رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=11197

عرضه خودرو در بورس باعث تعدیل قیمت های کاذب می شود ؟

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: ورود خودرو به بورس کالا، گامی در جهت آزادسازی و واقعی‌شدن قیمت‌ها است.

به گزارش یدکی رسانه به نقل از ایرنا، روز سه‌شنبه ۲۱ تیرماه امسال، شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار، عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب کرد. کارشناسان معتقدند:‌ با عرضه خودرو در بورس، قیمت‌های کاذب موجود در بازار تعدیل شده و همچنین قیمت کارخانه‌ای خودروها اصلاح می‌شود. همچنین این شیوه در میان‌مدت نیز با شکل‌دهی رقابت در بورس، موجب ارتقای کیفی خودروهای تولیدی، متنوع‌تر شدن تولیدات و افزایش تیراژ خواهد شد.

 

در این زمینه «سعید مدنی» کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: آزادسازی قیمت‌ خودروها در سال ۹۱ نیز انجام شده بود که در ادامه متوقف شد، اما وزارت صمت با این تصمیم نشان داد که با احتیاط در حال حرکت به سمت آزادسازی قیمت‌هاست.

 

مدیرعامل اسبق سایپا خاطرنشان‌کرد: ورود خودروها به بورس با رقابتی که ایجاد می‌کند، منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد نیز خواهد شد؛ موضوعی که در عرضه‌های اخیر خودروها در بورس شاهد آن بودیم و با کاهش تدریجی حباب موجود بین قیمت کارخانه‌ای و بازاری، نرخ‌ها به سمت واقعی شدن پیش می‌رود.

 

وی تصریح‌کرد: عرضه خودرو در بورس حرکت بسیار خوبی است، به شرطی که عرضه‌ها به صورت هفتگی و حتی روزانه ادامه‌دار باشد تا در نهایت به آزادسازی قیمت‌ها منجر شود.

 

مدنی در عین حال بیان‌داشت: عرضه حجم بالایی از خودروها در بورس به‌ویژه خودروهای پُرتیراژ دردسرهای خاص خود را خواهد داشت و حتی ممکن است به دخالت دولت نیز منجر شود.

 

مابه‌التفاوت قیمتی خودروها صرف برنامه‌های توسعه‌ای خودروسازان شود

وی تاکید کرد: بهترین حالت این است که پس از ورود خودروها به بورس کالا، مابه‌التفاوت قیمت کارخانه‌ای و بازاری که در بورس کشف می‌شود، نصیب خودروسازان شود. در ادامه از خودروسازها برنامه گرفته شود تا آن را مصروف طرح‌های توسعه‌ای کنند.

 

مدنی معتقد است: به‌کارگیری این شیوه در کنار واردات خودرو به کشور، می‌تواند بازار این کالا را از شرایط بغرنج فعلی خلاص کند، همچنین به رفع تدریجی مشکلات ایران‌خودرو و سایپا که بیش از ۸۰ درصد تولیدات و بازار خودرو کشور را در اختیار دارند منجر شود.

 

وی ادامه‌داد: مردم نیز به‌جای آنکه در صف خرید خودرو باشند، به‌تدریج به صف بازار سرمایه و خرید سهام خودروسازان سوق می‌یابند؛ به این ترتیب هم مردم و بانک‌ها منتفع شده و هم خودروسازان برنامه‌های توسعه‌ای خود را اجرا خواهند کرد.

 

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: اگر قرار باشد عرضه خودرو در بورس کالا همچون اکنون که به صورت محدود است ادامه یابد، اثر خاصی در بازار و کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد