رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=11700

بخش بزرگی از بازار فیلتر را محصولات تقلبی تشکیل می‌دهد

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فیلتر گفت: بیش از ۱۵۰۰ تولیدکننده انواع فیلتر در کشور وجود دارند که بیشتر آنها بدون مجوز یا با دریافت مجوز از اتحادیه‌های غیرمرتبط با این صنعت، فعالیت می‌کنند.

 

به گزارش یدکی رسانه به نقل از بازار، محمد چراغی با اشاره به فعالیت یک واحد صنفی که مجوز خود را از اتحادیه طلا و جواهر دریافت کرده است، افزود: این واحد در سال ۱۳۹۹ پروانه کسب خود را در رسته شغلی تولید فیلتر روغن و هوا از اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر دریافت کرده و به واسطه آنکه داشتن مجوز مبنای دریافت پروانه استاندارد است، توانسته پروانه کاربرد علامت استاندارد را نیز از سازمان استاندارد دریافت کند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش بزرگی از بازار فیلتر را محصولات تقلبی تشکیل می‌دهد، گفت: براساس برآوردهایی که انجام شده، سالانه ۱۳۰ میلیون فیلتر در بازار خودرو استفاده می‌شود که بخش عمده آن‌ها مربوط به تولیدات غیررسمی یا فیلترهای وارداتی تقلبی بوده و سهم تولیدکننده‌هایی که با مجوز رسمی فعالیت می‌کنند، از این بازار اندک است.

 

چراغی استاندارد را چالش فعلی صنعت فیلتر دانست و گفت: بخش عمده ضعف استاندارد در این صنعت به دلیل قدیمی بودن یا تعریف نشدن استانداردها در برخی محصولات این صنعت است و بخش دیگر به دلیل فعالیت غیررسمی تولیدکننده‌هایی است که نظارتی بر فعالیت آن‌ها وجود ندارد.

 

رئیس انجمن تولیدکنندگان فیلتر ادامه داد: از مجموع فیلترهایی که در خودرو استفاده می‌شود فقط فیلتر روغن و هوای سبک دارای استاندارد اجباری است که البته این استانداردها قدیمی و مربوط به حدود ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته است و نیاز به بروزرسانی دارد.

 

وی اضافه کرد: علاوه بر بروزرسانی استانداردها، برای فیلترهایی از جمله فیلتر خشک کن که در ماشین‌های سنگین کاربرد دارد، فیلتر کابین و فیلتر سوخت نیز باید استانداردها را تعریف و تدوین کنیم، زیرا هم اکنون استانداردی برای تولید آن در کشور وجود ندارد.

 

چراغی علاوه بر تدوین استانداردها، داشتن ابزارهای مناسب برای پایش استاندارد را نیز مهم و ضروری دانست و گفت: فقط تعیین استانداردها در این صنعت کفایت نمی‌کند و ابزارهای لازم برای سنجش استانداردهای تعریف شده، جانمایی آزمایشگاه‌های استاندارد در مبادی ورودی کالا و افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها برای رصد کالای تقلبی در بازار نیز باید متناسب با نیاز صنعت فیلتر مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه استفاده از فیلتر استاندارد صرفه جویی در سوخت و هزینه تعمیرات خودرو را به دنبال دارد، افزود: فیلتر استاندارد حدود ۴ درصد مصرف سوخت خودرو را کاهش می‌دهد و اگر میانگین مصرف روزانه بنزین را ۱۰۵ میلیون لیتر در نظر بگیریم، روزانه ۱۲.۶ میلیارد تومان صرفه جویی در مصرف سوخت داریم و این عدد سالانه ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی ناشی از استفاده از فیلتر استاندارد است.

 

رئیس انجمن تولیدکنندگان فیلتر با بیان اینکه توان تولید در صنعت فیلتر بالاست، افزود: تولیدکنندگان فیلتر توانایی تولید انواع فیلتر خودروهای سبک و سنگین را در کشور دارند و در حال حاضر، علاوه بر تولید فیلترهای مختلف مورد استفاده در خودروهایی که در حال تردد هستند، توانایی تولید فیلتر خودروهایی که در کشور وجود ندارند و در آینده قرار است وارد کشور شوند را نیز دارند.

 

چراغی با اشاره به جلسات مشترکی که میان انجمن فیلتر و سازمان استاندارد برای تعریف و تدوین استانداردها در این صنعت در حال برنامه ریزی و برگزاری است، به مشتریان و دارندگان خودرو توصیه کرد که به جای خرید فیلترهای تقلبی وارداتی به فیلترهای داخلی اعتماد کنند، زیرا در صورت بروز مشکل می‌توانند به مراجع قضایی شکایت کنند و تولیدکننده مربوطه نیز موظف به پاسخگویی است

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد