رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=11998

مجازات تعیین شده بازدارنده، عرضه کالای تقلبی نیست/ گمرکات نیازمند کارشناسان فنی هستند

به گزارش یدکی رسانه ، یکی از فعالان بازار لوازم یدکی، تاثیر اجرای طرح شناسه‌گذاری و رهگیری قطعات بر تولید، واردات و وضعیت بازار را شرح داد و عنوان کرد: طرح شناسه کالا موثر است اما درباره کالاهای وارداتی باید نظارت بیشتری انجام شود چراکه بستر ورود کالاهای تقلبی از طریق گمرک با نبود کارشناس فنی امکان پذیر است.

امیرحسین صیرفی گفت: در سال جاری واردات لوازم یدکی خودرو کاهش یافته چرا که ابهامات و ناشناختگی این مسئله و همچنین سختگیری‌هایی که نسبت به اجرای طرح شناسه گذاری و رهگیری کالا اعمال می‌شود، باعث شد وارد کنندگان، وارداتشان را کاهش دهند. در نتیجه کاهش واردات، عرضه نزول پیدا می‌کند و تقاضا افزایش می‌یابد بنابراین تولیدکننده باید بازار را تامین کند و تولیداتش را افزایش دهد اما مسئله کدرهگیری و شناسه کالا بحث دیگری است.

این فعال بازار لوازم یدکی تاکید کرد: با توجه به دستورات داده شده تمامی تولیدکنندگان موظف هستند شناسه کالا و کد رهگیری را دریافت و درج نمایند . ولی بخش بسیار زیادی از فعالان حوزه تولید اقدام نمی‌کنند. برخی از تولیدکنندگان فاقد پروانه ثبت هستند یا ظرفیت تولید آنها ممکن است با آنچه در سامانه‌ بهین یاب قدیم ثبت شده، متفاوت باشد. در سامانه جامع تجارت باید ظرفیت واقعی تولید ثبت شود.کما اینکه دسترسی به میزان دقیق تولید نیازمند ارائه مستندات معتبر است و هر ادعایی در این زمینه قابل قبول نیست.

صیرفی، با بیان اینکه گمرک نمی‌تواند منبع معتبری برای تشخیص اصالت کالا باشد مطرح کرد: گمرک صرفا فاکتورها و مستندات کالاهای وارداتی را بررسی می‌کند و مرجع تشخیص اصالت کالا نیست چراکه فاقد کارشناسان فنی می‌باشد. بنابراین مسیر برای ورود کالای فیک و تقلبی باز است حتی این قطعات چون از مسیر رسمی وارد می‌شوند، می‌توانند کدشناسه دریافت کند.

وی برای این مسئله راهکاری بدین صورت ارائه داد: گمرکات باید با اتاق اصناف و خبرگان صنف همکاری داشته باشد.شناسایی رسمیت برای برندهای رسمی و برندهایی که در داخل کشور دارای نمایندگی هستند و استعلام از نمایندگی‌ها نسبت به اصالت قطعات یکی دیگر از راهکارها است.

امیر حسین صیرفی، فعال حوزه لوازم یدکی گفت: حضور کارشناسان فنی در گمرکات می‌تواند موثر باشد . مسئله مهم دیگر نیز این است که در حال حاضر بسیاری از کالاها که در سایر کشورها تولید می‌شوند با ارم ونشان برندهای معروف به بازار عرضه می‌شوند بنابراین استاندارد بودن یک کالا کافی نیست و باید یک سازوکار کارشناسی تدوین و تهیه شود. که مستلزم همکاری گمرک با نهادها و سازمان‌های مربوطه می‌باشد.

یکی دیگر از منابع عرضه کالاهای فیک، مراکز فروش غیرمجاز است که صیرفی‌ راهکارهایی برای ان مطرح کرد: متاسفانه مجازات تعییین شده در این زمینه بازدارنده فعالان نیست هر چند که با واحدهای صنفی متخلف برخورد می‌شود اما به حدی نسیت که جلوی رواج ان را بگیرد . در حال حاضر راه‌اندازی فروشگاه قطعات یدکی از سوی اشخاص به راحتی قابل انجام است. وی در پایان هماهنگی و مشارکت اتحادیه لوازم یدکی خودرو و اتاق اصناف با یکدیگر، نظارت سختگیرانه و همچنین در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای مراکز دارای مجوز را، روش هایی برای ترغیب مراکز غیر مجاز به سوی دریافت مجوز مطرح کرد

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد