رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12079

روند تولید قطعات تحت شعاع است.

به گزارش یدکی رسانه قطعه سازان اولین سد دفاعی صنعت خودروسازی دربرابر مشکلات، دچار بلاتکلیفی و سردرگمی شده‌اند. نوسانات بازار ارز، کمبود انرژی، چالش تامین مواد اولیه مشکلاتی که گریبان‌گیر قطعه‌سازان شده‌است. انرژی به عنوان شاهرگ تولید است که اگر دچار مشکل شود عملا تولید را فلج می‌کند. نوسانات نرخ ارز، تامین مواد اولیه را با مشکل مواجه کرده و در حال حاضر برنامه تولیدی قطعه سازان دچار چالش شده‌است. قطعا این معضل اثر منفی بر صنعت خودرو خواهد داشت.  محمود نجفی سهی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در اینباره به گفت‌و‌گو پرداخت.

نجفی سهی اظهار کرد: قطعی همزمان برق و گاز، قطعه سازان استان البرز را به شدت تحت فشار قرار داده‌است. قطعه‌سازان این استان از متولیان انرزی درخواست کردند که سه روز گاز و برق همزمان قطع شود تا در سایر روزهای هفته تولید در جریان باشد. قطعی همزمان برق و گاز بدون جایگزین چالش بزرگی است چراکه خرید ژنراتور و مصرف گازوئیل پاسخگوی نیاز قطعه‌سازان نیست.

وی درباره تاثیر نرخ ارز گفت: نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه را به همراه دارد. بخش نامه‌های دستگاه اجرایی نیز مدام به‌ روزرسانی ‌می‌شود. واحدهای اقتصادی باید یک نیروی انسانی را برای تعریف و بررسی روزانه شرایط به کار گیرند تا با توجه به وضعیت ناپایدار این روزها تحلیل درستی از اوضاع داشته‌باشند. این شرایط عملا صنعت خودرو را در یک بلاتکلیفی قرار داده‌است.

این عضو هیئت مدیره قطعه سازان گفت: در شرایطی که بازار ارز دچار نوسان است، صرافان از عرضه امتناع می‌کنند. این شرایط برای عرضه کنندگان مواد اولیه نیز حاکم است. ماده‌ای که دو هفته پیش شاخه‌‎ای ۶۱ هزار تومان بوده، امروز ۸۶ هزار توامان است. این وضعیت تامین مواد اولیه را به یک چالش تبدیل کرده‌است.

محمود نجفی سهی خاطر نشان کرد: مشکلات اقتصادی، صنعتی و ارزی در طی جلسه‌ای عنوان شد. این جلسه در اتاق بازرگانی برگزار گشت. در طی این جلسه،  مقرر شد که نمایندگانی از اتاق بازرگانی با برگزاری جلسه‌ای در بیت رهبری صدای مارا به گوش دولت برسانند. از دولت خواستاریم که نرخ ارز را تا دوسال اینده مشخص کند تا صنایع تولیدی بتوانند برنامه ریزی کنند.

وی ادامه داد: بانک‌ها نیز با صدور دستورالعمل‌های مداوم چالشی برای تولیدکنندگان هستند. بانک‌ها باید شرایط تولید را درک کنند. در این وضعیت تولیدکنندگان نمی‌توانند به تعهدات مالیشان عمل کنند. دارایی و بیمه نیز مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کنند.

عضو هیئت مدیره اذعان کرد: خودروسازان در برنامه افزایش تولید هستند در حالی که قطعه‌سازان با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند. کمبود نقدینگی‌، تامین مواد اولیه، نوسانات نرخ ارز، کمبود انرژی خطوط تولیدی قطعه‌سازان را دچار چالش کرده‌است. در حال حاضر مواد اولیه از صنایعی مثل پتروشیمی، مس و فولاد نقدی تهیه می‌شود ولی خودروسازان با قطعه‌سازان شش ماهه تسویه می‌کنند. با این حال قطعه‌سازان تمام تلاششان را می‌کنند که خطوط تولید خودروسازان با مشکل مواجه نشود.

نجفی سهی گفت: علی رغم نام امسال که از سوی مقام معظم رهبری، تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، اعلام شد، شاهد مانع‌زدایی نبودیم. موانع تولید امروز بیش از هفته گذشته است. دستگاه‌های اجرایی نه تنها مانع‌زدایی نمی‌کنند بلکه موانع متعدد را بر سر راه تولیدکنندگان قرار می‌دهند. این امر برنامه‌ریزی و اهداف تولیدکنندگان را با مشکل مواجه می‌کند.

محمود نجفی سهی درباره برنامه وزارت صمت درخصوص تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری گفت: برای تحقق اهداف تولید خودرو، باید یک برنامه‌ریزی بلند مدت اعمال شود. نیاز خودروسازان بررسی و مسئله تامین مواد اولیه حل شود. در این صورت شاهد تحقق برنامه‌های وزارت صمت خواهیم بود اما با وضعیت موجود نمی‌توان برنامه‌ریزی دقیق داشت. تا به اینجا نیز شاهد بودیم که با وضعیت فعلی اهداف ماه‌های گذشته محقق نشد.

این عضو هیئت رئیسه قطعه‌سازان درپایان وضعیت مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان را شرح داد و گفت: طلب قطعه‌سازان روز به روز افزایش می‌یابد. از طرفی زیان انباشت خودروسازان نیز به مراتب بالا می‌رود. با توجه به نوسانات قیمت باید هزینه کالای قطعه‌سازان نیز مدام به‌روزرسانی شود که این امر عملا غیر ممکن است چراکه در این صورت قیمت تمام شده‌خودرو نیز دچار تجدید مداوم می‌شود.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد