رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=11568

توقف کامل فروش لوازم یدکی قاچاق با رفع موانع ثبت شناسه

به گزارش یدکی رسانه به نقل از صنعت ماشین، اتاق اصناف به تازگی در اطلاعیه ای فروش قطعات به صورت حقیقی و یا مجازی را منوط به داشتن شناسه اعلام و تاکید کرده که در راستای مبارزه با عرضه کالای تقلبی و قاچاق تمام واحدهای صنفی فعال در حوزه لوازم یدکی اعم از تولیدی و توزیعی ها ملزم به درج کد رهگیری و شناسه کالا در قاکتورهای رسمی شده اند و حتی این امر باید در خریدهای مجازی نیز مدنظر قرار گیرد.

 

این تاکیدات در حالیست که سخنگوی وزارت صمت نیز به تازگی از تمدید مهلت ساماندهی ۵۴ قلم لوازم یدکی فاقد شناسه تا پایان سال خبر داده و اظهار کرده قرار بود تا ۱۵ آذر ماه همه توزیع کنندگان لوازم یدکی، نسبت به تعیین تکلیف موجودی خود از نظر اخذ شناسه کالا اقدام کنند که صدور ۱۰ میلیون شناسه رهگیری نشان از استقبال این صنف دارد.

 

امید قالیباف اظهار امیدواری کرده که با تعامل سازنده از ابتدای سال آینده همه لوازم یدکی مشمول طرح در سطح عرضه دارای کد رهگیری باشند.

 

طرح ثبت شناسه که با هدف شناسایی کالای قاچاق و جلوگیری از عرضه آن در بازار چندی است از سوی وزارت صمت در حال پیگیری است و هرچند این طرح در ابتدا به دلیل مواردی همچون عدم اطلاع رسانی صحیح چندان مورد استقبال قرار نگرفت اما پس از تاکید مکرر وزارت صمت و تعیین مهلت و تمدید آن، فعالان بازار لوازم یدکی را به اجرای این طرح ملزم کرد به طوری که در حال حاضر ۱۰ میلیون شناسه صادر و تنها ۵۴ قلم کالا فاقد شناسه هستند.

 

فعالان بازار لوازم یدکی موانع موجود را عاملی برای عدم اجرای صحیح این قانون عنوان و تاکید می کنند در صورت رفع این موانع، فروش کالای قاچاق و تقلبی در بازار متوقف خواهد شد.

 

سید احمد حسینی، رییس اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات با اشاره به تعامل این اتحادیه با وزارت صمت مبنی بر اختصاص شناسه به قطعات خودرو و لوازم یدکی می گوید: زمان پیش بینی شده برای اختصاص شناسه به قطعات به دلیل موانع موجود به تعویق افتاد که با شناسایی این موارد و تعامل خوب با وزارت صمت امیدوار به رقع آن ها هستیم.

 

وی می افزاید: موانعی همچون اطلاع رسانی ، سامانه مربوطه و کالاهای عرضه شده وجود دارد که بررسی ها برای این موانع همچنان ادامه دارد.

 

حسینی با تاکید بر این که اتحادیه به هیچ عنوان مشکلی با اجرای قانون دریافت شناسه قطعات ندارد،تصریح می کند: اتحادیه موانع وجود را در شیوه اجرا می داند بر این اساس ۱۶ مانع اجرای این قانون شناسایی شده است.

 

رییس اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات در ادامه اظهار می کند: در حال حاضر کالاهای وارداتی در مبادی ورودی شناسه دریافت می کنند همچنین قطعاتی که به صورت شخصی اما قانونی وارد می شوند نیز مشمول دریافت شناسه می شوند و تنها قطعاتی که به صورت غیرقانونی و تحت عنوان قاچاق وارد کشور می شوند موفق به دریافت شناسه نخواهند شد که با این تفاسیر از این پس امکان فروش قطعات قاچاق در بازار وجود نخواهد داشت.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد