رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12266

مطالبات قطعه سازان حدود ۵۵ هزار میلیارد است

به گزارش یدکی‌رسانه، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان وضعیت قطعه‌سازان را شرح داد. به گفته وی مطالبات این گروه از فعالان صنفی از خودروسازان حدود ۵۵ هزار میلیارد می‌‍‌باشد و کمبود نقدینگی خودروسازان که از قیمت‌گذاری دستوری نشات می‌گیرد، برای قطعه‌سازان نیز چالش دریافت مطالبات و بهاء قطعات را به همراه دارد. عدم تخصیص ارز نیز برای قطعه‌سازان در ترخیص کالاهای وارداتی مشکل ایجاد می‌کند.

محمدرضا نجفی منش درباره مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان گفت: با وجود تورم ۵۰ درصدی، پرداخت خودروسازان چهار ماهه است و درواقع وقتی خودروساز قطعه‌ را دریافت می‌کند و بعد از چهار ماه مبلغ پرداخت می‌شود در واقعیت  قطعه‌ساز ارزش پولش کاهش یافته و مبلغی از پول را دریافت نکرده‌است. مطالبات قطعه‌سازان باید به شکل یک ماهه پرداخت شود تا بتوان روند تولید را پیش برد. با ادامه این روند، قطعا فرآیند تولید برای قطعه‎‌سازان سخت‌تر خواهد شد. بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده، قطعه‌سازان از خودروسازان  حدود ۵۵ هزار میلیارد مطالبه دارند.

وی ادامه داد: به تازگی خودروسازان تصمیم گرفتند که با معرفی قطعه‌سازان به بانک‌ها و تدوین قراردادهای سه جانبه، پرداخت بخشی از مطالبات قطعه‌سازان را مهیا کنند اما هنوز تحقق پیدا نکرده‌است.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان، ریشه مطالبات را کمبود نقدینگی خودروسازان دانست و گفت: متاسفانه، در صنعت خودرو، قیمت دستوری حاکم است و خودروسازان محصولاتشان را با قیمت گذاری دستوری به فروش می‌رسانند که این موضوع علاوه بر ضرر و زیان، کمبود نقدینگی را به همراه دارد. عرضه خودرو در بورس کمی به این مسئله کمک کرده و بستری را فراهم می‌کرد که خودروساز بتواند محصول را با قیمت واقعی‌تری به فروش رساند که در نتیجه برای چالش نقدینگی نیز کمک کننده بود اما متاسفانه این موضوع منتفی شد.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور در پایان مشکلات قطعه‌سازان را به طور کلی شرح داد و اظهار کرد: قطعه‌سازان از جهات مختلف تحت فشار و باچالش‌های متعددی درگیر هستند. عدم دریافت به موقع مطالباتشان از خودروسازان چالش جدی برایشان محسوب می‌شود. دومین مشکلی که با ان دست‌وپنجه نرم می‌کنند عدم تخصیص ارز از سوی بانک‌ها است که این مشکل، چالش دیگری را در گمرک ایجاد می‌کند. ارز موردنیاز در زمان مناسب تخصیص نمی‌گردد و در نتیجه اجناس و کالاهای وارداتی در گمرک مانده و ترخیص آنها با تاخیر صورت می‌گیرد.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد