رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=10242

مسیر متفاوت در عرضه خودرو

شاهین، ساینا معمولی و ساینا.اس، کوییک دنده‌ای و دو رنگ (کوییک.آر)، تیبا معمولی و تیبا ۲ و وانت ۱۵۱ در دو مدل معمولی و آپشنال  محصولاتی هستند که خودروسازی سایپا در این طرح فروش به متقاضیان عرضه خواهد کرد. امکان شرکت در این طرح از امروز آغاز خواهد شد و تا روز سه‌شنبه ۱۸ شهریورماه ادامه خواهد داشت بنابراین متقاضیان می‌توانند طی چهار روز از طریق سایت فروش شرکت خودروسازی سایپا برای حضور در این طرح ثبت‌نام کنند. دیگر خودروساز کشور یعنی ایران‌خودرو نیز خبر از دریافت مجوز برای برگزاری سومین طرح فروش فوق‌العاده خود داده است.به گفته بابک رحمانی معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو، این خودروساز درخواست صدور مجوز سومین فروش فوق‌العاده را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال و در صورت دریافت مجوز، نسبت به اجرای طرح فروش جدید برنامه‌ریزی خواهد کرد. از آنجا که مجوز فروش فوق‌العاده زمانی صادر می‌شود که تمام تعهدات ایجاد شده در فروش فوق‌العاده قبلی صفر شده باشد به‌نظر می‌رسد که ایران‌خودرویی‌ها مشکلی برای دریافت مجوز سومین فروش خود نداشته باشند. ایران‌خودرو مرحله اول ثبت‌نام طرح فروش فوق‌العاده خود را از چهارم تا ۱۴ خردادماه و در قالب ۲۵ هزار دستگاه، به مناسبت عید سعید فطر و دومین مرحله از فروش فوق‌العاده محصولاتش را در دهه اول مردادماه سال‌جاری (نهم مرداد) با عرضه پنج محصول پرتقاضا و با ۱۵ هزار تعهد اجرا کرد.

اما دو خودروساز کشور تاکنون چند طرح فروش را به مرحله اجرا در آورده‌اند؟

نگاهی به برنامه‌های فروش خودروسازان در سال‌جاری و بعد از تکلیفی که سیاست‌گذار خودرویی در ارتباط با نحوه فروش محصولات به آنها دیکته کرد گویای این است که دو خودروساز کشور مسیر متفاوتی را برای اجرایی کردن تکالیف محوله وزارت صمت انتخاب کرده‌اند. ایران‌خودرویی‌ها تاکنون توانسته‌اند دو طرح فروش فوق‌العاده را به مرحله اجرا درآورند. اما این به آن معنا نیست که از طرح‌های فروش دیگر غفلت کرده‌اند. دو طرح مشارکت در تولید (با موعد تحویل محصولات بیش از یک‌سال) و همچنین یک طرح پیش‌فروش (با موعد تحویل محصولات تا یک‌سال) نیز در کارنامه ایران‌خودرویی‌ها از زمان اعلام برنامه‌های جدید سیاست‌گذار کلان برای کنترل بازار خودرو، ثبت شده است.

اما سایپایی‌ها به اجرای همان طرح فروش فوق‌العاده که همزمان با عید فطر به مرحله اجرا در آوردند، بسنده کردند و دیگر طرح فروش فوق‌العاده‌ای را در دستور کار خود نداشتند.

آنها به جز طرح مشارکت در تولیدی که از امروز آغاز کرده‌اند، دو طرح مشارکت در تولید دیگر را در مرداد ماه برگزار کردند.

به غیر از طرح‌های مشارکت در تولید، در خرداد و تیرماه امسال نیز دو طرح پیش‌فروش برای محصولات سایپا توسط مدیران این خودروساز نهایی شده است.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد