رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12094

موتمنی: واردات خودروهای کارکرده بازار را به تعادل می‌رساند

به گزارش یدکی رسانه رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، وضعیت بازار خودرو را شرح داد. بازار خودرو از نظر سعید موتمنی در شرایط ارامی به سر می‌برد. اقتصاد تورمی و کاهش قدرت ریال، خرید و فروش را متوقف کرده‌است. عرضه خودرو در بورس نیز به طور مداوم، تاثیرگذار است.

سعید موتمنی گفت: افزایش نرخ ارز، قیمت برخی از خودروها را افزایش داد. انواعی از خودرو ها نیز تغییر قیمتی نسبت به ۱۰ روز گذشته تجربه نکردند. از ابتدای بهمن ماه تاکنون نوسانات نرخ خودرو در حد یک الی دو میلیون در جهت منفی و مثبت بوده‌است. کماکان قیمت کارخانه با بازار دارای اختلاف قیمت است.

وی در ادامه قیمت برخی از خودروهای داخلی را مطرح کرد:سمند با قیمت ۴۵۰ میلیون تومان، پژو پارس سفارشی با رینگ حدود ۴۷۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو حدود ۴۶۷ میلیون تومان و رانا با قیمت ۴۵۰ میلیون تومان به بازار عرضه می شوند. از میان خودروهای مونتاژی، هایما قیمتی معادل یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان در بازار دارد.

موتمنی درباره قیمت خودروهای سایپا نیز افزود: تیبا ۳۰۹ میلیون تومان، تیبا دو ۳۱۴ میلیون تومان، کوئیک اتوماتیک ۴۱۰ میلیون تومان، کوئیک R دندهای ۳۱۸ میلیون تومان و کوئیک R اتوماتیک حدود ۴۲۰ میلیون تومان در بازار به فروش میرسند.

 

سعید موتمنی درباره ورود شورای رقابت در حوزه قیمتگذاری  خودرو گفت: بازار خودرو در حالت انحصار است. هر بازار انحصاری نیازمند ناظر نیز می‌باشد. مشکل اصلی خودرو همین مسئله انحصار است و تا حل نشود، شاهد پیشرفتی در این زمینه نخواهیم بود .

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: با قیمت گذاری دستوری مخالف هستیم. قیمتگذاری دستوری مشروط بر صدور مجوز واردات خودروهای کارکرده و همچنین واردات خودروهای نو با تعرفه پایین ۲۰ تا ۳۰ درصد به بازار و آزادی خودروسازان در تعیین قیمت خودروهای داخلی است. در این شرایط خریدار از حق انتخاب برخوردار خواهد بود. قیمتگذاری دستوری در شرایط رقابتی بازار معنا دارد. در حال حاضر شاهد فروش خودروهای چینی به قیمت ۲ میلیارد تومان هستیم. با واردات خودروهای کارکرده، بازار به تعادل می‌رسد و باعث می‌شود التهابات بازار بخوابد اما واردات باید توسط اشخاص حقیقی و حقوقی انجام شود.

وی برند خودروهای وارداتی از جمله کیا و چانگان را گامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر خودروهای روز ۲۰۲۲ وارد کشور شده‌اند و در انتظار فروش آنها در بازار هستیم. ورود این خودروها به بازار تاثیر مثبت بر بازار خواهد داشت.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران خاطر نشان کرد: برای کارامد بودن بورس باید عرضه به طور مستمر و روزانه انجام شود. عرضه۵۰۰ دستگاه خودرو با ده هزار نفر متقاضی، بازار را تغییر نمی‌دهد ضمن اینکه عرضه خودرو در بورس بدون توجه به قیمتش به منزله قیمت پایین است.

موتمنی ادامه داد: بازار در حالت ارامش به سر می‌برد. معاملات در حد کم و ضعیف صورت می‌گیرد. فروشندگان و خریداران با توجه به شرایط موجود، معاملات را متوقف کرده‌اند. در شرایطی که قیمت خودرو افزایش می‌یابد، قدرت خرید افت پیدا کرده، نوسان نرخ تورم لحظه‌ای است، فروشنده و خریدار عجله ای در خرید و فروش ندارند. با تثبیت نرخ تورم و دلار در یک قیمت مشخص معاملات خودرو در بازار از سر گرفته خواهد شد.

سعید موتمنی در پایان خاطرنشان کرد: بازار خودرو در پی کاهش ارزش ریال رکود پیدا کرده‌است.  اقتصاد تورمی نیز همواره ضرر فروشنده را در پی دارد. بهبود وضعیت بازار خودرو نیازمند تامین نیاز بازار است.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد