رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=11744

عدم عرضه روغن موتور مساوی افزایش قیمت

به گزارش یدکی رسانه به منبع بازار ، علی رغم اینکه گفته می شود تولید روغن موتور مشکلی ندارد اما بازار با کمبود ان مواجه شده‌است. متولیان تولید دلیل این اتفاق را مشکل فنی مطرح کردند اما فعالان بازار عقیده‌ای دیگر دارند و معتقداند که تولیدکنندگان در صدد افزایش قیمت هستند. کمبود عرضه از سوی برند‌های معتبر راه را برای عرضه کالاهای تقلبی باز می‌کند و این امر باعث نگرانی فعالان بازار شده‌است.

کمبود عرضه به دلیل مشکل فنی؟؟
جواد میرافتابی فعال صنعت خودرو در طی گفت‌وگویی با خبرنگار بازار در خصوص کمبود روغن موتور اظهار کرد: علی رغم اینکه گقته می‌شود تولید روغن موتور در کشور از شرایط مطلوبی برخورددار است اما عرضه ان در بازار به چالش جدی تبدیل شده‌است.

وی ادامه داد : تامین ادتیو ها مشکل جدیدی است که به چالش کمبود عرضه اضافه شده‌است. صنعت روانسازی به ادتیو های وارداتی وابسته است و تخصیص ارز مورد نیاز روانساز‌ها برای تامین ادتیو ها دچار مشکل شده‌است.

ادتیو ها از کجا تامین می‌شوند

میرافتابی پاسخ داد: در گذشته بیشتر ادتیو ها از سوی ترکمنستان تامین می‌شد.اما در حال حاضر محل تامین ادتیو های مورد نیاز روانساز ها به هند و امارات متحده عربی تغییر یافته‌است.
این فعال صنعت خودرو افزود: واحدهای بزرگ روغن‌سازی برای رسیدن به سطح استاندارد اس ان مجبور به واردات ادتیو ها هستند چرا که خودروهای وارداتی به پیشرانه‌های به روز تر و یا فناوری‌های جدید مثل توربوشارژ مجهز هستند که این خودرو‌ها به روغن‌موتور‌هایی با استاندارد اس ان نیازمند هستند.

کاهش عرضه مساوی افزایش قیمت
میرافتابی اذعان کرد: بی‌شک کاهش عرضه، افزایش قیمت را به دنبال دارد. با وجود ابنکه بازار با چالش کمبود عرضه روغن موتور روبه‌رو است، بهران و ایرنول از شرایط مطلوبی در بورس برخورددار هستند.
ظاهرا تولیدکنندگان توجهشان را از روی بازار مصرف برداشته و معطوف به بازار‌های سرمایه‌ای کرده اند.یک احتمال دیگر این است که با رشد نرخ ارز انها هم به دنبال افزایش قیمت محصولاتشان هستند.

افزایش ۵۰ درصدی قیمت
علی ادیب‌زاده فعال بازار روغن به خبرنگار بازار گفت: شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور محصول به بازار عرضه نمی‌کنند و پاسخگوی درخواست بازار نیستند.
وی ادامه داد: این امر باعث افزایش قیمت روغن موتور شده‌است به طوری که قیمت روغن موتور بهران سوپر پیشتاز از۲۰۰ هزار تومان به ۳۲۰ هزار تومان رسیده‌است. این افزایش قیمت ۵۰ درصدی نتیجه نبود محصول و عدم عرضه شرکت‌های تولیدکننده روانساز است.

نبود برند معتبر راه را برای کالای تقلبی باز می‌کند
ادیب‌زاده مطرح کرد: کمبود روغن موتور در بازار، افزایش تقاضا و خلاء عرضه را به همراه دارد که این امر بستر مناسبی را برای سودجویان فراهم می‌کند و احتمال عرضه محصولات تقلبی با برندهای معتبر داخلی افزایش می‌دهد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد