رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=11913

قیمت دستوری، میدان حرکت تولیدکنندگان تایر را کوچک کرد

به گزارش یدکی‌رسانه سخنگوی صنفی صنعت تایر ایران وضعیت بازار تولید تایر را شرح داد و گفت: متاسفانه قیمت دستوری، افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل و نحوه پرداختی‌ها در سال جاری، تولیدکنندگان را با مشکل و میدان حرکت انها را کوچک کرده‌است.

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران وضعیت تولید تایر در ۹ ماهه امسال را اینگونه شرح داد: در طی ۹ ماه امسال، شاهد رشد یک درصدی از نظر وزن و رشد دو درصدی از نظر تعداد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته بودیم اما رشد تولید با هدفگذاری که از تولید امسال داشتیم، هماهنگ نیست.

تنها ادامه داد: از مهم‌ترین اهداف هر واحد تولیدی سوداوری است اما قیمت گذاری دستوری در صنعت تایر باعث شد، تولیدکنندگان در برنامه‌ریزی برای تولید، محافظ کارانه عمل کنند. افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل، نحوه پرداخت‌ها در سال جاری نیز در این امر بی‌تاثیر نبودند.

وی افزود: تولیدکنندگان احتکار نمی‌کنند و اینکه تولیدکنندگان عرضه خود را به بازار کاهش دادند تا زیان نکنند شایعه است. تولیدکنندگان محافظه کارانه عمل می‌کنند و در نتیجه تولید با مشکل مواجه می‌شود اما هر انچه تولید می‌کنند را به بازار عرضه می‌کنند.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران، علت اختلاف قیمت بین نرخ بازار و قیمت مصوب تایر در برخی سایزها را اینگونه توضیح داد: تولیدکننده کنترلی بر تعادل تولید و مصرف ندارد. قطعا تولیدکنندگان بیشتر ظرفیت خود را برای محصولات پرکاربردشان قرار می‌دهند اما باید به این مسئله نیز توجه کرد که در حال حاضر صادرات تایر برای تمامی تولیدکندگان ازاد است.
برخی نیز تایر را از سطح بازار خریداری کرده و از کشور خارج می‌کنند و سود اصلی را در تبدیل نرخ ارز می‌برند.

تنها در پایان خاطرنشان کرد: اگر صادرات صرفا توسط تولید کنندگان صورت بگیرد، امکان کنترل بهتر بازار و تعادل بین تولید و مصرف به نحو بهینه تری صورت می‌پذیرد چراکه تولیدکننده در برنامه ریزی و بودجه بندی هر سالش سهم صادرات هر سایز را علاوه بر نیاز داخل به ان سایز در نظر می‌گیرد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد