رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12230

افزایش ۲۰ درصدی قیمت تایر نیازمند تایید سازمان تنظیم بازار

به گزارش یدکی رسانه ، وزارت صمت با افزایش ۲۰ درصدی قیمت تایر موافقت کرده‌است اما این پیشنهاد باید مورد  تایید سازمان تنظیم بازار و معاون اول رئیس جمهور قرار گیرد.

  یک عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر گفت: وزارت صمت با افزایش قیمت ۲۰ درصدی تایر موافقت کرده‌است. این افزایش قیمت برای تمامی، تایرها و تولیدکنندگان اعمال می‌شود ولی اجرای ان تصویب ستاد تنظیم بازار را نیاز دارد . این موافقت هنوز به قطعیت نرسیده چراکه علاوه بر تصویب ستاد تنظیم بازار، موافقت معاون اول رئیس جمهور را نیز لازم دارد.

محمدرضا تقی‌گنج گفت: در خردادماه تولیدکنندگان تقاضای  افزایش ۶۵ درصدی را داشتند و در ان برهه با افزایش ۳۰ درصدی از ان موافقت شد. اما در زمان موجود، این صنعت افزایش ۵۸ درصدی را خواهان است. وزارت صمت نیز با افزایش ۲۰ درصدی موافقت کرده‌است.

وی در خصوص وضعیت تولید گفت: تامین مواد اولیه چالشی برای تولیدکنندگان است. و در بخش اقلام واداتی به شدت تحت خلاء کمبود نقدینگی هستند. و همچنین مواد اولیه در سال جاری ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ است. در خردادماه ارز با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه شد. در حال حاضر نیز با همین نرخ محاسبه می‌شود اما تولیدکننده با این نرخ عملا نمی‌توانند به ان دست یابند. حدود دوماه است که در نوبت تخصیص ارز هستیم ولی همچنان ارز موردنیازمان تامین نشده‌ است. درست است که تامین ارز با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای صنایع آغاز شد اما در حوزه تایر تنها کائوچو با این قیمت تامین شده‌ و سایر مواد اولیه با ارزی با نرخ ۴۰ هزارتومان و ازاد صورت می‌گیرد.

تقی گنجی،   درباره وضعیت صنعت تایر در سال ۱۴۰۲ گفت: افزایش کیفیت و صادرات در دستورکار قرار دارد. افزایش نقدینگی از شروط اصلی افزایش کیفیت است. و باید سود حاصل به جای واسطه‌گران به تولیدکنندگان تعلق گیرد. هنگامی که قیمت یک جفت تایر در کارخانه یک میلیون تومان است اما در بازار با قیمت سه میلیون و ۲۰۰ هزارتو.مان عرضه می‌شود، شرایط زیان دهی حاصل می‌گردد. در این حالت ارتقاء کیفیت و  واردات تکنولوژی دور از ذهن است. انچه واقع است این است که کارخانجات تایرسازی، تا انتهای سال در شرایط زیان‌دهی قرار دارند. 

محمدرضا تقی گنجی، یک عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر در پایان گفت: مصوبه‌ای درخصوص افزایش قیمت ۲۰ درصدی ابلاغ نشده‌است. اگر افزایش قیمت، انجام گیرد، مورد بازخواست  سازمان تعزیزات تحت عنوان گرانفروشی قرار می‌گیریم.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد