رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=10303

دپوی ۱۰۰ هزار خودروی ناقص در دو شرکت خودروساز

در یکی از آخرین اظهارنظرها مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت در کنار بیان رشد تولید توسط شرکت‌های خودروساز اعلام کرده بود که از ابتدای سال جاری تا پایان روز ۱۶ شهریورماه آمار تولید خودروهای ناقص در شرکت‌های خودروساز ۲۴ درصد کاهش داشته است. با این حال سهیل معمارباشی مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت روز گذشته از زمین‌گیر شدن ۱۰۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ شرکت‌های خودروساز خبر داد. آنچه مشخص است اگر تصاویر خودروهای دپو شده در توقفگاه خودروسازان این چنین به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی توزیع نمی‌شد، آماری از وضعیت خودروهای ناقص در شرکت‌های خودروساز نیز شفاف‌سازی نمی‌شد. طی هفته گذشته همراه با توقف صدها خودروی پارک‌شده در پارکینگ‌های متعلق به خودروسازان شائبه مدیریت بازار توسط این شرکت‌ها شکل گرفت حال آنکه خودروسازان و مقامات وزارت صمت اعلام کردند که این خودروها به‌دلیل نقص قطعات امکان عرضه به بازار را ندارند.

تولید خودروهای ناقص همراه با تحریم صنعت خودرو آغاز و سال گذشته به بحرانی در صنعت خودرو کشور تبدیل شد؛ به‌طوری‌که پارسال وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت خبر از تولید ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در دو شرکت خودروساز داد. آنچه مشخص است این خودروها بیشتر به واسطه عدم تامین قطعات های‌تک امکان ترخیص نداشتند. با این حال روز گذشته سهیل معمار باشی مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت عدم سفارش‌گذاری به موقع برای تامین قطعات وارداتی به‌دلیل عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی و همچنین چالش‌های متعدد در مسیر ترخیص قطعات وارداتی از گمرک را منجر به زمین گیر شدن خودروها در پارکینگ خودروسازان خوانده است.

گره زدن تولید خودروی ناقص به تخصیص پیدا نکردن ارز برای واردات از سوی بانک مرکزی و همچنین سختگیری مسوولان گمرکی برای ترخیص محموله‌های قطعه شرکت‌های خودروساز در حالی است که از تیر ماه سال گذشته به‌دنبال آغاز نهضت ساخت داخل قطعات خودرو، مسوولان ارشد وزارت صمت همواره این اقدام را سبب افزایش تیراژ تولید و کاهش تولید خودروی ناقص عنوان می‌کردند.

هر چند که داخلی‌سازی قطعات وارداتی و کاهش وابستگی به منابع تامین خارجی با توجه بازگشت تحریم‌ها می‌تواند اقدام مناسب و در راستای تدوام تولید شرکت‌های خودروساز باشد، اما به‌نظر می‌رسد هنوز آن طور که باید و شاید تاثیر این اقدامات در خطوط تولید خودروسازان قابل مشاهده نیست.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد