رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12227

افزایش نرخ باتری تحت نظارت سازمان حمایت

به گزارش یدکی‌رسانه حسین علی‌‎اکبری نایب رئیس دوم اتاق اصناف و رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری و خدمات برق تخصصی خودرو تهران وضعیت بازار باتری را شرح داد و گفت: واحدهای تولیدی نباید برای ارائه باتری نو، شرط دریافت باتری فرسوده را قرار بدهند. طی ابلاغ سازمان حمایت این موضوع ممنوع گشته و تولیدکننده ملزم است  فقط قیمت تمام شده باتری را دریافت کند. افزایش نرخ باتری باید تحت نظارت سازمان حمایت انجام گیرد.. تاکنون برای ۳۵۰ واحد صنفی پرونده در خصوص دریافت پروانه تشکیل و برای ۱۸۰ واحد پروانه کسب صادر شده‌ است.

حسین علی اکبری  اذعان کرد: متاسفانه برخی از کارخانه‌های تولید باتری در جهت کسب منافعشان، با قیمت باتری فرسوده بازی می‌کنند. سازمان حمایت در طی نامه‌ای به انجمن تولید کنندگان باتری اعلام کرد که هیچ یک از واحدهای تولیدی باتری حق ندارند دریافت باتری فرسوده را شرطی بر واگذاری باتری جدید قرار بدهند. واحدهای صنفی بهای قیمت تمام شده باتری را پرداخت کنند. وی محاسبه قیمت باتری فرسوده را اینچنین شرح داد: برای مثال اگر قیمت هر آمپر باتری فرسوده را ۱۴ هزارتومان در نظر بگیریم، تولیدکننده برای هر آمپر باید ۱۲هزار و ۵۰۰ تومان بپردازد و همچنین خریدار باید باتری فرسوده را ارائه بدهد. ایین مسئله باعث خسارت به واحد صنفی می‌شود .

علی‌اکبری فعالیت اتحادیه را در یک سال اخیر شرح داد و گفت: ساماندهی اتحادیه مهم‌ترین هدف امسال بود. بررسی پرونده‌ها و حق عضویت‌ها از مواردی بود که در دستور کار قرار گرفت و به ان رسیدگی شد. شناسایی واحدهای صنفی بدون پروانه از دیگر اقدامات مهم اتحادیه بود . ۴۰۰ واحد شناسایی و برای ۳۵۰ واحد پرونده بررسی و برای ۱۸۰ واحد، پروانه کسب صادر شد. سایر واحدها نیز بعد از بررسی پروند‌هایشان دارای پروانه کسب می‌شوند. در هفته گذشت، جلسه‌ای با سازمان حمایت از مصرف کننده، در خصوص پیگیری مشکلات حوزه باتری برگزار شد و که نتایج مطلوب و قابل قبولی داشت.

وی در ادامه یکی دیگر از مشکلات این حوزه را تشریح کرد و افزود: علی رغم ایتکه هزینه حمل و نقل به شهرستان بر قیمت تولیدکننده در نظر گرفته می‌شود اما تولیدکننده هزینه حمل باتری را به طور جداگانه برای خریدار اعمال می‌کند.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری و خدمات برق تخصصی خودرو تهران اظهار کرد: به سازمان حمایت اعلام کردیم که تولیدکننده باید قیمت تمام شده باتری را دریافت  و مواد اولیه موردنیازش را از واردات و خرید از ضایعاتی‌ها تامیبن کند. تولیدکنندگان با شرط دریافت باتری فرسوده، به واحدهای صنفی خسارت می‌زنند. امید است با رفع این مشکل، مسئله زیرفروشی‌ها نیز حل گردد. زیر فروشی به علت اقدامات عمده فروشان بر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اعمال می‌کنند، شکل می‌گیرد و خسارت به سازمان مالیاتی را به همراه دارد .  با دریافت باتری به قیمت پایین‌تر باعث ایجاد زیرفروشی می‌شوند.

علی‌اکبری درباره وضعیت بازار بعد از ابلاغ این نامه گفت: این ابلاغیه شفافیت بازار را به همراه خواهد داشت. در این حالت، هر یک از واحدها اعم از تولیدکننده، مصرف‌کننده، خرده فروش، عمده‌فروش و کارخانه‌ها در جایگاه خود قرار گرفته و سود خود را کسب می‌کنند. در این حالت قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده مشخص است. تولیدکننده باید، تحت نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کننده، قیمت را مشخص کند، عمده فروش با ۳ درصد سود و خرده فروش با ۱۲ درصد سود، محصول را عرضه کند. در این موقعیت شفاف دیگر تولیدکننده نمی‌تواند سوءاستفاده‌ای از شرایط داشته باشد.

وی درباره این ادعا که وضعیت بازار باتری در سال جاری اشفته است گفت: بازار باتری برهم نریخته است. در زمان پیک مصرف، تولیدکننده شرایط را به نفع خودش قرار می‌دهد. در حال حاضر نیز نوسانات نرخ ارز باعث اشفتگی تولیدکنندگان شده‌ چرا که بخش بزرگی از نیاز انها از واردات تامین می‌شود. در جلسه‌ای که با سازمان حمایت داشتیم مسئله افزایش قیمت باتری را تیز مطرح کردیم. پیشنهاد ما این بود که شرکت‌‎ها تحت نظارت و با مجوز سازمان حمایت، افزایش قیمت داشته‌باشند. توزیع‌کننده نقشی در افزایش قیمت ندارد. درخواست افزایش قیمت باید از سوی تولیدکننده به سازمان حمایت ابلاغ شود و بعد بابررسی مورد موافقت یا مخالفت قرار بگیرد.   درصد نرخ رشد قیمت باتری در سال جاری به همراه اینکه چقدر از ان با تایید سازمان حمایت بوده، اعلام خواهد شد. 

علی اکبری نایب رئیس دوم اتاق اصناف و رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری و خدمات برق تخصصی خودرو تهران در پایان اضافه کرد: بحث شکایات از موضوعات مهم است. تقریبا هر دوهفته حدود ۵ الی ده پرونده شکایت شکیل می‌شود که ۹۵ درصد ان‌ها در اتحادیه و ۵ درصد مابقی در تعزیزات حکومتی، بررسی می‌شود. در حال حاضر سه کمیسیون از ۵ کمیسیون در حال کار هستند. واحدهای بدون پروانه توسط کمیسیون بازرسی، شناسایی می‌شوند. بازرسان افتخاری نیز به یاری اتحادیه آمده و بدون هیچ چشمداشتی در این امر ما را همراهی می‌کنند. اتحادیه سعی دارد با کمترین شرایط، پروانه‌ها را صادر کند.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد