رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=11934

افزایش تولید روغن موتور همزمان با افزایش نرخ ارز

به گزارش یدکی رسانه یک کارسناس بازار روانکارها در خصوص وضعیت بازار روغن موتور گفت: با بازگشت قیمت‌ها به قیمت مصوب، روغن موتور‌های تقلبی از بازار جمع شدند.

محمدرضا امینی، کارشناس بازار روانکارها درباره وضعیت تولیدکنندگان اظهار کرد: نیاز بازار کاملا با تولیدات داخلی تامین می‌شود. واردات روغن موتور خارجی برای تامین نیاز خودروهای خارجی قانونی است. وی درباره برندهای داخلی افزود: ۷۰ درصد از تقاضای بازار توسط چهار شرکت دولتی پارس، ایرانول، سپاهان، بهران و ۳۰ درصد باقی مانده از طریق سایر برندها تامین می‌شود.

امینی درباره روغن موتورهای تقلبی گفت: قطعا نسبت به روغن موتورهای تقلبی برخورد می‌شود اما وقتی محصولی به ثبت برسد یعنی از استانداردهای لازم برخورددار بوده‌است. متاسفانه در چند ماه گذشته در پی کمبود روغن موتور در بازار، شاهد افزایش چشمگیر روغن‌های تقلبی بودیم ولی با بازگشت قیمت‌ها به قیمت مصوب و منطقی روغن‌های تقلبی از بازار جمع شدند.

این کارشناس بازار روانکارها خاطر نشان کرد: تولیدکنندگان، امارهایی ارائه دادند که مشخص شد با درخواست افزایش قیمت از سوی عاملان توزیع و رد ان، عرضه در بازار محدود شده‌است. تفاوت نرخ مصوب با نرخ بازار از مسائلی بود که در جلساتی که با حضور شرکت‌های تولیدکننده، سازمان تعزیرات، اتحادیه و کارشناسان بازار برگزار شد، مطرح گشت.

احمد امینی ادامه داد: در نهایت پخش مویرگی در دستور کار قرار گرفت و عرضه مستقیم کالا بر اساس قرارداد بلامنفعت میان اتحادیه و شرکت سپاهان انجام شد و این عرضه رکود بازار و افزایش روغن موتور در پی داشت. بهبود بازار نیز با تعهدات سایر شرکت‌ها، عاملیت‌ها موظف به تجدیدنظر در توزیع، حاصل گشت.

وی افزود: تولیدکنندگان با توجه به افزایش نرخ ارز خواستار افزایش قیمت ۳۰ درصدی شدند اما هنوز با ان موافقت نشده‌است. علی رغم اینکه تامین مواد اولیه روغن موتور با نرخ ارز محاسبه می‌شود، افزایش قیمت تا پایان سال قابل پیش بینی نیست.

امینی در پایان گفت: تولیدات شرکت ها با افزایش نرخ ارز افزایش یافته. مواد اولیه روغن موتور های موجود در بازار از تولیدات قبل می‌یاشد و هنوز افزایش نرخ ارز شامل این دسته از محصولات نشده‌است.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد