رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12060

بورس بهترین گزینه روی میز است.

به گزارش یدکی رسانه دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان درباره وضعیت بازار خودرو گفت: قیمت گذاری دستوری، ۱۵۰ هزار میلیارد زیان ایجاد کرده و باعث ۲۵۰ هزار میلیارد تومان شکاف بازار شده‌است. بورس تنها راه نجات از این مهلکه بود و فعلا جایگزین بهتری نداشتیم.  خودروسازان روی کاغذ ورشکسته شده‌بودند اما بورس روزنه امیدی برای زنجیره تامین شد. متاسفانه ۲۳ نهاد در حوزه خودرو تصمیم گیری می‌کنند و نظرات ضد و نقیض باعث آشفتگی بیشتر این صنعت می‌شود. امیدواریم یک سیاست گذاری واحد برای این حوزه اتخاذ شود تا مردم و خودروسازان در شرایط اگاهانه‌تری عمل کنند.

 

۲۵۰ هزار میلیاد تومان، شکاف بازار

آرش محبی‌نژاد، با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری روی کالا‌هایی با نفوذ بالا همچون خودرو تاثیر بسزایی دارد تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد، ۲۵۰ هزار میلیارد تومان شکاف بازار خودرو نصیب عرضه‌کنندگان بازار ازاد می‌شود. در ماراتن قرعه‌کشی نیز مردم، خودروسازان و زنجیره تامین متضرر می‌شوند. این زیان به زنجیره تامین وارد شده‌است. ما همیشه به ازادی اقتصاد، ازادی قیمت خودرو و مولفه‌های اقتصاد پای بند بودیم.

 

عرضه خودرو در بورس، راه نجاتی برای فرار از مهلکه قیمت دستوری
محبی‌نژاد گفت: با شرایط فعلی، عرضه در بورس بهترین گزینه بود. شیوه های فروش معرفی شده در حوزه خودرو، پیشینه‌ای در دنیا نداشت . در ابتدا با مخالفت همراه شد اما به تبع شفاف سازی قیمت‌ نهادهای مربوط مثل الومینیوم، فولاد و امثالهم، با عرضه در بورس موافقت کردیم. بورس تنها روش قانونی است که می‌تواند جلوی این مرداب زیان را بگیرد. ۱۵۰ هزار میلیارد زیان حاصل از قیمت گذاری دستوری، ۲۵۰ هزار میلیارد شکاف بازار، زیان کمی برای این صنعت نیست. بورس می‌تواند تا حدودی جلوی این زیان را که حاصلی جز از بین فتن سرمایه ندارد، بگیرد. سرمایه‌ای که از جیب ملت تامین می‌شود و مسئولین مربوطه باید پاسخگو باشند. قیمت گذاری دستوری، سرمایه مردم که در قالب سهام به شرکت‌های خودروسازی تزریق می‌شود را از بین می‌برد.

 

یک صنعت خودرو و ۱۰۰ تصمیم گیرنده
آرش محبی‌نژاد خاطر نشان کرد: ۲۳ نهاد در صنعت خودرو دخالت دارند و عدم هماهنگی بین این نهادها سردرگمی فعلی را ایجاد کرده‌است. در حال حاضر بورس بهترین شیوه بود.بعد از توافق وزارت صمت و وزارت اقتصاد و با همکاری شورای عالی بورس، تصمیم برآن شد که خودرو در بورس عرضه شود. در ابتدا هم شاهد کاهش قیمت خودرو نسبت به بازار بودیم. بین مصرف‌کنندگان رقابت سالم به جریان افتاد و همچنین اختلاف قیمت کارخانه و بازار نیز به‌جای تبدیل به رانت، بین مردم و خودروسازان تقسیم شد.

 

ورشکستگی و امیدی دوباره
دبیر انجمن قطعه‌سازان اظهار کرد: خودروسازان، روی کاغذ، مشمول ماده ۱۴۱ و ورشکسته شده‌بودند. ادامه روند گذشته نیز بر این امر مهر تایید می‌گذاشت. عرضه خودرو در بورس روزنه امیدی را ایجاد کرد که شاید بتوان شرایط فعلی را تغییر داد. زنجیره تامین، با قدرت مضاعف کار را از سر گرفت به این امید که شاید بتوان از این شرایط خارج شد. همانطور که مشخص است در چند ماه گذشته، تعداد تیراژ تولید خودرو افزایش یافته است.

 

قیمت گذاری دستوری، کاهش نقدینگی
قیمت گذاری دستوری، کاهش نقدینگی را به همراه داشت. در این روش سوبسیدی منفی و سیاه میان کسانی که در قمار خودرو و لاتاری خودرو برنده می‌شدند، توزیع می‌شد.وی درباره قدرت گیری مجدد شورای عالی رقابت گفت: ۲۳ نهاد متفاوت درباره این صنعت نظر می‌دهند. نظراتی ضدو نقیض که یک اشفتگی و بلاتکلیفی نامناسبی را در این صنعت ایجاد می‌‎کند. عرضه بورس بهترین روش نیست اما در شرایط فعلی گزینه مناسب دیگری وجود ندارد. تولید مبحثی نیست که بتوان با ازمون و خطای مداوم ان را مدیریت کرد. باید سیاست گذاری واحدی تعیین شود تا مردم و خودروسازان نیز با آگاهی بیشتری عمل کنند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد