رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12116

قیمت گذاری دستوری مهم ترین چالش صنعت تایر

به گزارش یدکی رسانه صبح روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۷ نشست خبری انجمن صنعت تایر ایران با موضوع «مشکلات و چالش های صنعت تایر» در حضور اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست رییس هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران، قیمت گذاری دستوری، موانع صادرات و عدم تامین ارز توسط یانک‌ها را چالش های این صنعت نام برد. به گفته وی،  تولیدکنندگان تمایل به تولید تایر رادیال سواری دارند و در این بخش رشد ۷ درصدی داشته‌اند.

 

۱۲ واحد تولید تایر در کشور

حمیدرضا عبدالمالکی، رییس هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران، گفت: در حال حاضر ۱۲ واحد تولیدی در صنعت تایر فعال است. یک واحد تولیدی نیز در سال جاری به این لیست اضافه خواهد شد. نیاز کشور در حوزه تایر، ۴۰۰تا۴۵۰ هزار تن در سال براورد شده‌است. ۳۰۰ هزار تن از طریق تولیدات داخل تامین می‌شود.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه واردات تایر برای هر یک کیلو گرم بین۳/۵ تا۴ دلار ارزبری دارد، برای تولید داخل، ارزبری هر یک کیلوگرم تایر کمتر از یک دلار محاسبه می‌شود.

 

رشد ۷ درصدی تولید رادیال سواری نسبت به سال گذشته

رییس هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران در خصوص لاستیک رادیال سواری اظهار کرد:نیاز کشور بیش از ۲۵ میلیون تایر رادیال سواری می‌باشد. با سرمایه‌گذاری شرکت‌ها موفق به تولید تایر با رینگ‌های ۱۶ و بالاتر شده‌ایم که خوشبختانه کیفیت و استاندارد مورد قبولی دارند. در بخش تایر رادبال سواری توانایی تامین ۸۰درصدی نیاز کشور را داریم کما اینکه در تولید این دسته از تایر شاهد رشد ۷ درصدی نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.در ده ماهه امسال، در سایزهای ۱۳ تا ۲۰، ۱۸ میلیون و۶۵۰ هزار حلقه لاستیک سواری تولید ‌شده است.

 

تولید بایاس سیر نزولی را طی کرد

عبدالمالکی خاطر نشان کرد: تولید تایرهای بایاس، ۱۵ درصد کاهش یافته. تکنولوزی تولید تایرهای بایاس قدیمی شده‌است و شرکتها تمایل دارند، تولید تایرهای رادیال را افزایش دهند.

 

قیمت گذاری دستوری مهم ترین مشکل، صنعت تایر

حمیدرضا عبدالمالکی اذعان کرد: قیمت گذاری تایر، از حالت دستوری به مصلحتی تبدیل شده‌است. علی رغم اینکه ۸۰ درصد از قیمت تمام شده کالا بر اساس مواد اولیه‌ایست که قیمت شناوری دارد، در اخرین به روزرسانی قیمت تایر، جو روانی بازار ملاک بود. قیمت مواد اولیه بر اساس قیمت‌های جهانی و نرخ دلار تغییر می‌کند. بنابراین قیمت گذاری دستوری مناسب کالایی نیست که بهاء تمام شده‌اش مدام در حال تغییر است

وی ادامه داد: قیمت گذاری دستوری برای صنعت تایر نه تنها مناسب نیست بلکه این مسئله حداکثر حاشیه سود این صنعت را به سه الی چهار درصد تبدیل کرده و حتی زیان ده درصدی برخی تولیدکنندگان را به همراه داشته است. لذا خواستار آن هستیم که قیمت گذاری تایر توسط تولیدکنندگان انجام شود. عرضه تایر در بورس نیز می‌تواند، راه حل مناسبی باشد

 

صادرات تایر دومین مشکل این صنعت

رییس هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران دومین مشکل این حوه را صادرات عنوان کرد و گفت: مهم ترین مانع صادرات قیمت گذاری دستوری است.اختلاف قیمت انواع تایر در کارخانه و بازار به ۵۰ تا ۹۰ درصد رسیده است و این مسئله عملا باعث شده تولیدکنندگان نتوانند محصولاتشان را صادر کنند و در نتیجه دست قاچاقچیان را در این حوزه باز کرده‌است.

 

 

عدم تامین ارز توسط بانک‌ها چالشی جدید

رییس هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران، حمیدرضا عبدالمالکی اضافه کرد: حاشیه سود پایین در صنعت تایر باعث شده‌است که بانک ها تمایلی به سرمایه‌گذاری در این صنعت نداشته باشند. ۵۰۰ میلیون دلار طرح و پروزه در شرکت‌ها با پیشرفت ۳۰ الی ۴۰ درصدی، نیازمند تسهیلات می‌باشند.

وی ادامه دا: چالش جدید این صنعت، عدم تامین ارز از سوی بانک‌ها است. عدم تامین ارز مورد نیاز برای تولیدکنندگان، قطعا کاهش تولید را در پی خواهد داشت.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد