رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12136

روغن موتور خودروهای مدرن، وارداتی است.

به گزارش یدکی رسانه ، علی رضا امارمحمدی، کارشناس بازار روانکارها گفت: تامین روغن موتور با وجود نوسانات نرخ ارز برای خودروهای مدرن‌تر با چالش بیشتری مواجه می‌شود.مواد اولیه روغن‌های مصرفی برای خودروهای مدرن، وارداتی است.

 

علیرضا آمارمحمدی اظهار داشت: روغن‌های موتوری به دو دسته کلی مینرال و سنتتیک تقسیم می‌شود. ترکیب این دو نیز با نام سنو سنتتیک شناخته می‌شود. گروه یک شامل روغن معدنی است که با نام مینرال یا معدنی شناخته می‌شود. این روغن در پالایشگاه  با پالایش برش‌های نفت خام تولید می‌شوند. اما روغن‌هایی که با نام سنتیک شناخته می‌شوند فرایند تولیدشان پیچیده تر است. در ایران امکان ساخت این گروه از روغن میسر نیست. نمونه های تحت عنوان پایلوت در ایران تولیدشده‌است. کیفیت این گروه‌ از روغن ها به مراتب بالاتر است و برای تولید روغن‌موتورهای بنزینی و دیزلی مناسب است.بنابراین تامین مواد اولیه تولید این  روغن موتورها از طریق واردات انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: برای تولید روغن خودروهای دیزلی تنها از روغن پایه سنتتیک استفاده می‌شود. طراحی خودروهای دیزلی به نحوی است که در صورت استفاده از روغن مینرال خودرو روشن نخواهد شد. برای خودروهای دیزلی که در چند سال اخیر تولید شده‌اند باید از روغن‌های سنتتیک استفاده کنیم.  خودروهای بنزینی نیز صرفا روغن موردنیازشان مینرال نیست اما به دلیل الایندگی کمتر خیلی مورد توجه نیستند.

 

این کارشناس بازار روانکارها گفت: علی رغم اینکه در سال‌های اخیر شاهد کاهش واردات خودرو بودیم اما نیاز به روغن پایه سنتتیک پابرجا است. برای خودروهای داخلی نیز از این روغن استفاده می‌شود. روغن ۱۰w40sa برای اخرین مدل پراید پیشنهاد می‌شود. ۸۰ درصد این روغن، روغن پایه مینرال است اما ۲۰ درصد ان را روغن پایه سنتتیک تشکیل می‌دهد که وابسطه به واردات است.

 

 

علی رضا امار محمدی درباره تاثیر نرخ ارز بر دو محصول روغن موتور دیزلی و بنزینی افزود: تمامی روانکارهای دیزلی و بنزینی نیازمند ادتیوهای وارداتی هستند. نرخ ارز و تامین مواد اولیه برای خودروهای مدرن تر تاثیر بیش تری دارد.

 

آمار محمدی، کارشناس بازار روانکارها در پایان افزود: علاوه بر اینکه وظیفه روغن موتور کاهش الایندگی هوا است اما تمیزی و شست و شوی موتور نیز وظیفه دیگر ان می‌باشد. روغن موتور سیستم درونی موتور را نیز شست و شو می‌دهد، کک و کربن به جهت احتراق ناقص در موتور باقی می‌ماند که اگر توسط روغن موتور شسته نشود گیرپاژ موتور را به همراه دارد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد