رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12042

طرح شناسه کالا تاثیر مثبتی در روند قطعه سازان نداشته

به گزارش یدکی رسانه قطعه‌سازان در پنج سال گذشته، تحریم‌ها را پشت سر گذاشتند و با تصمیمات خلق ‌الساعه دولت‌ کنار امدند. امروزه افزایش نرخ ارز و مواد اولیه و  تامین انرژی مشکلات جدیدی است که قطعه‌سازان با ان مواجه هستند.

مدیر عامل گروه پژوهش صنعت مدرن درباره شرایط قطعه‌سازی  درحالی که با مشکل نرخ ارز و تامین انرژی همراه هستند، گفت: در حال حاضر با چالش تامین انرژی و مسائل اقتصادی مواجه هستیم. علی رغم اینکه بانک مرکزی عرضه ارز را با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد اما تامین ارز با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بسیار سخت است. چالش‌هایی که با خودروسازان بر سر پرداخت مطالبات و تعیین قیمت داشتیم،  همچنان پا برجاست.

وی افزود:کمبود انرژی نیز  حداقل ۲۰ درصد بهره وری مجموعه ما را کاهش داد اما خودروسازان با تعریف شرایط سخت قرار دادی، به هر روشی محصول را از قطعه سازان دریافت می‌کنند. بنابراین کمبود انرژی بر خطوط تولید انها تاثیری نداشته‌است.

علی چنگی درباره پرداخت مطالبات افزود: درحال حاضر به عنوان یک قطعه ساز  ۷۰۰ میلیارد تومان از خودروسازان مطالبه داریم. انها مطالبات را چهارماهه یا بیشتر پرداخت می‌کنند.

وی روابط قطعه سازان را با صنایعی مثل پتروشیمی و فولادسازی شرح داد و گفت: نوع برخورد این صنایع  را سبک مدیریتی انها تعیین می‌کند. تعامل مثبت و منفی، هر دو وجود دارد . قیمت برخی از مواداولیه مانند ورق های فولادی نسبت به نرخ های جهانی حداقل ۲۰ درصد گران تر است.

چنگی افزایش  نرخ انرژی بیشتر از ۲ درصد را برای صنعتگران مشکل حادی نخواند و گفت: حقیقی شدن قیمت‌ها، واقعی شدن درامدها را به دنبال دارد. حقیقی شدن قیمت‌ها، باعث کاهش فشار  تامین یارانه پنهان به دولت می‌شود. ارزانی حامل های انرژی یا هر محصول یا خدماتی در کشور محرک افزایش مصرف است.

مدیر عامل گروه پژوهش صنعت مدرن طرح شناسه کالا  را مورد نقد قرار داد و تاکید کرد: در بازار لوازم یدکی شاهد کالای قاچاق هستیم که نشان می‌دهد این کالاها وارد می‌شوند اما در حوزه قطعات، محصولات ساخت داخل است و قطعه‌سازان برای عرضه محصولاتشان در رقابت هستند. این طرح برای ما هزینه‌های فراوانی را به همراه دارد. ما با ۱۵ خط تولید، ۱۵ نیروی انسانی را برای درج برچسب روی بسته بندی قطعات استخدام کردیم که هزینه فراوانی را برایمان داشته‌است.

وی افزود: این طرح تا الان تاثیر مثبتی در روند فعالیت قطعه‌سازان نداشته‌است. در قطعات داخلی تقلب وجود ندارد. سودجویان از محصولات ما تقلب می‌کنند اما در روند تولید تقلبی نیست. در طی بیست سال اخیر شاهد افزایش و پیشرفت قطعات بوده‌ایم. در حال حاضر هیچ خودروی داخلی به جهت کمبود قطعه، زمین‌گیر نشده‌است.

مدیر عامل گروه پژوهش صنعت مدرن، علی چنگی در پایان خاطر نشان کرد: نرخ تورم را ۵۰ درصد اعلام می‌کنند اما بیش از این است. قطعه‌سازان در شرایط بسیار سختی قرار دارند برخلاف پارسال که اجازه افزایش قیمت ۱۲ در صدی به ما داده شد، امسال افزایش قیمت در هاله‌ای از ابهام باقی مانده‌است. دولت باید از کارخانه‌هایی که در تولید ناخالص سهم دارند و باعث پویایی و اشتغالزایی در جامعه هستند، حمایت کند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد