رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12368

افزایش قیمت برای بازار روانسازها پیش‌بینی نشد

به گزارش یدکی‌رسانه، کهتری، مدیر برندینگ نفت بهران افزایش قیمتی را برای بازار روغن موتور در پنج ماه آینده پیش‌بینی نکرد و وضعیت بازار را این چنین شرح داد: شرکت نفت بهران از پنجم فروردین به روند عرضه بازگشته و موتور چرخه تولید و عرضه را روشن کرده است اما کمبود روغن موتور در بازار هنوز حس می‌شود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در روزهای آتی التهابات بازار فروکش خواهد کرد اما در خصوص روغن موتورهای دیزلی نیز هر ساله فروردین ماه این اتفاق رخ می‌دهد و بازار دوباره به حالت عادی خود باز خواهد گشت. در حوزه صادرات نیز تولیدکنندگان منتظر صدور آیین‌نامه سال جدید هستند تا بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند اما قطعا افزایش صادرات جز برنامه‌های سال جاری می‌باشد.

کهتری درباره افزایش قیمت روغن موتور در پی تحولات صعودی نرخ خودرو و ارز و رشد تورم گفت: افزایش قیمت روغن موتور تحت تاثیر دو مولفه نهاده‌ها و لوبکات می‌باشد اما در صوتی که این دو مولفه نیز با افزایش قیمت همراه شوند، سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده با نظر و تعامل وزارت صمت درباره افزایش قیمت روغن موتور تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در روزهای پایانی سال گذشته قیمت نفت به حالت پایدار رسید و در پی آن نرخ لوبکات که تحت تاثیر قیمت نفت است، تثبیت شد. در اواخر سال ۱۴۰۱ نامه‌ای مبنی بر افزایش نرخ دلار مبادلاتی فرآورده‌های نفتی که لوبکات نیز شامل آن می‌شد، منتشر شد اما علی‌رغم این انتشار، در روزهای کاری ابتدایی سال جدید این افزایش نرخ دلار مبادلاتی باطل و لغو شد بنابراین نرخ لوبکات نیز تغییری نکرد. خوشبختانه قیمت دو پارامتر مهم و تاثیرگذار در قیمت روغن موتور، خوراک و نرخ ارزی ثابت ماندند و احتمال می‌دهیم روغن موتور در پنج ماه آینده شاهد افزایش قیمت نباشد.

مدیر برندینگ نفت بهران در خصوص التهابات و کمبود در بازار روغن‌ موتور تصریح کرد: در شرایط موجود شرکت نفت بهران برنامه افزایش عرضه روانسازها را در دستورکار خود قرار داده‌ است. با وجود التهابات بازار و کمبود روغن موتور، افزایش تولید و عرضه حداکثری در مقایسه با مدت زمان مشابه در سالی که گذشت در برنامه‌ها قرار گرفته و با اجرای این برنامه در روزهای آتی، التهابات بازار فروکش شده و کمبودها از بین می‌رود.

این مسئول در ادامه درباره کمبود روغن موتور دیزلی گفت: محدودیت حمل‌ونقل جاده‌ای در جهت رعایت موارد ترافیکی و همچنین برگشت شرکت‌ها به چرخه عرضه و تولید بعد از تعطیلات نوروزی هرساله در فروردین ماه باعث کمبود روغن موتور دیزلی در بازار می‌شود. شرکت نفت بهران از پنجم فروردین عرضه را برای مدیریت التهابات بازار از سر گرفته اما هنوز بازار متقاضی این روانساز می‌باشد.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های این روانساز، ارزانی روغن موتور دیزلی در مقایسه با نرخ لوبکات است. برخی از سودجویان از طریق رانت‌های خاصی این روانسازها را از بازار جمع‌آوری کرده و با ترکیب موادافزودنی به سوخت کشتی تبدیل می‌کنند. شرکت‌های روانساز هیچ مرجعیتی برای اینکه موضوع را پیگیری کنند ندارند اما در خصوص خارج شدن این روغن موتورها از بازار گزارش‌های متعددی رسیده است.

کهتری، مدیر برندینگ نفت بهران درباره وضعیت صادرات در حوزه روغن موتور گفت: با در نظر گرفتن سهمیه عرضه روغن پایه در بورس کالا هنوز نحوه عوارض صادرات، صادرات و مالیات برای سال جاری مشخص نشده و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. تولیدکنندگان در صنعت روانسازها در انتظار صدور آیین‌نامه صادرات هستند که طبق آن برنامه مدون در جهت ارز آوری تهیه کنند. افزایش میزان صادرات و رشد تولید داخل از برنامه‌های تولیدکنندگان روانساز می‌باشد.  شرکت نفت بهران، صادرات گسترده و وسیع ندارد و برنامه صادرات بر مبنای مازاد روغن پایه و تولید به همان میزان پیش می‌رود.

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد