رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12127

نرخ ارز در قیمت نهایی خودرو تاثیر دارد

به گزارش یدکی رسانه عضو انجمن قطعه‌سازان استان تهران درباره قیمت نهایی تصریح کرد: نرخ ارز در قیمت نهایی خودرو تاثیر دارد. برای حفظ منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده باید قیمت نهایی خودرو با توجه به نرخ ارز و همچنین در نظر گرفتن میزان سود عادلانه مشخص شود.

عضو انجمن قطعه‌سازان استان تهران اظهار کرد: نرخ ارز بر قیمت تمام شده خودرو تاثیر دارد. برای حفظ منافع خودروسازان و مصرف‌کنندگان، باید نرخ ارز در قیمت نهایی خودرو محاسبه شود. همچنین لحاظ سود عادلانه نیز به هر دو گروه کمک می‌کند.

 

علی اکبر جوان روح ادامه داد: بر هیچ کس پوشیده نیست که نرخ ارز از معیارهای تعیین‌کننده قیمت نهایی خودرو می‌باشد و باید در قیمت نهایی خودرو تاثیر داده شود.در گذشته قیمت خودرو توسط کمیته حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده تعیین می‌شد. قیمتگذاری با براورده قیمت تمام شده ارزی و ریالی به همراه میزان سود عادلانه، صورت می‌گرفت. نکته قابل توجه این است که نرخ سود نباید ثابت در نظر گرفته شود. با نوسانات نرخ ارز، میزان سود محاسبه شده نیز باید شناور باشد. در این روش قیمت‌گذاری دیگر دستوری نیست و بر اساس قیمت تمام شده، بهاء کالا مشخص می‌شود. این شیوه منافع خودروساز و مصرف‌کننده را حفظ می‌کند.

 

جوان روح ادامه داد: هزینه نیروی انسانی که از پارامترهای ثابت است، قیمت مواد اولیه، تسهیلات بانکی در قیمت این کالا تاثیر دارند. معیارهای مطرح شده و تاثیرگذار در قیمت نهایی مشخص هستند. برخی از معیارها باید شناور لحاظ شوند.

عضو انجمن قطعه‌سازان استان تهران، علی اکبر جوان روح در پایان گفت: قیمت گذاری دستوری از ابتدای زنجیره تولید خودرو اتفاق نمی‌افتد. باید از ابتدای تولید یعنی از بخش فولاد و پتروشیمی و صنایع این چنینی قیمت نهایی کالا محاسبه شود. با توجه به قیمت جهانی باید قیمت مواد اولیه نیز تغییر کند. هدف اجحاف به صنایع اولیه نیست بلکه با تعیین قیمت بر اساس نرخ روز ارز، اجحاف و سوء استفاده در حق هیچ گروهی اتفاق نمی‌افتد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد