رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12168

تامین مواداولیه، چالش قطعه‌سازی

به گزارش یدکی‌رسانه، آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن و نیروی محرکه قطعه‌سازی چالش‌های این صنعت و حوزه را شرح داد. به گفته وی تامین مواد اولیه داخلی و خارجی از چالش‌های اساسی این صنعت شمرده می‌شود. همچنین نوسانات نرخ ارز باعث سرکوب قیمت خودرو و در نهایت زیان تولیدکننده شده‌است چراکه بر خلاف اینکه نوسانات نرخ ارز قیمت خودرو را افزایش می‌دهد اما در مقابل قدرت خرید مصرف‌کننده را کاهش می‌دهد.

 

ارش محبی‌نژاد درباره چالش‌های قطعه‌سازان در زمینه تامین مواد اولیه گفت: چالش های قطعه‌سازان برای زمان حال نیست. این چالش‌ها مدت‌هاست که همراه قطعه سازان می باشد. در حال حاضر اصلی ترین چالش ما عرضه مواد اولیه است. این مواد ارزبری و وابستگی مواد خام به خارج کشور ندارد. انها با قیمت پایه منفی ۵ درصد فوب خلیج فارس در بورس کالا عرضه می شود. اما با قیمتی بالاتر از قیمت بین المللی ان به تولیدکنندگان می‌رسد و این به دلیل کمبود کفایت عرضه می‌باشد.

 

وی ادامه داد: مواد اولیه‌ای مثل صنعت پتروشیمی یا پلیمر که از گاز اتلین ومحصولات داخلی ساخته می‌شوند، و یا صنایعی چون فولاد، الومینیوم، مس و محصولات این چنینی که با سنگ معدن داخلی به تولید می‌رسند ارزبری ندارند اما علی رغم این مسئله تولیدکننده به نرخ جهانی این مواد را تهیه می‌کند. حتی تغییر نوسانات ارز باعث تغییر قیمت محصولات داخلی که عمدتا صعودی است می‌شود. از ان طرف تامین مواد اولیه خارجی نیز برای قطعه‌سازان یک چالش است. با تحریم صنعت خودرو، برای دور زدن تحریم‌ها با خسارات و هزینه‌های بالایی مواجه شدیم و علاوه بر ان در انتقال ارز نیز با چالش‌های جدی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

محبی نژاد ادامه داد: نوسان نرخ ارز یکی از مشکلات اساسی این صنعت است. با افزایش قیمت ارز قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد اما به مراتب قیمت خودرو با روند افزایشی روبه رو می‌شود. این مسئله باعث زیان تولیدکننده می‌شود.نرخ ارز بر قیمت تمام شده خودرو تاثیر مستقیم دارد. اقتصاد ازاد راه حل چالش‌های این صنعت است. از بین رفتن شکاف بازار و مابه التفاوت قیمت درب کارخانه تا بازار می‌تواند به کاهش مشکلات این صنعت کمک کند.

این عضو انجمن صنایع همگن و نیروی محرکه قطعه سازان گفت: بیش از ۸۶ درصد از ارزش افزوده در فرایند تولید خودرو به عهده قطعه ساز و زنجیره تامین است. نقش قطعه‌سازان در خصوص تامین نقدینگی، ساخت و تولید قطعات و زنجیره تامین بسیار مهم و پررنگ است.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد