رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12204

یکی از مشکلات اصلی قطعه‌سازان قیمت‌گذاری خودرو است.

به گزارش یدکی رسانه یکی از اعضای هیات مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور بزرگ‌ترین چالش فعلی قطعه‌سازان را تامین مواد اولیه معرفی کرد و سرمنشا ان را نوسانات نرخ ارز در ماه‌های گذشته دانست. همچنین تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی نیز چالشی برای قطعه‌سازان شد و کمبود نقدینگی خودرو سازان نیز باعث شده قطعه‌سازان تحت فشار نقدینگی قرار گیرند.

«بابک کریمخان» عضو هیات مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور در خصوص وضعیت قطعه‌سازان با توجه به افزایش نرخ ارز گفت: نوسانات افزایشی نرخ ارز تاثیر شدیدی بر قیمت مواد اولیه داشته و در واقع قطعه‌سازان را از جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز دچار چالش کرده‌ است.

وی ادامه داد: از طرفی خودروسازان نیز برای تحقق اهداف تولید خود قطعه‌سازان را برای تامین قطعات تحت فشار قرار داده‌اند و فشار نقدینگی نیز افزوده شده‌ است به طوری که برخی از قطعه‌سازان برای تامین مواد اولیه دچار مشکل شده‌اند. این شرایط باعث شده برخی فروششان را به حالت نقدی تغییر دهند و برخی نیز از فروش دست بکشند. در صورتی که انبار قطعه‌سازان از قطعات خاتی شود قطعا تامین قطعه‌های مورد نیاز خودروسازان نیز با مشکل مواجه می‌گردد حتی امکان دارد که جریمه شوند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن درباره تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی اذعان کرد: علی رغم اینکه در گذشته تخصیص ارز یک ماهه صورت می‌گرفت امروزه این فرایند به چند ماه تغییر یافته و حتی بعد از تخصیصص ارز، حواله‌ای از سوی صرافان صورت نمی‌گیرد.

کریمخان افزود: اگر علاوه بر این مشکلات، چالش‌هایی از جمله ایام پایان سال، عیدی و پاداش پرسنل و کارگران را نیز در نظر بگیریم و همچنین با توجه به کمبود نقدینگی خودروسازان، عمق مشکلات قطعه‌سازان درک خواهد شد.  قطعا اگر این چالش‌ها حل نشود و مشکلات ادامه یابد در ابتدای سال ۱۴۰۲ با کمبود قطعه و رکود تولید تیراژ خودرو مواجه می‌شویم. همچنین با تاثیر نوسانات صعودی نرخ ارز در ماه‌های گذشته بر قیمت خودرو، قدرت خرید مصرف کننده نیز کاهش می‌یابد و عملا این صنعت با چالش بسیار بزرگی مواجه می‌شود.

بابک کریمخان خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات اصلی قیمت گذاری خودرو است.  تقریبا ۲۰ نهاد در قیمت گذاری خودرو تاثیرگذار است. عرضه خودو در بورس نیز با گفته‌ها و سلایق متعددی همراه است. و این امر خودروسازان را از نظر نقدینگی با معضلاتی همراه کرده. این شرایط که خودروسازان را برای فروش با مشکل همراه ساخته تاثیرات زیادی بر قطعه‌سازان نیز خواهد داشت. اما مطمئنا، مشکلات داخلی با درایت حل خواهد شد.

 

 

 

 

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد