به گزارش یدکی رسانه، سلمان اسماعیلی، دبیر انجمن پالایشگاههای روغن سازی ایران نظام دو قیمتی را یکی از مشکلات بازار روغن موتور دانست. تولیدات پالایشگاهها به میزانی است که از نگرانی از جهت تامین برای شب عید نداریم. وی تاکید کرد که ۱۳۰ هزار تن روغن پایه گروه یک به بورس کالا عرضه شدهاست.
سلمان اسماعیلی اظهار کرد: قیمت روغن موتور همیشه پیرو سازمان حمایت بوده و از قیمت این سازمان تبعیت کردهاست. اما در حال حاضر یکی از مشکلات بازار روغن موتور، نظام دو قیمتی است. ۹۰ درصد از نیاز بازار کشور توسط چهار پالایشگاه روغنسازی تامین میشود.
۲۰۴ واحد تولیدی کوچک نیز درحال کار هستند. تولیدات این واحدهای اقتصادی، با گرید و کیفیت پایین تر، فاقد نظارت قیمت گذاری هستند.
انها تحت پوشش قیمتگذاری مصوب نیستند و به تعزیرات و وزارت صمت نیز تعهدی ندارند.در شرایط تورم، یک کالا از نظام دو قیمتی پیروی میکند. مجموع تولید و فروش پالایشگاهها در سامانه جامع تجارت، ارائه گزارش امار هفتگی تولید به سازمان حمایت و همچنین درج کدرهگیری و شناسه کالا بر روی بسته بندی روغن موتور ویژگیهاییست که پالایشگاهها رعایت میکنند اما برای واحدهای تولیدی کوچک صدق نمیکند.
وی ادامه داد: بخش بسیار بزرگی از تامین روغن موتور بازار بر عهده پالایشگاهها است. این بنگاههای تولیدی همواره در جهت تامین بازار قذم بر داشتند حتی در شرایطی که قیمت گذاری مصوب باعث زیان تولیداتشان میشود. ۹۵ درصد نیاز بازار در بخش روغنهای دیزلی و بیش از ۸۵ درصد در بخش روغنهای بنزینی توسط پالایشگاهها تامین میشود. سایر روغنسازان نیز در تامین بازار سهم دارند اما به دلیل عدم ثبت تولیداتشان امار رسمی در این خصوص در دست نیست. پالایشگاههای روانکار در جهت افزایش تولید گام برداشتهاندو در شب عید از نظر تامین روغن موتور نگرانی نداریم .
اسماعیلی در واکنش به خبر حذف دو نوع روغن پایه از بورس کالا و تاثیر ان بر تعطیلی تعدادی از کارخانجات تولید روغن موتور تصریح کرد: کمتر از ۳۰ درصد از نیاز بازار به روغن پایه گروه یک، واقعی و سایر درخواستها رانتی میباشد. علی رغم اینکه مقدار روغن موتور عرضه شده در بورس در سال ۱۴۰۰، ۱۱۸ تن بودهاست اما روانکارهای اصلی کشور تا پایان دی ماه امسال ۱۳۰ هزار تن روغن موتور پایه را در بورس به عرضه گذاشتهاند. با درنظر گرفتن سهم ۱۰ درصدی روغن سازان کوچک در بازار، نیاز به روغن پایه کمتر از ۲۰ هزار تن بودهاست.اما طبق امار ۱۰ برابر بیش از نیاز بازار عرضه شدهاست همچنین سامانه کدال بورس و سامانه تجارت درصد فروش و تولید را روزانه ثبت میکند.
سلمان اسماعیلی شرح داد: پالایشگاههای روانکار برای تولید روغنموتورهایی با گرید بالا فقط ۷۰ درصد از روغنپایه تولید داخل استفاده میکنند. ۳۰ درصد باقی مانده به محصولات واداتی تعلق میگیرد. روغن پایه گروه دو و سه که با برند فولکس، لیکومولی و کاسپین وارد کشور میشوند مورد استفاده چهار پالایشگاه قرار میگیرد.
دبیر انجمن پالایشگاههای روغن سازی ایران، سلمان اسماعیلی اظهار کرد: روغن پایه گفته شده، تماما مورد استفاده پالایشگاههای روانکار قرار میگیرد و به هیچ وجه صادر نمیشود و روغن پایه گروه دو وسه را نیز از واردات تامین میکنند. پالایشگاه ها علاوه بر تامین نیاز خود توانایی تامین نیاز روغن سازیهای کوچک را نیز دارند. تولیدیهای کوچک اگر توانایی دارند خودشان نیازشان را از طریق واردات رفع کنند در غیر این صورت پالایشگاهها اعلام امادگی کردهاند.