رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=11781

عدم هماهنگی وزارت صمت و وزارت اقتصاد،مشکلی بر سر راه تجار/ افزایش قیمت لوازم یدکی نتیجه افزایش نرخ ارز

به گزارش یدکی رسانه سید احمد حسینی رئیس صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین الات تهران بالا رفتن قیمت ارز را بر لوازم یدکی تاثیرگذار دانست و گفت:قیمت لوازم یدکی ۲۰ درصد افزایش یافته است. وی ادامه داد: برخی کالاها به دلیل وارداتی بودن مواد اولیه افزایش قیمت داشته‌اند و برخی به این دلیل از قیمت ارز تاثیر پذیرفتند که خود کالا وارداتی است.حسینی تاکید کرد:افزایش قیمت باعث رکود بازار شده‌است.

احمد حسینی در رابطه با قیمت‌گذاری لوازم یدکی تصریح کرد: قیمت گذاری لوازم یدکی از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انجام می شود. بهاء کالا بر اساس قیمت تمام شده و سود متعارفی که این سازمان لحاظ می‌کند اعلام می‌شود. وقتی قیمت ارز ثبات نداشته‌باشد، بازار بخش خصوصی دچار سردرگمی می‌شود. در شرایطی که ثبات وجود ندارد برنامه‌ریزی غیرممکن است.

حسینی  واحدهای فعال فروش لوازم یدکی را ۱۰ هزار واحد شمرد و گفت: ۷ هزار واحد صنفی دارای پروانه است و ۲ هزار واحد نیز در مرحله بررسی پرونده هستند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌الات تهران اضافه کرد: سامانه جامع تجارت، شناسه دار کردن قطعات خودرو را انجام می‌‌دهد اما در جواب ارسال شناسه کالا، قطعه خودرو را فاقد اعتبار معرفی می‌کند. وی تصریح کرد: دولت حق دارد که به اطلاعات محرمانه تجاری واردکنندگان دسترسی داشته باشد اما سرویس پیامکی سامانه جامع تجارت اطلاعات رقبای تجاری را برملا می‌کند. وقتی شناسه به سامانه پیامک داده می‌شود کل اطلاعات محصول را افشا می‌‌شود.

حسینی در پایان اظهار کرد: یکی از مشکلات عدم هماهنگی وزارت اقتصاد و وزارت صمت در گمرک است. اصالت کالا از سوی وزارت صمت بررسی می‌شود و وزارت اقتصاد به صحت اسناد رسیدگی می‌کند. اشکال در اینجاست که کالایی که از سوی وزارت صمت قاچاق اعلام می‌شود، از طرف ترخیص کاران دارای مجوز از وزارت اقتصاد وارده شده‌است. وی دلیل این مشکل را این گونه عنوان کرد: در نظر گرفتن سقف واردات برای کارت بازرگانی تجار ریشه این مشکل است. تجاری که می خواهند بیش از این سقف وارد کنند مجبور هستند که به ترخیص کاران مراجعه کنند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد