رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12065

اتحادیه موافق کنترل کالاهای داخلی است/ طرح شناسه‌کالا، زیرساخت‌های لازم را ندارد

طرح شناسه گذاری کالا و کدرهگیری در راستای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه قطعات و لوازم یدکی خودرو  از مردادماه امسال اجرا شد اما چالش‌هایی را به همراه داشت.

به گزارش یدکی رسانه سید احمد حسینی ، رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران درباره اجرای طرح شناسه کالا و کد رهگیری گفت: این طرح در راستای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به اجرا درآمد. قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشمول کالاهای وارداتی است. کالاهای داخلی شامل این طرح نمی‌شوند. تبصره۴ ماده ۱۸ این قانون نیز برای محصولاتی است که امکان قاچاق معکوس برایشان وجود دارد. فرآورده‌های نفتی و دارویی و کالاهایی که بر انها سوبسید تعلق می‌گیرد، از این دسته کالاها هستند.

وی ادامه داد: این طرح از نظر توسعه، حکم و قانون نیازمند زیرساخت‌هایی می‌باشد .اتحادیه با کنترل کالاهای داخلی مخالف نیست. تعمیم این قانون برای حوزه لوازم یدکی، خروج موضوعی دارد. دریافت پیام عدم اعتبار کدهای شناسه صادره، فقدان امنیت سیستمی و عدم رعایت اصل محرمانگی در کارتابل‌های مرتبط از جمله مشکلات سامانه تجارت است و زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح مهیا نیست.

احمد حسینی گفت: طبق ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، باید اصالت، کیفیت، استاندارد و سلامت کالاهای گمرکی سنجیده شود. کد شناسه و رهگیری پس از آن برایشان تعریف می‌شود. اما امروزه گمرکات به عنوان زیر مجموعه وزارت اقتصاد و صمت هماهنگی در این زمینه ندارند.

حسینی رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین الات تهران در پایان خاطرنشان کرد: هفته گذشته ستاد ویزه لوازم یدکی جلسه ای به در سازمان صمت استان تهران داشت.تحلیل‌های اماری، چالش‌ها و موانع اجرای قانون شناسه گذازی، برای افزایش شفافیت و جلب اعتماد مصرف‌کنندگان در یک نظرسنجی در قالب پرسشنامه صنفی مورد بررسی قرار گرفت.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد