده هوا فضای سپاه در مصاحبه‌هایی جداگانه عنوان کردند که فعالیت آنها هرگز رقیبی برای بخش خصوصی نخواهد بود. با این شرایط اما به‌نظر می‌رسد که مجلس در طرح تحول صنعت و بازار خودرو، تنها به تامین قطعه از سوی صنایع‌دفاعی اکتفا نکرده و خواستار استفاده از ظرفیت آنها برای تولید خودرو است. روح اله ایزدخواه رئیس کارگروه خودروی کمیسیون صنایع و معادن در ادامه این جلسه حتی تاکید کرده که صنایع دفاعی باید اجازه ساخت و تولید انبوه را داشته باشند و همچنین اجازه عرضه خودرو در بازار نیز برای آنها محفوظ باشد.

وی همچنین معتقد است که این مساله مطالبه مردم نیز هست.

ایزدخواه می‌گوید اگر مدیریت بهتری در ارتباط با خودروسازی در نهادهای دیگر وجود دارد باید زمینه را به گونه‌ای فراهم کنیم که سود این مساله در اختیار مردم قرار گیرد.

البته این عضو کمیسیون صنایع، حضور نهادهای نظامی در خودروسازی را تکلیف نمی‌داند و می‌گوید چنانچه آنها بخواهند حضور داشته باشند به‌دنبال این هستیم که از مسیر طرح خودرویی مجلس این امکان را برای آنها فراهم کنیم.

  جزئیات طرح جدید خودرویی مجلس

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با توجه به التهابات صنعت و بازار خودرو از همان ابتدای شروع این دوره از مجلس، طرح تحول صنعت و بازار خودرو را در دستور کار قرار دادند. آنچه مشخص است اصلاح نظام توزیع، کلید واژه طرح جدید خودرویی مجلس است. طراحان این طرح معتقدند چنانچه بتوانند نظام توزیع را اصلاح کنند این امکان وجود دارد که بازار را کنترل کرده و تقاضای مازاد و غیر‌مصرفی را از این بازار خارج کنند. 

ایزدخواه رئیس گروه خودرو کمیسیون صنایع تاکید دارد صنعت خودروی کشور با مشکل تولید روبه‌رو نیست زیرا ظرفیت لازم در بخش تولید وجود دارد اما آنچه سبب شده تا بازار خودرو به این روز بیفتد به دلیل چالش در بخش توزیع خودرو است. 

او تاکید می‌کند در کنار این وضعیت سوداگری که در بازار خودرو به راه افتاده چالش توزیع را بیش از پیش تحت‌الشعاع قرار داده است.

این عضو کمیسیون صنایع با تشریح وضعیت بازار خودرو می‌گوید در حال حاضر بخش قابل توجهی از تقاضای بازار تقاضای مصرفی نیست بلکه تقاضا به دلیل سوداگری و بهره‌مندی از سود حاصل از خرید و فروش خودرو است.

ایزدخواه می‌گوید با توجه به وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور و بعد از جمع‌بندی نهایی این نتیجه حاصل شد تا خودروسازان محصولات خود را از طریق ساز و کار بورس کالا عرضه کنند.

به اعتقاد رئیس گروه خودروی کمیسیون صنایع، توزیع خودرو به کمک اهرم قرعه‌کشی و بخت‌آزمایی بدترین روش توزیع است؛ زیرا تمام متقاضیان امکان خرید خودرو به صورت برابر را در اختیار ندارند. 

او تاکید می‌کند چنانچه خودروساز محصول خود را در خارج از چارچوب یاد شده عرضه کند علاوه بر اینکه به عنوان کالای قاچاق قابل پیگیری است امکان شماره‌گذاری و دریافت سند نیز از این خودرو سلب خواهد شد.

این عضو کمیسیون صنایع در ارتباط با معیار حضور محصولات خودروسازان در بورس کالا می‌گوید البته یک شاخص نیز در این زمینه تعریف شده است، بر اساس این شاخص تنها خودروهایی باید از مسیر بورس کالا توزیع شوند که سالانه ۵ هزار دستگاه از آن تولید می‌شود و خودروسازان ملزم نیستند محصولاتی که زیر این تیراژ تولید می‌کنند را در بورس کالا عرضه کنند.

به گفته ایزدخواه از آنجا که در ساز و کار بورس کالا قیمت‌گذاری جایگاهی ندارد، بنابراین قیمت خودروهای عرضه شده در بورس کالا نیز بر اساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

این نماینده تهران در مجلس یازدهم درباره نقش شورای رقابت می‌گوید قیمت تمام شده برای محصولات شرکت‌های خودروساز در بورس کالا از مسیر شورای رقابت تعیین می‌شود.

البته ایزدخواه تاکید می‌کند فرمول فعلی شورای رقابت نیز دچار تغییر خواهد شد. 

او می‌گوید در طرح خودرویی مجلس به‌دنبال این هستیم که شیوه قیمت‌گذاری خودرو به سمتی برود که هر متقاضی این امکان را داشته باشد تا براساس فرمول اعلامی و با توجه به پارامترهای موثر بر قیمت خودرو مانند نرخ ارز، نرخ تورم، هزینه حقوق و دستمزد کارکنان خودروسازی و… قیمت تمام شده را محاسبه کند. وی ادامه داد که اگر قیمت فروش در بورس از قیمت تمام شده خودرو بیشتر باشد، مابه‌التفاوت به عنوان عوارض محاسبه می‌شود؛ به گونه‌ای که ۲۰ درصد از منابع حاصله به خزانه دولت واریز شده و براساس تصمیم وزارتخانه‌های صمت و راه و شهرسازی صرف توسعه حمل‌و‌نقل، جایگزینی خودروهای فرسوده و توسعه جایگاه‌های گازرسانی طبیعی می‌شود.

وی اضافه کرد: ۷۰ درصد منابع حاصل از مابه‌التفاوت قیمت فروش خودرو در بورس و قیمت تمام‌شده به‌صورت تسهیلات قرض‌الحسنه با موعد بازپرداخت حداکثر دوساله در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد تا در راستای تولید مصرف شود، ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز در صورت افزایش مستمر و غیرکاهشی خودرو براساس تصمیم شورای رقابت به خودروساز پرداخت می‌شود.

ایزدخواه می‌گوید سود مصوبه شورای رقابت برای شرکت‌های خودروساز بر اساس پارامترهایی مانند ایمنی و کیفیت خودرو، میزان مصرف سوخت و… قابل جابه‌جایی است.این نماینده تهران ادامه می‌دهد به طور مثال در حال حاضر ایمنی تصادفات محصولات شرکت‌های خودروساز به طور میانگین یک ستاره است، چنانچه خودروسازی بتواند این را به دو ستاره افزایش دهد یک واحد درصد سودش افزایش خواهد یافت. او می‌گوید چنانچه خودروسازان بتوانند بخش واردات خود را نیز فعال‌تر از گذشته کنند از این مسیر نیز سود آنها افزایش خواهد یافت.

رئیس گروه خودرو بیان می‌کند در کنار سیاست‌های تشویقی، سیاست‌های تنبیهی نیز برای خودروساز در نظر گرفته شده است. به عنوان نمونه خودروساز مجاز است یک محصول را تنها ۱۰ سال تولید کند، اگر تولید همان محصول را در سال یازدهم همچنان در دستورکار داشته باشد، این مساله یک امتیاز منفی تلقی شده و از سود خودروساز کسر خواهد شد.

حوزه اسقاط خودرو نیز از مباحث مورد توجه طرح جدید خودرویی مجلس است. به گفته ایزدخواه خودروسازان موظف هستند در ازای تولید پنج دستگاه خودرو یک خودروی اسقاطی را از رده خارج کنند. 

