رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12146

تامین ارز چالشی بزرگ برای قطعه‌سازان

به گزارش یدکی رسانه دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران اعلام کرد: عرضه خودرو در بورس رضایت سه گروه مصرف کننده و خودروساز و قطعه‌سازان را به همراه داشته است. امیدواریم با تداوم عرضه خودرو در بورس شاهد تحول در صنعت خودرو باشیم. قطعه‌سازان برای داخلی سازی قطعات خودروهای وارداتی، امادگی دارند.در حال حاضر با شرکای خارجی در حال طراحی قطعات هستند. دو چالش بزرگ این صنعت مشکل نقدینگی و تامین ارز می‌باشد.

منصور منصوری اظهار کرد:  تعداد خودروی محدودی در بورس عرضه شد اما همین مقدار کم به شفاف سازی قیمت خودرو کمک کرد و باعث کشف قیمت خودرو شد همچنین با افزایش نقدینگی خودروسازان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان نیز با نظم خاصی صورت پذیرفت. با توجه یه اینکه دو خودرو ساز بزرگ کشور روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تولید می‌کنند قطعا ادامه این روند به طور مستمر و با همین مقدار تیراژ نیازمند تامین نقدینگی خودروسازان و قطعه‌سازان می‌باشد. شاهد اثار مثبت عرضه خودرو در بورس در این زمینه بودیم علاوه براین بورس تاثیر بسزایی در روابط بین خودروسازان و شبکه تامین داشته‌است. امیدواریم  شاهد عرضه مجدد خودرو در بورس باشیم و تامین نقدینگی و تولید مسمتر و همچنین روابط سازنده بین مصرف کننده، خودروساز و زنجیره تامین ادامه داشته‌باشد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در خصوص مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان گفت: مقدار مطالبات با توجه به سن مطالبات متفاوت می‌باشد.در اغلب موارد ۱۲۰ روزه مدنظر بوده  و در حال حاضر به ۳۰ هزار میلیارد تومان در مجموع می‌رسد. این هفته با مدیرعامل گروه سایپا جلسه‌ای داشتیم. در طی این جلسه قرار شد مطالبات ۱۲۰ روزه زنجیره تامین تا پایان سال پرداخت شود و زین پس مطالبات ۱۲۰ روزه نداشته باشیم و پرداخت ها به روز و بر اساس قرارداد انجام شود.  در این هفته نیز جلسه‎‌ای با مدیرعامل گروه ایران خودرو خواهیم داشت. به نتیجه این گفت و گو نیز امیدوار هستیم. میزان تولیدی که در دستور کار خودروسازان قرار گرفته است نیازمند تامین نقدینگی زنجیره تامین می‌باشد و باید مطالبات انها منظم و تا پایان سال صورت پذیرد.

وی ادامه داد: ایران خودرو نگرش تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو برای  سال اینده را دارد اما این امر مهم محقق نمی‌شود مگر اینکه الزاماتی را رعایت کنند. مواد اولیه و قطعات وارداتی مورد نیاز قطعه‌سازان باید تامین شود. علی رغم داخلی سازی های انجام شده کماکان تامین ارز و قطعات خارجی با چالش های روبه رو است. با اقدامات انجام شده از جمله سرمایه‌گذاری های قطعه‌سازان و همچنین تعدد سورس‌های تامین کننده تامین قطعات با ریسک کمتری همراه شده‌است اما همچنان با توجه به پروژه‌های تعریف شده از جمله عرضه شاهین و تارا اتوماتیک در سال جاری و خودروهای جدید در سال اینده باید تامین مواد اولیه و ارز زنجیره تامین توجه شود. 

منصوری خاطرنشان کرد: باید برنامه‌ای جامع و مشترک بین خودروسازان، زنجیره تامین و البته بانک مرکزی تدوین شود. در زمینه تامین ال سی و مواد اولیه از طرف بانک‌ها پیشنهاداتی شده‌است. اما در خصوص تامین ارز با نرخ مصوب، باید خودروسازان به همراه بانک مرکزی مساعدتی داشته باشند.

وی درباره وضعیت تجهیزات و ماشین‌الات در صنعت قطعه‌سازی گفت: برای تولید قطعات جدید خطوط تولید جدید نیز تعریف شده‌است. در بخش ماشین کاری و ریخته‌گری نیازمند نوسازی تجهیزات هستیم. امیدواریم تسهیلاتی در زمینه احیا و نگهداری تجهیزات و ماشین‌‎الات در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد ، در این زمینه جلساتی با وزارت صمت و سازمان گسترش و نوسازی داشته‌ایم و به نتیجه ان امیدوار هستیم. با توجه به رشد تیراز پیش بینی شده، باید برنامه دقیقی در خصوص تامین قطعات یدکی ماشین‌الات و همچنین نگه داری و البته تهیه ماشین‌الات جدید در اختیار خودروسازان قرار گیرد. این برنامه در  انجمن  سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در حال تدوین است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران درباره پیشرفت فناوری گفت: واردات خودرو به انتقال فناوری منوط شده‌است. بعد از مذاکرات برجام، بسیاری از قطعه‌سازان به کمک شرکای خارجی خود، در حال تحقیق و توسعه طراحی قطعات جدید هستند. قطعه‌سازان امادگی کامل برای داخلی سازی قطعات خودروهای وارداتی را دارند. با توجه به برنامه دو خودروساز بزرگ مبنی بر توقف تولید خودروهای قدیمی  و تولید محصولات جدید باید ماشین‌الات پیشرفته خریداری شوند تا استفاده مناسبی از ان انجام گیرد.

منصوری افزود: در بخش تکنولوزی بدنه شاهد پیشرفت خوبی بوده‌ایم. ظاهر خودروها با بدنه فولاد با استحکام بالا آیرودینامیک بوده و ظاهر زیباتری دارد و همچنین در طی مذاکراتی که بین خودروسازان و تولیدکنندگان فولاد شکل گرفته است. داخلی سازی ورقه های فولاد با استحکام بالا مقدار ارزبری در بدنه  را نیز کاهش می دهد. در زمینه هایی که مورد توجه مشتریان قرار دارد مثل تکنولوژی صندلی و اپشن‌هایی از این قبیل با سرمایه‌گذاری های خوبی همراه شده‌است. ساخت قوای محرکه و گیربکس‌های جدید نیز در دستور کار قرار گرفته‌ است. تقاضای گیربکس‌های اتوماتیک افزایش یافته به همین جهت انتظار افزایش تولید خودروهایی با گیربکس اتوماتیک را داریم. با سرمایه‌گذاری خودروسازان و قطعه‌سازان برای داخلی سازی قطعات اصلی و همچنین تولید و افزایش تیراژ موتور با مصرف پایین سوخت علاوه بر رضایت مشتریان، کاهش هزینه های کیفی و کاهش الایندگی را خواهد داشت.

منصور منصوری مهم‌ترین عامل زیان در صنعت خودرو را قیمت گذاری دستوری معرفی کرد و گفت: قیمت گذاری دستوری در حالی اجرا می‌شود که صنایع وابسته از مواد اولیه تا قطعات و سایر ملزومات به قیمت ازاد تامین می‌شود. با قیمت‌گذاری دستوری فضا برای عرضه خودروهای جدید تنگ خواهد شد و همچنین زیان قیمت گذاری دستوری نه تنها به خودروسازان بلکه به قطعه‌سازان و سهامداران نیز وارد می‌شود.قیمت گذاری دستوری برای صنعتی که به اشتغال زایی و درامدزایی کشور کمک شایانی می‌کند اصلا مناسب نیست.

وی در خصوص عرضه خودرو در بورس گفت : عرضه خودرو در بورس رضایت سه گروه مصرف کننده، خودروسازان و قطعه‌سازان را به همراه داشته است. کشف قیمت خودرو با عرضه در بورس حاصل شد و امکان خرید خودرو را با قیمت پایین‌تر  نسبت به قیمت بازار برای مصرف کننده به ارمغان اورده است.. ادامه روند عرضه خودرو در بورس علاوه بر رضایت مشتری بلکه تعدیل قیمت خودرو و تحولی در صنعت خودرو را به همراه خواهد داشت.

منصور منصوری، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران درباره بزرگ ترین چالش قطعه سازان اظهار کرد: مشکل نقدینگی و تامین ارز در حال حاضر مهم‌ترین مشکل قطعه‌سازان می‌باشد. محدودیت های سیستم بانکی نیاز نقدینگی زنجیره تامین را پاسخ نداده است. امیدواریم گشایش ال سی و یا کارت های اعتباری به حل این مشکل کمک کند. تامین ارز خرید قطعات خارجی را با چالش جدی مواجه کرده است. امیدواریم با برنامه ریزی دقیق این دو چالش مهم حل شود تا تولید قطعات به ثبات برسد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد