رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12235

افزایش قیمت بازار لوازم‌یدکی در پی نوسانات نرخ ارز

به گزارش یدکی‌رسانه رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران وضعیت بازار را شرح داد. به گفته وی نوسانات نرخ ارز باعث افزایش قیمت بازار لوازم‌یدکی شده‌است و البته کمبود کالا در بازار نیز بر این اشفتگی بی‌اثر نبوده. روند ترخیص کالا از گمرکات با روند اهسته پیش می‌رود.

سید احمد حسینی وضعیت بازار را این چنین شرح داد: متاسفانه فرآیند ترخیص قطعات از گمرکات بسیار آهسته انجام می‌شود. این اتفاق نیز در پی آیین‌نامه و بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه، رخ می‌دهد. کمبود قطعات در بازار نیز از نتایج کندی ترخیص می‌باشد.  سامانه جامع تجارت از زیرساخت‌های لازم برخورددار نیست. در گمرکات کد رهگیری و شناسه کالا بر قطعات وارداتی درج می‌شود اما نمی‌توان استعلام این کدرهگیری را گرفت چرا که مشخصات سایر کالاها ارسال می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران درباره قیمت قطعات در بازار شب عید گفت: نرخ ارز بر قطعات وارداتی و همچنین قطعات داخلی که مواد اولیه ان‌ها وارداتی است، تاثیر مستقیم دارد. بنابر نوسانات صعودی قیمت ارز در چند وقت اخیر تا به امروز بیست درصد افزایش قیمت داشته‌ایم و در صورت ادامه این روند، شاهد افزایش قیمت مجدد خواهیم بود.

حسینی در خصوص وضعیت عرضه در ایام نوروز ابراز نگرانی نکرد و گفت: علی‌رغم مشکلاتی که در گمرک وجود دارد اما نگرانی جدی در بحث عرضه برای ایام نوروز نداریم. نوسانات نرخ ارز و بروکراسی‌های نادرست بازار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. 

وی در خصوص واردات گفت: بخش بزرگی از بازار را قطعات وارداتی تامین ‌می‌کند و تولیدکنندگان نیز مواد اولیه‌شان را از واردات است. بنابراین سهم بزرگی از بازار به واردات اختصاص دارد. 

سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در پایان اظهار کرد: طرح شناسه‌‎گذاری و کدرهگیری کالا مشکلاتی را در پی داشته‌ است. مشکلات سامانه تجارت و توسعه حکم قانون شناسه‌گذاری، چالش‌های این طرح است.  

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد