رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12149

مردم قربانی قیمت‌گذاری دستوری

به گزارش یدکی رسانه، ارش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیروی محرکه وقطعه‌سازان کشور در بیان وضعیت عرضه خودرو در بورس گفت: اینکه عد‌ه‌ای سعی دارند که خودرو در بورس عرضه نشود، باید مورد بررسی قرار گیرد. عرضه خودرو در بورس باعث کشف قیمت خودرو شد و یک راه‌حل قانونی نیمه خوب بود که زیان مردم را نیز کم کرد. مردم قربانی قیمت گذاری دستوری هستند.

 

محبی نژاد گفت:در حال حاضر شاهد سنگ‌اندازی عده‌ای بر سر راه صنعت خودرو هستیم. صنعت خودرو در ده سال اخیر تحت تحریم شدید و ظالمانه دشمنان بوده‌است. اینکه اکنون عده‌ای برای این صنعت بحران ایجاد می‌کنند جای تعجب دارد. انچه عیان است این است که دست‌های پشت پرده در این امر دخالت دارند و عواملی مثل شورای رقابت و یا موافقان قیمت گذاری دستوری و امثالهم به طور غیر مستقیم بازیچه انها شده‌اند. به نظر می‌رسد نیرویی در جهت تخریب این صنعت در حرکت است که باید مورد برسی و رصد دقیق قرار گیرد.

 

 

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور ادامه داد: این صنعت که از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین صنایع کشور است با ۶۴ صنعت وابسته به ان توقفش جه زیانی به همراه دارد؟ زیان قیمت گذاری دستوری بر هیچ کس پوشیده نیست و بعد از زیان‌های به بار امده شاهد یک راه حل قانونی و نیمه خوب بودیم. عرضه خودرو در بورس حداقل نقدینگی را به این صنعت تزریق کرد و بخشی از حاشیه زیان را از بین برد. همین امر بر روحیه صنعتگران تاثیرگذار بود و انها را امیدوار کرد اما حالا عده‌ای سعی در تخریب این اتفاق دارند. افرادی که با نیات دشمنان قسم خورده این مملکت همراهی می‌کنند.

 

 

ارش محبی‌نژاد اظهار داشت: در حال حاضر مطالبات تعیین و تکلیف نشده زنجیره تامین از خودروسازان ۵۵ هزار میلیارد است. مقداری در حدود ۲۳ هزار میلیارد ان معوق شده‌است. همچنین خودروسازان نیز درگیر زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیاردی هستند. در روند قیمت گذاری دستوری سوبسید سیاه که در واقع میزان شکاف بازار و کارخانه است نصیب دلالان و واسطه گران شده‌است. نا‌هماهنگی قیمت مواد اولیه، زنجیره تامین داخلی و خارجی و قیمت خودرو که اشتباهی بزرگ بود تفاوت قیمت عجیبی را به وجود اورد به طوری که در برخی مواقع خودرو با ۲ برابر قیمت کارخانه به بازار عرضه می‌شد که این امر زیان بزرگی را به مصرف کننده وارد کرد. علی رغم قیمت دستوری، عرضه خودرو در بورس، قیمت خودرو کشف شد. قیمت ان مابین قیمت کارخانه و بازار بود علاوه بر این انحصار خودرو شکسته شد و قیمت گذاری دستوری از بین رفت.

 

وی خاطرنشان‌کرد: بررسی‌های انجمن صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه‌سازان نشان می‌دهد که از سال ۹۶ تا دی ماه امسال قیمت نهاده‌هایی همچون مس، الومینیوم، محصولات پتروشیمی و نهاده‌های این چنینی، ۱۰ برابر شده‌است. قیمت درب کارخانه خودروها ۴٫۲ برابر شده‌است و همچنین قدرت خرید مردم بیش از ۴ برابر شده‌است. قیمت گذاری دستوری، در واقع قربانی کردن مردم است. بخشی از مردم سهامداران بورسی خودروسازان هستند و خودرو نیز لیدر بورس است و به همین دلیل مردم متضرر شده‌اند.اما ورود خودرو به بورس باعث از بین رفتن بخشی از زیان مردم در بورس شد. همچنین رقابت ناسالم از بین رفت و بسیاری از مردم موفق به خرید خودرو شدند. این روندی که دارد شکل می‌گیرد، تشتت سهوی و یا عمدی اراء، تعارضات تصمیم گیری و تخریب صنعت خودرو، زیان مردم را در پی دارد چرا که انگاه باید خودرو را با قیمت‌‌های گزاف بازار تهیه کنند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد