رسانه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات

آدرس کوتاه :

http://yadakiresaneh.ir/?p=12360

افزایش ۲۹ درصدی منجر به جهش تولید نخواهد شد

به گزارش یدکی‌رسانه روز یک‌شنبه، ۲۰ فروردین ۱۴۰۲، تعدیل قیمت‌های خودرو برای حمایت از مصرف‌کننده تایید شد. این حکم پیرو تشکیل کارگروه تخصصی خودرو با راهبری شورای رقابت  و تعامل کارشناسان شورای مذکور با وزارت صمت و خودروسازان صادر گشت. در پی این دستور قیمت کارخانه‌ای خودروها با متوسط افزایش نرخ ۲۹ درصدی همراه شد اما هنوز تفاوت قیمت بازاری و کارخانه‌ای در برخی موارد ۳۰۰ درصد است. کارشناسان روند افزایش پله‌ای، مرحله به مرحله و متناسب با تورم را تقویت‌کننده تولیدکنندگان دانسته و معتقدند دلالی و سفته‌بازی این حوزه را کاهش می‌دهد.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در این زمینه اظهار نظر کرد و گفت: این افزایش قطعا مقداری از مشکلات را حل می‌کند اما منجر به جهش تولید نخواهد شد چراکه جهش تولید هنگامی اتفاق می‌افتد که خودروساز و قطعه‌ساز در شرایط زیان نباشند. امیدواریم بازنگری سه ماه به سه ماه شورای رقابت بر قیمت خودرو منجر به اصلاح منطقی قیمت‌ها شود.

آرش محبی نژاد در خصوص افزایش  متوسط ۲۹ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروها گفت:  دخالت دستوری از سوی دولت بر نظر شورای رقابت باعث تعدیل حداقلی قیمت تولیدات ایران‌خودرو و سایپا شد.

وی در ادامه اظهار کرد: از آذر سال ۱۴۰۰ که قیمت‌ خودرو اصلاح شد، تا به امروز قیمت مواد اولیه، اجزا، قطعات و تجهیزات مورد نیاز قطعه‌سازان و نرخ ارز افزایش داشته است. قیمت‌ها باید بر اساس واقعیت و بر روی منطق افزایش یابد نه مصلحت‌اندیشی و تنظیم و بررسی و ما به تحقق این نکته امیدواریم.

محبی‌نژاد تاکید کرد: نباید انتظار داشت که این افزایش متوسط ۲۹ درصدی به جهش تولد منتهی شود اما قطعا بخشی از مشکلات تولید را رفع خواهد کرد.  افزایش تیراژ خودرو و جهش تولید درصورت عدم زیان خودروسازان و قطعه‌سازان رخ می‌دهد. ما امیدوار تعدیل درست و منطقی قیمت‌ها بر مبنای صورت‌های مالی حسابرسی شده ۶ ماهه دوم خودروسازان هستیم.

این مسئول افزود: انتظار داریم بر اساس اینکه قرار است، شورای رقابت هر سه ماه یک بار به اصلاح قیمت خودرو بپردازد، امیدواریم در آخر خرداد ماه، قیمت‌ها به طور منطقی، بازنگری شوند.

محبی‌نژاد با یادآور شدن شعار سال، (مهار تورم و رشد تولید) تصریح کرد: با اقتصادی شدن تیراژ، افزایش تولید، کاهش تورم را به همراه خواهد داشت و در پی آن تقاضاهای کاذب حذف خواهند شد.

آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: بخش بزرگی از مردم نمی‌توانند خودرو با قیمت کارخانه‌ای تهیه کنند. کاهش تفاوت قیمت خودرو در بازار و قیمت کارخانه‌ای خودرو تنها با افزایش تیراژ حاصل می‌شود.

 

 

آرشیو ماهنامه یدکی‌رسانه

گروه رسانه‌ای چکاد