بحث سهامداری شرکت خودروسازی نیز مورد توجه قرار گرفته است. 

رئیس کارگروه خودرو در ارتباط با نحوه سهامداری شرکت‌های خودروساز می‌گوید شرکت‌هایی که به هر طریق به خودروسازان وابسته هستند به هیچ عنوان حق سهامداری دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا را ندارند. 

ایزدخواه با اشاره به طرح خودرویی یاد شده می‌گوید خودروسازان باید در یک فاصله زمانی کوتاه بعد از ابلاغ قانون سهام در اختیار خود را واگذار کنند.

کشف فساد در خودروسازی و همچنین حل مساله واردات از دیگر نکاتی بود که در طرح جدید خودرویی مجلس مورد توجه قرار گرفته است.

ایزدخواه در ارتباط با کشف فساد در خودروسازی می‌گوید در طرح خودرویی مجلس به‌دنبال این هستیم تا قوه‌قضائیه ملزم به ایجاد ساز و کاری شود تا کاشفان فساد در خودروسازی بتوانند انتفاع بالایی از محل کشف فساد ببرند.

او می‌گوید در بخش واردات نیز این امکان را ایجاد کردیم که مشروط به صادرات خودرو با ارز حاصل از این محل، صادرکنندگان می‌توانند خودرو به کشور وارد کنند. البته این واردات در چارچوب ضوابط فنی و مباحث کیفی این اتفاق قابل تحقق است.

رئیس کمیته خودرو در ارتباط با بحث تامین مالی خودروسازان از محل تسهیلات‌گیری از شبکه بانکی می‌گوید به‌دنبال این هستیم که جلوی تسهیلات گیری از خودروسازان از شبکه بانکی و همچنین نهادهایی مانند صندوق توسعه ملی را بگیریم. او تاکید می‌کند خودروسازان باید از محل درآمد و تولید خود حمایت شوند. 

ایزدخواه تصریح می‌کند خودروسازی در کشور ما همواره از حمایت‌های بدون قید و شرط بهره برده است به‌دنبال این هستیم که این حمایت‌های بدون قید و شرط را با حمایت مشروط به عملکرد جایگزین کنیم.

الزامات جدید برای فروش فوق‌العاده خودرو

دنیای‌اقتصاد : شرط نداشتن پلاک فعال در خانوار از شروط شرکت در فروش فوق‌العاده خودروسازان حذف شد.

ورود قطب سوم خودروسازی؟

دنیای‌اقتصاد : آیا قطب دیگری از خودروسازی در راه است؟ سال‌هاست که دولتمردان برای شکست انحصار دو خودروساز بزرگ کشور، وعده ورود قطب سوم خودروسازی را می‌دهند به‌طوری‌که در ادوار گذشته فعالیت‌هایی در این زمینه شکل گرفت حال آنکه هیچ کدام به نتیجه مورد نظر دست نیافت.

ریکاوری تقاضا برای خودرو

دنیای‌اقتصاد : با پایان سومین فروش فوق‌العاده خودروهای داخلی، مشخص شد نزدیک به دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این طرح شرکت کرده‌اند، اتفاقی که همزمان با انفجار قیمتی اخیر در بازار رخ داده است. این موضوع نشان می‌دهد خودرو همچنان برای بسیاری از شهروندان ایرانی در حکم ناجی حفظ ارزش پول و البته کالایی بسیار سودده است که می‌تواند یک‌شبه سودی هنگفت را برای آنها به ارمغان بیاورد. به عبارت بهتر، رانت عظیمی که در بازار خودرو به واسطه اختلاف قیمت کارخانه و بازار محصولات ایجاد شده، همچنان در حال وسوسه کردن شهروندان برای شرکت در طرح‌های فروش فوق‌العاده است، حتی آنها که خودرو به اندازه کافی دارند. این همان تقاضای کاذبی است که مدت‌هاست گریبان بازار خودرو را چسبیده و به‌نظر می‌رسد تا ریشه‌های رانت خشکانده نشوند، تقاضا (از جنس کاذب نه از سوی مصرف‌کنندگان واقعی) نیز خاموش نخواهد شد.

تامین بازار ، مسئولیت صنف لوازم یدکی

|عبدالعلی مجد |به طور طبیعی خودروهای وارادتی یا تولید داخل پس از خروج از کارخانه و در طول زمان استفاده نیازمند نگهداری و تعمیرات هستند. باتوجه به ضعف بزرگی که در ارائه خدمات پس از فروش خودرو وجود دارد؛ بازار لوازم یدکی از همان آغاز تامین قطعات تند مصرف و تعمیراتی خودروها را بر عهده می گیرد. چرا که فعالان بازار لوازم یدکی عمدتاً از بخش خصوصی هستند و جلب رضایت مشتری هدف نخست ایشان است. فعلان بازار لوازم یدکی طبق قانون باید توسط اتحادیه های لوازم یدکی سراسر کشور مدیریت شوند.

کلید گشایش قفل بازار خودرو

دنیای‌اقتصاد : از ابتدای سال‌جاری با توجه به شوک قیمتی خودرو در بازار، رئیس‌جمهور در سه‌مرحله از وزیر وقت صمت و دو سرپرست این وزارتخانه خواسته که سر و سامانی به وضعیت نابسامان بازار خودرو دهند. در این بین سیاست‌گذار خودرویی دستورالعمل‌هایی ناکارآمد در راستای بازگشت آرامش به بازار ابلاغ کرده است. قفل فعلی بازار خودرو اما به یک کلید نیاز دارد.

رشد فروش خودرو سوار بر موج زیان

دنیای‌اقتصاد : با ارائه گزارش عملکرد سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مشخص شد غول‌های جاده مخصوص در بهار امسال روندی صعودی را در تولید و فروش داشته‌اند، با این حال به روند زیاندهی خود ادامه داده‌اند.

شرط جدید برای فروش خودرو

دنیای اقتصاد : با اعلام سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تغییر بازه زمانی پرداخت وجوه ثبت نام خودرو از سه روز به پنج روز، شرط جدیدی نیز برای فروش فوق‌العاده خودروهای داخلی در نظر گرفته شده است، شرطی که پیش‌تر نیز پیشنهاد شد اما به اجرا در نیامد.

سردرگمی در بازار خودرو

ایسنا : نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت‌های مکرر و متعدد که به‌دلیل برخی تحریم‌ها و نیازهای داخلی کشور از خودروسازی انجام شده عملا نوعی انحصار را پدید آورده است که به‌دلیل همین انحصار عملا خودروسازان نیازی به رقابت، کاهش سود، افزایش بهره‌وری، بالا بردن کیفیت خودرو و کاهش قیمت احساس نکرده‌اند. عباس مقتدایی در خصوص افزایش ۸ تا ۳۵ میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی در ۲۴ ساعت گذشته، اظهار کرد: ناهماهنگی و نبود تفاهم مدیریتی در عرصه‌های مرتبط با خودرو و نبود ساختارهای دقیقی که بتواند اعمال نظارت بر خودروسازان و فعالیت‌های جدی نظارتی و کنترلی داشته باشد موجب سردرگمی‌هایی است که هر از چند گاهی در بازار خودرو رخ می‌دهد.

باز هم طرحی برای ساماندهی خودرو

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تدوین طرحی برای ساماندهی خودرو خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تصویب این طرح نگرانی‌های مردم برطرف شود.حجت‌الله فیروزی گفت: مذاکراتی با کل حلقه صنعت تولید خودرو از ابتدا تا انتهاصورت گرفته است.

یدکی رسانه

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا به ما کمک کنید تا از رباط ها جلوگیری کنیم *

تبلیغ

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

عنوان شما میاد اینجا

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.